• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Październik 2025
  • Ranking faktoringu
piątek, 31 października, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Czy Twoje biuro jest gotowe na KSeF?
    KSeF bez tajemnic. Posłuchaj rozmowy z Samirem Kayyali – ekspertem, którego śledzi 35 tys. przedsiębiorców
    stephen dawson qwtCeJ5cLYs unsplash 1
    Polska gospodarka wyróżnia się na tle Europy. Co prognozy na 2026 rok oznaczają dla przedsiębiorców?
    transport publiczny
    Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków
    biznes sukces
    Przetrwał wojny, komunę i transformację. Jak Gerlach stał się nieśmiertelną marką?
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    komputery sala
    Koniec ulgi IP Box dla samozatrudnionych. Zmiana, która uderza w programistów i innowatorów
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
    faktura vat bez vat
    Nowelizacja ustawy o podatku VAT. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
    biznesman musi być cały czas pod telefonem
    Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie
    kontrola podatkowa
    Podzielna płatność VAT – czy nadal będzie chronić podatników?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Czy Twoje biuro jest gotowe na KSeF?
    KSeF bez tajemnic. Posłuchaj rozmowy z Samirem Kayyali – ekspertem, którego śledzi 35 tys. przedsiębiorców
    stephen dawson qwtCeJ5cLYs unsplash 1
    Polska gospodarka wyróżnia się na tle Europy. Co prognozy na 2026 rok oznaczają dla przedsiębiorców?
    transport publiczny
    Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków
    biznes sukces
    Przetrwał wojny, komunę i transformację. Jak Gerlach stał się nieśmiertelną marką?
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    komputery sala
    Koniec ulgi IP Box dla samozatrudnionych. Zmiana, która uderza w programistów i innowatorów
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
    faktura vat bez vat
    Nowelizacja ustawy o podatku VAT. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
    biznesman musi być cały czas pod telefonem
    Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie
    kontrola podatkowa
    Podzielna płatność VAT – czy nadal będzie chronić podatników?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Technologia

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

Magdalena Grochocka autor Magdalena Grochocka
2025-03-19
w Technologia
0
elektryk

Dziś elektryki są już codziennością na drogach Europy Zachodniej, a w Norwegii stanowią zdecydowaną większość nowo rejestrowanych pojazdów. Tymczasem w Polsce ich udział w rynku wciąż jest marginalny.
FINEA BANNER
Mimo wprowadzania kolejnych programów dopłat i dynamicznego wzrostu liczby stacji ładowania, samochody elektryczne wciąż nie zdobyły serc polskich kierowców. Dlaczego elektromobilność w Polsce rozwija się wolniej niż w innych krajach Unii Europejskiej? Co stoi na przeszkodzie szerokiej adopcji elektryków i czy jest szansa na przełom w najbliższych latach?

Spis treści schowaj
1 Aktualny stan rynku pojazdów elektrycznych w Polsce
2 A jak to wygląda w pozostałych krajach Europy?
3 Główne bariery rozwoju elektromobilności w Polsce
4 Inicjatywy na rzecz promocji elektromobilności
5 Elektryczna rewolucja czy stagnacja? Co czeka polski rynek EV w kolejnych latach?

Aktualny stan rynku pojazdów elektrycznych w Polsce

Rok 2024 przyniósł dalszy wzrost liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach. Na koniec grudnia w kraju zarejestrowanych było 80 699 osobowych i użytkowych pojazdów w pełni elektrycznych (BEV), co oznacza przyrost o 24 223 sztuki w ciągu roku – o 2% więcej niż w 2023 roku. Wśród nich największą grupę stanowiły samochody osobowe, których liczba wyniosła 72 589, natomiast elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych było 8 143. Dodatkowo, w całej flocie aut z napędem elektrycznym znalazło się 141 455 pojazdów, z czego 68 866 stanowiły hybrydy plug-in (PHEV).

Równolegle rozwijała się sieć stacji ładowania. Pod koniec 2024 roku w Polsce działało 8 659 ogólnodostępnych punktów ładowania – o 46% więcej niż rok wcześniej. Większość z nich (69%) to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW, a szybkie ładowarki prądu stałego (DC) stanowiły 31%. Największą liczbą punktów ładowania mogła pochwalić się Warszawa (696), a za nią uplasowały się Gdańsk (326), Szczecin (278), Poznań (257) i Kraków (250).

Podobne artykuły

ciezarowka samochod pojazd

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

2025-10-08
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

2025-10-02
flaga unia europejska

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

2025-09-25
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

2025-09-24
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

2025-09-05
pedzacy samochod

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

2025-08-28

Mimo dynamicznego wzrostu liczby pojazdów elektrycznych i coraz większej dostępności stacji ładowania, udział BEV w całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych wciąż jest niewielki. W 2024 roku wyniósł on 4,2%, co wciąż pozostawia Polskę w tyle za wieloma krajami europejskimi pod względem adopcji elektromobilności.

W 2024 roku w Polsce doszło do 30 pożarów pojazdów elektrycznych, co stanowiło zaledwie 0,31% wszystkich incydentów tego typu. Dla porównania, w tym samym okresie liczba pożarów samochodów spalinowych sięgnęła 9 487, co oznacza, że odpowiadały one za 98,85% wszystkich przypadków.

Mimo dynamicznego wzrostu liczby elektryków na polskich drogach oraz rozbudowy infrastruktury ładowania, ich udział w całkowitej liczbie pojazdów nadal pozostaje niski. W porównaniu z krajami Europy Zachodniej Polska wciąż wypada słabo pod względem adopcji elektromobilności, co pokazuje, że potrzebne są dalsze działania wspierające rozwój tego sektora.


Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:
➔ Finansowanie za pomocą faktoringu
➔ Sfinansuj swoje faktury
➔ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia
➔ Limit do 200.000 PLN
➔ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ


A jak to wygląda w pozostałych krajach Europy?

Rok 2024 przyniósł wyraźne osłabienie tempa wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych w Unii Europejskiej. W ciągu roku zarejestrowano 1,45 miliona nowych elektryków, co oznacza spadek o 5,9% w porównaniu z 2023 rokiem. Ich udział w całkowitej sprzedaży nowych samochodów na rynku unijnym wyniósł 13,6%.

W Polsce tendencja była jeszcze bardziej wyraźna – w 2024 roku na drogi wyjechało 16 564 nowych pojazdów elektrycznych, co odpowiadało zaledwie 3% udziału w krajowej sprzedaży. Był to spadek względem 2023 roku, kiedy odsetek ten wynosił 3,6%.

Na tle Europy Zachodniej oraz krajów skandynawskich Polska nadal pozostaje w tyle pod względem adopcji elektromobilności. W Norwegii, będącej liderem tego sektora, aż 88,9% nowo rejestrowanych aut w 2024 roku stanowiły pojazdy w pełni elektryczne. Dla porównania, spośród wszystkich państw UE jedynie Słowacja i Chorwacja odnotowały niższy niż Polska udział elektryków w rynku.

Różnice w poziomie adaptacji samochodów elektrycznych wynikają m.in. z polityki rządowej, stopnia rozwoju infrastruktury ładowania oraz świadomości ekologicznej społeczeństwa. Choć liczba elektryków w Europie systematycznie rośnie, dane te pokazują, że Polska wciąż ma do nadrobienia dystans dzielący ją od bardziej rozwiniętych rynków elektromobilności.

Główne bariery rozwoju elektromobilności w Polsce

Mimo rosnącego zainteresowania pojazdami elektrycznymi, Polska wciąż pozostaje w tyle za wieloma krajami europejskimi pod względem ich adopcji. Istnieje kilka powodów takiego stanu rzeczy.

Wysokie koszty zakupu pojazdów elektrycznych

Cena zakupu samochodu elektrycznego jest jednym z głównych czynników wpływających na decyzje konsumentów. Badania wskazują, że Polacy są skłonni zapłacić więcej za wersję elektryczną pojazdu, ale różnica w cenie nie powinna przekraczać 10 tys. zł. Jednak rzeczywiste różnice cenowe między pojazdami elektrycznymi a spalinowymi często przekraczają te oczekiwania, co zniechęca potencjalnych nabywców.

Program „Mój Elektryk” oferuje dofinansowanie do zakupu pojazdów elektrycznych, wynoszące do 18 750 zł dla osób fizycznych oraz do 27 000 zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Jednak wielu respondentów uważa, że obecny poziom wsparcia jest niewystarczający, aby zrekompensować wysokie koszty zakupu.

Niewystarczająca infrastruktura ładowania

Brak rozbudowanej i łatwo dostępnej sieci stacji ładowania stanowi istotną barierę dla potencjalnych użytkowników pojazdów elektrycznych. Chociaż liczba punktów ładowania w Polsce rośnie, ich rozmieszczenie jest nierównomierne, z koncentracją w dużych miastach i wzdłuż głównych tras. Obszary pozametropolitalne często pozostają niedostatecznie obsłużone, co ogranicza możliwości korzystania z pojazdów elektrycznych na terenie całego kraju.

Brak spójnej strategii i wsparcia ze strony państwa

Rozwój elektromobilności wymaga skoordynowanych działań na poziomie centralnym i lokalnym. Obecnie brakuje spójnej, wyznaczonej na poziomie centralnym strategii transformacji przemysłu motoryzacyjnego w kierunku zeroemisyjnym. Ponadto, procedury związane z budową stacji ładowania są skomplikowane i czasochłonne, co zniechęca potencjalnych inwestorów. Uproszczenie tych procedur oraz wprowadzenie regulacji sprzyjających rozwojowi elektromobilności mogłoby przyspieszyć proces elektryfikacji transportu w Polsce.

Uwarunkowania społeczne i kulturowe

Polscy konsumenci często obawiają się ograniczonego zasięgu pojazdów elektrycznych, długiego czasu ładowania oraz braku dostępności stacji ładowania. Dodatkowo, świadomość ekologiczna społeczeństwa oraz wiedza na temat korzyści płynących z użytkowania pojazdów elektrycznych są nadal na stosunkowo niskim poziomie. Edukacja i kampanie informacyjne mogłyby pomóc w przełamywaniu tych barier i zwiększeniu akceptacji dla elektromobilności.

Zatem aby przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce, konieczne jest podjęcie działań mających na celu obniżenie kosztów zakupu pojazdów elektrycznych, rozbudowę infrastruktury ładowania, uproszczenie procedur administracyjnych oraz edukację społeczeństwa na temat korzyści płynących z użytkowania pojazdów zeroemisyjnych.

Inicjatywy na rzecz promocji elektromobilności

Wspieranie rozwoju elektromobilności w Polsce to cel wielu inicjatyw rządowych, organizacji pozarządowych oraz sektora prywatnego. Działania te obejmują zarówno wsparcie finansowe dla nabywców pojazdów elektrycznych, rozwój infrastruktury ładowania, jak i edukację oraz zmiany legislacyjne, które mają ułatwić transformację transportu w kierunku zeroemisyjności.

Jednym z kluczowych programów rządowych jest „NaszEauto”, uruchomiony w styczniu 2025 roku przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Program ten oferuje dofinansowanie do zakupu pojazdów elektrycznych dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych, zapewniając wsparcie finansowe do 40 000 zł. Środki na realizację programu pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), a nabór wniosków potrwa do czerwca 2026 roku.

Oprócz działań rządowych istotną rolę w popularyzacji elektromobilności odgrywają organizacje pozarządowe. Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) zajmuje się edukacją oraz badaniami na temat czystego transportu i wspiera rozwój infrastruktury ładowania. Z kolei Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) prowadzi inicjatywy mające na celu likwidację barier legislacyjnych i infrastrukturalnych utrudniających rozwój rynku EV w Polsce. Jednym z ich kluczowych projektów jest „Biała Księga Nowej Mobilności”, zawierająca propozycje zmian prawnych wspierających elektromobilność.

Podobną misję realizuje Komitet ds. Elektromobilności przy Krajowej Izbie Gospodarczej, który koncentruje się na promocji rozwiązań związanych z rynkiem pojazdów elektrycznych, a także na rozwoju infrastruktury i współpracy z sektorem edukacyjnym. Działania te są spójne z celami Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności (PIRE), która angażuje się w międzynarodowe projekty, m.in. w ramach Global EV Pilot City Programme oraz International Energy Agency. PIRE koncentruje się na wymianie najlepszych praktyk oraz wspieraniu polskich miast w budowie infrastruktury ładowania.

Istotnym elementem promocji elektromobilności są również kampanie edukacyjne, których celem jest zwiększenie świadomości społecznej na temat pojazdów elektrycznych i rozwianie mitów dotyczących ich użytkowania. Przykładem jest kampania elektromobilni.pl, zainicjowana przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu.

Rozwój elektromobilności w Polsce wymaga skoordynowanych działań na wielu poziomach – od wsparcia finansowego i zmian legislacyjnych, po rozwój infrastruktury i edukację społeczeństwa. Dzięki wspólnym wysiłkom instytucji państwowych, organizacji pozarządowych i biznesu możliwe jest stopniowe przyspieszenie transformacji transportu i osiągnięcie ambitnych celów w zakresie zeroemisyjności.

Elektryczna rewolucja czy stagnacja? Co czeka polski rynek EV w kolejnych latach?

Polski rynek elektromobilności stoi przed ambitnymi wyzwaniami i celami na najbliższe lata. Według prognoz Ministerstwa Klimatu i Środowiska, do 2030 roku na polskich drogach ma poruszać się około 1,5 miliona pojazdów elektrycznych, z czego 1,48 miliona to samochody osobowe. To znaczący wzrost w porównaniu z obecnym stanem, gdzie liczba zarejestrowanych elektryków przekracza 100 tysięcy.

Aby osiągnąć te cele, konieczne jest nie tylko zwiększenie liczby pojazdów elektrycznych, ale także rozwój odpowiedniej infrastruktury ładowania. Plany zakładają, że do 2025 roku w Polsce będzie funkcjonować 23,6 tysiąca ogólnodostępnych stacji ładowania, a do 2030 roku liczba ta wzrośnie do 86,9 tysiąca. Zagregowana moc tych punktów ma wynieść odpowiednio 413,5 MW w 2025 roku i 1,66 GW w 2030 roku.

Ważnym krokiem w kierunku promocji elektromobilności są również zmiany legislacyjne. Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadza obowiązek tworzenia stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców, w których odnotowano przekroczenia dopuszczalnych norm dwutlenku azotu. Decyzja o utworzeniu takiej strefy będzie należeć do rady gminy, a zniesienie ograniczeń będzie możliwe po trzech latach spełniania norm jakości powietrza.

Ponadto, od 1 stycznia 2025 roku właściciele i zarządcy budynków niemieszkalnych będą zobowiązani do instalacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych na parkingach należących do tych obiektów. To działanie ma na celu zwiększenie dostępności infrastruktury ładowania i zachęcenie większej liczby osób do korzystania z pojazdów elektrycznych.

Perspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce są ambitne, ale wymagają skoordynowanych działań na wielu płaszczyznach – od wsparcia finansowego i legislacyjnego po rozwój infrastruktury i edukację społeczeństwa. Realizacja tych planów może przyczynić się do znaczącej redukcji emisji zanieczyszczeń oraz unowocześnienia krajowego sektora transportu.

Do 2030 roku pojawi się 1,5 mln elektryków

Elektromobilność w Polsce dynamicznie się rozwija, ale nadal ustępuje rynkom zachodnim. Do 2030 roku na drogach ma pojawić się 1,5 mln aut elektrycznych, a liczba punktów ładowania ma wzrosnąć do 100 tys. Jednak wysokie koszty zakupu, słabo rozwinięta infrastruktura i ograniczone wsparcie państwa wciąż hamują ten proces.

Aby przyspieszyć rozwój rynku EV, konieczne są bardziej atrakcyjne dopłaty, rozbudowa sieci ładowania poza dużymi miastami, kampanie edukacyjne oraz uproszczenie przepisów. Bez skoordynowanych działań elektromobilność pozostanie niszowym rozwiązaniem zamiast stać się standardem w polskim transporcie.

5/5 - (1 vote)
Tags: elektrykFineasamochody elektrycznetechnologia
Magdalena Grochocka

Magdalena Grochocka

Dziennikarka, copywriterka, marketingowiec. Ukończyła Międzywydziałowe Studia Wschodniosłowiańskie i dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Od wielu lat związana z digital marketingiem. W ostatnim czasie skupia się już wyłącznie na tworzeniu treści. W kręgu jej zainteresowań jest szeroko pojęty marketing, ale również nowoczesne technologie (w tym AI), biznes czy ESG. W wolnych chwilach trenuje grę w scrabble i bywa na ogólnopolskich turniejach organizowanych przez Polską Federację Scrabble. W związku z tym zainteresowaniem zgłębia tajniki nie tylko strategii, ale także poznaje nieznane słowa, studiując słowniki.

Podobne Wpisy

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

autor Katarzyna Zuba
2025-10-08
0
ciezarowka samochod pojazd

Leasing i wynajem długoterminowy to dzisiaj dwa najpopularniejsze sposoby na sfinansowanie samochodu w firmie bez angażowania dużej kwoty środków własnych. Oba rozwiązania są także tylko pozornie do siebie podobne, ponieważ różnią się kosztami czy też zakresem usług. Poniżej dowiesz się, na czym polegają te różnice i co się bardziej opłaca – leasing czy wynajem długoterminowy samochodu. Czym jest leasing samochodu? Leasing samochodu to forma finansowania, w której przedsiębiorca korzysta z pojazdu należącego do firmy leasingowej przez określony czas i w zamian za to reguluje comiesięczne raty leasingowe. Co ważne, zazwyczaj nie obejmują one kosztów serwisowania, przeglądów czy też ubezpieczenia, a więc koszty te leasingobiorca musi ponosi dodatkowo. Sprawdź, jaki leasing wybrać? W Polsce przedsiębiorcy mają do wyboru dwa rodzaje leasingu:...

Czytaj więcej

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

autor Julia Mraczny
2025-10-02
0
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Branża IT w Polsce od lat uchodzi za jeden z najlepiej prosperujących sektorów gospodarki. Zawdzięcza to nie tylko globalnemu boomowi na nowe technologie, ale i szczególnie korzystnym rozwiązaniom podatkowym, które pozwalały programistom i firmom technologicznym ograniczać obciążenia fiskalne. Dzięki temu specjaliści osiągający wysokie dochody często płacili mniejsze podatki niż osoby zarabiające przeciętnie, ale zatrudnione na umowie o pracę. Teraz po latach taryfy ulgowej, rząd, stojący w obliczu konieczności zwiększenia wpływów do budżetu i ograniczenia deficytu, postanowił przyjrzeć się temu zjawisku. W oficjalnych komunikatach Ministerstwa Finansów podkreślono, że IT przez lata korzystało z nieproporcjonalnych przywilejów. W konsekwencji przygotowano zmiany, które mają podnieść podatki dla informatyków oraz ograniczyć dostęp do dotychczasowych ulg. Czy specjaliści z IT rzeczywiście będą musieli zapłacić wyższe podatki?...

Czytaj więcej

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

autor Julia Mraczny
2025-09-25
0
flaga unia europejska

Nadchodzi okres grzewczy, a więc pora na zamawianie opału, przygotowywanie pieców i kalkulowanie rachunków za gaz czy prąd. To czas, w którym szczególnie odczuwamy, jak istotne są koszty energii w naszym codziennym życiu. Od 2027 roku sytuacja ta ma się zmienić w sposób fundamentalny, ponieważ Unia Europejska wprowadzi nowy system regulacji – ETS2. To dość abstrakcyjnie brzmiące pojęcie techniczne, którego skutki będą odczuwalne dla milionów Polaków. ETS2 ma bowiem sprawić, że emisje z ogrzewania budynków i transportu drogowego zostaną włączone w unijny system handlu emisjami. Co to oznacza? Z jednej strony szansę na szybsze odejście od paliw kopalnych, a z drugiej wyższe ceny, co znajdzie bezpośrednie odzwierciedlenie na stacjach benzynowych i domowych rachunkach. Czym jest program ETS2 i z czego...

Czytaj więcej

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

autor Wojciech Miklaszewski
2025-09-24
0
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

W ostatni czwartek miałem okazję wziąć udział w webinarze „Sytuacja gospodarcza i perspektywy dla sektora transportu”, organizowanym przez Magazyn Transport Manager. Spotkanie było poświęcone kondycji sektora TSL i – mówiąc szczerze – było jak jazda trasą S3 o świcie: trochę mgły, trochę świateł, a trochę dziur w nawierzchni. Z jednej strony usłyszeliśmy sporo twardych danych – i tych twardych nie sposób ignorować. Z drugiej jednak, podskórnie czułem, że branża ma w sobie gen przetrwania. Tylko, że coraz częściej walczy nie z rynkiem, a z... płynnością. Dzień jak co dzień: milion złotych więcej długu Z danych, które miałem okazję przedstawić podczas webinaru, wynika jasno: zadłużenie firm z sektora TSL rośnie każdego dnia o milion złotych. Milion. Codziennie. To nie jest metafora...

Czytaj więcej

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

autor Marek Polubiatko
2025-09-05
0
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Jeżeli masz firmę, która znalazła się w trudnej sytuacji finansowej, zwróć uwagę na proces restrukturyzacji. To szereg działań naprawczych, które mają uratować firmę przed upadłością. Nie tylko poprawisz finanse spółki, ale również zwiększysz efektywność i odzyskasz konkurencyjność. Dlatego sprawdź, czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw, jakie są jej rodzaje i co na ten temat mówi prawo.  Czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw i kiedy warto ją wdrożyć? Restrukturyzacja przedsiębiorstw odnosi się do zmian mających na celu poprawić sytuację finansową, organizacyjną i rynkową. Przede wszystkim na działania naprawcze decydują się przedsiębiorcy z długami wobec kontrahentów. Słusznie, ponieważ głównym celem restrukturyzacji jest przywrócenie płynności finansowej firmy. Jednak plan naprawczy może zostać wdrożony również w celu dostosowania biznesu, co ma zwiększyć efektywność. Z restrukturyzacji korzystają głównie większe firmy,...

Czytaj więcej

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

autor Aleksandra Pluta
2025-08-28
0
pedzacy samochod

Od 1 stycznia 2026 r. limity amortyzacji, leasingu operacyjnego i najmu długoterminowego dla spalinowych i hybrydowych samochodów osobowych, wykorzystywanych w działalności gospodarczej, drastycznie spadną. Z obowiązujących nieprzerwanie od 2019 roku, 150 000 PLN do 100 000 PLN. Brzmi jak podniesie podatków bez zmiany stawki? Co więcej,  z nowych przepisów nie wynika jasno, jaki limit będzie obowiązywał przedsiębiorców użytkujących samochody na podstawie umowy leasingu operacyjnego lub najmu długoterminowego, zawartej przed 1 stycznia 2026 roku. Czy będą zmuszeni do zmniejszenia wysokości rozpoznawanych kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorco, planujesz powiększenie swojej floty samochodowej w przyszłym roku? Sprawdź, czy nie warto zainwestować już dziś! Wielki powrót Nowego Ładu Niekorzystne dla przedsiębiorców zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz...

Czytaj więcej

Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?

autor Katarzyna Zuba
2025-08-05
0
sklep internetowy

Ministerstwo Finansów poinformowało, że rozważa nowy podatek dla sklepów internetowych. Konkretnie sklepy online miałyby być objęte istniejącym już podatkiem od sprzedaży detalicznej. Taki podatek handlowy dzisiaj odprowadzają natomiast głównie duże sieci stacjonarnych marketów. Pomysł nowego obciążenia z oczywistych względów nie podoba się przedstawicielom branży e-commerce, ale został też skrytykowany przez wielu ekspertów. Na czym polega podatek od sprzedaży detalicznej? Podatek od sprzedaży detalicznej został wprowadzony w Polsce z dniem 1 stycznia 2021 r. na podstawie odrębnej ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. Potocznie nazywa się go także podatkiem handlowym, ponieważ są nim objęte firmy handlowe prowadzące stacjonarną sprzedaż detaliczną, czyli po prostu sprzedające konsumentom towary w sklepach i marketach. Podstawą opodatkowania w podatku handlowym są przychody ze sprzedaży. Firmy...

Czytaj więcej

Kosztowne zatory na granicy – nowy horror polskich przewoźników

autor Julia Mraczny
2025-08-01
0
imre tomosvari FbhuN53 330 unsplash

7 lipca 2025 r. Rada Ministrów ogłosiła czasowe przywrócenie kontroli granicznych na wybranych przejściach z Niemcami i Litwą. Decyzję wsparto uzasadnieniem: konieczność zwiększenia bezpieczeństwa wewnętrznego oraz ograniczenia nielegalnej migracji. Jednak dla sektora transportowego, eksporterów i pracodawców zatrudniających cudzoziemców taka decyzja może zakończyć się paraliżem przejść granicznych i wzrostem cen frachtów. Jakie są powody takiego ruchu ze strony rządu? I kiedy tak naprawdę nasze granice były nieszczelne? Kontrole graniczne w Polsce Kontrole graniczne w strefie Schengen nie były dla Polski nowością. Rząd PiS wielokrotnie decydował się na ich przywrócenie. Miało to miejsce podczas Światowych Dni Młodzieży (2016) oraz kryzysu na granicy z Białorusią. W lipcu 2025 roku na kanwie protestów antyimigracyjnych oraz afery wizowej, która miała miejsce za czasów poprzedniego rządu,...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

biznesman musi być cały czas pod telefonem

Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie

2025-10-14
puste biuro

Dlaczego nie warto czekać z wdrożeniem Krajowego Systemu e-Faktur?

2024-09-23
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

mysli przed komputer

IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?

2025-10-30
Czy Twoje biuro jest gotowe na KSeF?

KSeF bez tajemnic. Posłuchaj rozmowy z Samirem Kayyali – ekspertem, którego śledzi 35 tys. przedsiębiorców

2025-10-30
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Październik 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?