• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Październik 2025
  • Ranking faktoringu
poniedziałek, 20 października, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    kalkulator pieniadze
    Dla kogo dopłaty do ciepła? Bon ciepłowniczy – nawet 3,5 tys. zł wsparcia na ogrzewanie
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pani zagląda do dokumentów
    Spółka cywilna – co warto wiedzieć przed jej założeniem?
    ChatGPT Image 16 paz 2025 10 45 50
    MTV zamyka wszystkie kanały. Skąd taka decyzja?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    robot czlowiek
    2035: 2 miliony mniej pracowników, więcej robotów. Czy jesteś gotów na nową gospodarkę?
    richard r 5aZ80momNb4 unsplash
    Zaczęli w domowej kuchni, dziś zarabiają miliony. Jak pudełkowy biznes może zostać złotym interesem?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    faktura vat bez vat
    Nowelizacja ustawy o podatku VAT. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
    biznesman musi być cały czas pod telefonem
    Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie
    kontrola podatkowa
    Podzielna płatność VAT – czy nadal będzie chronić podatników?
    kalkulator pieniadze
    Najniższa krajowa w 2025 roku – ile wynosi i co warto wiedzieć?
    christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash
    Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    kalkulator pieniadze
    Dla kogo dopłaty do ciepła? Bon ciepłowniczy – nawet 3,5 tys. zł wsparcia na ogrzewanie
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pani zagląda do dokumentów
    Spółka cywilna – co warto wiedzieć przed jej założeniem?
    ChatGPT Image 16 paz 2025 10 45 50
    MTV zamyka wszystkie kanały. Skąd taka decyzja?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    robot czlowiek
    2035: 2 miliony mniej pracowników, więcej robotów. Czy jesteś gotów na nową gospodarkę?
    richard r 5aZ80momNb4 unsplash
    Zaczęli w domowej kuchni, dziś zarabiają miliony. Jak pudełkowy biznes może zostać złotym interesem?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    faktura vat bez vat
    Nowelizacja ustawy o podatku VAT. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
    biznesman musi być cały czas pod telefonem
    Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie
    kontrola podatkowa
    Podzielna płatność VAT – czy nadal będzie chronić podatników?
    kalkulator pieniadze
    Najniższa krajowa w 2025 roku – ile wynosi i co warto wiedzieć?
    christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash
    Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Poradnik przedsiębiorcy

Zapobieganie praniu brudnych pieniędzy w biurze rachunkowym. Procedury i wytyczne AML

Grzegorz Pospieszczyk autor Grzegorz Pospieszczyk
2024-12-23
w Poradnik przedsiębiorcy
0
pieniadze kajdanki

Nowelizacja ustawy o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu nałożyła nowe obowiązki na biura rachunkowe. Dziś ich zadaniem jest nie tylko prowadzenie księgowości swoich klientów. Co oznacza objęcie ich procedurą AML i co ma na celu? Zapraszamy do lektury!master 940x193 1

Spis treści schowaj
1 Procedura AML. Co to takiego?
2 Czemu służą procedury AML?
3 Kto jest zobowiązany do przestrzegania procedur AML?
4 Biura rachunkowe. Dlaczego muszą przestrzegać procedur AML?
5 Czy Twoje biuro jest gotowe na nowe rozwiązania?
6 Wkład biur rachunkowych w przeciwdziałanie praniu pieniędzy
7 Niedopełnienie obowiązków związanych z procedurami AML. Jakie kary grożą biurom rachunkowym?

Procedura AML. Co to takiego?

Ustawa AML, czyli ustawa z dnia 1 marca 2018 roku o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, obowiązuje od 13 lipca 2018 roku. Jej celem jest wdrożenie do polskiego systemu prawnego V Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (EU) z dnia 30 maja 2018 r. (2018/843), zastępującą dyrektywę 2015/849 w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu.

Pojęcie AML (ang. Anti-Money Laundering) oznacza cały zbiór regulacji prawnych, ukierunkowanych na walkę z procederem prania pieniędzy oraz finansowaniem terroryzmu. Do przestrzegania procedur AML zobowiązane są instytucje oferujące usługi finansowe, w tym biura rachunkowe.

Podobne artykuły

ciezarowka samochod pojazd

Przedsiębiorca może odliczyć VAT od samochodu zakupionego przed założeniem działalności! Najnowsze stanowisko fiskusa

2025-09-19
kalkulator pieniadze

Zmiany podatkowe w 2026 roku – jak ucierpią finanse banków i Polaków

2025-09-17
platforma online zakupy

Rozliczanie dochodów online: najważniejsze obowiązki podatkowe

2025-08-18
Zrelaksowany przedsiębiorca po wybraniu najlepszej oferty faktoringu

Wyższy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku!

2025-07-01
Przedsiębiorca szukający rozwiązania problemów finansowych

Do zabezpieczenia na majątku wystarczy podejrzenie fiskusa

2025-06-03
kpir fpl kalkulator

Koniec papierowej księgowości! Od 2026 r. KPiR tylko elektronicznie – czy Twoja księgowość jest gotowa?

2025-07-18

Sprawdź ranking programów księgowych

Czemu służą procedury AML?

Pranie pieniędzy, czyli działania mające na celu wprowadzenie do legalnego obrotu środków pochodzących z działalności przestępczej, jest problemem na skalę globalną. Rządy państw wysoko rozwiniętych z całego świata łączą siły, aby przeciwdziałać tego typu procederom.

Procedury AML mają na celu przeciwdziałanie oszustwom podatkowym, finansowaniu terroryzmu oraz przemytom, realizowanym na skalę międzynarodową. Pomagają również w wychwytywaniu podejrzanych działań w sieci i nielegalnych transakcji finansowych. Mowa tu na przykład o przelewach większych kwot lub regularnym zasilaniu konta bankowego przez podmiot niebędący pracodawcą jego właściciela.

Kto jest zobowiązany do przestrzegania procedur AML?

Pierwotnie katalog podmiotów zobowiązanych do przestrzegania procedur AML, obejmował zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu praniu brudnych pieniędzy i finansowaniu terroryzmu głównie większe instytucje finansowe, takie jak banki, spółki inwestycyjne, instytucje pożyczkowe, zakłady ubezpieczeniowe czy spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe. Od 31 lipca 2021 roku procedury AML obejmują również biura rachunkowe.

Biura rachunkowe. Dlaczego muszą przestrzegać procedur AML?

Firmy, jakimi są biura rachunkowe, świadczą usługi związane z obsługą księgowo-finansową innych przedsiębiorstw. Ich głównym zadaniem jest prowadzenie ksiąg rachunkowych klientów w sposób zgodny z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa. Obowiązkiem biura rachunkowego jest również terminowe rozliczenie z podatków obsługiwanej firmy oraz tworzenie dla niej raportów finansowych.

Pracownicy biur rachunkowych są zatem w posiadaniu wielu ważnych informacji dotyczących finansów swoich klientów. Wiedza ta umożliwia im rozpoznanie podejrzanych transakcji, które mogą sugerować na przykład proceder prania pieniędzy. Należy przy tym podkreślić, że obowiązek przestrzegania procedur AML oznacza, że na biurach rachunkowych spoczywa olbrzymia odpowiedzialność.

Czy Twoje biuro jest gotowe na nowe rozwiązania?

Spotkajmy się. Na spotkaniu wysłuchamy wyzwań, które stoją przed Twoim biurem odnośnie wdrożenia KSeF i innych nowych rozwiązań. Jako doświadczeni specjaliści, pomożemy Ci je pogrupować i finalnie rozwiązać. Co istotne, większość problemów da się rozwiązać już podczas pierwszego spotkania, tak wynika z naszej praktyki. Co poza tym możemy zrobić dla Twojego biura?

✅ Otrzymasz wsparcie techniczne
✅ Otrzymasz wsparcie merytoryczne
✅ Będziemy infolinią KSeF dla Twoich klientów
✅ Pokażemy Ci narzędzie dla klientów zintegrowane z KSeF

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY

Wkład biur rachunkowych w przeciwdziałanie praniu pieniędzy

Zakres obowiązków nakładanych na instytucje zobligowane do przestrzegania procedur AML jest dość szeroki. Przede wszystkim, aby skutecznie przeciwdziałać praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu, biura rachunkowe muszą samodzielnie opracowywać własne, wewnętrzne procedury. Powinny one uwzględniać kryteria identyfikowania podejrzanych transakcji, a także sposób sygnalizowania przez pracowników wykrytych naruszeń przepisów lub podejrzeń ich naruszenia. Mowa tu o tzw. procedurach anonimowego zgłaszania nieprawidłowości, do przestrzegania których są zobowiązane wszystkie osoby wykonujące pracę na rzecz biura.

Ponadto każde biuro rachunkowe powinno wyznaczyć pracowników odpowiedzialnych za realizację procedur AML. Ustawodawca sugeruje, że powinni być to pracownicy zatrudnieni na stanowiskach kierowniczych bądź członkowie zarządu. Kluczowe jest bowiem to, aby były to osoby decyzyjne w firmie.

Biura rachunkowe muszą również oszacować czy zachodzi ryzyko (a jeśli tak, to jak duże), że dany klient bierze udział w praniu pieniędzy. Zgodnie z przepisami tego typu ocenę należy przeprowadzać przynajmniej raz na dwa lata.

Na tym obowiązki biur rachunkowych się jednak nie kończą. Są one jeszcze zobligowane do przekazywania informacji do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF). Czynność tę powinna wykonać wyznaczona do tego osoba, przy czym trzeba ją także w odpowiedni sposób udokumentować.

Istotne znaczenie mają też szkolenia dla pracowników biur rachunkowych, które co jakiś czas należy przeprowadzać. Powinny w nich uczestniczyć wszystkie osoby, które realizują czynności ukierunkowane na przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Śledzenie zmian prawnych i poszerzanie wiedzy jest konieczne, aby wywiązywać się z obowiązków związanych z procedurami AML z należytą starannością.

Niedopełnienie obowiązków związanych z procedurami AML. Jakie kary grożą biurom rachunkowym?

Warto w tym miejscu podkreślić, że wdrażanie procedur AML nie wynika z dobrej woli biur rachunkowych i nie są to dobrowolne działania. Jest to bowiem obowiązek prawny, za niedopełnienie którego grożą surowe kary. Mowa tu nie tylko o karach finansowych. Na pracownika, który dopuścił się naruszenia, może zostać nawet nałożony zakaz pracy na stanowisku kierowniczym przez określony czas.

Oczywiście kary finansowe również są dotkliwe, szczególnie dla mniejszych firm, jakimi są przeważnie biura rachunkowe. Z reguły nie mają one do dyspozycji takich zasobów finansowych i kadrowych ani narzędzi, co większe instytucje, takie jak chociażby banki. Dlatego jest im trudniej dostosować się do wymogów prawnych, związanych z procedurami AML. Co za tym idzie, są bardziej narażone na nałożenie kar z tego tytułu. Kancelarie prawne i firmy szkoleniowe wychodzą jednak naprzeciw potrzebom biur rachunkowych, oferując im wsparcie i kompleksowe szkolenia z zakresu przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu.

Zainteresował Cię ten artykuł? Czytaj więcej takich treści w ramach cyklu „Poradnik przedsiębiorcy”

Oceń wpis
Tags: amlBiuro rachunkowepranie pieniędzy
Grzegorz Pospieszczyk

Grzegorz Pospieszczyk

Doświadczony Ekspert z udokumentowaną historią pracy w branży doradztwa zarządczego. Specjalista w zakresie procesów biznesowych, biura zarządzania projektami (PMO), Zarządzania Projektami IT i Zarządzania Zmianą. Copywriter, specjalizacja w tekstach wysokiej jakości.

Podobne Wpisy

Przedsiębiorca może odliczyć VAT od samochodu zakupionego przed założeniem działalności! Najnowsze stanowisko fiskusa

autor Aleksandra Pluta
2025-09-19
0
ciezarowka samochod pojazd

Temat odliczania podatku VAT od wydatków poniesionych jeszcze przed rozpoczęciem działalności gospodarczej od lat budził emocje. Wielu przyszłych przedsiębiorców zastanawiało się, czy inwestycje poczynione „na starcie” , często jeszcze zanim firma oficjalnie powstała, mogą być ujęte w rozliczeniach VAT. Jednym z najczęstszych przypadków jest zakup samochodu osobowego, który ma służyć działalności, ale faktura dokumentująca transakcję została wystawiona na osobę fizyczną a nie na przedsiębiorcę z numerem NIP. Jeszcze kilka lat temu odpowiedź organów podatkowych była najczęściej negatywna. Argumentowano, że skoro w momencie nabycia podatnik nie miał statusu czynnego podatnika VAT, to nie nabył prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT wynikającego z faktury zakupu samochodu osobowego. Jak w wielu innych sytuacjach, fiskus zmienił zdanie. Tym razem na korzyść podatnika! Przyjął podejście...

Czytaj więcej

Zmiany podatkowe w 2026 roku – jak ucierpią finanse banków i Polaków

autor Julia Mraczny
2025-09-17
0
kalkulator pieniadze

W 2026 roku system podatkowy w Polsce po raz kolejny przejdzie kolejną gruntowną korektę. Nie są to kosmetyczne zmiany. Chodzi o podwyżki obejmujące banki, przedsiębiorców i miliony obywateli. Władza tłumaczy je koniecznością domknięcia budżetu i wypełniania obietnic wyborczych, ale w praktyce oznaczają kolejne sięgnięcie do portfeli Polaków. Na co musimy się przygotować? Podatki na przestrzeni lat Z roku na rok Polacy mierzą się z coraz większymi obciążeniami wprowadzanymi przez kolejne rządy. Dziedzictwo PiS – rekord: 22 daniny Rządy Zjednoczonej Prawicy od 2015 roku wprowadziły aż 22 nowe podatki i opłaty. Lista jest długa i uderzająca, a najważniejsze z nich obejmują: Podatek bankowy (2016) – oficjalnie miał „uczciwie obciążyć sektor finansowy”, ale koszty natychmiast przerzucono na klientów w postaci wyższych prowizji...

Czytaj więcej

Rozliczanie dochodów online: najważniejsze obowiązki podatkowe

autor Marek Polubiatko
2025-08-18
0
platforma online zakupy

Zarabianie w Internecie jest dziś bardzo popularne. W ten sposób dochód osiągają osoby na JDG, prowadzące działalność nierejestrową oraz zatrudnieni na umowach cywilnoprawnych i o pracę. Niezależnie od formy zarabianie przez Internet musi być rozliczone, o czym wiele osób czerpiących zyski z działalności online zdaje się zapominać. Czym jest działalność internetowa? Działalność internetowa to szeroki katalog aktywności służących uzyskiwaniu dochodu. Zarabiania online może podjąć się właściwie każdy, jeżeli ma dostęp do Internetu. W zależności od pomysłu, możliwości i skali przedsięwzięcia, działalność w Internecie może prowadzić również osoba czerpiąca dochód z innych źródeł, na przykład zatrudniona na umowę o pracę czy cywilnoprawną: Działalność internetowa osób zatrudnionych na etacie i umowach cywilnoprawnych (zlecenie, o dzieło) – możliwość pracy po godzinach (przy etacie) lub...

Czytaj więcej

Wyższy limit zwolnienia z VAT od 2026 roku!

autor Marek Polubiatko
2025-07-01
0
Zrelaksowany przedsiębiorca po wybraniu najlepszej oferty faktoringu

Po blisko dekadzie zdecydowano się podnieść limit zwolnienia podmiotowego z podatku VAT. Od 2017 roku kształtował się on na poziomie 200 000 zł. Od 2026 roku będzie o 20% wyższy i wyniesie 240 000 zł. To dobra wiadomość dla mniejszych przedsiębiorców, natomiast pośród dostępnych propozycji wybrano najmniej korzystną polskim firmom. Opozycja apelowała o podniesienie limitu do 300 000 zł lub przynajmniej 250 000 zł. Niestety, nie zdecydowano się również na regularne, rokroczne podnoszenie limitu zwolnienia podmiotowego na podstawie wskaźnika inflacji, co byłoby rozsądne i sprawiedliwe. Czym jest zwolnienie podmiotowe z VAT? Zanim o tym, jak wygląda i co oznacza nowy limit, najpierw trzeba odnieść się do terminu zwolnienia podmiotowego z VAT. Dotyczy on przedsiębiorców, którzy ze względu na wartość dokonywanej...

Czytaj więcej

Do zabezpieczenia na majątku wystarczy podejrzenie fiskusa

autor Aleksandra Pluta
2025-06-03
0
Przedsiębiorca szukający rozwiązania problemów finansowych

W ostatnich latach można zaobserwować coraz bardziej restrykcyjne podejście organów podatkowych do kwestii zabezpieczania zobowiązań podatkowych. Szczególnym niepokojem napawa fakt, że coraz częściej stosowanie zabezpieczenia nie wymaga udowodnienia winy podatnika ani ostatecznego określenia wysokości zobowiązania. Wystarczy bowiem samo uprawdopodobnienie, że podatnik może nie wykonać zobowiązania podatkowego – a to stwarza grunt pod działania prewencyjne o bardzo daleko idących skutkach. Uzasadniona obawa wystarczy do zablokowania kont? Przedsiębiorcy często zapominają, że w polskim prawie podatkowym funkcjonuje mechanizm zabezpieczenia wykonania zobowiązania podatkowego na majątku podatnika, nawet jeśli termin jego wymagalności jeszcze nie upłynął.  Zgodnie z art. 33 § 1 Ordynacji podatkowej, zabezpieczenie to może zostać zastosowane, jeśli zachodzi uzasadniona obawa, że podatnik nie wykona zobowiązania. Choć przepis wskazuje przesłanki, które uprawdopodabniają taką sytuację...

Czytaj więcej

Koniec papierowej księgowości! Od 2026 r. KPiR tylko elektronicznie – czy Twoja księgowość jest gotowa?

autor Aleksandra Pluta
2025-07-18
0
kpir fpl kalkulator

Od 1 stycznia 2026 roku przedsiębiorcy w Polsce staną przed koniecznością dostosowania się do nowego rozporządzenia dotyczącego prowadzenia Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR). Ministerstwo Finansów wprowadza szereg zmian mających na celu cyfryzację i uproszczenie procesów księgowych. W artykule przedstawiamy, czym jest KPiR, kto ma obowiązek jej prowadzenia, podstawowe zasady oraz szczegółowy opis 15 kluczowych zmian wchodzących w życie w 2026 roku. Czym jest KPiR i kto musi ją prowadzić? Księga Przychodów i Rozchodów (KPiR) to uproszczona forma ewidencji podatkowej, która służy do rejestrowania przychodów i kosztów działalności gospodarczej. Obowiązek jej prowadzenia dotyczy podatników opłacających podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych lub liniowo, m.in.: osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych, spółek partnerskich,...

Czytaj więcej

Nowy potwór biurokracji! 'Super-Urząd’ prześwietli każdą Twoją fakturę

autor Aleksandra Pluta
2025-04-15
0
sejm wiejska

Jeszcze niedawno premier Donald Tusk deklarował, że Polska musi "odbiurokratyzować się", że "trzeba zdjąć kaganiec regulacyjny z przedsiębiorców". W świetle tych deklaracji, jego osobista prośba skierowana do Rafała Brzoski – prezesa InPostu – o pomoc w przygotowaniu planu deregulacji, została przyjęta z umiarkowaną nadzieją przez środowiska gospodarcze. Jednak zaledwie kilka tygodni później Ministerstwo Finansów ogłosiło rozpoczęcie prac nad tworem, który budzi grozę wśród wszystkich przedsiębiorców – nowym "Super-urzędem", którego celem ma być maksymalizacja ściągalności podatków. Przed „Super-urzędem” nic się nie ukryje… Oficjalnie „Super-urząd” ma być kolegialnym ciałem międzyresortowym, które zintegruje działania Krajowej Administracji Skarbowej, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Państwowej Inspekcji Pracy, Straży Granicznej, a nawet... policji. Podstawowym celem jego działalności ma być "uszczelnienie systemu i lepsza koordynacja kontroli". Tyle w teorii....

Czytaj więcej

Nowy obowiązek dla firm w 2026 roku — czy Twoja księgowość jest gotowa?

autor Dominik Bożek
2025-04-15
0
komputer ksef

Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi wielkimi krokami. Ministerstwo Finansów opublikowało wyniki weryfikacji założeń biznesowych i technicznych KSeF, przedstawiając szereg zmian i aktualizacji harmonogramu. Przygotowanie się na nowe wymagania to kluczowy element działalności każdej firmy. Sprawdźmy, jakie zmiany czekają przedsiębiorców w nadchodzących miesiącach. Aktualny harmonogram wdrażania KSeF Nowa struktura wdrożenia zakłada kilka kluczowych terminów: Czerwiec 2025 – publikacja struktury FA(3) i dokumentacji API KSeF 2.0. Wrzesień 2025 – start testów otwartych API. Listopad 2025 – dostęp do certyfikatów produkcyjnych oraz testowej Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Luty 2026 – start obowiązkowego KSeF 2.0 dla przedsiębiorców o sprzedaży powyżej 200 mln zł (rok bazowy: 2024, nie 2025). Kwiecień 2026 – obowiązek dla pozostałych przedsiębiorców. Ważna zmiana Podstawą ustalenia, kiedy firma wchodzi do...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

najlepszy program do faktur ranking 07

Zmiany w składce zdrowotnej dla przedsiębiorców. Sprawdź, co się zmieni!

2024-12-23
zarowka swiatlo

Uwaga na nowe przepisy! Świadectwo charakterystyki energetycznej

2023-05-29
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

faktura vat bez vat

Nowelizacja ustawy o podatku VAT. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

2025-10-20
pani zagląda do dokumentów

Spółka cywilna – co warto wiedzieć przed jej założeniem?

2025-10-17
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Październik 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?