• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Październik 2026
  • Ranking faktoringu
  • KSeF Pytania i Odpowiedzi
czwartek, 8 października, 2026
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
    • Zadbaj o swój portfel
    • Poradnik przedsiębiorcy
  • Biznes
    • Biznes pod lupą
  • Podatki
    • Alarm podatkowy
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Prawo
  • Technologia
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
    • Zadbaj o swój portfel
    • Poradnik przedsiębiorcy
  • Biznes
    • Biznes pod lupą
  • Podatki
    • Alarm podatkowy
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Prawo
  • Technologia
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Poradnik przedsiębiorcy

Z jakich ulg może skorzystać przedsiębiorca?

Dorota Tkocz autor Dorota Tkocz
2025-08-13
w Poradnik przedsiębiorcy, Alarm podatkowy
0
Dokumenty i terminy podatkowe a płynność firmy

W 2025 roku nie wprowadzono żadnych nowych ulg podatkowych dla przedsiębiorców, jednak katalog tych, z których wciąż mogą korzystać, jest szeroki. Stosując wybrane preferencje, obniżysz podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym, a w rezultacie zmniejszysz kwotę obciążenia. Przedstawiamy ulgi, z których przedsiębiorcy mogą skorzystać w 2025 roku składając zeznanie za rok 2024.ksieguj klienta w 7 minut

Spis treści schowaj
1 Ulga IP BOX
2 Ulga B+R
3 Ulga na prototyp
4 Ulga na robotyzację
5 Ulga na ekspansję
6 Ulga na sponsoring
7 Ulga na terminal
8 Ulga dla inwestujących w ASI
9 Darowizny do odliczenia w deklaracji rocznej
10 Podsumowanie

Ulga IP BOX

Ulga IP BOX skierowana jest do innowacyjnych przedsiębiorstw, które uzyskują dochody z praw własności intelektualnej. Dzięki niej mogą skorzystać z preferencyjnej, 5-procentowej stawki podatku. Dotyczy ona dochodów z komercjalizacji kwalifikowanych praw własności intelektualnej (tzw. kwalifikowane IP): patentów, wzorów użytkowych, praw autorskich do programów komputerowych, znaków towarowych. Warunki dla ulgi IP BOX są następujące:

  • kwalifikowane IP zostało rozwinięte, wytworzone lub ulepszone w ramach działalności badawczo-rozwojowej,
  • kwalifikowane IP podlega ochronie prawnej,
  • kwalifikowane IP znajduje się w katalogu ustawowym,
  • przedsiębiorca składa ewidencję zdarzeń gospodarczych dla celów IP BOX.

W kontekście ulgi IP BOX obligatoryjne jest ustalenie, czy kwalifikowane IP związane jest z działalnością badawczo-rozwojową. Przedsiębiorcy muszą na wstępie określić, czy taką działalność prowadzą. W tym celu mogą wystąpić o indywidualną interpretację podatkową. Do niedawna skarbówka uchylała się przed zajęciem stanowiska w tych sprawach, jednak zgodnie z wyrokiem NSA z dnia 12 maja 2023 roku (sygn. akt II FSK 1057/22), takie postępowanie nie jest prawidłowe. Od tego momentu fiskus zmienił podejście, wychodząc naprzeciw przedsiębiorcom.

Ulga B+R

Mówiąc o uldze IP BOX, nie sposób nie wspomnieć o powiązanej z nią uldze B+R. Pod pojęciem działalności badawczo-rozwojowej kryje się działalność twórcza, które obejmuje badania naukowe lub prace rozwojowe. Podejmowana jest systematycznie celem zwiększenia zasobów wiedzy i tworzenia nowych zastosowań. W ramach ulgi B+R przedsiębiorca może odliczyć:

  • 200% kwoty wynagrodzeń pracowników, osób zatrudnionych w ramach umowy zlecenie i umowy o dzieło,
  • 200% pozostałych kosztów kwalifikowanych, jeśli przedsiębiorca ma status centrum badawczo-rozwojowego – CBR (koszty związane z patentami, wzorami użytkowymi i przemysłowymi mogą być rozliczone do 100% wydatków),
  • 100% pozostałe koszty kwalifikowane, jeśli przedsiębiorca nie ma statusu CBR.

Ustawa o PIT zawiera katalog kosztów kwalifikowanych, do których zalicza się m.in.:

  • wynagrodzenia pracowników realizujących zadania związane z działalnością B+R,
  • koszty nabycia materiałów i surowców związanych bezpośrednio z działalnością B+R,
  • koszty nabycia sprzętu specjalistycznego wykorzystywanego w działalności B+R,
  • opinie, usługi doradcze, ekspertyzy,
  • odpłatne korzystanie z aparatury badawczo-naukowej,
  • koszty nabycia i utrzymania patentu, prawa ochronnego na wzór użytkowy, prawa z rejestracji wzoru przemysłowego,
  • odpisy amortyzacyjne od środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (z wyłączeniem samochodów osobowych, budynków, budowli i lokali).

Ulga IP BOX i B+R – czy można stosować ją jednocześnie?

Przepisy w obecnym kształcie nie zabraniają łączenia ulgi IP BOX i B+R. Fiskus uważa jednak, że koszty kwalifikowane dla działalności B+R, odliczone w IP BOX, nie mogą zostać ponownie odliczone w ramach ulgi B+R (interpretacja z dnia 13.04.2023 r. nr 0111-KDIB1-1.4010.64.2023.2.MF). Inne zdanie mają w tym zakresie sądy, które są przychylniejsze przedsiębiorcom. Niestety, ponownie okazuje się, że interpretacja pozornie prostego przepisu może być nie tylko trudna, ale też sprowadzić na manowce.

Ulga na prototyp

Ulga na prototyp umożliwia odliczenie kosztów związanych z projektowaniem, wytworzeniem i testowaniem prototypu produktu, przy czym należy zakwalifikować je do kategorii kosztów produkcji próbnej lub kosztów wprowadzenia na rynek nowego produktu. Produkcja próbna obejmuje:

Podobne artykuły

mloda osoba przy biurku

PESEL zastrzeżony, a wezwania do zapłaty za cudze samochody. Przepisy nie chronią przed wszystkim

2026-10-08
przeliczanie pieniedzy

Rodzina 800 plus dla seniorów? 1600 zł nie jest nowym świadczeniem. Sejmowa komisja podjęła decyzję

2026-10-06
podpis dokumentu

Dodatek pielęgnacyjny 2026. ZUS wypłaca 366,67 zł. Po 75. roku życia bez wniosku

2026-10-06
stary czlowiek

Wiek emerytalny bez zmian. Minister rodziny odpowiada na propozycję wspólnej granicy

2026-10-05
wniosek dodatek weglowy

Staż pracy już podniósł koszty urzędów. Sejm dostał petycję o kolejne dodatki

2026-10-05
rachunki mogą wprawić pracowników w zawrót głowy

Bon senioralny dla firm: o kontrakcie zdecydują gmina i koszt godziny

2026-10-04
  • nabycie fabrycznie nowych środków trwałych (wyłączając pojazdy samochodowe),
  • ulepszenie środków trwałych,
  • nabycie materiałów i surowców (wyłącznie celem wykorzystania ich w produkcji próbnej nowego produktu).

Tymczasem wprowadzenie produktu na rynek obejmuje:

  • prowadzenie badań, przygotowanie dokumentacji, pozyskanie ekspertyz itp.,
  • badanie cyklu życia produktu,
  • opracowanie systemu weryfikacji technologii środowiskowych.

Przedsiębiorca ma prawo odliczyć wydatki poniesione w związku z powyższymi działaniami, ale wyłącznie w wysokości 30%. Ponadto kwota odliczenia nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej 10% dochodu osiągniętego z pozarolniczej działalności gospodarczej. Interpretacje podatkowe wskazują, że ulgę na prototyp można połączyć z ulgą IP BOX czy B+R, jednak pod pewnymi warunkami. Szczególnie obszerna jest interpretacja z dnia 3.02.2023 r. nr 0111-KDIB1-3.4010.691.2022.1.MBD, która rozjaśnia liczne wątpliwości.


W Faktura.pl dane Twoich klientów są bezpieczne.

Nie pozwól na wyciek danych.

Najważniejsze funkcje Faktura.pl dla biur rachunkowych:
➔ Koszyk dokumentów stałych – dzięki niemu klient nie zapomni dosłać dokumentów
➔ Automatyczny licznik VAT
➔ Wystawianie faktur za usługi biura w kilka sekund
➔ Dostęp do korespondencji z klientem w jednym miejscu

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ


Ulga na robotyzację

Ulga na robotyzację została ograniczona czasowo. W jej ramach można rozliczyć wydatki poniesione w latach 2022-2026 na zwiększającą konkurencyjność firmy robotyzację. Odliczeniu podlegają:

  • koszty nabycia fabrycznie nowych robotów przemysłowych, maszyn i urządzeń peryferyjnych do robotów przemysłowych, maszyn, urządzeń oraz innych rzeczy związanych z funkcjonowaniem robotów (definicje podano w art. 52 jb ust. 3 i 4 ustawy o PIT),
  • koszty nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z uruchomieniem i funkcjonowaniem robotów przemysłowych i ww. środków trwałych,
  • koszty nabycia usług szkoleniowych związanych z funkcjonowaniem robotów przemysłowych i ww. środków trwałych,
  • opłaty leasingowe od robotów przemysłowych i ww. środków trwałych.

Sprawdź nasz ranking leasingu

Jaki leasing wybrać?

W ramach ulgi na robotyzację przedsiębiorcy mogą odliczyć 50% ww. kosztów. Fiskus ogranicza jednak pojęcie robota przemysłowego wyłącznie do maszyny, która ma zastosowanie w produkcji towarów i wyrobów. Inne stanowisko mają w tej sprawie sądy, które orzekają, że mianem robota przemysłowego można określić też maszyny wykorzystywane w celach magazynowych, do przemieszczania towarów czy w centrach dystrybucyjnych.

Ulga na ekspansję

Celem ulgi na ekspansję jest ułatwienie przedsiębiorcom zdobywania nowych rynków i wprowadzania na nie swoich produktów. W jej ramach można odliczyć 100% kosztów poniesionych na:

  • uczestnictwo w targach (przy czym odliczenie może być zastosowane wyłącznie w odniesieniu do pracowników, a nie osób współpracujących, managerów lub pozostałych, które nie pozostają w stosunku pracy),
  • działania promocyjno-informacyjne,
  • dostosowanie opakowań produktów do wymagań kontrahentów lub przepisów krajowych,
  • przygotowanie dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów,
  • przygotowanie dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu.

Warunkiem jest, aby przedsiębiorca w ciągu kolejnych 2 lat podatkowych (licząc od roku, w którym poniósł koszty):

  • zwiększył przychody ze sprzedaży produktów (w stosunku do przychodów ustalonych na ostatni dzień roku podatkowego poprzedzającego rok poniesienia kosztu) lub
  • Osiągnął przychody ze sprzedaży dotychczas nieoferowanych produktów lub
  • Osiągnął przychody ze sprzedaży dotychczas nieoferowanych produktów w danym kraju.

Ulga na sponsoring

Wydatki poniesione na działalność sportową, kulturalną lub wspierającą szkolnictwo i naukę można odliczyć od podstawy opodatkowania w ramach ulgi na sponsoring. Przedsiębiorcy mają prawo do 50-procentowego odliczenia, przy czym jego kwota nie może przewyższać dochodu uzyskanego w danym roku z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej. W przypadku straty podatkowej niewykorzystana kwota odliczenia nie przechodzi na kolejny rok. 

Ulga na sponsoring umożliwia odliczenie kosztów poniesionych na finansowanie:

  • klubu sportowego, stypendium sportowego, imprezy sportowej niebędącej imprezą masową,
  • instytucji kultury i działalności kulturowej realizowanej przez uczelnie artystyczne i publiczne szkoły artystyczne,
  • stypendiów naukowych, wynagrodzeń studentów odbywających u podatnika staż związany z programem studiów, wynagrodzenia wypłacanego przez 6 miesięcy od dnia zatrudnienia absolwenta za pośrednictwem akademickiego biura karier (dot. absolwentów uczelni, dla których pracodawca organizuje praktyki zawodowe).

Fiskus zastrzega, że ulga na sponsoring przysługuje wyłącznie firmom, które w zamian za przekazane środki otrzymały na przykład reklamę. Klub sportowy może umieścić logo sponsora na koszulkach zawodników lub wspomnieć o nim w spocie reklamowy. Tyle tylko, że wartość usługi reklamowej musi odpowiadać kwocie dokonanej wpłaty. Taka interpretacja przepisów jest niekorzystna dla przedsiębiorców, a dodatkowo pozostawia pole do nadużyć. Po pierwsze, usługę reklamową trudno wycenić, po drugie – jeśli kwota świadczenia nie spełni warunków ulgi na sponsoring, powinna zostać rozliczona jako darowizna. A to oznacza obciążenia podatkowe dla obdarowanego.

Ulga na terminal 

Z ulgi na terminal mogą skorzystać przedsiębiorcy, którzy ponieśli wydatki:

  • na zakup terminala płatniczego,
  • związane z obsługą transakcji płatniczych (opłaty akceptanta, incharge, systemowe, wynikające z umów dzierżawy).

Limit odliczeń wynosi:

  • 2 500 zł – dla podatników, którzy są zwolnieni z obowiązku ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy użyciu kas rejestrujących,
  • 1 000 zł – dla pozostałych podatników.

Szczególne preferencje mają podatnicy bezgotówkowi, a więc uprawnieni (przynajmniej przez  miesięcy lub 2 kwartały w roku) do otrzymania zwrotu VAT w ciągu 15 dni od upływu terminu złożenia rozliczenia. Mogą oni odliczyć 200% opłat związanych z nabyciem i obsługą terminala, jednak nie więcej, niż 2 000 zł w roku podatkowym. Ponadto mogą stosować ulgę w każdym roku, w którym ponieśli wydatki.

Ulga dla inwestujących w ASI

Ulga dla inwestujących w ASI umożliwia odliczenie 50% wydatków poniesionych na objęcie udziałów w alternatywnej spółce inwestycyjnej (ASI) lub w spółce kapitałowej, w której ASI:

  • posiada przynajmniej 5% udziałów,
  • będzie posiadała przynajmniej 5% udziałów w wyniku ich nabycia lub objęcia w okresie 90 dni.

Ponadto przedsiębiorca musi spełniać łącznie następujące warunki:

  • wspólnikiem ASI jest podmiot, który nabył lub objął udziały sfinansowanie w całości lub w części ze środków europejskich, niemających charakteru bezzwrotnego, przeznaczonych na inwestycje venture capital w Polsce,
  • zawarto z ASI umowę inwestycyjną, 
  • w okresie 2 lat poprzedzających dzień pierwszego nabycia lub objęcia udziałów ASI i spółka kapitałowa nie były z podatnikiem podmiotem powiązanym,
  • podatnik będzie posiadał udziały przez co najmniej 24 miesiące.

Maksymalna kwota odliczenia w roku podatkowym wynosi 250 000 zł.

Darowizny do odliczenia w deklaracji rocznej

Przedsiębiorcy w deklaracji podatkowej odliczą również darowizny na:

  • cele pożytku publicznego,
  • kult religijny,
  • kształcenie zawodowe,
  • odbudowę zabytków,
  • krwiodawstwo.

Kwota darowizny do odliczenia nie może przekroczyć 6% rocznego dochodu/przychodu. Przy czym limit ten jest wspólny dla wszystkich ww. rodzajów darowizn. Ponadto podatnik ma prawo odliczyć wyłącznie kwoty, których przekazanie może udokumentować. Darowizna co do zasady ma formę pieniężną, wtedy też łatwo określić jej wartość. Natomiast w przypadku środków trwałych, materiałów czy innych składników niepieniężnych wartość darowizny nie może być wyższa od wartości rynkowej przedmiotu.

Podsumowanie

Dzięki licznym ulgom podatkowym przedsiębiorcy mogą obniżyć zobowiązanie wobec fiskusa. Muszą jednak pamiętać o skompletowaniu odpowiednich dokumentów, takich jak faktury, potwierdzenia płatności czy dokumentacja techniczna, potwierdzających prawo do ulgi. Przypomnijmy, że w 2025 roku wszyscy przedsiębiorcy, niezależnie od formy opodatkowania (z wyłączeniem karty podatkowej), jaką wybrali, składają deklarację podatkową do 30 kwietnia.

Oceń wpis
Tags: alarm podatkowyBiuro rachunkoweporadnik przedsiębiorcyulgi podatkowe
Share2Share
Dorota Tkocz

Dorota Tkocz

Absolwentka Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, copywriterka, marketingowiec. Specjalizuje się w tematyce finansowo-podatkowej, ale w kręgu jej zainteresowań jest też szeroko pojęty biznes. Porzuciła karierę księgowej, aby w pełni poświęcić się tworzeniu treści. Prywatnie miłośniczka książek i kultury Hiszpanii - kraju, który odwiedza przy każdej możliwej okazji.

Podobne Wpisy

PESEL zastrzeżony, a wezwania do zapłaty za cudze samochody. Przepisy nie chronią przed wszystkim

autor Dominik Bożek
2026-10-08
0
mloda osoba przy biurku

Blisko 12 milionów Polaków zastrzegło już swój numer PESEL. Zabezpieczenie ma chronić przede wszystkim przed wyłudzeniem kredytu lub pożyczki. Nie blokuje jednak wszystkich transakcji, w których ktoś może wykorzystać skradzione dane osobowe. Pokazuje to historia mieszkańca Kujaw i Pomorza, który mimo zastrzeżonego PESEL-u otrzymał wezwania do zapłaty dotyczące trzech samochodów, których – jak twierdzi – nigdy nie posiadał. Zastrzeżony PESEL nie zapobiegł problemom z trzema samochodami Sprawę opisała „Gazeta Pomorska”, powołując się na wpis mieszkańca regionu zamieszczony w facebookowej grupie z poradami prawnymi. Mężczyzna poinformował, że otrzymał pismo z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG). Instytucja domagała się zapłaty kary za brak obowiązkowego ubezpieczenia OC samochodu, którego – według jego relacji – nigdy nie kupił. Niedługo później przyszło kolejne wezwanie, tym razem...

Czytaj więcejDetails

Rodzina 800 plus dla seniorów? 1600 zł nie jest nowym świadczeniem. Sejmowa komisja podjęła decyzję

autor Dominik Bożek
2026-10-06
0
przeliczanie pieniedzy

Seniorzy nie otrzymają obecnie 1600 zł miesięcznie za wychowanie dzieci. Taka propozycja rzeczywiście trafiła do Sejmu, ale nie stała się obowiązującym świadczeniem. Jedna z petycji została pozostawiona bez rozpatrzenia. Równolegle w Sejmie znajduje się podobna sprawa, w której posłowie wcześniej zwrócili się o stanowisko do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Informacje o „podwójnym 800 plus” dla seniorów ponownie pojawiły się 6 października. Chodzi o pomysł wypłacania 1600 zł miesięcznie rodzicom, którzy wychowali co najmniej dwoje dzieci pracujących obecnie w Polsce i odprowadzających tutaj podatki oraz obowiązkowe składki. Nie jest to rozszerzenie programu Rodzina 800 plus, które już weszło w życie. Nie ma także ustawy przyznającej takie pieniądze emerytom. Rodzina 800 plus nie obejmuje rodziców dorosłych dzieci Obecne świadczenie wychowawcze...

Czytaj więcejDetails

Dodatek pielęgnacyjny 2026. ZUS wypłaca 366,67 zł. Po 75. roku życia bez wniosku

autor Dominik Bożek
2026-10-06
0
podpis dokumentu

Dodatek pielęgnacyjny wynosi w 2026 roku 366,67 zł miesięcznie. Osoby, które ukończyły 75 lat i mają prawo do emerytury lub renty, otrzymują go z urzędu. Młodsi mogą dostać świadczenie po spełnieniu dodatkowych warunków i złożeniu dokumentów do ZUS. Kolejna zmiana wysokości dodatku nastąpi wraz z waloryzacją świadczeń w marcu 2027 roku. Dodatek pielęgnacyjny jest jednym ze świadczeń wypłacanych razem z emeryturą lub rentą. Marcowa waloryzacja w 2026 roku podniosła jego wysokość do 366,67 zł miesięcznie. Nie każdy uprawniony musi jednak przechodzić tę samą procedurę. Kluczowa granica to 75. rok życia. Dodatek pielęgnacyjny po 75. roku życia jest przyznawany automatycznie Emeryt lub rencista, który kończy 75 lat, nie musi składać do ZUS wniosku o dodatek pielęgnacyjny. Świadczenie jest przyznawane z urzędu...

Czytaj więcejDetails

Wiek emerytalny bez zmian. Minister rodziny odpowiada na propozycję wspólnej granicy

autor Dominik Bożek
2026-10-05
0
stary czlowiek

Rząd nie prowadzi prac nad podwyższeniem ustawowego wieku emerytalnego – wynika z najnowszej deklaracji minister rodziny Agnieszki Dziemianowicz-Bąk. Obecne granice, czyli 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, pozostają bez zmian. Jednocześnie w Sejmie pojawiła się propozycja wprowadzenia wspólnego wieku emerytalnego na poziomie 62 lat. To jednak petycja, a nie projekt ustawy. Debata o wieku emerytalnym wróciła za sprawą kilku różnych propozycji, które nie tworzą jednego rządowego planu. Jedna z nich zakłada zrównanie wieku kobiet i mężczyzn, druga pojawiła się w formie petycji skierowanej do Sejmu. Minister rodziny deklaruje jednak, że gabinet nie pracuje nad podwyższeniem obecnej granicy. Nie ma na ten temat dyskusji. Jest pełne zrozumienie niemal wszystkich członków rządu, że nie ma mowy o podwyższaniu ustawowego...

Czytaj więcejDetails

Staż pracy już podniósł koszty urzędów. Sejm dostał petycję o kolejne dodatki

autor Dominik Bożek
2026-10-05
0
wniosek dodatek weglowy

Nowe zasady liczenia stażu pracy zwiększyły wydatki części urzędów na dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Instytucje publiczne nie dostały na ten cel dodatkowego finansowania, dlatego szukają oszczędności w funduszu nagród, podwyżkach i nowych etatach. Jednocześnie do Sejmu trafiła petycja dotycząca kolejnych świadczeń dla osób z najdłuższym stażem. Od 1 stycznia 2026 r. sektor publiczny stosuje rozszerzone zasady ustalania stażu pracy. Do okresów zatrudnienia mogą być obecnie zaliczane m.in. lata prowadzenia działalności gospodarczej oraz wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia. Od 1 maja podobne przepisy obowiązują również pracodawców prywatnych. Zmiana ma bezpośredni wpływ na uprawnienia pracowników. Wyższy staż pracy może przyspieszyć uzyskanie prawa do dłuższego urlopu, zwiększyć dodatek za wieloletnią pracę albo spowodować wcześniejszą wypłatę nagrody jubileuszowej. W administracji pojawił się...

Czytaj więcejDetails

Bon senioralny dla firm: o kontrakcie zdecydują gmina i koszt godziny

autor Dominik Bożek
2026-10-04
0
rachunki mogą wprawić pracowników w zawrót głowy

Na papierze są dwie liczby, które łatwo połączyć i równie łatwo źle zrozumieć: 48 zł oraz 2500 zł. Pierwsza to maksymalny koszt godziny wynagrodzenia osoby świadczącej usługę, ustalany jednolicie dla gmin w województwie. Druga oznacza maksymalną miesięczną wartość usług przypadającą na seniora. Nie jest wypłatą gotówki, a 48 zł nie jest pełną stawką, którą firma może po prostu porównać ze swoim cennikiem. To rozróżnienie jest sednem biznesowej oceny programu. Od 30 września 2026 r. gmina może powierzyć realizację usług m.in. przedsiębiorcy prowadzącemu działalność w zakresie opieki nad osobami starszymi. Wybór wykonawcy ma być otwarty, konkurencyjny, przejrzysty i niedyskryminujący. Przepisy tworzą więc formalną możliwość wejścia firmy, ale nie gwarantują ani naboru, ani kontraktu, ani liczby godzin. Zapotrzebowanie, finansowanie i nabór –...

Czytaj więcejDetails

Koszty prowadzenia działalności w mieszkaniu. Co można rozliczyć?

autor Redakcja
2026-09-29
0
Koszty prowadzenia dzialalnosci w mieszkaniu faktura.pl

Praca z własnego mieszkania pozwala ograniczyć wydatki związane z prowadzeniem firmy. Nie oznacza jednak, że przedsiębiorca może automatycznie wrzucić w koszty wszystkie rachunki za lokal. Kluczowe znaczenie ma związek konkretnego wydatku z działalnością oraz sposób, w jaki mieszkanie jest wykorzystywane. Trzeba też pamiętać o podatku od nieruchomości. W niektórych sytuacjach prowadzenie firmy w domu może wpłynąć na jego wysokość. Dla wielu przedsiębiorców mieszkanie może pełnić funkcję zarówno domu, jak i biura. Dotyczy to szczególnie osób wykonujących pracę przy komputerze, świadczących usługi zdalnie, prowadzących działalność doradczą, projektową czy księgową. Nie zawsze konieczne jest wydzielenie osobnego lokalu użytkowego. Warto jednak prawidłowo rozliczać wydatki i zastanowić się, w którym momencie domowe biuro przestaje być praktycznym rozwiązaniem. Firma w mieszkaniu – jakie wydatki można...

Czytaj więcejDetails

Finansowanie sprzętu dla firmy – jak kupować bez gotówki?

autor Marek Polubiatko
2026-09-29
0
sprzet firmowy

Finansowanie sprzętu dla firmy nie musi oznaczać czyszczenia firmowego konta. Do wyboru masz leasing operacyjny lub finansowy, pożyczkę leasingową i kredyt inwestycyjny. Alternatywą dla zakupu jest wynajem. Sprawdź, czym różnią się poszczególne opcje pod kątem własności przedmiotu, sposobu spłaty oraz kosztów finansowania. Jakie są sposoby finansowania sprzętu dla firmy? Finansowanie sprzętu dla firmy może odbyć się z wykorzystaniem leasingu – operacyjnego i finansowego, a także pożyczki leasingowej albo kredytu inwestycyjnego. Jeżeli nie zależy Ci na własności maszyny, urządzenia czy sprzętu IT, alternatywą pozostaje wynajem. Przy wyborze finansowania nie patrz tylko na wysokość miesięcznej raty. Ustal, czy zależy Ci na własności sprzętu od pierwszego dnia i jak chcesz rozliczać inwestycję podatkowo. Następnie porównaj ostateczne koszty i sposób spłaty. Sprawdź także: Jak...

Czytaj więcejDetails
Więcej

Rekomendowane.

zalamany przedsiebiorca

Stopy procentowe bez zmian. Kredytobiorcy bez prezentu na Mikołajki

2024-12-05
przeliczanie pieniedzy

Rodzina 800 plus dla seniorów? 1600 zł nie jest nowym świadczeniem. Sejmowa komisja podjęła decyzję

2026-10-06

Rankingi dla firm

Ranking kont firmowych Ranking faktoringu Ranking programów do fakturowania Ranking programów KSeF Ranking kont firmowych Ranking faktoringu Ranking kantor internetowy Ranking ubezpieczenie mieszkania Kredyty dla firm Ranking najlepszych leasingów Ranking najlepszych programów dla biur rachunkowych Ranking najlepszy programów do mailingu Ranking programów do fakturowania

Poszukujesz finansowania?

Porozmawiaj z ekspertem
z efaktor!

Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

stacja beznynowa paliwo

Benzyna tanieje. Nowa cena maksymalna paliw od 8 października 2026 roku

2026-10-08
mloda osoba przy biurku

PESEL zastrzeżony, a wezwania do zapłaty za cudze samochody. Przepisy nie chronią przed wszystkim

2026-10-08
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2026 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Październik 2026
  • Technologia

© 2026 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Not enough quota to unlock this post
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?