• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Wrzesień 2025
  • Ranking faktoringu
czwartek, 18 września, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    kalkulator pieniadze
    Dla kogo dopłaty do ciepła? Bon ciepłowniczy – nawet 3,5 tys. zł wsparcia na ogrzewanie
    pedzacy samochod
    Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!
    banki
    Dlaczego polskie firmy unikają kredytów? Co wybierają zamiast nich?
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    dino logo
    Założył Dino w wieku 26 lat. Dziś z powodzeniem konkuruje z Lidlem i Biedronką
    lotnisko
    CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    Zmiany w prawie pracy 2025: nowe obowiązki pracodawców
    dylan freedom kIVLl SHKcM unsplash
    Afera czapkowa z US Open. Jak jedno nagranie zniszczyło wizerunek polskiego milionera?
    joyce wu bzaUOm SI Y unsplash
    Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kalkulator pieniadze
    Zmiany podatkowe w 2026 roku – jak ucierpią finanse banków i Polaków
    tabletki pieniadze zus
    Składki ZUS pójdą w górę w 2026 roku – jak przedsiębiorcy mogą się przed tym chronić?
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    inwestycja pieniadze kalkulator
    Jak zdobyć dotację na spłatę kredytu inwestycyjnego? Kredyt ekologiczny w praktyce
    kalkulator pieniadze
    Dla kogo dopłaty do ciepła? Bon ciepłowniczy – nawet 3,5 tys. zł wsparcia na ogrzewanie
    pedzacy samochod
    Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!
    banki
    Dlaczego polskie firmy unikają kredytów? Co wybierają zamiast nich?
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    dino logo
    Założył Dino w wieku 26 lat. Dziś z powodzeniem konkuruje z Lidlem i Biedronką
    lotnisko
    CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    Zmiany w prawie pracy 2025: nowe obowiązki pracodawców
    dylan freedom kIVLl SHKcM unsplash
    Afera czapkowa z US Open. Jak jedno nagranie zniszczyło wizerunek polskiego milionera?
    joyce wu bzaUOm SI Y unsplash
    Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kalkulator pieniadze
    Zmiany podatkowe w 2026 roku – jak ucierpią finanse banków i Polaków
    tabletki pieniadze zus
    Składki ZUS pójdą w górę w 2026 roku – jak przedsiębiorcy mogą się przed tym chronić?
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Dlaczego kobiety płacą więcej?

Julia Mraczny autor Julia Mraczny
2024-06-05
w Biznes pod lupą
0
rozowy podatek

Dlaczego „damskie” maszynki do golenia kosztują więcej niż te oferowane mężczyznom, mimo że różnią się jedynie kolorem? A co z wizytami u fryzjera? Co sprawia, że podcięcie końcówek damskich włosów jest znacznie droższe niż fryzura męska? Jedni w tej dysproporcji widzą przejaw zwykłych praw rynku, jednak uczeni i prawnicy po analizie dostępnych danych w tym stanie rzeczy upatrują się dyskryminacji cenowej kobiet. Jak jest naprawdę? Czym jest różowy podatek?

Spis treści schowaj
1 Kilka słów o różowym podatku
2 Na co nakładany jest różowy podatek?
3 Z czego wynika różowy podatek?
4 Jakie są korzyści korzystania ze wsparcia eFaktor?
5 Przyszłość różowego podatku

Kilka słów o różowym podatku

Termin różowy podatek (ang. pink tax) odnosi się do dodatkowych kosztów, jakie ponoszą kobiety przy zakupie produktów i usług skierowanych do nich, takich jak ubrania czy produkty higieniczne. Różowy podatek stanowi powszechną formę dyskryminacji cenowej, która prowadzi do tego, że kobiety wydają więcej pieniędzy na te same lub podobne produkty niż mężczyźni. Z przeprowadzonego w 2015 r. przez nowojorski Departament Spraw Konsumenckich badania dotyczącego kosztów bycia kobietą-konsumentem wynika, że damskie wyroby, takie jak odzież, zabawki, czy produkty higieniczne są zazwyczaj o 7% droższe od męskich, mimo że nie istnieją ku temu uzasadnione podstawy.

W 2020 r. Kalifornijska Komisja Senacka ds. Sądownictwa i Senacka Komisja Specjalna ds. Kobiet, Pracy i Rodzin ogłosiły, że kobiety w Kalifornii płacą rocznie średnio o około 2 381 USD więcej za te same towary i usługi niż mężczyzn, co sumuje się do około 188 000 dolarów różowego podatku na przestrzeni całego życia. Innym przejawem dyskryminacji cenowej kobiet jest tak zwany podatek od tamponów, czyli od wartości dodanej lub od sprzedaży tamponów i innych produktów higieny osobistej. Ten termin swoją popularność zdobył, kiedy w części państw zdecydowano się na rezygnację z opodatkowania artykułów pierwszej potrzeby, jednak tamponów czy podpasek do takowych nie zaliczono, co stanowi jedną z bezpośrednich przyczyn ubóstwa menstruacyjnego.

Podobne artykuły

dino logo

Założył Dino w wieku 26 lat. Dziś z powodzeniem konkuruje z Lidlem i Biedronką

2025-09-18
lotnisko

CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać

2025-09-16
dylan freedom kIVLl SHKcM unsplash

Afera czapkowa z US Open. Jak jedno nagranie zniszczyło wizerunek polskiego milionera?

2025-09-12
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

2025-09-14
Błędy przy zakładaniu firmy

Zysk to za mało – dlaczego firmy upadają mimo dodatniego wyniku finansowego?

2025-09-12
store entrance white logo

Sukces w Polsce, fiasko w Niemczech. Dlaczego model Pepco działa tylko u nas?

2025-09-02

Na co nakładany jest różowy podatek?

Różowy podatek nakładany jest na szeroką gamę produktów i usług, w tym:

  • Odzież – kobiece ubrania często kosztują więcej niż męskie odpowiedniki, nawet jeśli są wykonane z podobnych materiałów i do ich wykonania zużywa się mniej tkaniny. W raporcie z 2015 roku przygotowanym przez NYC Department of Consumer Affairs stwierdzono, że kobiece ubrania kosztowały średnio 8% więcej niż męskie bez uzasadnionej przyczyny. Z kolei odzież dla dziewczynek jest o 4% droższa niż elementy garderoby przeznaczone dla chłopców.
  • Produkty higieniczne – produkty takie jak maszynki do golenia, szampony czy żele pod prysznic dla kobiet są zwykle droższe niż te w opakowaniach oznaczonych „dla mężczyzn”. Z raportu „From Cradle to Cane: The Cost of Being a Female Consumer” z 2020 roku wynika, że kobiece produkty do pielęgnacji skóry kosztują o 13% więcej niż męskie.
  • Zabawki – zabawki dla dziewczynek kosztują średnio o 7% więcej niż artykuły dla chłopców. Przykładowo, czerwona hulajnoga Radio Flyer kosztowała 24,99 USD, a identyczna pod każdym względem, z wyjątkiem koloru, różowa hulajnoga kosztowała 49 USD.
  • Usługi – na produktach się nie kończy. Różowy podatek nakładają także fryzjerzy, pralnie chemiczne i inni dostawcy usług. Badania wskazują, że kobiety płacą o 15% więcej za analogiczne usługi fryzjerskie niż mężczyźni.

Z czego wynika różowy podatek?

Zjawisko to wynika z połączenia następujących kwestii społecznych i marketingowych:

  • Segmentacja rynku – producenci często segmentują rynek według płci, tworząc oddzielne linie produktów dla kobiet i mężczyzn. Produkty dla kobiet, takie jak maszynki do golenia, dezodoranty czy ubrania, są droższe, ponieważ zostają opakowane w różowe lub pastelowe kolory i sprzedawane jako bardziej ekskluzywne, lub wysokiej jakości, aby uzasadnić wyższą cenę, mimo że ich wartość i działanie się nie różnią.
  • Marketing i stereotypy płciowe – firmy stosują strategie marketingowe, które wykorzystują stereotypy, sugerując, że kobiety potrzebują specyficznych, droższych produktów i usług – przykładowo, nasze babcie i mamy nie wiedziały, że włosy na kobiecym ciele są niepożądane. To norma narzucona nam w dwudziestym wieku przez producentów maszynek do golenia, a w Polsce pojawiła się dopiero u schyłku PRL-u.
  • Normy i oczekiwania społeczne – presja społeczna sprawia, że kobiety (i mężczyźni, chociaż w różnym stopniu) czują się w obowiązku wyglądać i zachowywać w określony sposób, co prowadzi do wyższych wydatków na produkty kosmetyczne, ubrania czy usługi pielęgnacyjne i kreuje większe zapotrzebowanie na różnorodne towary.
  • Algorytmy – niedawne odkrycia w dziedzinie technologii, big data i badań nad konsumpcjonizmem online wykazały, że algorytmy IT nagminnie dopuszczają się cyfrowej dyskryminacji cenowej kobiet. W badaniu opublikowanym w 2020 r. na Uniwersytecie w Bambergu w Niemczech przeanalizowano różnice między dotyczące modowych systemów rekomendacji i stwierdzono, że rekomendacje cen produktów dla kobiet na ogół są o 5% wyższe w porównaniu z artykułami dla mężczyzn, co stanowi internetowe odzwierciedlenie dyskryminacji cenowej ze względu na płeć.
  • Brak świadomości i przejrzystości – konsumentki często nie zdają sobie sprawy z istnienia różowego podatku. Brak przejrzystości cenowej sprawia, że trudno jest porównać ceny produktów męskich i damskich, co utrudnia identyfikację i walkę z tym zjawiskiem.
  • Dysproporcje ekonomiczne – kobiety otrzymują mniejsze wynagrodzenie niż mężczyźni za tę samą pracę (zgodnie z danymi na 2023 rok przepaść zarobkowa dotycząca średniego wynagrodzenia w Polsce wynosi blisko 1 tys. zł brutto), co sprawia, że różowy podatek jest więc kolejnym czynnikiem pogłębiającym nierówności ekonomiczne pomiędzy płciami społecznymi.

Podsumowując, różowy podatek jest wynikiem złożonej kombinacji strategii marketingowych, społecznych norm i stereotypów oraz braku świadomości wśród konsumentów. Walka z tym zjawiskiem wymaga edukacji, większej przejrzystości cenowej oraz działań regulacyjnych mających na celu eliminację niesprawiedliwych praktyk cenowych.

Różowy podatek w Polsce

W Polsce również obserwuje się zjawisko różowego podatku. Artykuły higieniczne, takie jak tampony czy podpaski, aż do 2023 roku obciążone były wyższymi stawkami VAT. Obecnie stawka VAT w przypadku tamponów i podpasek wynosi 5%, jednak w odniesieniu do kubeczków menstruacyjnych zastosowanie ma stopa 23%.

Powszechne są także różnice w cenach odzieży, kosmetyków czy usług fryzjerskich. Badania przeprowadzone przez polskie organizacje konsumenckie pokazują, że kobiety w Polsce płacą nawet o 30% więcej za produkty codziennego użytku w porównaniu do mężczyzn, natomiast analiza przeprowadzona przez Zoon Politikon ujawnia, że różnice cenowe są szczególnie widoczne w kategorii kosmetyków i odzieży, gdzie ceny dla kobiet mogą być wyższe nawet o 20-30%.


Jakie są korzyści korzystania ze wsparcia eFaktor?

Współpraca z eFaktor pozwala:

✅ Przyspieszyć płatności z faktur terminowych
✅ Uzyskać finansowanie do 15 mln złotych najszybciej na rynku
✅ Uzyskać finansowanie przyszłych faktur kosztowych

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY

Przyszłość różowego podatku

Przyszłość różowego podatku zależy od świadomości społecznej i działań legislacyjnych. W miarę jak coraz więcej konsumentów uzmysławia sobie istnienie tej formy dyskryminacji cenowej, rośnie presja na firmy i rządy, aby wprowadzały zmiany. Edukacja i kampanie informacyjne mogą pomóc zmniejszyć różnice cenowe między produktami dla kobiet i mężczyzn.

Działania prawne mające na celu eliminację różowego podatku prowadzone są w całej Ameryce Północnej, Europie i części Azji. W Indiach zakaz różowego podatku wprowadzono w 2017 roku, natomiast w Stanach Zjednoczonych, gdzie nawet średnie podatki od importowanej odzieży dla mężczyzn wynosiły 11,9% w porównaniu do 15,1% dla kobiet, Jackie Speier zaproponowała the Pink Tax Repeal Act w 2016 roku oraz zaktualizowaną wersję w 2021, jednak Kongres odrzucił ten pomysł. W tym miejscu warto dodać, że w niektórych stanach, takich jak Kalifornia i Nowy Jork, uchwalono ustawy zakazujące różnicowania cen na podstawie płci. Działania przeciwko kobiecemu podatkowi są także prowadzone w Kanadzie i Australii, a we Francji i Niemczech prowadzi się zażarte dyskusje na temat. W Polsce jednak temat ten wciąż nie jest szeroko omawiany, co sprawia, że różowy podatek nadal pozostaje powszechnie bagatelizowany.

Różowy podatek to realny i złożony problem, który prowadzi do dyskryminacji cenowej, tym samym powiększając przepaść zarobkową między kobietami a mężczyznami. Choć podjęto pewne kroki prawne w celu zniesienia podatku od bycia kobietą, to na poziomie globalnym na drodze do przyszłości bez dyskryminacji cenowej wciąż pozostaje wiele do zrobienia.

Zainteresował Cię ten artykuł? Czytaj więcej takich treści w ramach cyklu „Biznes pod lupą”

5/5 - (1 vote)
Tags: biznes pod lupąróżowy podatek
Julia Mraczny

Julia Mraczny

Doświadczony copywriter, redaktor, twórca cyfrowy oraz tłumacz języka angielskiego, oraz rosyjskiego. Pierwszy tytuł magistra uzyskała na kierunku filologia rosyjska z językiem angielskim na Uniwersytecie Śląskim, a drugi na kierunku International Business Law and Arbitration. Od kilku lat jest wolnym strzelcem i zajmuje się korektą, przekładem i tworzeniem treści w języku polskim, rosyjskim i angielskim. Pasjonuje się światem biznesu, socjologią i słowem pisanym. Ostatnio najwięcej pisze na temat meandrów prawnych, zawiłości finansów i inwestycji, a także tajników marketingu. Spełnia się także jako mentorka aspirujących tłumaczy i copywriterów, angażując się w prowadzenie kursów swojego autorstwa.

Podobne Wpisy

Założył Dino w wieku 26 lat. Dziś z powodzeniem konkuruje z Lidlem i Biedronką

autor Marek Polubiatko
2025-09-18
0
dino logo

Sieć sklepów Dino nadal ustępuje międzynarodowym korporacjom typu Lidl i Biedronka. Natomiast warto zwrócić uwagę na ten dyskont. Po pierwsze – jest to jedna z niewielu sieci spożywczych z polskim kapitałem. Po drugie – w ciągu kilku lat spółka przeszła drogę od lokalnego gracza do jednej z najważniejszych marek w krajowym handlu spożywczym. Sukces Dino nie jest dziełem przypadku. Wręcz przeciwnie – to wynik przemyślanej strategii, konsekwencji i dobrego zrozumienia potrzeb klientów. Uważam, że historia Dino może być inspiracją dla innych polskich przedsiębiorców, dlatego spróbuję wskazać przyczyny sukcesu polskiego dyskontu założonego przez Tomasza Biernackiego. Historia Dino – od lokalnego sklepu do ogólnopolskiej sieci Za sukcesem marki Dino stoi Tomasz Biernacki. To on w 1999 roku, zaledwie w wieku niespełna 26 lat, otworzył...

Czytaj więcej

CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać

autor Dominik Bożek
2025-09-16
0
lotnisko

Centralny Port Komunikacyjny – wielka nadzieja polskiej infrastruktury i jednocześnie jedno z najbardziej kontrowersyjnych przedsięwzięć ostatnich lat. W 2026 roku wartość ogłaszanych przetargów ma sięgnąć 40 mld zł. Przez kolejne dwa lata – kolejne dziesiątki miliardów. Tylko jak do tego tortu mają dobrać się polskie firmy, zwłaszcza z sektora MŚP? Kluczowa będzie jedna rzecz: dostęp do gotówki. Bez niej – można co najwyżej przyglądać się z boku. Gra o miliardy, którą wygrają… gotowi. Ale gotowi finansowo, nie tylko kompetencyjnie Spółka CPK zapowiada prawdziwe trzęsienie ziemi w polskim krajobrazie inwestycyjnym. Od 2026 do 2028 roku planuje ogłosić niemal 100 przetargów, każdy o wartości przekraczającej milion złotych. Łączna wartość planowanych przetargów w samym 2026 roku to około 40 miliardów złotych. Dla porównania...

Czytaj więcej

Afera czapkowa z US Open. Jak jedno nagranie zniszczyło wizerunek polskiego milionera?

autor Magdalena Grochocka
2025-09-12
0
dylan freedom kIVLl SHKcM unsplash

Sierpniowy mecz US Open zapowiadał się jak zwykłe sportowe widowisko, ale zakończył się incydentem, który podbił Internet. Gdy tenisista Kamil Majchrzak próbował podarować swoją czapkę młodemu kibicowi, stojący obok milioner Piotr Szczerek niespodziewanie ją przechwycił. Nagranie z tego momentu rozprzestrzeniło się błyskawicznie, wywołując międzynarodową burzę. Kim jest bohater afery i dlaczego jeden gest wywołał kryzys, który może kosztować go reputację i kontrakty? Kim jest Piotr Szczerek? Piotr Szczerek, 50-letni przedsiębiorca z Błaszek pod Kaliszem, do niedawna uchodził za jednego z lokalnych symboli sukcesu. Jest właścicielem firmy Drogbruk, jednego z największych producentów kostki brukowej, mieszanek bitumicznych i pelletu w regionie. Przedsiębiorstwo działa na rynku od kilkunastu lat, zatrudnia setki osób i realizuje kontrakty zarówno dla klientów indywidualnych, jak i dużych inwestycji...

Czytaj więcej

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

autor Wojciech Miklaszewski
2025-09-14
0
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

W ostatni czwartek miałem okazję wziąć udział w webinarze „Sytuacja gospodarcza i perspektywy dla sektora transportu”, organizowanym przez Magazyn Transport Manager. Spotkanie było poświęcone kondycji sektora TSL i – mówiąc szczerze – było jak jazda trasą S3 o świcie: trochę mgły, trochę świateł, a trochę dziur w nawierzchni. Z jednej strony usłyszeliśmy sporo twardych danych – i tych twardych nie sposób ignorować. Z drugiej jednak, podskórnie czułem, że branża ma w sobie gen przetrwania. Tylko, że coraz częściej walczy nie z rynkiem, a z... płynnością. Dzień jak co dzień: milion złotych więcej długu Z danych, które miałem okazję przedstawić podczas webinaru, wynika jasno: zadłużenie firm z sektora TSL rośnie każdego dnia o milion złotych. Milion. Codziennie. To nie jest metafora...

Czytaj więcej

Zysk to za mało – dlaczego firmy upadają mimo dodatniego wyniku finansowego?

autor Dominik Bożek
2025-09-12
0
Błędy przy zakładaniu firmy

Czy firma może upaść, mimo że "na papierze" wszystko wygląda dobrze? Może – i niestety często tak się dzieje. W pierwszym odcinku naszego cyklu „Zysk to mit – o prawdziwej sile finansowej firmy” stworzonego we współpracy z eFaktor, przyglądamy się paradoksowi: czemu dodatnie EBITDA nie chroni przed problemami? Zysk nie wystarczy – prawdziwa siła leży w gotówce W świadomości wielu przedsiębiorców – zwłaszcza tych, którzy prowadzą firmę od kilku lat i bazują na tradycyjnych wskaźnikach finansowych – zysk jawi się jako święty Graal biznesu. Jeśli bilans się zgadza, a rachunek zysków i strat pokazuje wynik „na plusie”, można spać spokojnie, prawda? Nie do końca. A często – zupełnie nie. Zysk to obraz na papierze. Gotówka to tlen. To ona pozwala...

Czytaj więcej

Sukces w Polsce, fiasko w Niemczech. Dlaczego model Pepco działa tylko u nas?

autor Magdalena Grochocka
2025-09-02
0
store entrance white logo

Pepco, polska sieć dyskontowa, stoi dziś w biznesowym rozkroku: w Niemczech wprowadziła specjalne postępowanie ochronne, by przetrwać kryzys, podczas gdy w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej jej wyniki wciąż rosną. Zaskakujące kontrasty strategii i wyników sprawiają, że przypadek Pepco to doskonały materiał do analizy: co różni rynek niemiecki i polski, jakie mechanizmy wpływają na sukces lub porażkę dużych sieci i jakie lekcje mogą z tego wyciągnąć inne międzynarodowe marki? Polskie korzenie, globalne ambicje, czyli krótka historia Pepco Pepco zaczynało w 2004 roku jako niewielka polska sieć sklepów z tanimi ubraniami i artykułami codziennego użytku. W ciągu dwóch dekad rozrosło się do roli jednego z największych detalistów w Europie, prowadząc dziś ponad 4 tysiące sklepów w 19 krajach. Choć marka powstała w...

Czytaj więcej

Pluszak, który pokonał Barbie i Hello Kitty. Labubu zarabia miliardy

autor Magdalena Grochocka
2025-08-29
0
david kristianto rXczQOaeru4 unsplash

Labubu to pluszak, który w krótkim czasie stał się globalnym fenomenem i napędził spektakularny wzrost chińskiego producenta Pop Mart. Zaprojektowany przez Kasinga Lunga stworek o charakterystycznym uśmiechu i nietypowym wyglądzie podbił rynek kolekcjonerskich zabawek, a jego popularność przełożyła się na imponujące wyniki finansowe spółki. W pierwszej połowie 2025 roku Pop Mart potroił przychody i niemal czterokrotnie zwiększył zysk netto, wyprzedzając pod względem kapitalizacji takich gigantów jak Mattel czy Sanrio. Fenomen Labubu stał się symbolem nowej ery kolekcjonerstwa, w której emocje i storytelling kształtują globalne trendy. Czym jest Labubu i jak Pop Mart zbudował swoje imperium? Labubu to uroczo-straszny pluszak, który w kilka lat stał się jednym z największych fenomenów popkultury i rynku kolekcjonerskich zabawek na świecie. Zaprojektowany przez hongkońskiego artystę...

Czytaj więcej

Firmy, które przetrwały PRL nie przetrwały 2025 roku. Przedsiębiorstwa znikają z rynku jak nigdy dotąd

autor Marek Polubiatko
2025-08-27
0
alicia christin gerald kh8RIuPGdkM unsplash

Dane za 2024 oraz pierwszą połowę 2025 r. wskazują, że w Polsce mamy do czynienia z wysokim poziomem upadłości i zawieszania działalności. Wyraźny wzrost widać zwłaszcza w przypadku spółek kapitałowych, pośród których 90% to spółki z o.o. Problem dotyczy nawet przedsiębiorstw o bardzo długiej, kilkudziesięcioletniej historii. Dziś przegrywają walkę z rosnącymi kosztami energii, pracy i nowymi regulacjami. Zamykanie i zawieszanie działalności w statystykach Przegląd upadłości firm należy rozpocząć od jednoosobowych działalności gospodarczych, ponieważ średnio 3 na 4 przedsiębiorstwa to właśnie JDG z liczbą zbliżoną do 4 mln podmiotów. W I półroczu 2024 r. w Polsce zamknięto około 99,6 tys. działalności zarejestrowanych w CEIDG, a zawieszono – 179,1 tys. Dane dla pierwszych sześciu miesięcy 2025 r. są bardzo zbliżone – 99,8...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

news5

Czy Fundusz Wsparcia Kredytobiorców to lek na rosnące stopy procentowe?

2022-06-28
sejm wiejska

Emerytura dla zawodowych tancerzy w wieku 40 lat – czy otworzy furtkę dla innych zawodów?

2025-03-25
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

dino logo

Założył Dino w wieku 26 lat. Dziś z powodzeniem konkuruje z Lidlem i Biedronką

2025-09-18
kalkulator pieniadze

Zmiany podatkowe w 2026 roku – jak ucierpią finanse banków i Polaków

2025-09-17
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Lipiec 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?