• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Wrzesień 2025
  • Ranking faktoringu
środa, 17 września, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    kalkulator pieniadze
    Dla kogo dopłaty do ciepła? Bon ciepłowniczy – nawet 3,5 tys. zł wsparcia na ogrzewanie
    pedzacy samochod
    Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!
    banki
    Dlaczego polskie firmy unikają kredytów? Co wybierają zamiast nich?
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    lotnisko
    CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    Zmiany w prawie pracy 2025: nowe obowiązki pracodawców
    dylan freedom kIVLl SHKcM unsplash
    Afera czapkowa z US Open. Jak jedno nagranie zniszczyło wizerunek polskiego milionera?
    joyce wu bzaUOm SI Y unsplash
    Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?
    Kalkulacja kosztów w rankingu faktoringu
    Działalność nierejestrowana 2026: nowe zasady i limity przychodów
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kalkulator pieniadze
    Zmiany podatkowe w 2026 roku – jak ucierpią finanse banków i Polaków
    tabletki pieniadze zus
    Składki ZUS pójdą w górę w 2026 roku – jak przedsiębiorcy mogą się przed tym chronić?
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    kalkulator pieniadze
    Dla kogo dopłaty do ciepła? Bon ciepłowniczy – nawet 3,5 tys. zł wsparcia na ogrzewanie
    pedzacy samochod
    Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!
    banki
    Dlaczego polskie firmy unikają kredytów? Co wybierają zamiast nich?
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    lotnisko
    CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    Zmiany w prawie pracy 2025: nowe obowiązki pracodawców
    dylan freedom kIVLl SHKcM unsplash
    Afera czapkowa z US Open. Jak jedno nagranie zniszczyło wizerunek polskiego milionera?
    joyce wu bzaUOm SI Y unsplash
    Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?
    Kalkulacja kosztów w rankingu faktoringu
    Działalność nierejestrowana 2026: nowe zasady i limity przychodów
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kalkulator pieniadze
    Zmiany podatkowe w 2026 roku – jak ucierpią finanse banków i Polaków
    tabletki pieniadze zus
    Składki ZUS pójdą w górę w 2026 roku – jak przedsiębiorcy mogą się przed tym chronić?
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Technologia

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

Magdalena Grochocka autor Magdalena Grochocka
2025-03-19
w Technologia
0
elektryk

Dziś elektryki są już codziennością na drogach Europy Zachodniej, a w Norwegii stanowią zdecydowaną większość nowo rejestrowanych pojazdów. Tymczasem w Polsce ich udział w rynku wciąż jest marginalny.
FINEA BANNER
Mimo wprowadzania kolejnych programów dopłat i dynamicznego wzrostu liczby stacji ładowania, samochody elektryczne wciąż nie zdobyły serc polskich kierowców. Dlaczego elektromobilność w Polsce rozwija się wolniej niż w innych krajach Unii Europejskiej? Co stoi na przeszkodzie szerokiej adopcji elektryków i czy jest szansa na przełom w najbliższych latach?

Spis treści schowaj
1 Aktualny stan rynku pojazdów elektrycznych w Polsce
2 A jak to wygląda w pozostałych krajach Europy?
3 Główne bariery rozwoju elektromobilności w Polsce
4 Inicjatywy na rzecz promocji elektromobilności
5 Elektryczna rewolucja czy stagnacja? Co czeka polski rynek EV w kolejnych latach?

Aktualny stan rynku pojazdów elektrycznych w Polsce

Rok 2024 przyniósł dalszy wzrost liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach. Na koniec grudnia w kraju zarejestrowanych było 80 699 osobowych i użytkowych pojazdów w pełni elektrycznych (BEV), co oznacza przyrost o 24 223 sztuki w ciągu roku – o 2% więcej niż w 2023 roku. Wśród nich największą grupę stanowiły samochody osobowe, których liczba wyniosła 72 589, natomiast elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych było 8 143. Dodatkowo, w całej flocie aut z napędem elektrycznym znalazło się 141 455 pojazdów, z czego 68 866 stanowiły hybrydy plug-in (PHEV).

Równolegle rozwijała się sieć stacji ładowania. Pod koniec 2024 roku w Polsce działało 8 659 ogólnodostępnych punktów ładowania – o 46% więcej niż rok wcześniej. Większość z nich (69%) to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy do 22 kW, a szybkie ładowarki prądu stałego (DC) stanowiły 31%. Największą liczbą punktów ładowania mogła pochwalić się Warszawa (696), a za nią uplasowały się Gdańsk (326), Szczecin (278), Poznań (257) i Kraków (250).

Podobne artykuły

joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

2025-09-14
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

2025-09-05
pedzacy samochod

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

2025-08-28
sklep internetowy

Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?

2025-08-05
imre tomosvari FbhuN53 330 unsplash

Kosztowne zatory na granicy – nowy horror polskich przewoźników

2025-08-01
partnerzy biznesowi

Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!

2025-08-13

Mimo dynamicznego wzrostu liczby pojazdów elektrycznych i coraz większej dostępności stacji ładowania, udział BEV w całkowitej sprzedaży nowych samochodów osobowych wciąż jest niewielki. W 2024 roku wyniósł on 4,2%, co wciąż pozostawia Polskę w tyle za wieloma krajami europejskimi pod względem adopcji elektromobilności.

W 2024 roku w Polsce doszło do 30 pożarów pojazdów elektrycznych, co stanowiło zaledwie 0,31% wszystkich incydentów tego typu. Dla porównania, w tym samym okresie liczba pożarów samochodów spalinowych sięgnęła 9 487, co oznacza, że odpowiadały one za 98,85% wszystkich przypadków.

Mimo dynamicznego wzrostu liczby elektryków na polskich drogach oraz rozbudowy infrastruktury ładowania, ich udział w całkowitej liczbie pojazdów nadal pozostaje niski. W porównaniu z krajami Europy Zachodniej Polska wciąż wypada słabo pod względem adopcji elektromobilności, co pokazuje, że potrzebne są dalsze działania wspierające rozwój tego sektora.


Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:
➔ Finansowanie za pomocą faktoringu
➔ Sfinansuj swoje faktury
➔ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia
➔ Limit do 200.000 PLN
➔ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ


A jak to wygląda w pozostałych krajach Europy?

Rok 2024 przyniósł wyraźne osłabienie tempa wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych w Unii Europejskiej. W ciągu roku zarejestrowano 1,45 miliona nowych elektryków, co oznacza spadek o 5,9% w porównaniu z 2023 rokiem. Ich udział w całkowitej sprzedaży nowych samochodów na rynku unijnym wyniósł 13,6%.

W Polsce tendencja była jeszcze bardziej wyraźna – w 2024 roku na drogi wyjechało 16 564 nowych pojazdów elektrycznych, co odpowiadało zaledwie 3% udziału w krajowej sprzedaży. Był to spadek względem 2023 roku, kiedy odsetek ten wynosił 3,6%.

Na tle Europy Zachodniej oraz krajów skandynawskich Polska nadal pozostaje w tyle pod względem adopcji elektromobilności. W Norwegii, będącej liderem tego sektora, aż 88,9% nowo rejestrowanych aut w 2024 roku stanowiły pojazdy w pełni elektryczne. Dla porównania, spośród wszystkich państw UE jedynie Słowacja i Chorwacja odnotowały niższy niż Polska udział elektryków w rynku.

Różnice w poziomie adaptacji samochodów elektrycznych wynikają m.in. z polityki rządowej, stopnia rozwoju infrastruktury ładowania oraz świadomości ekologicznej społeczeństwa. Choć liczba elektryków w Europie systematycznie rośnie, dane te pokazują, że Polska wciąż ma do nadrobienia dystans dzielący ją od bardziej rozwiniętych rynków elektromobilności.

Główne bariery rozwoju elektromobilności w Polsce

Mimo rosnącego zainteresowania pojazdami elektrycznymi, Polska wciąż pozostaje w tyle za wieloma krajami europejskimi pod względem ich adopcji. Istnieje kilka powodów takiego stanu rzeczy.

Wysokie koszty zakupu pojazdów elektrycznych

Cena zakupu samochodu elektrycznego jest jednym z głównych czynników wpływających na decyzje konsumentów. Badania wskazują, że Polacy są skłonni zapłacić więcej za wersję elektryczną pojazdu, ale różnica w cenie nie powinna przekraczać 10 tys. zł. Jednak rzeczywiste różnice cenowe między pojazdami elektrycznymi a spalinowymi często przekraczają te oczekiwania, co zniechęca potencjalnych nabywców.

Program „Mój Elektryk” oferuje dofinansowanie do zakupu pojazdów elektrycznych, wynoszące do 18 750 zł dla osób fizycznych oraz do 27 000 zł dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Jednak wielu respondentów uważa, że obecny poziom wsparcia jest niewystarczający, aby zrekompensować wysokie koszty zakupu.

Niewystarczająca infrastruktura ładowania

Brak rozbudowanej i łatwo dostępnej sieci stacji ładowania stanowi istotną barierę dla potencjalnych użytkowników pojazdów elektrycznych. Chociaż liczba punktów ładowania w Polsce rośnie, ich rozmieszczenie jest nierównomierne, z koncentracją w dużych miastach i wzdłuż głównych tras. Obszary pozametropolitalne często pozostają niedostatecznie obsłużone, co ogranicza możliwości korzystania z pojazdów elektrycznych na terenie całego kraju.

Brak spójnej strategii i wsparcia ze strony państwa

Rozwój elektromobilności wymaga skoordynowanych działań na poziomie centralnym i lokalnym. Obecnie brakuje spójnej, wyznaczonej na poziomie centralnym strategii transformacji przemysłu motoryzacyjnego w kierunku zeroemisyjnym. Ponadto, procedury związane z budową stacji ładowania są skomplikowane i czasochłonne, co zniechęca potencjalnych inwestorów. Uproszczenie tych procedur oraz wprowadzenie regulacji sprzyjających rozwojowi elektromobilności mogłoby przyspieszyć proces elektryfikacji transportu w Polsce.

Uwarunkowania społeczne i kulturowe

Polscy konsumenci często obawiają się ograniczonego zasięgu pojazdów elektrycznych, długiego czasu ładowania oraz braku dostępności stacji ładowania. Dodatkowo, świadomość ekologiczna społeczeństwa oraz wiedza na temat korzyści płynących z użytkowania pojazdów elektrycznych są nadal na stosunkowo niskim poziomie. Edukacja i kampanie informacyjne mogłyby pomóc w przełamywaniu tych barier i zwiększeniu akceptacji dla elektromobilności.

Zatem aby przyspieszyć rozwój elektromobilności w Polsce, konieczne jest podjęcie działań mających na celu obniżenie kosztów zakupu pojazdów elektrycznych, rozbudowę infrastruktury ładowania, uproszczenie procedur administracyjnych oraz edukację społeczeństwa na temat korzyści płynących z użytkowania pojazdów zeroemisyjnych.

Inicjatywy na rzecz promocji elektromobilności

Wspieranie rozwoju elektromobilności w Polsce to cel wielu inicjatyw rządowych, organizacji pozarządowych oraz sektora prywatnego. Działania te obejmują zarówno wsparcie finansowe dla nabywców pojazdów elektrycznych, rozwój infrastruktury ładowania, jak i edukację oraz zmiany legislacyjne, które mają ułatwić transformację transportu w kierunku zeroemisyjności.

Jednym z kluczowych programów rządowych jest „NaszEauto”, uruchomiony w styczniu 2025 roku przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Program ten oferuje dofinansowanie do zakupu pojazdów elektrycznych dla osób fizycznych i jednoosobowych działalności gospodarczych, zapewniając wsparcie finansowe do 40 000 zł. Środki na realizację programu pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy (KPO), a nabór wniosków potrwa do czerwca 2026 roku.

Oprócz działań rządowych istotną rolę w popularyzacji elektromobilności odgrywają organizacje pozarządowe. Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE) zajmuje się edukacją oraz badaniami na temat czystego transportu i wspiera rozwój infrastruktury ładowania. Z kolei Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM) prowadzi inicjatywy mające na celu likwidację barier legislacyjnych i infrastrukturalnych utrudniających rozwój rynku EV w Polsce. Jednym z ich kluczowych projektów jest „Biała Księga Nowej Mobilności”, zawierająca propozycje zmian prawnych wspierających elektromobilność.

Podobną misję realizuje Komitet ds. Elektromobilności przy Krajowej Izbie Gospodarczej, który koncentruje się na promocji rozwiązań związanych z rynkiem pojazdów elektrycznych, a także na rozwoju infrastruktury i współpracy z sektorem edukacyjnym. Działania te są spójne z celami Polskiej Izby Rozwoju Elektromobilności (PIRE), która angażuje się w międzynarodowe projekty, m.in. w ramach Global EV Pilot City Programme oraz International Energy Agency. PIRE koncentruje się na wymianie najlepszych praktyk oraz wspieraniu polskich miast w budowie infrastruktury ładowania.

Istotnym elementem promocji elektromobilności są również kampanie edukacyjne, których celem jest zwiększenie świadomości społecznej na temat pojazdów elektrycznych i rozwianie mitów dotyczących ich użytkowania. Przykładem jest kampania elektromobilni.pl, zainicjowana przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) oraz Krajowy Ośrodek Zmian Klimatu.

Rozwój elektromobilności w Polsce wymaga skoordynowanych działań na wielu poziomach – od wsparcia finansowego i zmian legislacyjnych, po rozwój infrastruktury i edukację społeczeństwa. Dzięki wspólnym wysiłkom instytucji państwowych, organizacji pozarządowych i biznesu możliwe jest stopniowe przyspieszenie transformacji transportu i osiągnięcie ambitnych celów w zakresie zeroemisyjności.

Elektryczna rewolucja czy stagnacja? Co czeka polski rynek EV w kolejnych latach?

Polski rynek elektromobilności stoi przed ambitnymi wyzwaniami i celami na najbliższe lata. Według prognoz Ministerstwa Klimatu i Środowiska, do 2030 roku na polskich drogach ma poruszać się około 1,5 miliona pojazdów elektrycznych, z czego 1,48 miliona to samochody osobowe. To znaczący wzrost w porównaniu z obecnym stanem, gdzie liczba zarejestrowanych elektryków przekracza 100 tysięcy.

Aby osiągnąć te cele, konieczne jest nie tylko zwiększenie liczby pojazdów elektrycznych, ale także rozwój odpowiedniej infrastruktury ładowania. Plany zakładają, że do 2025 roku w Polsce będzie funkcjonować 23,6 tysiąca ogólnodostępnych stacji ładowania, a do 2030 roku liczba ta wzrośnie do 86,9 tysiąca. Zagregowana moc tych punktów ma wynieść odpowiednio 413,5 MW w 2025 roku i 1,66 GW w 2030 roku.

Ważnym krokiem w kierunku promocji elektromobilności są również zmiany legislacyjne. Nowelizacja ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych wprowadza obowiązek tworzenia stref czystego transportu w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców, w których odnotowano przekroczenia dopuszczalnych norm dwutlenku azotu. Decyzja o utworzeniu takiej strefy będzie należeć do rady gminy, a zniesienie ograniczeń będzie możliwe po trzech latach spełniania norm jakości powietrza.

Ponadto, od 1 stycznia 2025 roku właściciele i zarządcy budynków niemieszkalnych będą zobowiązani do instalacji stacji ładowania pojazdów elektrycznych na parkingach należących do tych obiektów. To działanie ma na celu zwiększenie dostępności infrastruktury ładowania i zachęcenie większej liczby osób do korzystania z pojazdów elektrycznych.

Perspektywy rozwoju elektromobilności w Polsce są ambitne, ale wymagają skoordynowanych działań na wielu płaszczyznach – od wsparcia finansowego i legislacyjnego po rozwój infrastruktury i edukację społeczeństwa. Realizacja tych planów może przyczynić się do znaczącej redukcji emisji zanieczyszczeń oraz unowocześnienia krajowego sektora transportu.

Do 2030 roku pojawi się 1,5 mln elektryków

Elektromobilność w Polsce dynamicznie się rozwija, ale nadal ustępuje rynkom zachodnim. Do 2030 roku na drogach ma pojawić się 1,5 mln aut elektrycznych, a liczba punktów ładowania ma wzrosnąć do 100 tys. Jednak wysokie koszty zakupu, słabo rozwinięta infrastruktura i ograniczone wsparcie państwa wciąż hamują ten proces.

Aby przyspieszyć rozwój rynku EV, konieczne są bardziej atrakcyjne dopłaty, rozbudowa sieci ładowania poza dużymi miastami, kampanie edukacyjne oraz uproszczenie przepisów. Bez skoordynowanych działań elektromobilność pozostanie niszowym rozwiązaniem zamiast stać się standardem w polskim transporcie.

5/5 - (1 vote)
Tags: elektrykFineasamochody elektrycznetechnologia
Magdalena Grochocka

Magdalena Grochocka

Dziennikarka, copywriterka, marketingowiec. Ukończyła Międzywydziałowe Studia Wschodniosłowiańskie i dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Od wielu lat związana z digital marketingiem. W ostatnim czasie skupia się już wyłącznie na tworzeniu treści. W kręgu jej zainteresowań jest szeroko pojęty marketing, ale również nowoczesne technologie (w tym AI), biznes czy ESG. W wolnych chwilach trenuje grę w scrabble i bywa na ogólnopolskich turniejach organizowanych przez Polską Federację Scrabble. W związku z tym zainteresowaniem zgłębia tajniki nie tylko strategii, ale także poznaje nieznane słowa, studiując słowniki.

Podobne Wpisy

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

autor Wojciech Miklaszewski
2025-09-14
0
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

W ostatni czwartek miałem okazję wziąć udział w webinarze „Sytuacja gospodarcza i perspektywy dla sektora transportu”, organizowanym przez Magazyn Transport Manager. Spotkanie było poświęcone kondycji sektora TSL i – mówiąc szczerze – było jak jazda trasą S3 o świcie: trochę mgły, trochę świateł, a trochę dziur w nawierzchni. Z jednej strony usłyszeliśmy sporo twardych danych – i tych twardych nie sposób ignorować. Z drugiej jednak, podskórnie czułem, że branża ma w sobie gen przetrwania. Tylko, że coraz częściej walczy nie z rynkiem, a z... płynnością. Dzień jak co dzień: milion złotych więcej długu Z danych, które miałem okazję przedstawić podczas webinaru, wynika jasno: zadłużenie firm z sektora TSL rośnie każdego dnia o milion złotych. Milion. Codziennie. To nie jest metafora...

Czytaj więcej

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

autor Marek Polubiatko
2025-09-05
0
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Jeżeli masz firmę, która znalazła się w trudnej sytuacji finansowej, zwróć uwagę na proces restrukturyzacji. To szereg działań naprawczych, które mają uratować firmę przed upadłością. Nie tylko poprawisz finanse spółki, ale również zwiększysz efektywność i odzyskasz konkurencyjność. Dlatego sprawdź, czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw, jakie są jej rodzaje i co na ten temat mówi prawo.  Czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw i kiedy warto ją wdrożyć? Restrukturyzacja przedsiębiorstw odnosi się do zmian mających na celu poprawić sytuację finansową, organizacyjną i rynkową. Przede wszystkim na działania naprawcze decydują się przedsiębiorcy z długami wobec kontrahentów. Słusznie, ponieważ głównym celem restrukturyzacji jest przywrócenie płynności finansowej firmy. Jednak plan naprawczy może zostać wdrożony również w celu dostosowania biznesu, co ma zwiększyć efektywność. Z restrukturyzacji korzystają głównie większe firmy,...

Czytaj więcej

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

autor Aleksandra Pluta
2025-08-28
0
pedzacy samochod

Od 1 stycznia 2026 r. limity amortyzacji, leasingu operacyjnego i najmu długoterminowego dla spalinowych i hybrydowych samochodów osobowych, wykorzystywanych w działalności gospodarczej, drastycznie spadną. Z obowiązujących nieprzerwanie od 2019 roku, 150 000 PLN do 100 000 PLN. Brzmi jak podniesie podatków bez zmiany stawki? Co więcej,  z nowych przepisów nie wynika jasno, jaki limit będzie obowiązywał przedsiębiorców użytkujących samochody na podstawie umowy leasingu operacyjnego lub najmu długoterminowego, zawartej przed 1 stycznia 2026 roku. Czy będą zmuszeni do zmniejszenia wysokości rozpoznawanych kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorco, planujesz powiększenie swojej floty samochodowej w przyszłym roku? Sprawdź, czy nie warto zainwestować już dziś! Wielki powrót Nowego Ładu Niekorzystne dla przedsiębiorców zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz...

Czytaj więcej

Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?

autor Katarzyna Zuba
2025-08-05
0
sklep internetowy

Ministerstwo Finansów poinformowało, że rozważa nowy podatek dla sklepów internetowych. Konkretnie sklepy online miałyby być objęte istniejącym już podatkiem od sprzedaży detalicznej. Taki podatek handlowy dzisiaj odprowadzają natomiast głównie duże sieci stacjonarnych marketów. Pomysł nowego obciążenia z oczywistych względów nie podoba się przedstawicielom branży e-commerce, ale został też skrytykowany przez wielu ekspertów. Na czym polega podatek od sprzedaży detalicznej? Podatek od sprzedaży detalicznej został wprowadzony w Polsce z dniem 1 stycznia 2021 r. na podstawie odrębnej ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. Potocznie nazywa się go także podatkiem handlowym, ponieważ są nim objęte firmy handlowe prowadzące stacjonarną sprzedaż detaliczną, czyli po prostu sprzedające konsumentom towary w sklepach i marketach. Podstawą opodatkowania w podatku handlowym są przychody ze sprzedaży. Firmy...

Czytaj więcej

Kosztowne zatory na granicy – nowy horror polskich przewoźników

autor Julia Mraczny
2025-08-01
0
imre tomosvari FbhuN53 330 unsplash

7 lipca 2025 r. Rada Ministrów ogłosiła czasowe przywrócenie kontroli granicznych na wybranych przejściach z Niemcami i Litwą. Decyzję wsparto uzasadnieniem: konieczność zwiększenia bezpieczeństwa wewnętrznego oraz ograniczenia nielegalnej migracji. Jednak dla sektora transportowego, eksporterów i pracodawców zatrudniających cudzoziemców taka decyzja może zakończyć się paraliżem przejść granicznych i wzrostem cen frachtów. Jakie są powody takiego ruchu ze strony rządu? I kiedy tak naprawdę nasze granice były nieszczelne? Kontrole graniczne w Polsce Kontrole graniczne w strefie Schengen nie były dla Polski nowością. Rząd PiS wielokrotnie decydował się na ich przywrócenie. Miało to miejsce podczas Światowych Dni Młodzieży (2016) oraz kryzysu na granicy z Białorusią. W lipcu 2025 roku na kanwie protestów antyimigracyjnych oraz afery wizowej, która miała miejsce za czasów poprzedniego rządu,...

Czytaj więcej

Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!

autor Dominik Bożek
2025-08-13
0
partnerzy biznesowi

Wielu przedsiębiorców z branż takich jak turystyka, moda czy organizacja wydarzeń zna ten rytm aż za dobrze: wakacyjny boom, świąteczna gorączka, a potem… cisza. Sprzedaż spada, zamówień ubywa, a koszty – ZUS, leasingi, wypłaty – nie znają „martwego sezonu”. W takich momentach często pada pytanie: czy sezonowość sprzedaży musi oznaczać także sezonowość przychodów? Sezonowość to naturalna cecha wielu biznesów Dla wielu firm sezonowość nie jest wyjątkiem, lecz stałym elementem krajobrazu biznesowego. Odzież sprzedaje się lepiej w okresie zmian pór roku, wakacyjne kurorty zarabiają latem, a sklepy z dekoracjami notują szczyt sprzedaży przed świętami. Gdy sezon mija, zmniejsza się obrót – to normalne. Ale problem pojawia się wtedy, gdy zmniejszeniu sprzedaży towarzyszy również dramatyczny spadek płynności finansowej. W takich sytuacjach firma...

Czytaj więcej

Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?

autor Marek Polubiatko
2025-07-18
0
grafika gg 03

Gadu-Gadu to doskonały przykład, że brak długoterminowej wizji i zbyt późne reagowanie na pojawiające się trendy, może szybko zniweczyć nawet doskonale prosperujący projekt. Komunikator internetowy przeszedł drogę od najpopularniejszego narzędzia w swojej kategorii do niemal nieużywanej i całkowicie zapomnianej aplikacji. Kilkukrotna rewitalizacja marki skończyła się niepowodzeniem, ale obecny właściciel raz jeszcze spróbuje przywrócić świetność kultowego "słoneczka". Plany są ambitne, ale mam wrażenie, że wprowadzenie marki na poziom z czasów największej świetności jest zwyczajnie niemożliwe. Historia komunikatora Gadu-Gadu Komunikator internetowy Gadu-Gadu zadebiutował w 2000 roku. To produkt autorstwa programisty Łukasza Foltyna, który miał inspirować się podobnym narzędziem – ICQ. Oznacza to, że od powstania GG minęło ćwierć wieku. Żeby uzmysłowić, jakie to były czasy, wystarczy wskazać na kilka wydarzeń z tego...

Czytaj więcej

Ruszyły dopłaty do ciężarówek elektrycznych. Można dostać nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing pojazdu

autor Katarzyna Zuba
2025-08-13
0
tunel ciezarowka

Z końcem maja br. rozpoczął się nabór wniosków w programie „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Można w jego ramach starać się o nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing ciężarowych elektryków. Poniżej wyjaśniamy, jakie są zasady dofinansowania i w jaki sposób można składać wnioski o dopłaty do ciężarówek. Na czym polega program dopłat do ciężarówek elektrycznych? Pod pojęciem programu dopłat do ciężarówek elektrycznych należy rozumieć nowy program rządowy o nazwie „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Przewiduje on dofinansowanie do zakupu lub leasingu nowych samochodów ciężarowych lub dostawczych, wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną. Operatorem programu jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który na jego realizację...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

fajerwerki

Finansowe kulisy WOŚP

2024-04-09
sprzedaz komputer

Dlaczego rękojmia konsumencka jest niekorzystna dla sprzedawców

2023-06-15
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

kalkulator pieniadze

Zmiany podatkowe w 2026 roku – jak ucierpią finanse banków i Polaków

2025-09-17
lotnisko

CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać

2025-09-16
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Lipiec 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?