Postępująca globalizacja i dynamiczny rozwój technologii sprawiają, że przedsiębiorcy nie muszą ograniczać swojej działalności do terytorium, na którym dane im było się urodzić. Obecnie, najsprytniejsi szukają możliwości rozwoju nawet w najodleglejszych zakątkach globu.
Marzy Ci się ekspansja zagranicznych rynków? Co powiesz na biznes w Meksyku? Dzisiaj postaramy się przedstawić najlepsze pomysły na biznes po meksykańsku i omówić wszelkie za i przeciw. A na koniec zdradzimy, jak założyć firmę w Meksyku.
Jednak zanim do tego przejdziemy, opowiemy Ci co nieco o samym Meksyku i dlaczego stanowi on tak atrakcyjny rynek dla przedsiębiorców z różnych branży.
Meksyk – garść podstawowych informacji
Meksyk obejmuje 1 972 550 kilometrów kwadratowych, co czyni go trzynastym co do wielkości krajem świata pod względem powierzchni. Mieszka tam aż 126 014 024 osób.
Meksyk jest dziesiątym co do wielkości krajem świata i największym z państw posługujących się językiem hiszpańskim. Największym partnerem gospodarczym są Stany Zjednoczone, chociaż znaczna część produktów eksportowanych z Meksyku trafia także do Kanady i krajów Ameryki Południowej.
Ogromna, rozwijająca się gospodarka, znaczna populacja, wpływy kulturowe i demokratyzacja, sprawiają, że Meksyk staje się wschodzącą potęgą i prawdziwym eldorado możliwości dla przedsiębiorców.
Gospodarka
Meksyk to republika federalna składająca się z 31 stanów i stolicy – miasta Meksyk. Zgodnie ze stanem na kwiecień 2018 roku, Meksyk zajmuje 15. miejsce pod względem nominalnego PKB – 1,15 bln dolarów – i 11. miejsce pod względem parytetu siły nabywczej, który wynosi 2,45 bln USD. Średnioroczny wzrost PKB wyniósł 2,9% w 2016 r. i 2% w 2017 r. Przez ostatnie dwie dekady rolnictwo stanowiło 4% gospodarki, podczas gdy przemysł wnosi 33% (głównie motoryzacja, ropa naftowa i elektronika), a usługi (zwłaszcza usługi finansowe i turystyka) 63%.
Import i eksport
W 2006 roku handel ze Stanami Zjednoczonymi i Kanadą stanowił prawie 50% meksykańskiego eksportu i 45% importu. W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2010 roku Stany Zjednoczone miały 46,0 mld dolarów deficytu w handlu z Meksykiem. W sierpniu 2010 roku Meksyk wyprzedził Francję, stając się 9. największym posiadaczem amerykańskiego długu.
Turystyka
W 2017 roku Meksyk był szóstym najczęściej odwiedzanym krajem na świecie i piętnastym pod względem najwyższego dochodu z turystyki na świecie (i największy w Ameryce Łacińskiej). Zdecydowana większość turystów przybywa do Meksyku ze Stanów Zjednoczonych i Kanady, a następnie z Europy i Azji. Mniejsza liczba pochodzi również z innych krajów Ameryki Łacińskiej. W 2017 Travel and Tourism Competitiveness Report, Meksyk zajął 22. miejsce na świecie i w obu Amerykach.
Przemysł elektroniczny
Przemysł elektroniczny w Meksyku bardzo się rozwinął w ciągu ostatniej dekady. Meksyk ma szósty co do wielkości przemysł elektroniczny na świecie po Chinach, Stanach Zjednoczonych, Japonii, Korei Południowej i Tajwanie. Meksyk to drugi największy eksporter elektroniki do Stanów Zjednoczonych, gdzie w 2011 roku sprzedał sprzęt o wartości 71,4 mld dolarów.
Przemysł samochodowy
Meksyk produkuje najwięcej samochodów ze wszystkich krajów Ameryki Północnej. Sektor wytwarza skomplikowane technologicznie komponenty i angażuje się w działalność badawczo-rozwojową. „Wielka trójka” (General Motors, Ford i Chrysler) działa w Meksyku od lat 30. XX wieku, podczas gdy Volkswagen i Nissan zbudowały swoje zakłady w latach 60. XX wieku.
Przemysł energetyczny
Produkcją energii w Meksyku zarządzają państwowe przedsiębiorstwa – Federalna Komisja Energii Elektrycznej i Pemex. Pemex to spółka publiczna odpowiedzialna za poszukiwanie, wydobycie, transport i marketing ropy naftowej i gazu ziemnego, a także rafinację i dystrybucję produktów naftowych i petrochemicznych, która jest jedną z największych firm na świecie pod względem przychodów, osiągając 86 miliardów dolarów sprzedaży rocznie. Meksyk jest szóstym co do wielkości producentem ropy naftowej na świecie, z wydobyciem 3,7 miliona baryłek dziennie i krajem z trzecim największym na świecie potencjałem dla fotowoltaiki. Potencjał słoneczny brutto kraju szacowany jest na 5kWh/m2 dziennie, co odpowiada 50-krotnej krajowej produkcji energii elektrycznej.
Dlaczego warto prowadzić biznes w Meksyku?
Meksyk i Ameryka Łacińska są wyjątkowo atrakcyjnymi ośrodkami inwestycyjnymi, które mają wiele zalet w porównaniu z innymi rynkami. Co sprawia, że przedsiębiorcy z całego świata chcą inwestować oraz prowadzić swoje firmy w Meksyku? Bezsprzecznie atutami inwestycji w Meksyku są następujące czynniki:
- potencjał finansowy,
- niskie koszty zatrudnienia pracowników,
- możliwości rozwoju i ekspansji,
- położenie geograficzne,
- wielkość rynku,
- nieustanny wzrost demograficzny,
- poziom wykształcenia ludności,
- młodość społeczeństwa (ponad połowa obywateli w wieku poniżej 30 lat),
- przyjazny klimat.
Polsko-meksykańska współpraca ekonomiczna
Polsko-meksykańskie stosunki ekonomiczne zostały unormowane w 1997 roku w Umowie o Partnerstwie Gospodarczym, Koordynacji Politycznej i Współpracy między Meksykiem i Unią Europejską.
Zgodnie z wynikami raportu meksykańskiego Ministerstwa Gospodarki na 2017 rok, wartość meksykańskiego eksportu produktów do Polski wyniosła 261 mln dolarów, podczas gdy polski eksport do Meksyku miał wartość 774 mln dolarów. W tych machinacjach uczestniczył głównie sektor motoryzacyjny, spożywczo-rolny, IT, inżynieryjny, medyczno-farmaceutyczny oraz kosmetyczny. Pandemia nieco zmieniła zasady gry, jednak mimo to, wciąż rynek meksykański jest bardzo atrakcyjny dla polskich przedsiębiorców.
Do głównych towarów eksportowanych przez Polskę do Meksyku należą:
- urządzenia mechaniczne i elektryczne do rejestracji i odbioru dźwięku,
- części samochodowe,
- pojazdy,
- statki powietrzne,
- jednostki pływające i współdziałające urządzenia,
- wyroby z metali nieszlachetnych,
- produkty przemysłu chemicznego i przemysłów pokrewnych,
- tworzywa sztuczne i wyroby z tych tworzyw,
- produkty pochodzenia roślinnego.
Polska firma w Meksyku
W Meksyku można podjąć różne przedsięwzięcia, które dotyczą finansów, zdrowia, oprogramowania, technologii i wielu innych. Są jednak trzy gałęzie, które razem stanowią ponad 54% koncepcji biznesowych, a mianowicie IT, firmy opracowujące zielone technologie i paliwa oraz przedsięwzięcia gastronomiczno-rozrywkowe.
Meksyk prowadzi w Ameryce Łacińskiej pod względem inwestycji w technologie, fin-tech i życie cyfrowe. To właśnie ten kraj przoduje zarówno, jeśli chodzi o ilość start-upów, jak i możliwość zdobycia finansowania i grantów państwowych.
Każda marka, która robi coś na korzyść natury, a więc naszego przyszłego istnienia, w zasadzie w Meksyku ma zapewnione wsparcie finansowe – szczególnie ze strony indywidualnych inwestorów.
Meksyk to bardzo bogaty kulturowo kraj, którego biznes spożywczy wciąż nie jest rozwinięty na wystarczającym poziomie. Nie jest więc zaskoczeniem, że to najczęściej finansowana branża. Ten stan rzeczy tworzy atrakcyjne możliwości nie tylko dla polskich inwestorów, ale także firm eksportujących polskie produkty.
Jak założyć firmę w Meksyku?
Meksyk otwiera szereg nowych możliwości przed przedsiębiorcami z Polski. Nie jest to jednak raj, a biznesmeni muszą przyzwyczaić się do innych zasad opodatkowania oraz uregulowań prawnych. Niemniej kiedy się przez to przejdzie, biznes w Meksyku może okazać się prawdziwym strzałem w dziesiątkę.
Pełnomocnictwo
Pierwszą dobrą informacją dla planujących otworzenie firmy w Meksyku jest to, że przedsiębiorcy nie muszą liczyć się z koniecznością wielogodzinnych lotów i wizyt przed otworzeniem firmy w tym kraju. Wszystkie formalności powinno się oddać w ręce swojego pełnomocnika. Międzynarodowym pełnomocnikiem (POA) jest uznany prawnik, który ma prawo działać w imieniu Twojej firmy w celu podpisywania oficjalnych dokumentów i regulaminów w Meksyku.
Otwieranie firmy w Meksyku – krok po kroku
Oto krótka instrukcja dotycząca procesu zakładania firmy w Meksyku:
- Określ strukturę biznesową – do wyboru masz:
- Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (LLC) – sociedad de responsabilidad limitada (SRL).
- Spółka akcyjna z ograniczoną odpowiedzialnością – sociedad anonima (SA)
- Przedsiębiorstwo cywilne –– sociedad civil (SC).
- Oddział – sukursal (wymaga zatwierdzenia przez Narodową Komisję Inwestycji Zagranicznych i Sekretariat Spraw Zagranicznych).
- Przedstawicielstwo (Opcja skierowana do międzynarodowych firm, które planują w przyszłości założyć siedzibę w Meksyku i potrzebują biura przedstawicielskiego, które by służyło do tego czasu).
- Zarejestruj nazwę firmy i znaki towarowe – nazwa firmy musi zawierać słowa lub skrót wskazujący na jej strukturę.
Rejestracja znaku towarowego może potrwać do dziewięciu miesięcy, a wszelkie przedłużenia należy złożyć nie później niż 10 lat od pierwotnej daty jego przyznania.
- Stwórz artykuły założycielskie
Wszystkie firmy muszą stworzyć statut, obejmujący:
- Nazwę firmy
- Fizyczne i operacyjne adresy firmy
- Notarialnie poświadczony regulamin
- Misja firmy
- Cel korporacyjny
- Określenie akcjonariuszy
- Strukturę firmy
Każdy z tych dokumentów wymaga tzw. poświadczenia apostille, które obejmuje notarialne poświadczenie prawne, czasami wraz z tłumaczeniem.
- Złóż wniosek o numer identyfikacji podatkowej – Registro Federal de Contribuyentes (RFC)
Wszystkich formalności dopełnisz TUTAJ.
- Zadbaj o ubezpieczenie społeczne i wpis do Krajowego Funduszu Mieszkaniowego i Pracowniczego
Przed zatrudnieniem pierwszych pracowników w swojej nowej firmie musisz zarejestrować swoją firmę w programie ubezpieczeń społecznych i odprowadzać składki na podatek socjalny do Meksykańskiego Instytutu Ubezpieczeń Społecznych (IMSS) za usługi medyczne, odszkodowania wypadkowe, renty inwalidzkie czy urlopy macierzyńskie dla pracowników.
Poza tym będziesz także zobowiązany do odprowadzania 5% wynagrodzenia podstawowego każdego pracownika do Instituto del Fondo Nacional de la Vivienda para los Trabajadores (INFONAVIT) jako część wymaganych składek na Narodowy Fundusz Mieszkaniowy Pracowników.
Meksykański biznes – podsumowanie
Meksyk to ogromny i bogaty w możliwości rynek. Najlepiej poradzą sobie tam firmy z sektorów finansowych, energetycznych, IT oraz usługowych i gastronomicznych. Dlatego jeśli myślisz o ekspansji zagranicznej lub nowej ścieżce kariery w tych branżach, to Meksykański rynek czeka właśnie na Ciebie.