• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Październik 2026
  • Ranking faktoringu
  • KSeF Pytania i Odpowiedzi
sobota, 10 października, 2026
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
    • Zadbaj o swój portfel
    • Poradnik przedsiębiorcy
  • Biznes
    • Biznes pod lupą
  • Podatki
    • Alarm podatkowy
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Prawo
  • Technologia
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
    • Zadbaj o swój portfel
    • Poradnik przedsiębiorcy
  • Biznes
    • Biznes pod lupą
  • Podatki
    • Alarm podatkowy
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Prawo
  • Technologia
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Podatki Alarm podatkowy

Ryczałt – dla kogo jest to dobre rozwiązanie? Uważaj, możesz stracić!

Aleksandra Pluta autor Aleksandra Pluta
2025-12-22
w Alarm podatkowy
0
rozliczenie kalkulator

Nowy Ład spopularyzował ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jako formę opłacania podatku dochodowego. Korzystne stawki opodatkowania dla działalności generujących wysokie przychody kuszą specjalistów z branży IT, lekarzy czy architektów. Potencjalnie prosta konstrukcja podatku, pozwalająca na łatwe oszacowanie obciążeń podatkowych sprawia, że przedsiębiorcy coraz częściej przechodzą na ryczałt zakładając, że ewentualna kontrola podatkowa będzie formalnością. Niestety, nie zawsze. Czy na pewno ryczałt jest dla każdego? Sprawdź!
wystaw fakture w 30 sekund

Spis treści schowaj
1 Ryczałt – dziecinnie prosty?
2 Problem tkwi w prawidłowej stawce podatku
3 Niełatwa i długa droga do zabezpieczenia
4 Kto zyskuje a kto traci?
5 Jedna transakcja generuje całą korzyść podatkową?
6 Podsumowanie
7 Zastanawiasz się, co możesz odliczyć od podatku?

Ryczałt – dziecinnie prosty?

Zasady opłacania podatku dochodowego w tej formie określa ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podstawową różnicą w stosunku do pozostałych form opłacania podatku przez przedsiębiorców, która sprawia, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest uznawany za najprostszą z nich, jest brak możliwości odliczania od podstawy opodatkowania kosztów uzyskania przychodów. Koszty uzyskania przychodów  w polskich ustawach podatkowych stanowią katalog otwarty. Oznacza to, że ustawodawca zdefiniował w jakich warunkach wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu oraz określił wyłączenia z kosztów uzyskania przychodu, jednak nie dokonał enumeratywnego wyliczenia, co stanowi koszt podatkowy. Dlatego przedsiębiorca, rozliczający się na zasadach ogólnych lub liniowo, za każdym razem musi dokonywać samodzielnej kwalifikacji danego wydatku jako kosztu uzyskania przychodu, czym może się narażać na spór z organami podatkowymi. W przypadku opłacania podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych taki problem nie występuję. Podstawę opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym stanowi przychód z działalności gospodarczej pomniejszony o odliczenia wykazane w art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Najczęściej występującymi pomniejszeniami u osób prowadzących działalność gospodarczą są:

  1. Opłaty dokonane w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących;
  2. 50% składek na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconych w roku podatkowym z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za przedsiębiorcę oraz za osoby z nim współpracujące;
  3. Straty z lat ubiegłych (poniesione w latach opłacania podatku dochodowego na zasadach ogólnych lub liniowo);
  4. Wpłaty na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego (IKZE) dokonane przez podatnika w roku podatkowym, do wysokości określonej w przepisach o indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego;
  5. Wydatki na cele rehabilitacyjne oraz wydatki związane z ułatwieniem wykonywania czynności życiowych, poniesionych w roku podatkowym przez podatnika będącego osobą niepełnosprawną lub podatnika, na którego utrzymaniu są osoby niepełnosprawne;
  6. Darowizny na rzecz OPP oraz na cele m.in kultu religijnego i krwiodawstwa;
  7. Ulgi termomodernizacyjne oraz na zabytki.

Zobowiązanie podatkowe w zryczałtowanym podatku dochodowym obliczane jest poprzez przemnożenie podstawy opodatkowania (przychód pomniejszony o odliczenia) przez odpowiednią dla natury przychodu stawkę podatku wskazaną w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Tak, jak w przypadku pozostałych form opłacania podatku dochodowego, podatnicy mogą miesięcznie obliczać ryczałt i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego do 20. dnia następnego miesiąca lub kwartalnie (jeśli ich przychody w roku ubiegłym nie przekroczyły kwoty 200.000 EURO).

Warto wspomnieć także, że kolejnym uproszczeniem przy opłacaniu podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest brak obowiązku prowadzenia ksiąg (art. 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym). Przedsiębiorcy są zobowiązani jedynie do prowadzenia ewidencji przychodów (odrębnej za każdy rok), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadania i przechowywania dowodów zakupu towaru (art. 15 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Czytaj także: ranking programów do faktur na ryczałcie

Niestety, nie każdy może skorzystać z formy opłacania podatku dochodowego w formie zryczałtowanego wydatku. Z takiej możliwości nie mogą skorzystać podatnicy:

  • opłacający podatek w formie karty podatkowej;
  • korzystających, na podstawie przepisów innych niż ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
  • osiągający w całości lub w części przychody z tytułu:
    • prowadzenia aptek,
    • działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
    • działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
  • wytwarzający wyroby opodatkowane akcyzą na podstawie odrębnych przepisów z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
  • podejmujący wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
    • samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
    • w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
    • samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
      • jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na zasadach ogólnych;

Przepisy wyłączają także możliwość opłacania podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jeśli podatnik uzyska przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub ze świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy (w okresie 2 lat od momentu ustania stosunku pracy), które odpowiadają czynnościom wykonywanym przez podatnika w ramach stosunku pracy.

Prosta konstrukcja podatku, mniej obowiązków dokumentacyjnych – brzmi jak remedium na bolączki przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w Polsce. Niestety, pozory mogą mylić.

Jakie konto firmowe wybrać?

Problem tkwi w prawidłowej stawce podatku

W art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym wymienione są stawki podatku, które mają zastosowanie do konkretnych kategorii przychodów. Wysokość ryczałtu waha się od 17% do 2%. W przypadku niektórych przychodów, przepisy nie pozostawiają najmniejszych wątpliwości, którą stawkę należy zastosować, np.:

  • 17% przychodów osiąganych w zakresie wolnych zawodów

Wolny zawód został zdefiniowany w art. 4 ust. 1 pkt. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku – pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez m.in. tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych;

  • 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton;
  • 3,0% przychodów z działalności gastronomicznej (definicja w art. 4 ust 1 pkt 2 ww. ustawy – usługi związane z przygotowaniem posiłków oraz sprzedażą posiłków i towarów), z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%.

Niestety, w zakresie stawek ryczałtu, w wielu miejscach ustawa odwołuje się do klasyfikacji PKWIU (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług). Oznacza to, że zastosowanie konkretnej stawki ryczałtu jest zależne, od grupowania PKWIU, do którego przynależy dana usługa lub wyrób. Klasyfikacji PKWIU nie należy mylić z PKD (Polską Klasyfikacją Działalności). Kod PKWIU to, w uproszczeniu, kod nadany w celu kwalifikacji konkretnych wyrobów i usług do grupowania, natomiast kod PKD definiuje rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej. Nierozróżnianie tych dwóch różnych typów klasyfikacji to częsty błąd popełniany przez przedsiębiorców wybierających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Zakładają oni, że jeśli wskażą we wniosku CEIDG-1 konkretny kod PKD, to będą opłacali zryczałtowany podatek dochodowy według określonej stawki. Niestety, nic bardziej mylnego. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym nie odwołuje się do kodów Polskiej Klasyfikacji Działalności.

Nadawaniem zarówno kodów PKD indywidualnym przedsiębiorcom, jak i PKWIU dla konkretnych wyrobów i usług przedsiębiorcy zajmuje się Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi. Z takiej usługi może skorzystać każdy podatnik, wypełniając TEN wniosek i opłacając wydanie opinii.

Przedsiębiorca może oczywiście samodzielnie przyporządkować swoje wyroby i usługi do konkretnego grupowania PKWIU na podstawie opublikowanej klasyfikacji oraz jej zasad metodycznych. Niestety, w takim przypadku, opłacając podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naraża się spór z organami podatkowymi, który może prowadzić do zakwalifikowania uzyskiwanych przez niego przychodów do innej stawki zryczałtowanego podatku dochodowego a co za tym idzie do zaległości podatkowych.


Czy fakturowanie to dla Ciebie strata czasu?

Program Faktura.pl sprawi, że fakturowanie zajmie Ci mniej, niż 30 sekund. Przez pierwszy miesiąc darmowego korzystania z aplikacji zobaczysz, jak jej funkcje uproszczą Ci życie. Oto zalety korzystania z Faktura.pl:

✅ Automatyczne wystawianie faktur cyklicznych
✅ Wysyłka dokumentów z poziomu aplikacji
✅ Program zintegrowany z Krajowym Systemem e-Faktur
✅ Możliwość księgowania swoich kosztów za pomocą kilku kliknięć
✅ Natychmiastowa płatność przy pomocy przycisku „Kliknij, aby opłacić fakturę” umieszczonego na dokumencie
✅ Funkcja magazynu z możliwością zintegrowania z Allegro

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY

Niełatwa i długa droga do zabezpieczenia

Wystąpienie z wnioskiem o nadanie symbolu klasyfikacyjnego PKWIU dla wyrobów lub usług  to dopiero pierwszy etap zabezpieczania stosowania konkretnej stawki ryczałtu. Kolejnym jest wystąpienie z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, w której podatnik zada pytanie, czy przy konkretnie nadanym kodzie PKWIU zastosowanie ma stawka ryczałtu wynikająca z ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub stawka 8,5%  (art. 12 ust 1 pkt 5 lit. a) zarezerwowaną dla tzw. działalności usługowej (art.4 ust 1 pkt 1) niezakwalifikowanej do żadnej innej stawki zryczałtowanego podatku i jednocześnie niewyłączonej z możliwości opodatkowania ryczałtem. I tu zaczynają się schody. Niestety, czas oczekiwania na nadanie symbolu klasyfikacyjnego PKWIU przez Urząd Statyczny w Łodzi, ze względu na duże zainteresowanie, to nawet kilka miesięcy. Przygotowanie i złożenie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego zazwyczaj będzie wymagało skorzystania ze wsparcia doradcy podatkowego. Należy liczyć się także z tym, że dyrektor KIS może wzywać do uzupełnienia powyższego wniosku np. w przypadku niewyczerpującego opisu stanu faktycznego sprawy, co może wydłużyć cały proces i generować dodatkowe koszty. Niestety, jest to jedyna droga, aby zabezpieczyć stosowanie konkretnej stawki ryczałtu, szczególnie bardzo korzystnej dla podatnika, a jednocześnie skąpo zdefiniowanej w przepisach stawki dla „działalności usługowej” – 8,5%.

O słuszności zabezpieczania stosowania stawek ryczałtu klasyfikacją PKWIU swoich wyrobów i usług oraz interpretacją indywidualną przekonują się konkretne branże. Niedawno była to branża IT. W ostatnim czasie, zostały wydane dwie sprzeczne interpretacje indywidualne dla tego samego grupowania PKWIU 62.02.30.0. W interpretacji z dnia 17 kwietnia 2023 roku (0115-KDST2-1.4011.92.2023.2.AW), dyrektor KIS przyznał rację podatnikowi w zakresie zastosowania stawki 8,5% dla świadczonych przez niego usług w zakresie testów bezpieczeństwa IT, obejmujące m.in. aplikacje, infrastrukturę, systemy, sieci i procesy IT, w tym analizy kodów źródłowych aplikacji pod kątem występowania luk bezpieczeństwa. Podatnik uzyskał opinię Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, zgodnie z którą świadczone przez niego usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, tj. usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Natomiast, w interpretacji z 19 kwietnia 2023 roku (0112-KDSL1-2.4011.48.2023.3.AP), dyrektor KIS stwierdził, że testy oprogramowania oraz analiza systemów komputerowych klientów, które zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, tj. usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, powinny być opodatkowane stawką 12%. W uzasadnieniu interpretacji indywidualnej wskazano, że  czynności sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, ponieważ podatnik de facto doradza klientom, jak konfigurować rozwiązania informatyczne dostarczane przez inne firmy.

Warto podkreślić, że interpretacja indywidualna przepisów prawa podatkowego ma szanse uchronić tylko tego podatnika, w którego sprawie została wydana. Niewystąpienie o wydanie interpretacji indywidualnej we własnej sprawie a jedynie powoływanie się na interpretacje wydane w podobnych stanach faktycznych nie gwarantuje sukcesu w razie sporu z organem podatkowym. Z drugiej jednak strony, występowanie o wydanie interpretacji indywidualne w sytuacji, gdy występują rozbieżności orzecznicze w podobnych stanach faktycznych, powoduje niepewność co do uzyskanej odpowiedzi, co w wielu przypadkach stawia opłacanie podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych pod znakiem zapytania.

Kto zyskuje a kto traci?

Mimo potencjalnych problemów z określeniem prawidłowej stawki podatku dla danego rodzaju przychodu, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych potrafi być bardzo korzystną formą opłacania podatku dochodowego dla podatnika. Dużą zaletą rozliczania się na ryczałcie jest składka zdrowotna ZUS, która nie stanowi konkretnego procentu przychodu osiągniętego przez przedsiębiorcę. Składka zdrowotna dla ryczałtowców jest również zryczałtowana. W zależności od sumy osiąganych przychodów w danym roku lub osiągniętych w roku poprzednim, przedsiębiorca płaci składkę zdrowotną według poniższych progów. Podstawę wymiaru składki stanowi procent przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce w IV kwartale poprzedniego roku. W roku 2023 roku progi i wysokości składek zdrowotnych ZUS kształtują się następująco :

 

Roczny przychód przedsiębiorcy Podstawa wymiary składki zdrowotnej Wysokość składki zdrowotnej 2023
Poniżej 60.000 PLN 60% przeciętnego wynagrodzenia (60% x 6965,94 PLN = 4179,56 PLN) 9% podstawy wymiaru składki zdrowotnej (376,16 PLN)
Powyżej 60.000 PLN do 300.000 PLN 100% przeciętnego wynagrodzenia (6965,94 PLN) 9% podstawy wymiaru składki zdrowotnej (626,93 PLN)
Powyżej 300.000 PLN 180% przeciętnego wynagrodzenia (180% x 6965,94 PLN = 12538,69 PLN) 9% podstawy wymiaru składki zdrowotnej (1128,48 PLN)

 

Zryczałtowana składka zdrowotna daje podatnikom dużą przewidywalność obciążeń publicznoprawnych związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Każdy dodatkowy przychód nie generuje zarówno natychmiastowego wzrostu należnego podatku dochodowego, jak i składki zdrowotnej. Należy jednak pamiętać, że skutki wzrostu przychodów mogą być odczuwalne w rozliczeniu rocznym składki zdrowotnej ZUS.
efaktor finansowanie do 15 mln
Kolejną zaletą ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych może być niższa realna stopa opodatkowania dochodów przedsiębiorcy w porównaniu do pozostałych form opłacania podatku dochodowego. Oczywiście jest to zależne od stawki ryczałtu stosowanej do przychodów osiąganych przez podatnika oraz wysokości jego przychodów. W roku 2023 realna stopa opodatkowania przy zasadach ogólnych (bez uwzględnienia kwoty wolnej od opodatkowania) wynosi 21% (12% stawka podatku + 9% ZUS zdrowotny), natomiast w przypadku podatku liniowego jest to minimum 22,97% (przy założeniu, że podatnik nie przekroczył limitu składek zdrowotnych ZUS, które można zaliczyć w koszty podatkowe lub odliczyć od podstawy opodatkowania; 19% stawka podatku + 4,9% ZUS zdrowotny – 0,93% odliczenia ZUS zdrowotnego od podatku). Przy opłacaniu podatku w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych można osiągnąć zdecydowanie niższą realną stopę opodatkowania. Nie jest to jednak pewnikiem.

Przykład

Pani Ania osiąga przychody ze sprzedaży  miejsca reklamowego w wykazach i listach telefonicznych, zaklasyfikowanych do PKWIU 58.12.40.0 na mocy uzyskanej opinii Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi. Stawka ryczałtu, którą powinna zastosować, zgodnie z uzyskaną interpretacją indywidualną wydaną przez dyrektora KIS, wynosi 15% (art. 12 ust 1 pkt. 2 lit f ustawy o zryczałtowanym podatku). Dla uproszczenia przyjmijmy, że korzysta z ulgi na start i opłaca tylko składkę na ubezpieczenie zdrowotne a jej jedynym kosztem uzyskania przychodu są wydatki na usługi księgowe w wysokości 300 PLN/ mc. Przy przychodach w wysokości 160.000 PLN w roku , w zależności od wybranej formy opłacania podatku dochodowego, jej roczne obciążenia publicznoprawne będą kształtowały się w sposób następujący:

Podatek liniowy Zasady ogólne Ryczałt
35 625,87 zł 35 621,91 zł 31 035,22 zł

 

Natomiast przy przychodach w wysokości 100.000 PLN w roku, przy braku zmiany innych założeń, roczne obciążenia publicznoprawne wyglądają następująco:

Podatek liniowy Zasady ogólne Ryczałt
22 047,87 zł 16 191,91 zł 22 092,22 zł

 

Załóżmy, że Pani Ania zatrudniła pracownika. Jej stałe miesięczne koszty wzrosły o 5000 PLN. Przychody, w wyniku rozwoju działalności, wzrosły do poziomu 240 000 PLN w roku. Roczne obciążenia publicznoprawne będą się w takiej sytuacji kształtowały następująco:

Podatek liniowy Zasady ogólne Ryczałt
39 881,30 zł 43 188,90 zł 43 016,22 zł

 

Jak widać na powyższym przykładzie, na ryczałcie można również stracić. Podejmując decyzję o wyborze opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych należy wziąć pod uwagę czynniki, które przesądzają o jego opłacalności tj. :

  • stawkę ryczałtu przypisana osiąganym przychodom,
  • wysokość rocznych przychodów,
  • wysokość składki zdrowotnej ZUS,
  • wysokość stałych miesięcznych wydatków stanowiących koszty uzyskania przychodu przedsiębiorcy.

Warto także wspomnieć, że opłacanie podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej, wyłącza możliwość wspólnego rozliczania się małżonków. To kolejny aspekt, który może wpłynąć na opłacalność wyboru zryczałtowanego podatku dochodowego.

Podobne artykuły

przeliczanie pieniedzy

Rodzina 800 plus dla seniorów? 1600 zł nie jest nowym świadczeniem. Sejmowa komisja podjęła decyzję

2026-10-06
podpis dokumentu

Dodatek pielęgnacyjny 2026. ZUS wypłaca 366,67 zł. Po 75. roku życia bez wniosku

2026-10-06
stary czlowiek

Wiek emerytalny bez zmian. Minister rodziny odpowiada na propozycję wspólnej granicy

2026-10-05
wniosek dodatek weglowy

Staż pracy już podniósł koszty urzędów. Sejm dostał petycję o kolejne dodatki

2026-10-05
zalamany przedsiebiorca

Skarbówka pyta, skąd pieniądze na samochód. Podatek może wynieść 75 proc.

2026-09-25
annie spratt sggw4 qDD54 unsplash

Nowa funkcja e-US: udostępnianie danych księgowemu. Na czym polega?

2026-09-22

Jedna transakcja generuje całą korzyść podatkową?

Czasem bywa tak, że o opłacalności ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przesądza jedna transakcja dokonana przez podatnika w danym roku. Przykładem takiej transakcji może być sprzedaż samochodu stanowiącego środek trwały przedsiębiorcy. Do przychodu wynikającego z transakcji zastosowanie ma, co do zasady, stawka ryczałtu w wysokości 3% (art. 12 ust.1 pkt. 7 lit. f ustawy o zryczałtowanym podatku). To bardzo korzystna stawka opodatkowania w porównaniu do pozostałych form opłacania podatku dochodowego. Dokonując tej samej transakcji na zasadach ogólnych (12%) lub rozliczając się liniowo (19%) trzeba rozważyć jeszcze kwestie związaną ze składką zdrowotną od danej transakcji (potencjalne 9% – zasady ogólne; 4,9% liniowo). W przypadku ryczałtu wzrośnie tylko ogólna suma przychodów w roku, co oczywiście może oznaczać dopłatę składki zdrowotnej w rozliczeniu rocznym, ale wcale nie musi.

Podsumowanie

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych może być bardzo korzystną formą rozliczania podatku dochodowego dla podatnika, ale zdecydowanie nie dla każdego. Przed wyborem tej formy opodatkowania, przedsiębiorca powinien dokładnie przeanalizować swoją sytuację i zastanowić się, czy ewentualne wydatki związane z bezpiecznym korzystaniem z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie przekraczają „zysku” wynikającego z różnicy w obciążeniach publicznoprawnych.

Zastanawiasz się, co możesz odliczyć od podatku?

Przeczytaj ebook „Co można wrzucić w koszty firmy”! Nasz poradnik to ponad 150 stron unikalnej wiedzy napisanej przez wykwalifikowaną księgową. W trakcie lektury znajdziesz m.in. odpowiedzi na poniższe pytania:

✅ Czym są koszty uzyskania przychodu?
✅ Co możesz odliczyć od podatku dochodowego?
✅ Jak płacić niskie podatki?
✅ Jak sprawić, by więcej pieniędzy zostało w Twojej kieszeni?
✅ Czy rower można wziąć na fakturę?

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY
Podobał Ci się ten artykuł? Sprawdź inne treści z cyklu „Alarm podatkowy”
5/5 - (2 votes)
Tags: alarm podatkowydziałalność gospodarczaprzedsiębiorcaryczałt
Share2Share
Aleksandra Pluta

Aleksandra Pluta

Księgowa z 10-letnim doświadczeniem we współpracy z podmiotami zarówno z kapitałem polskim, jak i zagranicznym, prowadzącymi działalność w różnych formach i na różną skalę. Absolwentka SGH w Warszawie. Zdecydowanie częściej liczy, niż pisze. W swoich tekstach stara się odpowiadać na najczęściej zadawane pytania związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce.

Podobne Wpisy

Rodzina 800 plus dla seniorów? 1600 zł nie jest nowym świadczeniem. Sejmowa komisja podjęła decyzję

autor Dominik Bożek
2026-10-06
0
przeliczanie pieniedzy

Seniorzy nie otrzymają obecnie 1600 zł miesięcznie za wychowanie dzieci. Taka propozycja rzeczywiście trafiła do Sejmu, ale nie stała się obowiązującym świadczeniem. Jedna z petycji została pozostawiona bez rozpatrzenia. Równolegle w Sejmie znajduje się podobna sprawa, w której posłowie wcześniej zwrócili się o stanowisko do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Informacje o „podwójnym 800 plus” dla seniorów ponownie pojawiły się 6 października. Chodzi o pomysł wypłacania 1600 zł miesięcznie rodzicom, którzy wychowali co najmniej dwoje dzieci pracujących obecnie w Polsce i odprowadzających tutaj podatki oraz obowiązkowe składki. Nie jest to rozszerzenie programu Rodzina 800 plus, które już weszło w życie. Nie ma także ustawy przyznającej takie pieniądze emerytom. Rodzina 800 plus nie obejmuje rodziców dorosłych dzieci Obecne świadczenie wychowawcze...

Czytaj więcejDetails

Dodatek pielęgnacyjny 2026. ZUS wypłaca 366,67 zł. Po 75. roku życia bez wniosku

autor Dominik Bożek
2026-10-06
0
podpis dokumentu

Dodatek pielęgnacyjny wynosi w 2026 roku 366,67 zł miesięcznie. Osoby, które ukończyły 75 lat i mają prawo do emerytury lub renty, otrzymują go z urzędu. Młodsi mogą dostać świadczenie po spełnieniu dodatkowych warunków i złożeniu dokumentów do ZUS. Kolejna zmiana wysokości dodatku nastąpi wraz z waloryzacją świadczeń w marcu 2027 roku. Dodatek pielęgnacyjny jest jednym ze świadczeń wypłacanych razem z emeryturą lub rentą. Marcowa waloryzacja w 2026 roku podniosła jego wysokość do 366,67 zł miesięcznie. Nie każdy uprawniony musi jednak przechodzić tę samą procedurę. Kluczowa granica to 75. rok życia. Dodatek pielęgnacyjny po 75. roku życia jest przyznawany automatycznie Emeryt lub rencista, który kończy 75 lat, nie musi składać do ZUS wniosku o dodatek pielęgnacyjny. Świadczenie jest przyznawane z urzędu...

Czytaj więcejDetails

Wiek emerytalny bez zmian. Minister rodziny odpowiada na propozycję wspólnej granicy

autor Dominik Bożek
2026-10-05
0
stary czlowiek

Rząd nie prowadzi prac nad podwyższeniem ustawowego wieku emerytalnego – wynika z najnowszej deklaracji minister rodziny Agnieszki Dziemianowicz-Bąk. Obecne granice, czyli 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, pozostają bez zmian. Jednocześnie w Sejmie pojawiła się propozycja wprowadzenia wspólnego wieku emerytalnego na poziomie 62 lat. To jednak petycja, a nie projekt ustawy. Debata o wieku emerytalnym wróciła za sprawą kilku różnych propozycji, które nie tworzą jednego rządowego planu. Jedna z nich zakłada zrównanie wieku kobiet i mężczyzn, druga pojawiła się w formie petycji skierowanej do Sejmu. Minister rodziny deklaruje jednak, że gabinet nie pracuje nad podwyższeniem obecnej granicy. Nie ma na ten temat dyskusji. Jest pełne zrozumienie niemal wszystkich członków rządu, że nie ma mowy o podwyższaniu ustawowego...

Czytaj więcejDetails

Staż pracy już podniósł koszty urzędów. Sejm dostał petycję o kolejne dodatki

autor Dominik Bożek
2026-10-05
0
wniosek dodatek weglowy

Nowe zasady liczenia stażu pracy zwiększyły wydatki części urzędów na dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Instytucje publiczne nie dostały na ten cel dodatkowego finansowania, dlatego szukają oszczędności w funduszu nagród, podwyżkach i nowych etatach. Jednocześnie do Sejmu trafiła petycja dotycząca kolejnych świadczeń dla osób z najdłuższym stażem. Od 1 stycznia 2026 r. sektor publiczny stosuje rozszerzone zasady ustalania stażu pracy. Do okresów zatrudnienia mogą być obecnie zaliczane m.in. lata prowadzenia działalności gospodarczej oraz wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia. Od 1 maja podobne przepisy obowiązują również pracodawców prywatnych. Zmiana ma bezpośredni wpływ na uprawnienia pracowników. Wyższy staż pracy może przyspieszyć uzyskanie prawa do dłuższego urlopu, zwiększyć dodatek za wieloletnią pracę albo spowodować wcześniejszą wypłatę nagrody jubileuszowej. W administracji pojawił się...

Czytaj więcejDetails

Skarbówka pyta, skąd pieniądze na samochód. Podatek może wynieść 75 proc.

autor Dominik Bożek
2026-09-25
0
zalamany przedsiebiorca

Zakup samochodu za 50 tys. zł albo wpłata 60 tys. zł wkładu własnego do mieszkania mogą zainteresować urząd skarbowy, jeśli wcześniejsze dochody podatnika nie wyjaśniają, skąd pochodziły pieniądze. W takim przypadku fiskus może poprosić o wskazanie źródła środków. Gdy część wydatków nie znajduje pokrycia w opodatkowanych lub nieopodatkowanych zgodnie z prawem przychodach, podatek od nieujawnionych źródeł wynosi 75 proc. Nie jest jednak liczony automatycznie od wartości całego zakupu. Podatek 75 proc. dotyczy niewyjaśnionej części wydatków Przepisy o przychodach z nieujawnionych źródeł nie dotyczą wyłącznie wielomilionowych majątków. Punktem wyjścia jest porównanie wydatków podatnika z pieniędzmi, których pochodzenie potrafi wykazać. Ustawa o PIT przewiduje, że podstawą opodatkowania jest nadwyżka wydatków nad przychodami opodatkowanymi oraz przychodami nieopodatkowanymi zgodnie z przepisami. Od tak ustalonej...

Czytaj więcejDetails

Nowa funkcja e-US: udostępnianie danych księgowemu. Na czym polega?

autor Aleksandra Pluta
2026-09-22
0
annie spratt sggw4 qDD54 unsplash

Różnica między kwotą zaliczek na PIT wynikającą z ksiąg a kwotą widoczną w e-Urzędzie Skarbowym? Wpłata, która została zaliczona przez urząd na inną należność? Zaległość, o której księgowy dowiaduje się dopiero od klienta? Do tej pory wyjaśnienie takich sytuacji często wymagało zaangażowania podatnika. Klient logował się do e-US, pobierał dane albo robił zrzuty ekranu i przekazywał je księgowemu. Krajowa Administracja Skarbowa udostępniła rozwiązanie tego problemu. Nowa usługa pozwala osobie fizycznej lub organizacji przekazać wskazanej osobie dostęp do danych znajdujących się w e-US. Upoważniony ma prawo wyłącznie do ich odczytu, a nie do podejmowania działań w imieniu podatnika. Księgowy może więc zweryfikować potrzebne dane bez możliwości dokonywania zmian czy podejmowania innych czynności na koncie klienta. Sprawdź, jak działa nowa funkcja e-Urzędu...

Czytaj więcejDetails

Podatek od dobroczynności – fiskus żąda VAT od zakwaterowania ukraińskich uchodźców!

autor Aleksandra Pluta
2026-09-14
0
ukraina wojna flaga

W 2022 roku państwo potrzebowało miejsc dla ludzi uciekających przed wojną i korzystało z pomocy przedsiębiorców. Dziś część tych przedsiębiorców słyszy od fiskusa, że od pieniędzy otrzymanych za zakwaterowanie uchodźców powinna była zapłacić VAT. Nie są to spory o kilkaset złotych. W przypadku Hotelu Mieszko w Gorzowie Wielkopolskim pojawiła się informacja o około 1,2 mln zł zaległego VAT oraz około 255 tys. zł podatku dochodowego. Hotel miał udzielić pomocy około 2,5 tys. uchodźców. Przedsiębiorca otrzymywał około 70 zł brutto za osobę za dobę. Skąd podatek, skoro osoby uciekające przed wojną mieszkały w hotelach bezpłatnie? Bezpłatnie dla uchodźcy nie znaczy nieodpłatnie na gruncie VAT dla udzielającego świadczenia. Hotelarze otrzymywali pieniądze od państwa za konkretne zakwaterowanie i wyżywienie, co sprawia, że organ...

Czytaj więcejDetails

E-Doręczenia po 1 października. Co zrobić bez adresu i kiedy biegnie 14 dni

autor Dominik Bożek
2026-10-05
0
kalendarz podatkowy

Brak sankcji za nieutworzenie adresu do e-Doręczeń nie usuwa obowiązku ani ryzyka przeoczenia pisma. Działanie firmy zależy od tego, czy nie ma jeszcze ADE, czeka na rozpatrzenie wniosku, czy korzysta już z aktywnej skrzynki. Po 1 października przedsiębiorcy nie są w jednej sytuacji. Inaczej działa firma bez adresu, inaczej ta, której wniosek czeka na rozpatrzenie, a jeszcze inaczej przedsiębiorca z aktywną skrzynką. Najpierw trzeba więc ustalić stan firmy, a dopiero później ocenić kanał doręczenia i termin reakcji. Nie masz ADE. Najpierw ustal, czy obowiązek już cię dotyczy Jeżeli jesteś przedsiębiorcą objętym obowiązkiem e-Doręczeń, brak kary za niedotrzymanie terminu nie oznacza, że obowiązek przestał istnieć. Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało 1 października 2026 r., że nie ma sankcji za niezałożenie adresu...

Czytaj więcejDetails
Więcej

Rekomendowane.

christin hume 08tX2fsuSLg unsplash

8 lat pozbawienia wolności za produkcję alkoholu? To możliwe!

2024-04-09
najlepszy program do faktur ranking 09

Sprzedajesz przez Internet? Pamiętaj o prawidłowym rozliczeniu w PIT! Został Ci niecały miesiąc!

2026-09-15

Rankingi dla firm

Ranking kont firmowych Ranking faktoringu Ranking programów do fakturowania Ranking programów KSeF Ranking kont firmowych Ranking faktoringu Ranking kantor internetowy Ranking ubezpieczenie mieszkania Kredyty dla firm Ranking najlepszych leasingów Ranking najlepszych programów dla biur rachunkowych Ranking najlepszy programów do mailingu Ranking programów do fakturowania

Poszukujesz finansowania?

Porozmawiaj z ekspertem
z efaktor!

Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

wniosek o dotacje

Dotacja na magazyny energii i ciepła. Do 19 tys. zł, wnioski od 20 października

2026-10-10
pedzacy samochod

Kredyty i leasing bez WIBOR. Co POLSTR zmieni dla firm od 2027 r.?

2026-10-09
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2026 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Październik 2026
  • Technologia

© 2026 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Not enough quota to unlock this post
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?