Od kwietnia tego roku na stronach Rządowego Centrum Legislacji znajduje się projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu deregulacji prawa gospodarczego i administracyjnego oraz doskonalenia zasad opracowywania prawa gospodarczego, nazywany ustawą deregulacyjną. Jego celem jest ułatwienie życia polskim przedsiębiorcom w kilku obszarach ich działalności. Przepisy wciąż znajdują się w fazie opiniowania i jest raczej niewielka szansa, że wejdą w życie – tak jak planowano – na początku 2025 roku.
Prawo przedsiębiorców
Kluczowe dla firm zmiany dotyczą Prawa przedsiębiorców. Nowelizacja wymaga od organów kontrolujących sporządzania planu kontroli publikowanego w Biuletynie Informacji Publicznej, a także klasyfikowania podmiotów kontrolowanych według ryzyka zaistnienia naruszeń. Przedsiębiorcy będą należeć do kategorii niskiego, średniego i wysokiego ryzyka. Klasyfikacja ta będzie miała wpływ na częstotliwość prowadzonych kontroli. Co więcej, kontrolerzy w zawiadomieniu o kontroli będą musieli podawać wstępną listę żądanych dokumentów i informacji.
Nowością ma być wprowadzenie zasady „one in, one out”, która sprowadza się do stwierdzenia, że za każdy nowy obowiązek nakładany na przedsiębiorcę ustawodawca musi mu zabrać jeden obowiązek. Choć zapisy nowelizacji wymuszają na rządzących większą staranność w obszarze tworzenia prawa dla przedsiębiorców, tak naprawdę nie dają narzędzi, by taką postawę na kimkolwiek wymusić.
Zmiany w dokumentach
Nowelizacja wprowadza do obrotu tzw. weksle elektroniczne, które będą mogły funkcjonować bez papierowego odpowiednika. To istotne ułatwienie dla przedsiębiorców w zabezpieczaniu ich roszczeń kontraktowych. Analogiczna regulacja dotyczyć będzie także innych papierów wartościowych.
Zmiany w Kodeksie cywilnym umożliwią zawieranie umów leasingu nie w formie pisemnej, ale dokumentowej. To samo dotyczyć będzie wysyłania upomnień przed wypowiedzeniem leasingu.
Ile zajmuje Tobie fakturowanie? W Faktura.pl najszybsi robią to w 30 sekund
Przez pierwszy miesiąc darmowego korzystania z aplikacji zobaczysz, jak jej funkcje uproszczą Ci życie. Oto zalety korzystania z Faktura.pl:
➔ Automatyczne wystawianie faktur cyklicznych
➔ Wysyłka dokumentów z poziomu aplikacji
➔ Program zintegrowany z Krajowym Systemem e-Faktur
➔ Możliwość księgowania swoich kosztów za pomocą kilku kliknięć
➔ Natychmiastowa płatność przy pomocy przycisku „Kliknij, aby opłacić fakturę” umieszczonego na dokumencie
➔ Funkcja magazynu z możliwością zintegrowania z Allegro
Uproszczenie postępowań administracyjnych
Nowe przepisy zwiększają efektywność doręczeń administracyjnych poprzez możliwość doręczenia pisma jednej z osób uprawnionych do reprezentacji łącznej przedsiębiorcy. Nowa regulacja zwiększa także rolę mediacji w postępowaniu administracyjnym. Po zmianach postępowanie zawieszone na żądanie strony będzie umorzone, jeśli nie podjęto go w terminie 3 lat i nie sprzeciwiają się temu strony oraz interes społeczny.
Zgodnie z propozycją ustawodawcy załączniki do decyzji administracyjnych będą mogły być doręczane na nośnikach cyfrowych. Dodatkowo nowe uprawnienia zyska organ odwoławczy, który ponownie rozpoznając sprawę będzie rozliczał organ pierwszej instancji z wykonania wcześniej określonych wytycznych. Uzupełniono także regulację dotyczącą odroczenia lub rozłożenia na raty kar administracyjnych.
Wprowadzono również instytucję sprzeciwu od postanowienia, co do którego nie przysługuje możliwość wniesienia skargi.
Zmiany dla rzemieślników
Nowelizacja doprecyzowuje definicję rzemiosła i wskazuje, że w jej ramach konieczne jest posiadanie dowodów kwalifikacji zawodowej dla danego rodzaju działalności. Do działalności rzemieślniczej nie zaliczać się będą usługi optyków okularowych oraz protetyków słuchu.
Podatki
Na gruncie prawa podatkowego ustawodawca proponuje dwie istotne zmiany. Po pierwsze, w ustawie o CIT znacznie poszerzono zakres kosztów kwalifikowanych, do których zaliczono wszystkie rodzaje ekspertyz, opinii, usług doradczych i usług równorzędnych świadczonych na podstawie umowy, a także koszty związane z aparaturą naukowo-badawczą i koszty specjalistycznego transportu towarów wykorzystywanych wyłącznie w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej.
Jeszcze ważniejsza zmiana dotyczy Ordynacji podatkowej. Po wielu naciskach ustawodawca zamierza uchylić art. 70 § 6 pkt 1, który dawał organom podatkowym absurdalną możliwość dowolnego wydłużania okresu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Prowadzący postępowanie podatkowe będą także mieli większe możliwości umarzania zawieszonych postępowań.
Z akcyzy zostaną zwolnione samochody osobowe wykorzystywane do celów badawczych w prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej przez podmiot posiadający status centrum badawczo-rozwojowego.
Firmy faktoringowe
Interesująca zmiana czeka Prawo bankowe. Po nowelizacji banki będą mogły, wspólnie z bankowymi izbami gospodarczymi, utworzyć instytucje upoważnione do udostępniania podmiotom, których podstawowa działalność polega na świadczeniu usług faktoringowych, na zasadzie wzajemności, informacji stanowiących tajemnicę bankową oraz informacji udostępnionych przez te podmioty, w zakresie w jakim informacje są niezbędne do oceny zdolności klienta do spłaty zobowiązań w związku ze świadczeniem usług faktoringowych.
Zasady nakładania kar za nadmierne opóźnienia w płatnościach
W ustawie o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych doprecyzowano przesłanki nakładania kar administracyjnych za nadmierne opóźnienia w spełnianiu świadczeń pieniężnych. Po zmianach, wymierzając karę, organ będzie musiał uwzględnić w szczególności związek pomiędzy nadmiernym opóźnianiem się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych a nieotrzymaniem lub otrzymaniem po terminie świadczeń pieniężnych przez stronę postępowania.
Termin dla konsumenta
Ustawa wprowadza twardy termin na zgłoszenie przez konsumenta żądania naprawy lub wymiany albo oświadczenia o obniżeniu ceny lub odstąpieniu od umowy z powodu niezgodności towaru z umową. Ma to być jeden rok od ujawnienia się braku zgodności z umową.
Ocena regulacji
Co do zasady kierunek zmian należy uznać za słuszny. Poza nowelizacją art. 70 Ordynacji podatkowej nie widzę tu jednak zmian rewolucyjnych, które w znaczącym stopniu wpłynęłyby na działanie firm. Złagodzenie prowadzonych kontroli czy uproszczenie postępowań administracyjnych są potrzebne, ale to wciąż zmiany zbyt skromne, z ograniczonym wpływem na codzienne funkcjonowanie milionów przedsiębiorców prowadzących w Polsce działalność gospodarczą.
Zainteresował Cię ten artykuł? Czytaj więcej takich treści w ramach cyklu „Poradnik przedsiębiorcy”