Nasz kraj znalazł się na pierwszym miejscu w Europie i na czwartym na świecie w rankingu najpopularniejszych lokalizacji do przenoszenia aktywności biznesowej po pandemii. Uważa tak aż 23 proc. przedsiębiorców ankietowanych przez firmę doradczą CBRE. Mimo trudnego otoczenia gospodarczego, przedsiębiorcy z nadzieją patrzą w przyszłość i spodziewają się rekordowych zwrotów z inwestycji.
Jeśli chodzi o europejskie stolice, Warszawa jest dziewiąta w pod względem atrakcyjności gospodarczej, wyprzedzając m.in. Sztokholm czy Pragę. Wyżej sklasyfikowano tylko Paryż, Londyn, Amsterdam, Berlin, Madryt, Lizbonę, Barcelonę i Kopenhagę. Analitycy podkreślają, że Polska stała się dla koncernów chcących skrócić nadwyrężone łańcuchy dostaw, prawdziwą „ziemią obiecaną”.
Najatrakcyjniejsze kraje do skracania łańcucha dostaw i przenoszenia biznesu bliżej – wskazane przez przedsiębiorców z UE (w proc.)*
Polska „Chinami Europy”?
Realne prawdopodobieństwo konfrontacji pomiędzy Stanami Zjednoczonymi a Chinami sprawia, że zachodnie korporacje szukają bezpieczniejszych z punktu widzenia zapewnienia stałości dostaw miejsc na inwestycje. Czy Polska ma wystarczający potencjał, żeby stać się „Chinami Europy”, przejmując rolę zagłębia produkcyjnego? Przedsiębiorców przyciągają nad Wisłę m.in. wykwalifikowana siła robocza, dobra infrastruktura, bliskość rynków europejskich i pozytywny klimat inwestycyjny. Nie bez znaczenia są również intensywne działania rządu na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa obywateli i przedsiębiorstw poprzez radykalne zwiększenie zdolności obronnych państwa.
Polska ma potencjał do tego, żeby stać się „Chinami Europy”, przejmując od Państwa Środka rolę zagłębia produkcyjnego.
Minister finansów, Magdalena Rzeczkowska, podczas tegorocznej edycji konferencji Polish Capital Market Development Days, promującej polski rynek kapitałowy powiedziała, że bezpośrednie inwestycje zagraniczne zwiększyły się u nas w 2021 i 2022 roku skokowo, osiągając rekordowy poziom w stosunku do PKB. Stawia to nas w gronie głównych beneficjentów zmian zachodzących w globalnej gospodarce. Również Odile Renaud-Basso, szefowa Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju, wskazała na wyjątkową odporność polskiej gospodarki na wstrząsy oraz na bliskość Ukrainy, która będzie kluczowa dla odegrania roli lidera w odbudowie tego kraju i pilotowania jego akcesji do UE.
Sprawdź ranking firm faktoringowych
Szturm na Polskę
Wszystko to sprawia, że w zasadzie nie ma tygodnia bez informacji o kolejnym światowym czy europejskim potentacie, który właśnie wchodzi lub lada moment wejdzie do Polski i zainwestuje tu duże pieniądze. Oto kilka przykładów dotyczących wyłącznie sektora detalicznego i gastronomicznego.
7-Eleven zerka na Żabkę
7-Eleven, największa na świecie sieć sklepów convenience (38 tys. placówek), szuka partnerów franczyzowych w Europie. Japoński koncern ma na celowniku m.in. Polskę. Debiut handlowego giganta oznaczałby stworzenie poważnej konkurencji dla Żabki, która rozwija się w zawrotnym tempi i ma już ponad 9,2 tys. placówek. Nie można też wykluczyć, że 7-Eleven gotowe byłoby do przejęcia największej w Europie środkowej franczyzowej sieci sklepów spożywczych. Wydaje się to bardziej prawdopodobne niż start od zera.
MOL chce być zaraz za Orlenem
Węgierska Grupa MOL, międzynarodowy koncern działający w sektorach naftowym, gazowym, petrochemicznym i detalicznym (jest w ponad 30 krajach, zatrudnia 25 tys. osób, ma 2,5 tys. stacji paliw), do lata br. otworzy w Polsce około 100 pierwszych placówek (zgodnie z decyzją KE, MOL przejął ponad 410 stacji Lotos). Węgrzy chcą współpracować z polskimi dostawcami żywności; docelowo planują zdobyć pozycję wicelidera naszego rynku paliwowego.
Woolworth zamierza otworzyć 400 sklepów
Sieć dyskontów przemysłowych Woolworth, do której należy ponad 570 marketów w centrach niemieckich miast i w galeriach handlowych, rozpoczyna ekspansję w Polsce. W maju zadebiutowały trzy placówki – w Krakowie, Poznaniu i Warszawie. W 2024 roku planowanych jest 15-25 otwarć, w 2025 roku – 30, a w kolejnych latach niemiecki operator chce uruchamiać po 50 marketów. Docelowo Woolworth widzi na naszym rynku potencjał dla minimum 400 sklepów.
Ukraińskie Silpo sonduje polski rynek
Wicelider ukraińskiego handlu spożywczego, Fozzy Group, szuka możliwości wprowadzenia do Polski sieci supermarketów delikatesowych Silpo (jej roczne obroty wynoszą około 50 mld hrywien, tj. 5,7 mld zł). Firma rozgląda się za atrakcyjnymi lokalizacjami. Na koniec 2021 roku Fozzy Group zarządzała łącznie ponad 700 sklepami, w tym ponad 330 z logo Silpo.
Sieć restauracji Popeyes zadebiutuje jeszcze w tym roku
Restaurant Brands International (RBI) – jedna z największych na świecie firm działających na rynku restauracji szybkiej obsługi, z roczną sprzedażą przekraczającą 35 mld dol. i z ponad 29 tys. restauracji w przeszło 100 krajach – wejdzie w najbliższych miesiącach do Polski. Będzie rozwijać nową sieć Popeyes, która liczy blisko 3,8 tys. restauracji w ponad 30 krajach. RBI jest właścicielem czterech najbardziej znanych marek restauracji szybkiej obsługi na świecie – Tim Hortons, Burger King, Popeyes i Firehouse Subs. Wszystkie działają w oparciu o franczyzę.
Delivery Hero skusił polski rynek dostaw ekspresowych
Delivery Hero – wiodąca światowa platforma działająca na rynku dostaw ekspresowych (obsługuje blisko 2,2 mld ludzi w 74 krajach na czterech kontynentach) – przejęła 94 proc. udziałów w firmie Glovo. Tym samym globalny gigant z marszu stał się liderem naszego rynku. Na tym nie koniec, bo w planach są kolejne inwestycje.
Polskie miasta w czołówce rankingów biznesowych
Aż osiem polskich miast znalazło się w pierwszej dziesiątce rankingu najbardziej perspektywicznych biznesowo europejskich metropolii przygotowanym przez Financial Times. Zestawienie uwzględnia 370 ośrodków, które podzielono na cztery grupy według liczby mieszkańców. Kategorie, w których oceniano uczestników badania to:
- kapitał ludzki i styl życia,
- potencjał gospodarczy,
- przyjazność biznesowa,
- strategia przyciągania bezpośrednich inwestycji zagranicznych,
- efektywność kosztowa.
Z polskich metropolii wyróżniają się Kraków, Wrocław i Warszawa. Najlepiej wypadliśmy w kategorii „przyjazność biznesowa”, w której czołowe miejsca przypadły aż ośmiu naszym miastom.
Polskie miasta w rankingu Top 10 najbardziej perspektywicznych biznesowo europejskich miast
Rozkręca się moda na Polskę
Polska wyjątkowo przypadła do gustu również zagranicznym turystom, których nie odstraszyła brutalna wojna od ponad roku tocząca się za wschodnią granicą. Z danych GUS wynika, że w ub.r. odwiedziło nas aż 5,85 mln osób, wobec ledwie 2,5 mln w pandemicznym 2021 roku. Tylko w grudniu nad Wisłę przyjechało ponad 517 tys. gości z zagranicy, choć rekordowy okazał się sierpień ub.r. z liczbą 680 tys. turystów z całego świata.
O naszym kraju stało się w ostatnim czasie głośno w kontekście wydarzeń na Ukrainie, spektakularnych inwestycji w obronność i skokowego wzrostu znaczenia geopolitycznego. Dodatkowo Polska znalazła się na pierwszym miejscu listy kierunków turystycznych wartych odwiedzenia w 2023 roku przygotowanej przez CNN, jedną z największych stacji telewizyjnych na świecie.
Niezależnie od tego, czy masz ochotę na warszawski pałac, wypad do takich miast, jak Kraków, Gdańsk, Wrocław czy Poznań – setki kilometrów od granicy z Ukrainą – czy też na ucieczkę od wszystkiego w lasy, góry nad jeziora, bądź na wieś – teraz masz okazję zrobić poprzez ten urlop coś dobrego
– podkreślała w licznych spotach CNN. Wartość takiej reklamy – bezcenna.
Z kolei w plebiscycie European Best Destinations (EBD) najlepszym kierunkiem turystycznym w Europie w 2023 roku została uznana Warszawa. Na polską stolicę głosowało ponad 142 tys. internautów. W szranki stanęło 21 miast. Jurorami byli mieszkańcy 178 państw, którzy oddali 686 tys. głosów. 48 proc. głosujących pochodziło z Europy, a 52 proc. z innych kontynentów. Warszawa pokonała m.in. tak atrakcyjne metropolie, jak Ateny, Wiedeń czy Praga.
Jakie są korzyści korzystania ze wsparcia eFaktor?
Współpraca z eFaktor pozwala:
✅ Przyspieszyć płatności z faktur terminowych
✅ Uzyskać finansowanie do 15 mln złotych najszybciej na rynku
✅ Uzyskać finansowanie przyszłych faktur kosztowych