• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Październik 2025
  • Ranking faktoringu
niedziela, 19 października, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    kalkulator pieniadze
    Dla kogo dopłaty do ciepła? Bon ciepłowniczy – nawet 3,5 tys. zł wsparcia na ogrzewanie
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pani zagląda do dokumentów
    Spółka cywilna – co warto wiedzieć przed jej założeniem?
    ChatGPT Image 16 paz 2025 10 45 50
    MTV zamyka wszystkie kanały. Skąd taka decyzja?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    robot czlowiek
    2035: 2 miliony mniej pracowników, więcej robotów. Czy jesteś gotów na nową gospodarkę?
    richard r 5aZ80momNb4 unsplash
    Zaczęli w domowej kuchni, dziś zarabiają miliony. Jak pudełkowy biznes może zostać złotym interesem?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    biznesman musi być cały czas pod telefonem
    Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie
    kontrola podatkowa
    Podzielna płatność VAT – czy nadal będzie chronić podatników?
    kalkulator pieniadze
    Najniższa krajowa w 2025 roku – ile wynosi i co warto wiedzieć?
    christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash
    Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki
    plastikowe butelki
    System kaucyjny uderzy w portfele Polaków i sklepy. Ekologia czy ukryty podatek?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    kalkulator pieniadze
    Dla kogo dopłaty do ciepła? Bon ciepłowniczy – nawet 3,5 tys. zł wsparcia na ogrzewanie
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pani zagląda do dokumentów
    Spółka cywilna – co warto wiedzieć przed jej założeniem?
    ChatGPT Image 16 paz 2025 10 45 50
    MTV zamyka wszystkie kanały. Skąd taka decyzja?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    robot czlowiek
    2035: 2 miliony mniej pracowników, więcej robotów. Czy jesteś gotów na nową gospodarkę?
    richard r 5aZ80momNb4 unsplash
    Zaczęli w domowej kuchni, dziś zarabiają miliony. Jak pudełkowy biznes może zostać złotym interesem?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    biznesman musi być cały czas pod telefonem
    Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie
    kontrola podatkowa
    Podzielna płatność VAT – czy nadal będzie chronić podatników?
    kalkulator pieniadze
    Najniższa krajowa w 2025 roku – ile wynosi i co warto wiedzieć?
    christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash
    Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki
    plastikowe butelki
    System kaucyjny uderzy w portfele Polaków i sklepy. Ekologia czy ukryty podatek?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

1,3 mld zł długu branży TSL. Co dalej z jedną z najważniejszych gałęzi polskiej gospodarki?

Marek Polubiatko autor Marek Polubiatko
2025-09-29
w Biznes pod lupą
0
tunel ciezarowka

Nie ma wątpliwości co do tego, że sektor transportowy jest bardzo istotnym elementem polskiej gospodarki. Otóż firmy funkcjonujące w branży transportowo-spedycyjno-logistycznej (TSL) generują blisko 6 proc. Produktu Krajowego Brutto (PKB). Jednocześnie od 2022 roku branża ta znajduje się w ogromnym kryzysie. Potwierdzają to liczby. Jak wskazuje Krajowy Rejestr Długów (KRD), sektor TSL ma przeszło 1,3 mld zł długu, a tylko w trzy pierwsze miesiące 2024 roku z rynku zniknęło ponad 180 firm świadczących usługi w tej branży.FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Z czego wynikają problemy firm z branży TSL?
2 Fala upadłości firm transportowych
3 Szukasz finansowania firmy transportowej?
4 Jak unikać zatorów płatniczych w branży TSL?

Z czego wynikają problemy firm z branży TSL?

Przyczyn problemów branży TSL jest przynajmniej kilka, natomiast większość z nich ma jeden mianownik – konflikt za naszą wschodnią granicą. Po wznowieniu wojny pomiędzy Rosją a Ukrainą wiele polskich firm musiało zawiesić działalność na wschodnim rynku. Co więcej, firmy ze wschodnim kapitałem, zwłaszcza ukraińskim, otrzymały liczne przywileje. Nieuczciwa konkurencja firm ze Wschodu jest zabójcza dla polskiego biznesu.

Przeczytaj też: „Strajk polskich przewoźników – branża transportowa walczy z nieuczciwą konkurencją ze Wschodu„

Podobne artykuły

ciezarowka samochod pojazd

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

2025-10-08
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

2025-10-02
flaga unia europejska

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

2025-09-25
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

2025-09-24
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

2025-09-05
pedzacy samochod

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

2025-08-28

Natomiast walka z nieuczciwą konkurencją w formie firm ze wschodnim kapitałem to tylko jeden z problemów branży. Łatwo wskazać także inne czynniki, które są przyczyną trudnej sytuacji branży transportowej. Część z nich to wynik konfliktu, ale nie wszystkie:

  • Wysokie ceny paliwa – paliwo stanowi nawet 40 proc. kosztów operacyjnych firm transportowych.
  • Wysokie ceny energii – prąd w Polsce jest najdroższy w Europie, a przecież kolejne podwyżki cen energii są przed nami.
  • Pakiet Mobilności – nie po raz pierwszy zmiana przepisów miała przynieść liczne korzyści przedsiębiorcom z branży TSL, natomiast dały odwrotny efekt, na przykład wydłużając czas świadczenia usług.
  • Regularne podnoszenie płacy minimalnej – naturalnie kierowcy nie pracują za pensję minimalną, jednak branża TSL to również magazynierzy czy pracownicy biurowi. Poza tym przy wzroście minimalnego wynagrodzenia podwyżek żądają także osoby pracujące za wyższe stawki. To wszystko mocno obciąża i napina budżety firm transportowych.
  • Niejasne umowy handlowe – wielokrotnie firmy transportowe są narażone na bardzo wysokie kary umowne.
  • Długie cykle rozliczeniowe i brak terminowych wpływów – faktury wystawiane przez przedsiębiorstwa transportowe często mają terminy płatności rzędu 45 czy 60 dni, a i tak wielu kontrahentów nie wywiązuje się z płatności w terminie. Zatory płatnicze także są dużym problemem branży.
  • Spadek popytu na usługi transportowe – w porównaniu z rokiem 2022, rok później popyt na usługi transportowe spadł o 15-20 proc.
  • Brak rąk do pracy – w branży brakuje kierowców, ale także magazynierów, specjalistów od logistyki i ekspertów IT.
  • Wysokie ceny utrzymania pojazdów – wszystkie koszty poza paliwem związane z serwisowaniem, naprawami czy przeglądami pojazdów, ale też na przykład koniecznością korzystania z najnowszej generacji tachografów cyfrowych.
  • Redukcja CO2 – wszystkie regulacje dotyczące redukcji śladu węglowego.

Czytaj więcej o: faktoring TSL

Fala upadłości firm transportowych

W związku z tym, że wiele firm w branży TSL nie może podnieść cen usług ze względu na konkurencję i stratę klientów, nic dziwnego, że płynność finansowa przedsiębiorców działających w tym sektorze została mocno ukrócona. Szczególnie, że tak jak wspominaliśmy wcześniej, w tym sektorze często występują faktury z odległym terminem płatności. Statystyki są bardzo niepokojące. Krajowy Rejestr Długów podaje, że branża ma przeszło 1,3 mld zł zaległych zobowiązań, z czego:

  • ponad 1 mld zł – transport drogowy towarów;
  • około 136,5 mln zł – drogowy transport pasażerski (m.in. przewoźnicy miejscy i podmiejscy, firmy prowadzące działalność taksówkarską);
  • 85,7 mln zł – firmy wspomagające przewoźników;
  • 37,5 mln zł – firmy prowadzące działalność pocztową i kurierską.

Łącznie zadłużenie ma blisko 29,5 tys. firm, z czego aż 20 tys. to jednoosobowe działalności gospodarcze. Średnio jeden dłużnik jest winny 46 tys. złotych, jednak rekordziści muszą oddać dużo więcej. Na przykład przedsiębiorca transportowy z województwa łódzkiego jest winien aż 10 mln zł na rzecz dostawcy energii. Na środki od przewoźników czekają głównie fundusze sekurytyzacyjne i firmy windykacyjne, a następnie leasingodawcy, banki, ubezpieczyciele oraz dostawcy paliw i prądu.

Jaki leasing wybrać?

Pod kątem lokalizacji najwięcej zadłużonych firm w branży TSL swoje siedziby ma w województwie mazowieckim (5658). Dalej są województwa śląskie (3613) i wielkopolskie (3192).

Krajowy Rejestr Długów wskazuje też na wyraźny wzrosty odsetka firm transportowych ocenionych na kategorie „F” i „H”, co oznacza najmniej rzetelnych kontrahentów. Tym samym wedle analizy nawet 13 proc. wszystkich firm w tym sektorze cechuje wysokie ryzyko transakcyjne (67 proc. ma wysoką wiarygodność, a 20 proc. – średnią wiarygodność).

Duża część długów wynika z odsuwania w nieskończoność terminów zapłaty. Zaczyna się od negocjowania jak najodleglejszej daty przelewu po wykonanej usłudze. Wg danych Faktura.pl w TSL to już przeciętnie ponad 21 dni, najwięcej z wszystkich branż. To jednak średnia, w przypadku branży transportowej 45% faktur ma termin płatności miesiąc lub dłużej. Zdarzają się też trzy miesiące. Po 60 – 90 dniach łatwo o takim przelewie „zapomnieć”, więc powstaje przeterminowany dług

ocenia Jerzey Dąbrowski, członek zarządu Finea, firmy specjalizującej się w finansowaniu TSL oraz oferującej mikrofaktoring.

Niestety, trudną sytuację widać także w liczbie firm, które ogłosiły upadłość lub restrukturyzację. W 2023 roku w sektorze TSL było 527 takich podmiotów. Wszystko wskazuje na to, że w tym roku będzie jeszcze gorzej. Otóż tylko w ciągu trzech miesięcy, od stycznia do marca, taki krok podjęło wobec 183 przedsiębiorstw.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?


Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:

✅ Finansowanie za pomocą faktoringu
✅ Sfinansuj swoje faktury
✅ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia.
✅ Limit do 200.000 PLN
✅ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY

Jak unikać zatorów płatniczych w branży TSL?

Naturalnie firmy w branży TSL również mają swoich dłużników. W tym przypadku jest to kwota 561 mln zł, jednak przede wszystkim dotyczy to transportu pasażerskiego i wynika z podróżowania bez ważnego biletu (ok. 450 mln zł). Dużo mniejsze zaległości mają kontrahenci z sektora handlowego (40 mln zł) czy przemysłowego (15,5 mln zł). Natomiast blisko 32 mln zł to wzajemne długi firm z sektora TSL.

Ściągnięcie środków zawsze jest czasochłonne, a firmy z problemami z płynnością tego czasu nie mają. Dlatego najbezpieczniej zapobiegać takim sytuacjom poprzez weryfikację kontrahentów w formie raportów gospodarczych lub w formie faktoringu – narzędzia, które nie tylko skraca czas oczekiwania na wpłynięcie środków, ale też i weryfikuje kontrahenta pod względem jego wypłacalności.

Stosunkowo łatwo można też rozwiązać problem z długim terminem płatności na fakturze. Jeżeli kontrahent nie chce zgodzić się na skrócenie terminu, lepiej zaakceptować dłuższy okres na uregulowanie należności, ale zachować klienta. W tym wypadku również można skorzystać z usługi faktoringu. W związku z problemami w obszarze płynności finansowej firmy świadczące finansowanie z zewnątrz szybko zyskują na znaczeniu.

Przeczytaj też: „Przez Polskę przetacza się fala zwolnień. Czy są powody do niepokoju dla pracowników na etacie?„

Faktoring to najprostsza forma finansowania, bez potrzeby podpisywania długoterminowych i skomplikowanych umów. Jest to najchętniej wybierana forma ratowania płynności zwłaszcza przez mikro- i małe firmy z branży TSL, potrzebujące środków na bieżące wydatki, na przykład na wynagrodzenia pracowników czy paliwo. W ten sposób można utrzymać płynność przy fakturach z długimi terminami płynności.

Zainteresował Cię ten artykuł? Czytaj więcej takich treści w ramach cyklu „Biznes pod lupą”

5/5 - (1 vote)
Tags: długiFineatsl
Marek Polubiatko

Marek Polubiatko

Przedsiębiorca, który pracę na etacie porzucił w 2011 roku. Prywatnie sarkastyczny introwertyk, indywidualista i nonkonformista, który charakteryzuje się samodzielnym myśleniem i lubi mieć własne zdanie. Finansami zainteresowany i z uwagi na prowadzenie JDG, i jako miłośnik inwestowania na giełdzie oraz w inne aktywa. Lubiący dobre kino i książki, interesujący się również sportem i historią.

Podobne Wpisy

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

autor Katarzyna Zuba
2025-10-08
0
ciezarowka samochod pojazd

Leasing i wynajem długoterminowy to dzisiaj dwa najpopularniejsze sposoby na sfinansowanie samochodu w firmie bez angażowania dużej kwoty środków własnych. Oba rozwiązania są także tylko pozornie do siebie podobne, ponieważ różnią się kosztami czy też zakresem usług. Poniżej dowiesz się, na czym polegają te różnice i co się bardziej opłaca – leasing czy wynajem długoterminowy samochodu. Czym jest leasing samochodu? Leasing samochodu to forma finansowania, w której przedsiębiorca korzysta z pojazdu należącego do firmy leasingowej przez określony czas i w zamian za to reguluje comiesięczne raty leasingowe. Co ważne, zazwyczaj nie obejmują one kosztów serwisowania, przeglądów czy też ubezpieczenia, a więc koszty te leasingobiorca musi ponosi dodatkowo. Sprawdź, jaki leasing wybrać? W Polsce przedsiębiorcy mają do wyboru dwa rodzaje leasingu:...

Czytaj więcej

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

autor Julia Mraczny
2025-10-02
0
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Branża IT w Polsce od lat uchodzi za jeden z najlepiej prosperujących sektorów gospodarki. Zawdzięcza to nie tylko globalnemu boomowi na nowe technologie, ale i szczególnie korzystnym rozwiązaniom podatkowym, które pozwalały programistom i firmom technologicznym ograniczać obciążenia fiskalne. Dzięki temu specjaliści osiągający wysokie dochody często płacili mniejsze podatki niż osoby zarabiające przeciętnie, ale zatrudnione na umowie o pracę. Teraz po latach taryfy ulgowej, rząd, stojący w obliczu konieczności zwiększenia wpływów do budżetu i ograniczenia deficytu, postanowił przyjrzeć się temu zjawisku. W oficjalnych komunikatach Ministerstwa Finansów podkreślono, że IT przez lata korzystało z nieproporcjonalnych przywilejów. W konsekwencji przygotowano zmiany, które mają podnieść podatki dla informatyków oraz ograniczyć dostęp do dotychczasowych ulg. Czy specjaliści z IT rzeczywiście będą musieli zapłacić wyższe podatki?...

Czytaj więcej

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

autor Julia Mraczny
2025-09-25
0
flaga unia europejska

Nadchodzi okres grzewczy, a więc pora na zamawianie opału, przygotowywanie pieców i kalkulowanie rachunków za gaz czy prąd. To czas, w którym szczególnie odczuwamy, jak istotne są koszty energii w naszym codziennym życiu. Od 2027 roku sytuacja ta ma się zmienić w sposób fundamentalny, ponieważ Unia Europejska wprowadzi nowy system regulacji – ETS2. To dość abstrakcyjnie brzmiące pojęcie techniczne, którego skutki będą odczuwalne dla milionów Polaków. ETS2 ma bowiem sprawić, że emisje z ogrzewania budynków i transportu drogowego zostaną włączone w unijny system handlu emisjami. Co to oznacza? Z jednej strony szansę na szybsze odejście od paliw kopalnych, a z drugiej wyższe ceny, co znajdzie bezpośrednie odzwierciedlenie na stacjach benzynowych i domowych rachunkach. Czym jest program ETS2 i z czego...

Czytaj więcej

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

autor Wojciech Miklaszewski
2025-09-24
0
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

W ostatni czwartek miałem okazję wziąć udział w webinarze „Sytuacja gospodarcza i perspektywy dla sektora transportu”, organizowanym przez Magazyn Transport Manager. Spotkanie było poświęcone kondycji sektora TSL i – mówiąc szczerze – było jak jazda trasą S3 o świcie: trochę mgły, trochę świateł, a trochę dziur w nawierzchni. Z jednej strony usłyszeliśmy sporo twardych danych – i tych twardych nie sposób ignorować. Z drugiej jednak, podskórnie czułem, że branża ma w sobie gen przetrwania. Tylko, że coraz częściej walczy nie z rynkiem, a z... płynnością. Dzień jak co dzień: milion złotych więcej długu Z danych, które miałem okazję przedstawić podczas webinaru, wynika jasno: zadłużenie firm z sektora TSL rośnie każdego dnia o milion złotych. Milion. Codziennie. To nie jest metafora...

Czytaj więcej

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

autor Marek Polubiatko
2025-09-05
0
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Jeżeli masz firmę, która znalazła się w trudnej sytuacji finansowej, zwróć uwagę na proces restrukturyzacji. To szereg działań naprawczych, które mają uratować firmę przed upadłością. Nie tylko poprawisz finanse spółki, ale również zwiększysz efektywność i odzyskasz konkurencyjność. Dlatego sprawdź, czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw, jakie są jej rodzaje i co na ten temat mówi prawo.  Czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw i kiedy warto ją wdrożyć? Restrukturyzacja przedsiębiorstw odnosi się do zmian mających na celu poprawić sytuację finansową, organizacyjną i rynkową. Przede wszystkim na działania naprawcze decydują się przedsiębiorcy z długami wobec kontrahentów. Słusznie, ponieważ głównym celem restrukturyzacji jest przywrócenie płynności finansowej firmy. Jednak plan naprawczy może zostać wdrożony również w celu dostosowania biznesu, co ma zwiększyć efektywność. Z restrukturyzacji korzystają głównie większe firmy,...

Czytaj więcej

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

autor Aleksandra Pluta
2025-08-28
0
pedzacy samochod

Od 1 stycznia 2026 r. limity amortyzacji, leasingu operacyjnego i najmu długoterminowego dla spalinowych i hybrydowych samochodów osobowych, wykorzystywanych w działalności gospodarczej, drastycznie spadną. Z obowiązujących nieprzerwanie od 2019 roku, 150 000 PLN do 100 000 PLN. Brzmi jak podniesie podatków bez zmiany stawki? Co więcej,  z nowych przepisów nie wynika jasno, jaki limit będzie obowiązywał przedsiębiorców użytkujących samochody na podstawie umowy leasingu operacyjnego lub najmu długoterminowego, zawartej przed 1 stycznia 2026 roku. Czy będą zmuszeni do zmniejszenia wysokości rozpoznawanych kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorco, planujesz powiększenie swojej floty samochodowej w przyszłym roku? Sprawdź, czy nie warto zainwestować już dziś! Wielki powrót Nowego Ładu Niekorzystne dla przedsiębiorców zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz...

Czytaj więcej

Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?

autor Katarzyna Zuba
2025-08-05
0
sklep internetowy

Ministerstwo Finansów poinformowało, że rozważa nowy podatek dla sklepów internetowych. Konkretnie sklepy online miałyby być objęte istniejącym już podatkiem od sprzedaży detalicznej. Taki podatek handlowy dzisiaj odprowadzają natomiast głównie duże sieci stacjonarnych marketów. Pomysł nowego obciążenia z oczywistych względów nie podoba się przedstawicielom branży e-commerce, ale został też skrytykowany przez wielu ekspertów. Na czym polega podatek od sprzedaży detalicznej? Podatek od sprzedaży detalicznej został wprowadzony w Polsce z dniem 1 stycznia 2021 r. na podstawie odrębnej ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. Potocznie nazywa się go także podatkiem handlowym, ponieważ są nim objęte firmy handlowe prowadzące stacjonarną sprzedaż detaliczną, czyli po prostu sprzedające konsumentom towary w sklepach i marketach. Podstawą opodatkowania w podatku handlowym są przychody ze sprzedaży. Firmy...

Czytaj więcej

Kosztowne zatory na granicy – nowy horror polskich przewoźników

autor Julia Mraczny
2025-08-01
0
imre tomosvari FbhuN53 330 unsplash

7 lipca 2025 r. Rada Ministrów ogłosiła czasowe przywrócenie kontroli granicznych na wybranych przejściach z Niemcami i Litwą. Decyzję wsparto uzasadnieniem: konieczność zwiększenia bezpieczeństwa wewnętrznego oraz ograniczenia nielegalnej migracji. Jednak dla sektora transportowego, eksporterów i pracodawców zatrudniających cudzoziemców taka decyzja może zakończyć się paraliżem przejść granicznych i wzrostem cen frachtów. Jakie są powody takiego ruchu ze strony rządu? I kiedy tak naprawdę nasze granice były nieszczelne? Kontrole graniczne w Polsce Kontrole graniczne w strefie Schengen nie były dla Polski nowością. Rząd PiS wielokrotnie decydował się na ich przywrócenie. Miało to miejsce podczas Światowych Dni Młodzieży (2016) oraz kryzysu na granicy z Białorusią. W lipcu 2025 roku na kanwie protestów antyimigracyjnych oraz afery wizowej, która miała miejsce za czasów poprzedniego rządu,...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

wizyta u lekarza

„Lewe” zwolnienia lekarskie torpedują działalność małych firm. Pracodawcy niewiele mogą z tym zrobić

2023-04-21
rozmowa przez tel

Fałszowanie faktur karane tak samo jak handel ludźmi albo przygotowanie do zamachu stanu

2024-09-06
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

pani zagląda do dokumentów

Spółka cywilna – co warto wiedzieć przed jej założeniem?

2025-10-17
ChatGPT Image 16 paz 2025 10 45 50

MTV zamyka wszystkie kanały. Skąd taka decyzja?

2025-10-16
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Październik 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?