Motoryzacja to obszar, który ma ogromną ilość fanów. Są to zarówno pasjonaci szybkich aut, jak i miłośnicy samochodów zabytkowych. Można wśród nich znaleźć tych, którzy uwielbiają patrzeć i jeździć oraz tych, którzy kochają przywracać starym pojazdom ich oryginalny blask. Do tej ostatniej grupy należą np. prowadzący kultowego programu Fani 4 kółek, którzy jedną z największych perełek odnaleźli w Polsce.
Fenomen programu Fani 4 kółek
Wheeler Dealers, czyli po prostu Fani 4 kółek to program, który zdobył popularność nie tylko ze względu na wciągający format, ale przede wszystkim ze względu na Mike’a Brewera, który milionom widzom wciąż jest w stanie pokazywać swoją miłość do samochodów. Program emitowany jest od 2003 roku i wciąż gromadzi przed telewizorami ogromne ilości fanów. W pierwszych seriach Mike’owi towarzyszył równie popularny Edd Chin, który naprawiał samochody z taką pasją i zaangażowaniem, że jeszcze bardziej przyciągał widzów do włączenia kolejnych odcinków. To samo robili kolejni świetni mechanicy jak Ant Anstead i Mark ‘Elvis’ Priestley.
Mike Brewer na początku swojej kariery był handlowcem samochodowym, jednak szybko zmienił zajęcie, wciąż jednak pozostając w obszarze pasjonującej go motoryzacji. Szybko zjednał sobie widzów programu swoją pasją i podejściem do zakupu oraz remontu kolejnych aut. Jeździ po całym świecie, kupując ciekawe samochody po okazyjnych cenach, a następnie zabiera je do swojego warsztatu, gdzie wraz z partnerującym mu mechanikiem robi wszystko, aby samochód odzyskał wygląd z czasów swojej świetności.
Partnerzy pracują w taki sposób, że zarażają swoim zapałem widzów. Każdy etap remontu dokładnie omawiają, decydując się na naprawy w konkretne sposoby. Często podczas wykonywania wszystkich czynności okazuje się, że pojawia się problem, jednak doświadczenie pozwala im na wybrnięcie z niego za każdym razem.
Po co Fani 4 kółek remontują samochody?
Założenie programu jest dosyć proste. Formuła obejmuje zakup zniszczonego, zaniedbanego, czy też odstawionego do nieużytku auta o ciekawej historii, konstrukcji, czy też wysokiej wartości w stanie oryginalnym, a następnie jego remont i sprzedaż. To Mike zajmuje się znalezieniem perełki, a następnie jego partner zajmuje się pracą w warsztacie.
Mike odpowiada nie tylko za zakup auta, ale także za kupowanie potrzebnych części oraz za kontrolowanie budżetu. Koszt pojedynczej naprawy zależy od serii, jednak najwyższa kwota, jaką do tej pory mogli przeznaczyć na renowację, wynosiła 15000 funtów. Są to pieniądze za części i różne formalności, jednakże nie wlicza się w to samej pracy mechanika, która w rzeczywistości byłaby wyceniona naprawdę wysoko.
Najwyższa kwota, jaką do tej pory mogli przeznaczyć na renowację, wynosiła 15000 funtów
Co interesujące, seria ta wystąpiła pod konkretnym tytułem Fani 4 kółek tylko podczas dwóch sezonów, które były swoistym spin-offem. Podczas emitowanych odcinków popularna para miłośników aut działała nieco inaczej niż podczas pozostałych serii. Otóż w innych latach budżet, który posiadali, rozkładali na jeden odcinek. W przypadku serii emitowanych w 2013 i 2020 roku założeniem było, że pieniądze otrzymują tylko raz, na początku programu. W obu przypadkach było to 3000 funtów. W każdym odcinku musieli zrobić wszystko, by zakupione i naprawione auto zarobiło jak najwięcej. Ze zgromadzonych pieniędzy planowali zakup i remont samochodu na kolejny odcinek. Dzięki świetnemu podejściu i precyzyjnej pracy obu partnerów, w serii z 2013 roku udało się zakupić Porsche 911, a w serii drugiej Ferrari 348 TB.
Przez wszystkie lata emisji programu tylko w 5 odcinkach poniesiono straty finansowe, co tylko dowodzi, że jest to program z ogromnym zapleczem wiedzy i doświadczenia w zakresie renowacji wymagających aut.
Jakie był najdroższy samochód zakupiony przez program?
Założenia programu zdefiniowały jego formułę, dzięki czemu każdy z odcinków wygląda podobnie. Widzowie lubię schematy i w dużej mierze oglądają program również dzięki temu, że czują się podczas jego emisji komfortowo. Mike i jego partnerzy zawiedli się na efektach finansowych jedynie kilka razy, co jednak nie zraziło ich do dalszej pracy. Jednym z przypadków, gdzie stracili po sprzedaży naprawionego auta ponad 2000 funtów, było odcinek z Volkswagenem Transporterem T3. Jednak najdroższe auto, jakie zakupili w całej historii emisji serii, zostało odnalezione w Polsce.
Lamborghini Urraco zostało znalezione w okolicach Grójca, gdzie kolekcjoner pięknych modeli samochodów trzymał go w swoim garażu. Partnerzy kupili go za niebagatelną kwotę 25 tys. euro, bez względu na fakt, że samochód nie jeździł i wymagał sporo wkładu własnego. Model ten był produkowany przez 7 lat i w tym czasie powstało jedynie 777 sztuk tego auta. To czyni go unikatowym, a to jeszcze bardziej przyciągnęło pasjonatów remontów. Samochód pochłonął dosyć duży budżet, ale w 7. odcinku serii z 2013 roku (do obejrzenia tutaj) można zobaczyć, jak to wyglądało.
Jakie były największe zyski podczas emitowanych serii?
Niewątpliwie najlepiej zarobionymi pieniędzmi są te, które wynikają z pasji i pracy pełnej zaangażowania. To właśnie robi się podczas każdego odcinka Wheeler Dealers. Poniżej zobaczycie kilka aut, które dały największe zyski.
- Lamborghini Urraco P250S z 1972 roku o mocy 220 koni mechanicznych zostało kupione za 25 euro, natomiast jego przyszły właściciel kupił go za kwotę 35000 funtów.
- Morgan +4 został sprzedany za 21000 funtów, przy czym kupiono go w tragicznym stanie za 13000 funtów.
- Ford Escort Mk1 kupiono za 4500 funtów, a ruszył do nowego właściciela za 11,800 funtów.
- Ford Fiesta XR2 zakupiono za 2000 funtów, a pojechał do swojego pasjonata za 5000 funtów.
Zyski z renowacji aut mogą być naprawdę bardzo duże, a szczególnie w przypadku, gdy trafi się na prawdziwego fana konkretnego modelu. Aby jednak móc na tym zarabiać wysokie kwoty, trzeba mieć predyspozycje zarówno do odnajdywania wartych uwagi perełek, jak i do precyzyjnej, skutecznej naprawy samochodu.
Dla kogo ta seria będzie najlepsza?
Przede wszystkim dla miłośników motoryzacji. W każdym odcinku zobaczą świetne auto, które zostanie poddane gruntownemu przeglądowi oraz naprawione w granicach ustalonego z góry budżetu. To jednak nie jest coś, co mogą oglądać jedynie osoby związane z branżą. Program został zrobiony w taki sposób, że bardzo łatwo się w niego wciągnąć. Jazda po całym świecie w celu znalezienia doskonałego auta pokazuje, jak wiele można zrobić, by osiągnąć założony cel. Warto też wiedzieć, że bohaterowie serii pojawili się w Polsce aż dwukrotnie. Raz kupując kultowe Lamborghini, a raz polską Syrenkę (odcinek do obejrzenia tutaj).
Podczas emitowania programu nie zabrakło również kontrowersji. Gdy w 2017 roku z programu odszedł partner Mike’a, Edd, zaczęły się trudniejsze czasy. Niektórzy fani zniechęcili się do oglądania kultowego programu, jednak nowi partnerzy Mike’a szybko zebrali przed ekrany telewizorów nowych fanów. Szybko okazało się, że stało się tak ze względu na inne wizje obu partnerów w stosunku do dalszych serii Wheeler Dealers. To jednak nie sprawiło, że stracili ze sobą kontakt. Niestety w sieci zaczęły pojawiać się groźby wobec Mike’a i jego rodziny, do czego odniósł się Edd w jednym ze swoich filmików. Wszystko z czasem ucichło, jednakże było to zakończenie pewnej epoki. Kolejna wkroczyła wraz z nowymi seriami i ma się świetnie do dziś.
Fani 4 kółek to seria, którą trzeba zobaczyć. Mało który program daje tak wiele satysfakcji. Emocje podczas szukania odpowiedniego auta do renowacji, proces naprawy, szukanie pasujących części, testy auta i wreszcie wystawianie go na sprzedaż to coś, co zwyczajnie wciąga. Każda nowa seria daje szansę na zobaczenie napraw przynajmniej kilku, a czasem i kilkunastu aut. Dzięki nim można poszerzyć swoją wiedzę na temat motoryzacji i przekonać się, jak wiele rzeczy można zrobić, aby auto odzyskało swoją pełną sprawność. To perełka dla fanów motoryzacji. Program możecie obejrzeć na platformie Player.