• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Październik 2026
  • Ranking faktoringu
  • KSeF Pytania i Odpowiedzi
środa, 7 października, 2026
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
    • Zadbaj o swój portfel
    • Poradnik przedsiębiorcy
  • Biznes
    • Biznes pod lupą
  • Podatki
    • Alarm podatkowy
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Prawo
  • Technologia
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
    • Zadbaj o swój portfel
    • Poradnik przedsiębiorcy
  • Biznes
    • Biznes pod lupą
  • Podatki
    • Alarm podatkowy
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Prawo
  • Technologia
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Podatki Alarm podatkowy

Zbiór kosztów możliwych do odliczenia, o których Ci się nie śniło!

Aleksandra Pluta autor Aleksandra Pluta
2024-01-03
w Alarm podatkowy
0
szok

Prezentujemy darmowy rozdział ebooka pt. „Co można wrzucić koszty firmy”. Chcesz zgłębić swoją wiedzę na ten temat? Zamów ebook i zoptymalizuj swoje podatki!

 

Otwarty katalog kosztów podatkowych w połączeniu z praktycznie nieograniczonymi możliwościami przedmiotu prowadzonej działalności gospodarczej powoduje, że nawet wydatki uznawane za kontrowersyjne mogą stanowić koszty uzyskania przychodu. Oczywiście, przy kwalifikacji należy brać pod uwagę indywidualną sytuację podatnika, przedmiot działalności, zasadność i cel ponoszonego wydatku, a także spełnienie podstawowej przesłanki podatkowej potrącalności kosztu – związek bezpośredni lub pośredni z osiąganiem, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Przedsiębiorco, pamiętaj! To, że organy podatkowe orzekły w indywidualnej sprawie innego podatnika o możliwości zaliczenia konkretnego wydatku do kosztów uzyskania przychodu nie oznacza, że uznają ich zasadność Twojej sprawie!
fakturaPoniżej kilka perełek interpretacyjnych, w których Dyrektor KIS przyznał racje podatnikom w zakresie możliwości zaliczenia kontrowersyjnych wydatków do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności:

Spis treści schowaj
1 Wyszkolony pies do ochrony biura rachunkowego (0113-KDIPT2-1.4011.757.2021.2.ISL)
2 Akwarium wpływające na poprawę atmosfery w firmie (0111-KDIB2-1.4010.13.2021.1.AH)
3 Szwajcarski zegarek do mierzenia czasu pracy prawnika (0113-KDIPT2-1.4011.183.2023.4.AP)
4 Wydatki na stylizację paznokci gwarantem estetycznego i starannego przygotowania materiału reklamowego przez influencera (0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD)
5 Zastanawiasz się, co jeszcze możesz odliczyć od podatku?

Wyszkolony pies do ochrony biura rachunkowego (0113-KDIPT2-1.4011.757.2021.2.ISL)

Wnioskująca prowadzi Biuro Księgowe zlokalizowane w domu jednorodzinnym w którym bezpośrednio nie przyjmuje Klientów, jednakże przechowywane są w nim ważne dokumenty, specjalistyczne oprogramowanie, sprzęt komputerowy, drukarki oraz wszelkie narzędzia i pomoce służące do codziennego funkcjonowania biura. Często wyjeżdża do Klientów. W tym czasie dom pozostaje bez opieki, co stanowi bezpośrednie zagrożenie związane z włamaniem i kradzieżą oraz ewentualnym zniszczeniem przechowywanych w nim dokumentów. Działka, na której stoi dom, nie jest ogrodzona, a tylna jego część zlokalizowana jest praktycznie w lesie, przez co stanowi znaczne ułatwienie dla potencjalnych sprawców włamania i kradzieży. Ubezpieczenie domu od kradzieży w żadnym przypadku nie stanowi o bezpieczeństwie posiadanego sprzętu i oprogramowania, ponieważ w żaden sposób nie zrekompensuje to wnioskodawcy utraty danych i sprzętu oraz przechowywanej dokumentacji. Wobec powyższych faktów, według wnioskodawcy ponoszone wydatki związane z psem, niezbędne do zagwarantowania psu podstawowych warunków życia, funkcjonowania i prawidłowego rozwoju oraz związane z zakupem i przeszkoleniem psa do pełnienia przypisanej mu funkcji w działalności gospodarczej, są ponoszone w celu osiągnięcia przychodu poprzez zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Dyrektor KIS uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe, zastrzegając, że to na Wnioskodawcy, jako podmiocie odnoszącym korzyść z faktu zaliczenia wskazanych we wniosku wydatków do kosztów uzyskania przychodu, ciąży obowiązek wykazania związku przyczynowo-skutkowego ponoszonych wydatków z prowadzoną przez Niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, jak również obowiązek ich właściwego udokumentowania.

Podobne artykuły

przeliczanie pieniedzy

Rodzina 800 plus dla seniorów? 1600 zł nie jest nowym świadczeniem. Sejmowa komisja podjęła decyzję

2026-10-06
podpis dokumentu

Dodatek pielęgnacyjny 2026. ZUS wypłaca 366,67 zł. Po 75. roku życia bez wniosku

2026-10-06
stary czlowiek

Wiek emerytalny bez zmian. Minister rodziny odpowiada na propozycję wspólnej granicy

2026-10-05
wniosek dodatek weglowy

Staż pracy już podniósł koszty urzędów. Sejm dostał petycję o kolejne dodatki

2026-10-05
zalamany przedsiebiorca

Skarbówka pyta, skąd pieniądze na samochód. Podatek może wynieść 75 proc.

2026-09-25
annie spratt sggw4 qDD54 unsplash

Nowa funkcja e-US: udostępnianie danych księgowemu. Na czym polega?

2026-09-22

Akwarium wpływające na poprawę atmosfery w firmie (0111-KDIB2-1.4010.13.2021.1.AH)

Wnioskujący prowadzi działalność w zakresie produkcji oraz dystrybucji towarów. W związku z rozwojem oraz dokonywaną sukcesywnie rozbudową zakładu (siedziby), Wnioskodawca postanowił zakupić i zlecić specjalistyczny montaż akwarium o pojemności 360 I wraz z rybami, roślinami wodnymi i wyposażeniem. Akwarium zostało umieszczone w holu siedziby Spółki. Hol oprócz podstawowej funkcji komunikacyjnej, pełni także funkcję poczekalni z miejscami do siedzenia dla klientów i kontrahentów krajowych i zagranicznych, znajduje się w nim również recepcja Spółki. W związku z zakupem i montażem akwarium, Wnioskodawca zleca dokonywanie okresowych prac konserwacyjnych, w tym czyszczenie, zakup pokarmu, wymianę filtrów oraz ewentualne uzupełnianie zasobów żywych akwarium, celem pielęgnacji oraz niepogorszenia stanu akwarium i jego wyposażenia. Zdaniem Wnioskodawcy zakup i montaż akwarium wraz z wyposażeniem oraz późniejsze wydatki na jego eksploatację będą stanowić w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o CIT koszty uzyskania przychodów. Nie są one bowiem wymienione w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, tj. katalogu wyłączającym z kosztów uzyskania przychodów ściśle określone wydatki. Akwarium wraz z wyposażeniem, podobnie jak dywany, odpowiednie oświetlenie, lustra, dekoracje, tkaniny stanowią element wystroju wpływający na poprawę atmosfery w firmie. Nie jest zatem elementem aranżacji wnętrza o charakterze wyjątkowo wytwornym czy ekskluzywnym, w szczególności mając na uwadze jego umiejscowienie w bocznej części holu siedziby Wnioskodawcy, gdzie znajduje się również firmowa recepcja.

W odpowiedzi Dyrektor KIS uznał stanowisko podatnika za prawidłowe argumentując, że zakup akwarium nie jest wydatkiem reprezentacyjnym mającym na celu podkreślenie okazałości czy wystawności pomieszczenia, a tym samym kreowanie, czy też poprawę wizerunku wnioskodawcy, a jedynie wydatkiem na wystrój wnętrza biurowego, mającym na celu poprawę atmosfery pracy, w tym pracowników firmowej recepcji. Dobra i pozytywna atmosfery pracy, wpływa jednocześnie pośrednio na przychody Wnioskodawcy, gdyż zachęca pracowników do większego zaangażowania w wykonywane obowiązki.

Szwajcarski zegarek do mierzenia czasu pracy prawnika (0113-KDIPT2-1.4011.183.2023.4.AP)

Wnioskujący prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług prawnych – Kancelarię Adwokacką. Czas pracy, który decyduje o jego przychodach i dochodach, rozlicza w codziennych rozpiskach, z dokładnością do 6 minut, które są następnie akceptowane i stanowią podstawę do wypłaty honorariów i wystawienia FV. Adwokat praktykuje w obszarze prawa karnego, co powoduje, że często spotyka się z klientami bez urządzeń elektronicznych (względy bezpieczeństwa) – smartfony, laptopy, etc. Często zdarza się także konieczność analizy materiałów niejawnych w prowadzonych sprawach. Przepisy warunkujące prowadzenie kancelarii tajnej wykluczają wejście z urządzeniami elektronicznymi. Dla należytego zapisania czasu pracy wymagany jest zegarek, którego w ww. okolicznościach nie może  zastąpić telefonem, czy laptopem.

W lutym 2023 r. wnioskujący zakupił mechaniczny szwajcarski zegarek za kwotę 5 589 zł brutto. Mechanizm zegarka jest bezobsługowy, a przez to ekonomicznie uzasadniony, będzie służył praktycznie dożywotnio, jest niezawodny. Co więcej, jest adekwatny do formalnego i urzędowego stroju adwokata, a przez to nie może być uznany za zabytkowy. Wnioskujący będzie używał zegarka tylko na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wnioskujący stanął na stanowisku, że koszt nabycia ww. zegarka może być zaliczony jako koszt uzyskania przychodu.

Dyrektor KIS przyznał rację wnioskującemu, stwierdzając, że wydatki na nabycie zegarka nie są ujęte w katalogu kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, to mogą być uwzględnione w kosztach podatkowych, o ile istnieje związek tych wydatków z możliwością uzyskania przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Wykazanie tego związku spoczywa na podatniku i nie może następować w oderwaniu od konkretnego stanu faktycznego. Ocena, czy w danym przypadku zachodzi związek przyczynowy pomiędzy poniesionym wydatkiem a osiągnięciem przychodu lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów powinna odbywać się przy uwzględnieniu wszystkich aspektów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym charakteru i rodzaju prowadzonej działalności. Zwrócił także uwagę, że pomimo podkreślanego w opisie sprawy adekwatnego charakteru zegarka, pasującego do formalnego i urzędowego stroju adwokata, wydatek związany z zakupem zegarka w tym przypadku nie ma charakteru reprezentacji – nie ma na celu stworzenia pozytywnego wizerunku adwokata lub wykreowania pozytywnych relacji z jego kontrahentami.

Wydatki na stylizację paznokci gwarantem estetycznego i starannego przygotowania materiału reklamowego przez influencera (0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD)

Wnioskująca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na publikacji w Internecie zdjęć i filmów w ramach współpracy reklamowej z klientami a także na realizacji sesji zdjęciowych oraz materiałów filmowych na strony internetowe, a także media społecznościowe marek. Podatniczka zajmuje się głównie obszarem fotografii/video kulinarnym i produktowym – tworzy m.in. video oraz zdjęcia kulinarne krok po kroku z widocznymi dłońmi. Koniecznym i wymaganym zabiegiem jest odpowiednia pielęgnacja dłoni widocznych na zdjęciach i filmach realizowanych na potrzeby kontrahenta. Wydatki na stylizację paznokci u kosmetyczki są niezbędne, zdaniem wnioskującej, do realizacji oraz autoprezentacji. Mają one związek przyczynowy z uzyskiwaniem przychodów z prowadzonej działalności. Bezpośrednim celem zabiegów dłoni (stylizacji paznokci) w salonie kosmetycznym jest możliwość właściwego i zgodnego z wymaganiami estetycznego i starannego przygotowania prezentacji. Poniesienie tych wydatków jest niezbędne oraz konieczne i wynika wprost z charakteru prowadzonej działalności. Wnioskująca podkreśliła również, że kontrahenci wymagają na zdjęciach i filmikach, widocznie były wyłącznie jej dłonie, szczególnie jeśli tworzy filmiki krok po kroku, prezentując gotowe produkty. Klienci mają również konkretne wymagania co do koloru paznokci, występującego w realizowanej kampanii.

Dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem wnioskującej. W uzasadnieniu podkreślił, że w tym przypadku, wydatki na stylizację paznokcie nie kwalifikują się do kosztów reprezentacji wskazanych w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Są one bowiem nierozerwalnie związane z wykonywanymi przez wnioskującą usługami. Dłonie stanowią bowiem jej narzędzie pracy, których wygląd dostosowuje ona do wymagań kontrahentów. Tym samym, skoro celem poniesienia przez wnioskującą wydatków na stylizację paznokci jest możliwość właściwego przygotowania się do udziału w zdjęciach i filmach uznać należy, że są to wydatki, które na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w zakresie, w jakim racjonalnie jest to uzasadnione rozmiarem działalności, pod warunkiem, że nie mają wyłącznie osobistego charakteru i zostaną właściwie udokumentowane.

Usługi obce

Usługi obce nie znajdują się wprost w katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów. Tak więc, jeśli spełniają podstawową przesłankę potrącalności kosztów podatkowych, mogą obniżyć podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym. W przypadku nabywania usług obcych (tzw. niematerialnych) warto zadbać o dowody ich wykonania, inne niż dokumenty księgowe (np. faktura). Do usług niematerialnych zalicza się m.in.: usługi doradcze, prawne, księgowe, reklamowe, badania rynku, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń, a także usługi o podobnym charakterze do wyżej wymienionych. Łączy je to, że ich efekt nie jest tak łatwo identyfikowalny, jak w przypadku usług materialnych (np. usługi stolarskiej), przez co  niejednokrotnie trudno jest wycenić ich wartość. To z kolei może prowadzić do nieuczciwego zawyżania ich wartości, a w konsekwencji także kosztów uzyskania przychodu. Organy podatkowe wnikliwie badają zasadność nabywanych przez podatników usług niematerialnych oraz wymagają szczegółowej dokumentacji potwierdzającej, że dana usługa rzeczywiście została zrealizowana. Nie ma ustawowego katalogu dowodów, które w sposób właściwy dokumentują zrealizowanie usług niematerialnych. W praktyce dowody mogą stanowić korespondencja mailowa, materiały szkoleniowe, opinie, raporty, analizy, ewidencja czasu pracy, dokumentację fotograficzna, dowody potwierdzające odbycie spotkań i narad, inne efekty prac (np. ulotki, materiały promocyjne).

Uwaga!

Brak odpowiedniego udokumentowania nabytych usług niematerialnych, w przypadku ewentualnej kontroli organów podatkowych, może skutkować próbą kwestionowania ich realizacji lub kwalifikacji jako kosztów podatkowych. Skuteczne zakwestionowanie wydatku może oznaczać nie tylko większy podatek do zapłaty (wraz z odsetkami), lecz również odpowiedzialność karnoskarbową.

Zastanawiasz się, co jeszcze możesz odliczyć od podatku?

Przeczytaj ebook „Co można wrzucić w koszty firmy”! Nasz poradnik to ponad 150 stron unikalnej wiedzy napisanej przez wykwalifikowaną księgową. W trakcie lektury znajdziesz m.in. odpowiedzi na poniższe pytania:

✅ Czym są koszty uzyskania przychodu?
✅ Co możesz odliczyć od podatku dochodowego?
✅ Jak płacić niskie podatki?
✅ Jak sprawić, by więcej pieniędzy zostało w Twojej kieszeni?
✅ Czy rower można wziąć na fakturę?

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY

Zainteresował Cię ten artykuł? Czytaj więcej takich treści w ramach cyklu „Alarm podatkowy”

5/5 - (1 vote)
Tags: alarm podatkowyco można wrzucić w kosztyodliczenie od podatku
Share2Share
Aleksandra Pluta

Aleksandra Pluta

Księgowa z 10-letnim doświadczeniem we współpracy z podmiotami zarówno z kapitałem polskim, jak i zagranicznym, prowadzącymi działalność w różnych formach i na różną skalę. Absolwentka SGH w Warszawie. Zdecydowanie częściej liczy, niż pisze. W swoich tekstach stara się odpowiadać na najczęściej zadawane pytania związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce.

Podobne Wpisy

Rodzina 800 plus dla seniorów? 1600 zł nie jest nowym świadczeniem. Sejmowa komisja podjęła decyzję

autor Dominik Bożek
2026-10-06
0
przeliczanie pieniedzy

Seniorzy nie otrzymają obecnie 1600 zł miesięcznie za wychowanie dzieci. Taka propozycja rzeczywiście trafiła do Sejmu, ale nie stała się obowiązującym świadczeniem. Jedna z petycji została pozostawiona bez rozpatrzenia. Równolegle w Sejmie znajduje się podobna sprawa, w której posłowie wcześniej zwrócili się o stanowisko do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Informacje o „podwójnym 800 plus” dla seniorów ponownie pojawiły się 6 października. Chodzi o pomysł wypłacania 1600 zł miesięcznie rodzicom, którzy wychowali co najmniej dwoje dzieci pracujących obecnie w Polsce i odprowadzających tutaj podatki oraz obowiązkowe składki. Nie jest to rozszerzenie programu Rodzina 800 plus, które już weszło w życie. Nie ma także ustawy przyznającej takie pieniądze emerytom. Rodzina 800 plus nie obejmuje rodziców dorosłych dzieci Obecne świadczenie wychowawcze...

Czytaj więcejDetails

Dodatek pielęgnacyjny 2026. ZUS wypłaca 366,67 zł. Po 75. roku życia bez wniosku

autor Dominik Bożek
2026-10-06
0
podpis dokumentu

Dodatek pielęgnacyjny wynosi w 2026 roku 366,67 zł miesięcznie. Osoby, które ukończyły 75 lat i mają prawo do emerytury lub renty, otrzymują go z urzędu. Młodsi mogą dostać świadczenie po spełnieniu dodatkowych warunków i złożeniu dokumentów do ZUS. Kolejna zmiana wysokości dodatku nastąpi wraz z waloryzacją świadczeń w marcu 2027 roku. Dodatek pielęgnacyjny jest jednym ze świadczeń wypłacanych razem z emeryturą lub rentą. Marcowa waloryzacja w 2026 roku podniosła jego wysokość do 366,67 zł miesięcznie. Nie każdy uprawniony musi jednak przechodzić tę samą procedurę. Kluczowa granica to 75. rok życia. Dodatek pielęgnacyjny po 75. roku życia jest przyznawany automatycznie Emeryt lub rencista, który kończy 75 lat, nie musi składać do ZUS wniosku o dodatek pielęgnacyjny. Świadczenie jest przyznawane z urzędu...

Czytaj więcejDetails

Wiek emerytalny bez zmian. Minister rodziny odpowiada na propozycję wspólnej granicy

autor Dominik Bożek
2026-10-05
0
stary czlowiek

Rząd nie prowadzi prac nad podwyższeniem ustawowego wieku emerytalnego – wynika z najnowszej deklaracji minister rodziny Agnieszki Dziemianowicz-Bąk. Obecne granice, czyli 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, pozostają bez zmian. Jednocześnie w Sejmie pojawiła się propozycja wprowadzenia wspólnego wieku emerytalnego na poziomie 62 lat. To jednak petycja, a nie projekt ustawy. Debata o wieku emerytalnym wróciła za sprawą kilku różnych propozycji, które nie tworzą jednego rządowego planu. Jedna z nich zakłada zrównanie wieku kobiet i mężczyzn, druga pojawiła się w formie petycji skierowanej do Sejmu. Minister rodziny deklaruje jednak, że gabinet nie pracuje nad podwyższeniem obecnej granicy. Nie ma na ten temat dyskusji. Jest pełne zrozumienie niemal wszystkich członków rządu, że nie ma mowy o podwyższaniu ustawowego...

Czytaj więcejDetails

Staż pracy już podniósł koszty urzędów. Sejm dostał petycję o kolejne dodatki

autor Dominik Bożek
2026-10-05
0
wniosek dodatek weglowy

Nowe zasady liczenia stażu pracy zwiększyły wydatki części urzędów na dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Instytucje publiczne nie dostały na ten cel dodatkowego finansowania, dlatego szukają oszczędności w funduszu nagród, podwyżkach i nowych etatach. Jednocześnie do Sejmu trafiła petycja dotycząca kolejnych świadczeń dla osób z najdłuższym stażem. Od 1 stycznia 2026 r. sektor publiczny stosuje rozszerzone zasady ustalania stażu pracy. Do okresów zatrudnienia mogą być obecnie zaliczane m.in. lata prowadzenia działalności gospodarczej oraz wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia. Od 1 maja podobne przepisy obowiązują również pracodawców prywatnych. Zmiana ma bezpośredni wpływ na uprawnienia pracowników. Wyższy staż pracy może przyspieszyć uzyskanie prawa do dłuższego urlopu, zwiększyć dodatek za wieloletnią pracę albo spowodować wcześniejszą wypłatę nagrody jubileuszowej. W administracji pojawił się...

Czytaj więcejDetails

Skarbówka pyta, skąd pieniądze na samochód. Podatek może wynieść 75 proc.

autor Dominik Bożek
2026-09-25
0
zalamany przedsiebiorca

Zakup samochodu za 50 tys. zł albo wpłata 60 tys. zł wkładu własnego do mieszkania mogą zainteresować urząd skarbowy, jeśli wcześniejsze dochody podatnika nie wyjaśniają, skąd pochodziły pieniądze. W takim przypadku fiskus może poprosić o wskazanie źródła środków. Gdy część wydatków nie znajduje pokrycia w opodatkowanych lub nieopodatkowanych zgodnie z prawem przychodach, podatek od nieujawnionych źródeł wynosi 75 proc. Nie jest jednak liczony automatycznie od wartości całego zakupu. Podatek 75 proc. dotyczy niewyjaśnionej części wydatków Przepisy o przychodach z nieujawnionych źródeł nie dotyczą wyłącznie wielomilionowych majątków. Punktem wyjścia jest porównanie wydatków podatnika z pieniędzmi, których pochodzenie potrafi wykazać. Ustawa o PIT przewiduje, że podstawą opodatkowania jest nadwyżka wydatków nad przychodami opodatkowanymi oraz przychodami nieopodatkowanymi zgodnie z przepisami. Od tak ustalonej...

Czytaj więcejDetails

Nowa funkcja e-US: udostępnianie danych księgowemu. Na czym polega?

autor Aleksandra Pluta
2026-09-22
0
annie spratt sggw4 qDD54 unsplash

Różnica między kwotą zaliczek na PIT wynikającą z ksiąg a kwotą widoczną w e-Urzędzie Skarbowym? Wpłata, która została zaliczona przez urząd na inną należność? Zaległość, o której księgowy dowiaduje się dopiero od klienta? Do tej pory wyjaśnienie takich sytuacji często wymagało zaangażowania podatnika. Klient logował się do e-US, pobierał dane albo robił zrzuty ekranu i przekazywał je księgowemu. Krajowa Administracja Skarbowa udostępniła rozwiązanie tego problemu. Nowa usługa pozwala osobie fizycznej lub organizacji przekazać wskazanej osobie dostęp do danych znajdujących się w e-US. Upoważniony ma prawo wyłącznie do ich odczytu, a nie do podejmowania działań w imieniu podatnika. Księgowy może więc zweryfikować potrzebne dane bez możliwości dokonywania zmian czy podejmowania innych czynności na koncie klienta. Sprawdź, jak działa nowa funkcja e-Urzędu...

Czytaj więcejDetails

Podatek od dobroczynności – fiskus żąda VAT od zakwaterowania ukraińskich uchodźców!

autor Aleksandra Pluta
2026-09-14
0
ukraina wojna flaga

W 2022 roku państwo potrzebowało miejsc dla ludzi uciekających przed wojną i korzystało z pomocy przedsiębiorców. Dziś część tych przedsiębiorców słyszy od fiskusa, że od pieniędzy otrzymanych za zakwaterowanie uchodźców powinna była zapłacić VAT. Nie są to spory o kilkaset złotych. W przypadku Hotelu Mieszko w Gorzowie Wielkopolskim pojawiła się informacja o około 1,2 mln zł zaległego VAT oraz około 255 tys. zł podatku dochodowego. Hotel miał udzielić pomocy około 2,5 tys. uchodźców. Przedsiębiorca otrzymywał około 70 zł brutto za osobę za dobę. Skąd podatek, skoro osoby uciekające przed wojną mieszkały w hotelach bezpłatnie? Bezpłatnie dla uchodźcy nie znaczy nieodpłatnie na gruncie VAT dla udzielającego świadczenia. Hotelarze otrzymywali pieniądze od państwa za konkretne zakwaterowanie i wyżywienie, co sprawia, że organ...

Czytaj więcejDetails

E-Doręczenia po 1 października. Co zrobić bez adresu i kiedy biegnie 14 dni

autor Dominik Bożek
2026-10-05
0
kalendarz podatkowy

Brak sankcji za nieutworzenie adresu do e-Doręczeń nie usuwa obowiązku ani ryzyka przeoczenia pisma. Działanie firmy zależy od tego, czy nie ma jeszcze ADE, czeka na rozpatrzenie wniosku, czy korzysta już z aktywnej skrzynki. Po 1 października przedsiębiorcy nie są w jednej sytuacji. Inaczej działa firma bez adresu, inaczej ta, której wniosek czeka na rozpatrzenie, a jeszcze inaczej przedsiębiorca z aktywną skrzynką. Najpierw trzeba więc ustalić stan firmy, a dopiero później ocenić kanał doręczenia i termin reakcji. Nie masz ADE. Najpierw ustal, czy obowiązek już cię dotyczy Jeżeli jesteś przedsiębiorcą objętym obowiązkiem e-Doręczeń, brak kary za niedotrzymanie terminu nie oznacza, że obowiązek przestał istnieć. Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało 1 października 2026 r., że nie ma sankcji za niezałożenie adresu...

Czytaj więcejDetails
Więcej

Rekomendowane.

cdc 3 OGgbdPIdA unsplash

Akcyza na e-papierosy indukcyjne. Co zmienia ustawa i kto zapłaci więcej?

2026-09-02
popcorn

Top 7 filmów, które powinieneś obejrzeć, jeśli prowadzisz biznes

2024-04-09

Rankingi dla firm

Ranking kont firmowych Ranking faktoringu Ranking programów do fakturowania Ranking programów KSeF Ranking kont firmowych Ranking faktoringu Ranking kantor internetowy Ranking ubezpieczenie mieszkania Kredyty dla firm Ranking najlepszych leasingów Ranking najlepszych programów dla biur rachunkowych Ranking najlepszy programów do mailingu Ranking programów do fakturowania

Poszukujesz finansowania?

Porozmawiaj z ekspertem
z efaktor!

Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

stacja paliw

Stacja paliw z nowymi limitami. Tyle maksymalnie zapłacimy 8 października

2026-10-07
rolnicy doplaty

Dopłaty do nawozów i paliwa jeden formularz dwa wnioski i niepewna wypłata

2026-10-07
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2026 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Październik 2026
  • Technologia

© 2026 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Not enough quota to unlock this post
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?