• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Wrzesień 2025
  • Ranking faktoringu
środa, 17 września, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    kalkulator pieniadze
    Dla kogo dopłaty do ciepła? Bon ciepłowniczy – nawet 3,5 tys. zł wsparcia na ogrzewanie
    pedzacy samochod
    Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!
    banki
    Dlaczego polskie firmy unikają kredytów? Co wybierają zamiast nich?
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    lotnisko
    CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    Zmiany w prawie pracy 2025: nowe obowiązki pracodawców
    dylan freedom kIVLl SHKcM unsplash
    Afera czapkowa z US Open. Jak jedno nagranie zniszczyło wizerunek polskiego milionera?
    joyce wu bzaUOm SI Y unsplash
    Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?
    Kalkulacja kosztów w rankingu faktoringu
    Działalność nierejestrowana 2026: nowe zasady i limity przychodów
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kalkulator pieniadze
    Zmiany podatkowe w 2026 roku – jak ucierpią finanse banków i Polaków
    tabletki pieniadze zus
    Składki ZUS pójdą w górę w 2026 roku – jak przedsiębiorcy mogą się przed tym chronić?
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    kalkulator pieniadze
    Dla kogo dopłaty do ciepła? Bon ciepłowniczy – nawet 3,5 tys. zł wsparcia na ogrzewanie
    pedzacy samochod
    Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!
    banki
    Dlaczego polskie firmy unikają kredytów? Co wybierają zamiast nich?
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    lotnisko
    CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    Zmiany w prawie pracy 2025: nowe obowiązki pracodawców
    dylan freedom kIVLl SHKcM unsplash
    Afera czapkowa z US Open. Jak jedno nagranie zniszczyło wizerunek polskiego milionera?
    joyce wu bzaUOm SI Y unsplash
    Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?
    Kalkulacja kosztów w rankingu faktoringu
    Działalność nierejestrowana 2026: nowe zasady i limity przychodów
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kalkulator pieniadze
    Zmiany podatkowe w 2026 roku – jak ucierpią finanse banków i Polaków
    tabletki pieniadze zus
    Składki ZUS pójdą w górę w 2026 roku – jak przedsiębiorcy mogą się przed tym chronić?
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

3,3 miliarda zł długu w branży TSL – poznaj 7 przyczyn tej katastrofy

Marek Polubiatko autor Marek Polubiatko
2025-08-11
w Biznes pod lupą
0
ciezarowka tsl

Branża TSL nadal chyli się ku upadkowi. Liczby nie kłamią, a informacje podane przez BIG InfoMonitor są bardzo niepokojące. Według danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor na koniec listopada 2024 roku dług sektora TSL przekroczył 3,3 mld złotych. Oznacza to, że w rok zadłużenie urosło o ponad 15 proc. Przyczyn wzrostu zadłużenia jest kilka. Niestety, nie ma gwarancji, że w 2025 roku będzie lepiej.FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Fatalne dane branży TSL – zadłużenie mocno w górę
2 Z czego wynikają problemy firm z sektora TSL?
3 Co dalej z branżą transportową?
4 Rosnącą popularność narzędzia finansowego pośród przedsiębiorców z branży transportowej

Fatalne dane branży TSL – zadłużenie mocno w górę

Według danych Krajowego Rejestru Długów sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny (TSL) jest zadłużony na przeszło 1,4 mld zł. Zadłużonych jest blisko 31 tys. firm, z czego ponad 21 tys. to jednoosobowe działalności gospodarcze. Średnio dłużnik z sektora TSL musi oddać niespełna 47 tys. zł.

Największy procent ogólnego zadłużenia generują firmy zarejestrowane w województwach mazowieckim, śląskim oraz wielkopolskim. Po drugiej stronie są firmy z opolskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Wierzyciele są różni, natomiast większość zalega z płatnościami na rzecz podmiotów z branży finansowej i ubezpieczeniowej. Dłużnicy z sektora TSL są też winni pieniądze firmom z branży paliwowej i handlowej.

Podobne artykuły

lotnisko

CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać

2025-09-16
dylan freedom kIVLl SHKcM unsplash

Afera czapkowa z US Open. Jak jedno nagranie zniszczyło wizerunek polskiego milionera?

2025-09-12
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

2025-09-14
Błędy przy zakładaniu firmy

Zysk to za mało – dlaczego firmy upadają mimo dodatniego wyniku finansowego?

2025-09-12
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

2025-09-05
store entrance white logo

Sukces w Polsce, fiasko w Niemczech. Dlaczego model Pepco działa tylko u nas?

2025-09-02

Na jeszcze większe zadłużenie wskazuje Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor. Jak podaje ta instytucja, na koniec listopada 2024 roku łączny dług branży TSL przekroczył 3,3 mld zł, a zadłużenie średniej wysokości około 85 tys. zł ma blisko 40 tys. firm. Oznacza to, że w ciągu roku dług firm z sektora TSL urósł o przeszło 400 mln zł, a w ujęciu procentowym aż o 15,4 proc. Łatwo policzyć, że każdego dnia zadłużenie sektora rośnie o ponad 1 mln zł. Co więcej, niespłacone zobowiązania ma blisko 9 proc. firm z sektora, co oznacza, że niemal co dziesiąte przedsiębiorstwo ma poważne problemy finansowe.

Kłopoty sektora TSL wpływają negatywnie na całą polską gospodarkę. Szczególnie że przez wiele lat branża ta należała do najszybciej rozwijających się sektorów. Wystarczy zauważyć, że branża TSL generuje blisko 7 proc. Produktu Krajowego Brutto (PKB) i odpowiada za 6,5 proc. zatrudnienia.

Nic dziwnego, że według Polskiego Instytutu Ekonomicznego to właśnie sektor TSL w najbliższych latach mocno odczuje ubytek pracowników. W latach od 2024 do 2035 branżę opuścić ma niemal pół miliona osób. Po części to wynik starzenia się społeczeństwa i wiekowych kierowców, ale to tylko jedna z przyczyn.


Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:
➔ Finansowanie za pomocą faktoringu
➔ Sfinansuj swoje faktury
➔ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia
➔ Limit do 200.000 PLN
➔ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ


Z czego wynikają problemy firm z sektora TSL?

Polscy przewoźnicy wskazują, że obecna sytuacja to największy kryzys sektora od przeszło dwóch dekad. Niektórzy przedsiębiorcy tylko zredukowali flotę i zatrudnienie. Dla części firm koniecznością była restrukturyzacja. Postępowania restrukturyzacyjne wszczęto w blisko 700 firmach. Poza tym sądy ogłosiły upadłość 34 podmiotów. Oczywiście faktyczne dane są dużo gorsze, ponieważ nie wolno zapominać o JDG działających w branży. W całym 2024 roku z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wykreślono 188,6 tys. firm, z kolei 375,5 tys. zawiesiło działalność. Bezsprzecznie było wśród nich wielu mniejszych przewoźników.

W związku z tym po raz pierwszy zmniejszyła się liczba firm, które posiadają licencję wspólnotową na transport międzynarodowy. Tak silna stagnacja nie ma jednej przyczyny. Wskazać można przynajmniej kilka kluczowych czynników, które odpowiadają za problemy firm z branży TSL.

Przeczytaj też: „Niepokojące dane za 2024 rok. Likwidowano lub zawieszano ponad 1500 małych firm dziennie!„

Przyczyny kryzysu w sektorze TSL:

  • Wzrost kosztów operacyjnych – przewoźnikom szkodzą między innymi szybko rosnące wynagrodzenia, liczne płatne odcinki dróg z coraz wyższymi opłatami i droga energia. Pamiętać należy także o paliwie i tzw. Europejskim Zielonym Ładzie.
  • Spadek popytu – rok do roku wolumen przewozów spadł o 4 proc. To wynik zmniejszenia się światowej produkcji, przez co spadł popyt na usługi transportowe.
  • Kryzys gospodarczy w Niemczech – Narodowy Bank Polski podaje, że niemiecka gospodarka odpowiada za około 10 proc. wzrostu gospodarczego naszego kraju. Pokazuje to uzależnienie polskiej gospodarki od zachodniego sąsiada. Pod względem uzależnienia od Niemiec Polska ustępuje miejsca tylko Czechom. Skoro niemiecka gospodarka nie ma się najlepiej (spadek o 0,3 proc. w 2023 r. i 0,2 proc. w 2024 r.), Polska dostaje rykoszetem. Tymczasem kryzys dotknął nawet największe firmy spedycyjne w Niemczech, co częściowo odbiło się na kondycji polskich przewoźników. Polskie przedsiębiorstwa są bowiem często podwykonawcami dla niemieckich firm.
  • Nowe regulacje – działalność w branży TSL reguluje szereg krajowych i europejskich aktów prawnych (np. pakiet mobilności, wymiana urządzeń na inteligentne tachografy drugiej generacji). Coraz to nowe przepisy utrudniają prowadzenie działalności i skutkują poczuciem braku stabilizacji.
  • Braki kadrowe – przy zmniejszonym popycie brak zawodowych kierowców jest mniej odczuwalny, natomiast w długiej perspektywie jest to poważne zagrożenie dla przewoźników. Zwłaszcza że średni wiek kierowców to ponad 50 lat, a więc za kilka lat duża część z nich przejdzie na emeryturę.
  • Nieuczciwa konkurencja – polskie firmy transportowe, podobnie jak europejskie, muszą pamiętać o obowiązujących regulacjach i przepisach. Takich obowiązków nie mają firmy, które są zarejestrowane na wschodzie, między innymi na Ukrainie. Przy jednoczesnych niższych pensjach dla kierowców również koszty operacyjne takich firm są dużo niższe.
  • Wysokie zobowiązania finansowe – liczne firmy transportowe mają zaciągnięte kredyty i leasingi. Przy braku popytu i rosnących kosztach działalności stanowi to dodatkowe obciążenie przedsiębiorstw.

Sprawdź nasz ranking leasingu

Co dalej z branżą transportową?

Według ekspertów 2025 rok może być lepszy dla sektora transportu, spedycji i logistyki. Jednak ewentualną stabilizację w branży będzie można zauważyć dopiero po drugim czy trzecim kwartale 2025 roku.

Jest wielce prawdopodobne, że duża część przewoźników podniesie ceny usług i spróbuje przerzucić rosnące koszty działalności na klientów i partnerów biznesowych. To możliwe nawet przy nadal ograniczonym popycie. Szczególnie jeżeli w dalszym ciągu zmniejszać się będzie podaż w związku z likwidowaniem mniejszych przewoźników. Oczywiście ewentualny wzrost stawek nie może być znaczący, ponieważ obecna koniunktura im nie sprzyja. Dlatego nadal może to nie wystarczyć do pokrycia kosztów.

Postępować może dalsze obniżanie kosztów poprzez zatrudnianie tańszych pracowników spoza Unii Europejskiej. Jednak i ta strategia ma swoje minusy. Z jednej strony przedsiębiorca może poprawić bieżącą sytuację finansową, z drugiej – stanowi to ryzyko obniżenia jakości usług, co w konsekwencji będzie skutkować zmniejszeniem międzynarodowej konkurencyjności i spadkiem reputacji polskich firm transportowych.

Szansą dla firm z sektora TSL jest też optymalizacja procesów operacyjnych. Automatyzacja i transformacja cyfrowa pozwalają poprawić efektywność operacyjną. Wprowadzenie takich rozwiązań zoptymalizuje trasy i parowanie ładunków, a także wyeliminuje kosztowne błędy operacyjne.

Przeczytaj też: „Nowe obowiązki firm transportowych. Kolejny cios w branżę TSL„

Rosnącą popularność narzędzia finansowego pośród przedsiębiorców z branży transportowej

Przedsiębiorcy z branży transportowej na różne sposoby próbują przetrwać kryzys. Jedni redukują zatrudnienie, inni flotę, a kolejni korzystają z dostępnych narzędzi finansowych. Jedną z popularnych usług jest faktoring. To narzędzie doskonałe zwłaszcza dla przewoźników godzących się na długie terminy płatności na fakturze liczące kilkadziesiąt dni.

Jak wskazują statystyki, w 2024 roku liczba mikrofirm z branży transportowej wnioskująca o finansowanie w formie faktoringu wzrosła o 97 proc. Sama wysokość finansowania z przekazanych faktur wzrosła rok do roku o 57 proc. Pokazuje to, że mali przedsiębiorcy z branży TSL próbują w ten sposób uniknąć spirali zadłużenia. Środki pozyskane w ramach umów faktoringowych były wykorzystywane na bieżącą działalność, na przykład części, opony, usługi warsztatowe, polisy ubezpieczeniowe, opony czy nowe urządzenia pokładowe.

Sprawdź nasz ranking faktoringu

Warto w tym miejscu wspomnieć o obowiązku wymiany tachografów na inteligentne urządzenia drugiej wersji. Terminy wymiany to koniec 2024 roku (tachografy analogowe i cyfrowe pierwszej generacji) lub 18 sierpnia 2025 roku (inteligentne tachografy pierwszej wersji). Niestety, mimo iż branża apelowała o wsparcie, przewoźnicy muszą sami pokryć wydatki związane z wymianą tachografów, co szczególnie dla małych firm jest dużym obciążeniem budżetowym.

Przeczytaj też: „Duże firmy wykorzystują luki w przepisach antyzatorowych kosztem MŚP„

5/5 - (2 votes)
Tags: biznes pod lupąFineatsl
Marek Polubiatko

Marek Polubiatko

Przedsiębiorca, który pracę na etacie porzucił w 2011 roku. Prywatnie sarkastyczny introwertyk, indywidualista i nonkonformista, który charakteryzuje się samodzielnym myśleniem i lubi mieć własne zdanie. Finansami zainteresowany i z uwagi na prowadzenie JDG, i jako miłośnik inwestowania na giełdzie oraz w inne aktywa. Lubiący dobre kino i książki, interesujący się również sportem i historią.

Podobne Wpisy

CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać

autor Dominik Bożek
2025-09-16
0
lotnisko

Centralny Port Komunikacyjny – wielka nadzieja polskiej infrastruktury i jednocześnie jedno z najbardziej kontrowersyjnych przedsięwzięć ostatnich lat. W 2026 roku wartość ogłaszanych przetargów ma sięgnąć 40 mld zł. Przez kolejne dwa lata – kolejne dziesiątki miliardów. Tylko jak do tego tortu mają dobrać się polskie firmy, zwłaszcza z sektora MŚP? Kluczowa będzie jedna rzecz: dostęp do gotówki. Bez niej – można co najwyżej przyglądać się z boku. Gra o miliardy, którą wygrają… gotowi. Ale gotowi finansowo, nie tylko kompetencyjnie Spółka CPK zapowiada prawdziwe trzęsienie ziemi w polskim krajobrazie inwestycyjnym. Od 2026 do 2028 roku planuje ogłosić niemal 100 przetargów, każdy o wartości przekraczającej milion złotych. Łączna wartość planowanych przetargów w samym 2026 roku to około 40 miliardów złotych. Dla porównania...

Czytaj więcej

Afera czapkowa z US Open. Jak jedno nagranie zniszczyło wizerunek polskiego milionera?

autor Magdalena Grochocka
2025-09-12
0
dylan freedom kIVLl SHKcM unsplash

Sierpniowy mecz US Open zapowiadał się jak zwykłe sportowe widowisko, ale zakończył się incydentem, który podbił Internet. Gdy tenisista Kamil Majchrzak próbował podarować swoją czapkę młodemu kibicowi, stojący obok milioner Piotr Szczerek niespodziewanie ją przechwycił. Nagranie z tego momentu rozprzestrzeniło się błyskawicznie, wywołując międzynarodową burzę. Kim jest bohater afery i dlaczego jeden gest wywołał kryzys, który może kosztować go reputację i kontrakty? Kim jest Piotr Szczerek? Piotr Szczerek, 50-letni przedsiębiorca z Błaszek pod Kaliszem, do niedawna uchodził za jednego z lokalnych symboli sukcesu. Jest właścicielem firmy Drogbruk, jednego z największych producentów kostki brukowej, mieszanek bitumicznych i pelletu w regionie. Przedsiębiorstwo działa na rynku od kilkunastu lat, zatrudnia setki osób i realizuje kontrakty zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dużych inwestycji...

Czytaj więcej

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

autor Wojciech Miklaszewski
2025-09-14
0
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

W ostatni czwartek miałem okazję wziąć udział w webinarze „Sytuacja gospodarcza i perspektywy dla sektora transportu”, organizowanym przez Magazyn Transport Manager. Spotkanie było poświęcone kondycji sektora TSL i – mówiąc szczerze – było jak jazda trasą S3 o świcie: trochę mgły, trochę świateł, a trochę dziur w nawierzchni. Z jednej strony usłyszeliśmy sporo twardych danych – i tych twardych nie sposób ignorować. Z drugiej jednak, podskórnie czułem, że branża ma w sobie gen przetrwania. Tylko, że coraz częściej walczy nie z rynkiem, a z... płynnością. Dzień jak co dzień: milion złotych więcej długu Z danych, które miałem okazję przedstawić podczas webinaru, wynika jasno: zadłużenie firm z sektora TSL rośnie każdego dnia o milion złotych. Milion. Codziennie. To nie jest metafora...

Czytaj więcej

Zysk to za mało – dlaczego firmy upadają mimo dodatniego wyniku finansowego?

autor Dominik Bożek
2025-09-12
0
Błędy przy zakładaniu firmy

Czy firma może upaść, mimo że "na papierze" wszystko wygląda dobrze? Może – i niestety często tak się dzieje. W pierwszym odcinku naszego cyklu „Zysk to mit – o prawdziwej sile finansowej firmy” stworzonego we współpracy z eFaktor, przyglądamy się paradoksowi: czemu dodatnie EBITDA nie chroni przed problemami? Zysk nie wystarczy – prawdziwa siła leży w gotówce W świadomości wielu przedsiębiorców – zwłaszcza tych, którzy prowadzą firmę od kilku lat i bazują na tradycyjnych wskaźnikach finansowych – zysk jawi się jako święty Graal biznesu. Jeśli bilans się zgadza, a rachunek zysków i strat pokazuje wynik „na plusie”, można spać spokojnie, prawda? Nie do końca. A często – zupełnie nie. Zysk to obraz na papierze. Gotówka to tlen. To ona pozwala...

Czytaj więcej

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

autor Marek Polubiatko
2025-09-05
0
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Jeżeli masz firmę, która znalazła się w trudnej sytuacji finansowej, zwróć uwagę na proces restrukturyzacji. To szereg działań naprawczych, które mają uratować firmę przed upadłością. Nie tylko poprawisz finanse spółki, ale również zwiększysz efektywność i odzyskasz konkurencyjność. Dlatego sprawdź, czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw, jakie są jej rodzaje i co na ten temat mówi prawo.  Czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw i kiedy warto ją wdrożyć? Restrukturyzacja przedsiębiorstw odnosi się do zmian mających na celu poprawić sytuację finansową, organizacyjną i rynkową. Przede wszystkim na działania naprawcze decydują się przedsiębiorcy z długami wobec kontrahentów. Słusznie, ponieważ głównym celem restrukturyzacji jest przywrócenie płynności finansowej firmy. Jednak plan naprawczy może zostać wdrożony również w celu dostosowania biznesu, co ma zwiększyć efektywność. Z restrukturyzacji korzystają głównie większe firmy,...

Czytaj więcej

Sukces w Polsce, fiasko w Niemczech. Dlaczego model Pepco działa tylko u nas?

autor Magdalena Grochocka
2025-09-02
0
store entrance white logo

Pepco, polska sieć dyskontowa, stoi dziś w biznesowym rozkroku: w Niemczech wprowadziła specjalne postępowanie ochronne, by przetrwać kryzys, podczas gdy w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej jej wyniki wciąż rosną. Zaskakujące kontrasty strategii i wyników sprawiają, że przypadek Pepco to doskonały materiał do analizy: co różni rynek niemiecki i polski, jakie mechanizmy wpływają na sukces lub porażkę dużych sieci i jakie lekcje mogą z tego wyciągnąć inne międzynarodowe marki? Polskie korzenie, globalne ambicje, czyli krótka historia Pepco Pepco zaczynało w 2004 roku jako niewielka polska sieć sklepów z tanimi ubraniami i artykułami codziennego użytku. W ciągu dwóch dekad rozrosło się do roli jednego z największych detalistów w Europie, prowadząc dziś ponad 4 tysiące sklepów w 19 krajach. Choć marka powstała w...

Czytaj więcej

Pluszak, który pokonał Barbie i Hello Kitty. Labubu zarabia miliardy

autor Magdalena Grochocka
2025-08-29
0
david kristianto rXczQOaeru4 unsplash

Labubu to pluszak, który w krótkim czasie stał się globalnym fenomenem i napędził spektakularny wzrost chińskiego producenta Pop Mart. Zaprojektowany przez Kasinga Lunga stworek o charakterystycznym uśmiechu i nietypowym wyglądzie podbił rynek kolekcjonerskich zabawek, a jego popularność przełożyła się na imponujące wyniki finansowe spółki. W pierwszej połowie 2025 roku Pop Mart potroił przychody i niemal czterokrotnie zwiększył zysk netto, wyprzedzając pod względem kapitalizacji takich gigantów jak Mattel czy Sanrio. Fenomen Labubu stał się symbolem nowej ery kolekcjonerstwa, w której emocje i storytelling kształtują globalne trendy. Czym jest Labubu i jak Pop Mart zbudował swoje imperium? Labubu to uroczo-straszny pluszak, który w kilka lat stał się jednym z największych fenomenów popkultury i rynku kolekcjonerskich zabawek na świecie. Zaprojektowany przez hongkońskiego artystę...

Czytaj więcej

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

autor Aleksandra Pluta
2025-08-28
0
pedzacy samochod

Od 1 stycznia 2026 r. limity amortyzacji, leasingu operacyjnego i najmu długoterminowego dla spalinowych i hybrydowych samochodów osobowych, wykorzystywanych w działalności gospodarczej, drastycznie spadną. Z obowiązujących nieprzerwanie od 2019 roku, 150 000 PLN do 100 000 PLN. Brzmi jak podniesie podatków bez zmiany stawki? Co więcej,  z nowych przepisów nie wynika jasno, jaki limit będzie obowiązywał przedsiębiorców użytkujących samochody na podstawie umowy leasingu operacyjnego lub najmu długoterminowego, zawartej przed 1 stycznia 2026 roku. Czy będą zmuszeni do zmniejszenia wysokości rozpoznawanych kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorco, planujesz powiększenie swojej floty samochodowej w przyszłym roku? Sprawdź, czy nie warto zainwestować już dziś! Wielki powrót Nowego Ładu Niekorzystne dla przedsiębiorców zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

michel moran

Co się składa na imperium Michela Morana?

2024-04-09
faktury ksef kalkulator

Administracja skarbowa wygranym wprowadzenia KSeF. Kto jeszcze zyska na wprowadzeniu tego obowiązku?

2024-09-23
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

kalkulator pieniadze

Zmiany podatkowe w 2026 roku – jak ucierpią finanse banków i Polaków

2025-09-17
lotnisko

CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać

2025-09-16
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Lipiec 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?