• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Maj 2025
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
piątek, 23 maja, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    wybor formy opodatkowania portalfpl
    Jaką formę opodatkowania wybrać, zakładając działalność gospodarczą?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    polski sejm
    Przyjęto Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, a kolejny czeka na uchwalenie. Co się zmieni dla przedsiębiorców?
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    pokoj streamera
    Fiskus poluje na streamerów! Koniec raju podatkowego dla donejtów
    pexels pixabay 48148
    Firmy rodzinne zyskają na nowych przepisach – wielkie zmiany w spadkach i darowiznach
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    wybor formy opodatkowania portalfpl
    Jaką formę opodatkowania wybrać, zakładając działalność gospodarczą?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    polski sejm
    Przyjęto Pierwszy Pakiet Deregulacyjny, a kolejny czeka na uchwalenie. Co się zmieni dla przedsiębiorców?
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    pokoj streamera
    Fiskus poluje na streamerów! Koniec raju podatkowego dla donejtów
    pexels pixabay 48148
    Firmy rodzinne zyskają na nowych przepisach – wielkie zmiany w spadkach i darowiznach
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Punkty karne ponownie będą się kasować – czy zmiana w przepisach to ukłon w stronę TSL czy walka o głosy kierowców?

Marek Polubiatko autor Marek Polubiatko
2025-03-21
w Biznes pod lupą
0
policja drogowka

Od 17 września 2023 r. punkty karne ponownie kasują się po 12 miesiącach. Poprzednie zmiany, częściowo, w tym obszarze utrzymały się więc tylko rok. W Ministerstwie Infrastruktury wskazują, że bardziej liberalne przepisy są podyktowane obawami branży transportowej w związku z dużo większym ryzykiem zatrzymania uprawnień dla zawodowych kierowców. Po części jest to prawda, natomiast branża transportowa ma dużo większe problemy. Mówię: „sprawdzam”, przyglądam się zmianom w obszarze punktów karnych i wskazuję na prawdziwe problemy branży transportowej.
FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Niekorzystne zmiany dla kierowców – co zmieniło się w 2022 roku?
2 Zmiany od 17 września 2023 roku
3 Jak wygląda kasowanie punktów karnych z konta kierowcy od 17 września 2023 roku?
4 Jak wyglądają kursy redukujące 6 punktów karnych od 17 września 2023 roku?
5 Powrót do starych zasad wymuszony przez branżę transportową?
6 Prawdziwe problemy branży transportowej
7 Trudna sytuacja branży TSL

Niekorzystne zmiany dla kierowców – co zmieniło się w 2022 roku?

Kasowanie punktów karnych ponownie po roku to pewien ukłon w stronę kierowców. Przypominam, że w 2022 r. wprowadzono wiele zmian, które były niekorzystne z punktu widzenia zmotoryzowanych, tj.:

    • 1 stycznia 2022 r.: znacząca podwyżka mandatów.
  • 17 września 2022 r.: przedawnienie punktów karnych z konta kierowcy po 2 latach od opłacenia mandatu; maksymalna liczba 15 punktów karnych; brak kursów redukujących 6 punktów karnych; mandaty w warunkach tzw. recydywy (podwójna stawka za najgroźniejsze wykroczenia).

Czytaj także: Faktoring dla transportu

Podobne artykuły

bankrut

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

2025-05-09
inflacja w branzy transportowej 2

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

2025-04-28
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

2025-04-22
transport kierowca

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

2025-03-26
elektryk

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

2025-03-19
stluczka

Rewolucja w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co kierowcy zyskają, a co stracą?

2025-03-06

Zmiany od 17 września 2023 roku

Część przepisów utrzymała się tylko rok. Zmiany obowiązujące od dnia 17 września 2023 r. są następujące:

  • przedawnienie punktów karnych na koncie kierowcy po roku od opłacenia mandatu;
  • powrót kursów redukujących 6 punktów karnych w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego.

Jak wygląda kasowanie punktów karnych z konta kierowcy od 17 września 2023 roku?

Mimo iż ustawa zmieniająca poprzednie przepisy weszła w życie już 1 lipca 2023 r., zmiany obowiązują dopiero od 17 września. Wynika to z przygotowania procedur oraz systemu CEPiK. Kluczowe są zasady przedawnienia punktów karnych:

  • punkty karne kasują się po roku po opłaceniu mandatu;
  • punkty karne dopisane na mocy decyzji sądu przedawniają się po upływie roku od daty uprawomocnienia się orzeczenia sądu.

UWAGA! W przypadku mandatów otrzymanych do 16 września 2023 r., punkty karne za takie przewinienia utrzymują się na koncie w Centralnej Ewidencji Kierowców (CEK) przez 2 lata od opłacenia mandatu.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Jak wyglądają kursy redukujące 6 punktów karnych od 17 września 2023 roku?

Znane są też zasady organizacji kursów redukujących w ośrodkach WORD. Z warunków formalnych należy wskazać następujące kwestie:

  • szkolenia muszą prowadzić policjanci z komórki ruchu drogowego (bądź inne osoby ze specjalistyczną wiedzą z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego), psycholog transportu i egzaminatorzy (bądź osoby posiadające uprawnienia instruktora nauki jazdy lub techniki jazdy);
  • grupa szkoleniowa może liczyć maksymalnie 15 osób;
  • zajęcia muszą odbywać się stacjonarnie (nie ma kursów zdalnych);
  • ze szkolenia kierowca może skorzystać nie częściej niż raz na 6 miesięcy.

Zasady kursów redukujących 6 punktów karnych:

  • część teoretyczna – wykłady trwające 8 godzin lekcyjnych;
  • część praktyczna – zaliczenie ćwiczenia (manewr nagłego hamowania na placu manewrowym z prędkością od 30 do 50 km/h).

Plan wykładów kursów redukujących punkty karne od 17 września 2023 roku:

  • 2 godziny zajęć z policjantem lub inną osobą ze specjalistyczną wiedzą z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego – wykład z zasad i przepisów ruchu drogowego (prezentacja).
  • 2 godziny zajęć z policjantem lub inną osobą ze specjalistyczną wiedzą z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego – wykład ze skutków, przyczyn i sposobów zapobiegania wypadkom drogowym (film lub prezentacja).
  • 2 godziny zajęć z policjantem lub inną osobą ze specjalistyczną wiedzą z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego – wykład z prawnych i społecznych skutków wypadków drogowych (film).
  • 2 godziny zajęć z psychologiem transportu – wykład z psychologicznych aspektów kierowania pojazdem (film lub prezentacja).

Dla kogo redukcja 6 punktów karnych?

Punkty zredukować mogą kierowcy z prawem jazdy powyżej 12 miesięcy, którzy w wyniku popełnionych przewinień drogowych mają na koncie maksymalnie 24 punkty karne.

Redukcja punktów karnych w 4 krokach:

  1. Wypełnij zgłoszenie ośrodka WORD.
  2. Opłać uczestnictwo w kursie.
  3. Staw się w ośrodku w dniu szkolenia (przed wejściem na salę musisz okazać dowód tożsamości – koniecznie dowód osobisty lub paszport).
  4. Po ukończeniu kursu otrzymasz zaświadczenie potwierdzające udział w szkoleniu.

 

6 najstarszych punktów karnych z konta w CEK usuwa Komendant Wojewódzki Policji. Punkty są usuwane na podstawie informacji przesłanej przez WORD.

Powrót do starych zasad wymuszony przez branżę transportową?

Faktem jest, że środowiska transportowe związane z zawodowymi kierowcami postulowały zmianę przepisów w obszarze przedawnienia punktów karnych. Oczywiste jest, że utrzymywanie punktów karnych przez 2 lata od dnia opłacenia grzywny, z jednoczesnym znaczącym zaostrzeniem taryfikatora punktów karnych, stanowiło duże zagrożenie dla utraty uprawnień i braku kierowców w firmach transportowych.

Zmiany w tym obszarze, które na pewno trzeba oceniać pozytywnie, mają wzmocnić polski transport. Tak częściowy powrót do starych przepisów uzasadniał również Rafał Weber z Ministerstwa Infrastruktury.

Z drugiej strony nie sposób doszukiwać się w tym drugiego dna i walki o głosy kierowców. Zwłaszcza po tak restrykcyjnym zaostrzeniu przepisów drogowych w 2022 r. Przypominam, że po części już spełnioną obietnicą przedwyborczą były darmowe autostrady, oczywiście tylko dla wybranych pojazdów (samochody o masie dmc do 3,5 t oraz motocykle):

  • A2: odcinek Stryków – Konin (99 km) zarządzany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (od 1 lipca 2023 r.);
  • A4: odcinek Wrocław – Sośnica (162 km) zarządzany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (od 1 lipca 2023 r.);
  • A1: odcinek Rusocin – Nowa Wieś (152 km) zarządzany przez spółkę AmberOne (od 4 września 2023 r.).

Przypominam również o wcześniejszych komunikatach informujących, że docelowo wszystkie drogi szybkiego ruchu będą płatne. Oczywiście termin „bezpłatne” jest tutaj mocno umowny, ponieważ związane z tym koszty zostaną wygospodarowane w budżecie. Inicjatywa jest słuszna, natomiast należy mieć świadomość, że zapłaci za to każdy podatnik, również ten, który nie korzysta z bezpłatnych autostrad. Wciąż płatne pozostają:

  • A2: odcinek Konin – Świecko (255 km) zarządzany przez Autostradę Wielkopolską – dla aut osobowych 108 zł za przejazd;
  • A4: odcinek Katowice – Kraków (60 km) zarządzany przez Stalexport Autostrada Małopolska – dla aut osobowych 30 zł za przejazd.

Oczywiście całkowitym „przypadkiem” nowelizacja przedawnienia punktów karnych po roku wchodzi miesiąc przed wyborami. Natomiast wcale nie musi to być ukłon w stronę branży transportowej. Zwłaszcza że nadal istnieje możliwość otrzymania 15 punktów karnych, a przykładowo korzystanie z telefonu (czego nie zalecam) to kara w wysokości aż 12 punktów karnych. Co nie jest bez znaczenia wobec licznych protestów środowiska egzaminatorów Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego, warto pamiętać, że na zmianach zyskają również niedofinansowane ośrodki WORD, które mogą ponownie czerpać dochody z zajęć dla kierowców.

Prawdziwe problemy branży transportowej

Tymczasem branża transportowa faktycznie ma problemy i zmiana w przedawnianiu punktów karnych nic nie zmieni. Problemem jest ochłodzenie gospodarcze. Spowolnienie mocno uderzyło w przewoźników drogowych, a co najgorsze, wydaje się, że to jeszcze nie koniec. Potwierdzają to wskazania osób w branży, na przykład Marcina Haładudy, dyrektora sprzedaży giełdy transportowej Trans.eu, który wskazuje, że popyt na usługi transportowe spadł nawet o 15–20 proc.

Optymistycznych danych nie przedstawia również Giełda ładunków Timocom. Z wyliczeń wynika, że w miesiącach od kwietnia do czerwca 2023 r. oferta frachtów w Europie spadła o ponad 46 proc. względem analogicznego okresu rok wcześniej, a spadek cen za kilometr wyniósł 14,1 proc.

Wydaje się, że sytuacji nie poprawi nawet cięcie stóp procentowych przez Narodowy Bank Polski. Polskie przedsiębiorstwa transportowe działają przede wszystkim w skali europejskiej, a więc ważniejsza jest koniunktura w strefie euro.

Korzyścią dla branży nie są także zaostrzenia na rynku pracy, w tym wzrost płacy minimalnej oraz wprowadzenie tzw. pakietu mobilności. Oznacza to odpowiednio wzrost kosztów oraz znaczący spadek wydajności kierowców, dyspozytorów, spedytorów i planistów.

Niekorzystny wpływ mają także braki na rynku zawodowych kierowców. W tym obszarze powrót do kasowania punktów po roku jest korzystny. Wciąż dużym obciążeniem są wysokie ceny paliwa, na co wpływ ma embargo na rosyjską ropę. Sytuacji nie poprawia także spełnianie rygorystycznych norm emisji spalin, co zmusza do wymiany floty. To wszystko doprowadziło do sytuacji, że transport staje się coraz mniej rentowny.

Trudna sytuacja branży TSL

Nic dziwnego, że rośnie niewypłacalność firm z branży TSL. Według raportu Coface, w porównaniu do 2021 r. niewypłacalność w kolejnych 12 miesiącach wzrosła aż o 105 proc. Opóźnienia w regulowaniu faktur przez spedytorów sięgają nawet ponad 50 dni, a handel detaliczny odnotował wzrost niewypłacalności aż o 57 proc. Branża transportowa przechodzi więc trudne czasy i zwłaszcza wiele małych firm może mieć duży problem z utrzymaniem się na rynku.

Potwierdzają to statystyki. Według Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczej w I połowie 2023 r. upadłość ogłosiło siedem przedsiębiorstw z branży transportu drogowego towarów, a więc tyle, ile w 12 miesiącach 2022 r. Zwiększa się też liczba postępowań upadłościowych i restrukturyzacyjnych – 2367 w okresie styczeń-czerwiec 2023 r. do 2730 w całym 2022 r. i tylko 1051 w 2019 r.

Tekst napisany we współpracy z naszym partnerem, firmą Finea, specjalizującą się w finansowaniu branży TSL.

5/5 - (2 votes)
Tags: branża tsldrogówkaFineakasowanie punktów karnychmandatnowe przepisy
Marek Polubiatko

Marek Polubiatko

Przedsiębiorca, który pracę na etacie porzucił w 2011 roku. Prywatnie sarkastyczny introwertyk, indywidualista i nonkonformista, który charakteryzuje się samodzielnym myśleniem i lubi mieć własne zdanie. Finansami zainteresowany i z uwagi na prowadzenie JDG, i jako miłośnik inwestowania na giełdzie oraz w inne aktywa. Lubiący dobre kino i książki, interesujący się również sportem i historią.

Podobne Wpisy

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

autor Dominik Bożek
2025-05-09
0
bankrut

Na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza: są klienci, są faktury, są zamówienia. Przychody rosną z roku na rok, a firma ma pełne ręce roboty. A jednak… ogłasza upadłość. Dla wielu przedsiębiorców to scenariusz trudny do wyobrażenia – przecież skoro wpływa tyle pieniędzy, firma powinna kwitnąć. Rzeczywistość bywa jednak brutalna. Wysoki przychód nie gwarantuje przetrwania na rynku. Brutalna lekcja wielu przedsiębiorców Wielu właścicieli firm z dumą prezentuje rosnące słupki sprzedaży. I słusznie – oznaczają, że na ich produkty lub usługi jest popyt. Problem w tym, że faktura wystawiona klientowi nie jest równoznaczna z pieniędzmi, które trafiają do firmowej kasy. To tylko obietnica zapłaty – czasem realizowana po 14, 30, a nawet 60 dniach. W tym czasie firma nadal musi regulować...

Czytaj więcej

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

autor Dominik Bożek
2025-04-28
0
inflacja w branzy transportowej 2

Po trudnym dla branży TSL okresie, pełnym spadków, wysokich kosztów i fali niewypłacalności, wreszcie pojawiają się pierwsze sygnały poprawy. Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów oraz wzrostu sprzedaży przyczep i naczep wskazują, że rynek powoli się odbudowuje. Przewoźnicy z ostrożnym optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na większą liczbę zleceń i poprawę rentowności. Jednocześnie sektor transportu i logistyki wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami: rosnącą luką pokoleniową wśród kierowców, wydłużającym się czasem oczekiwania na płatności oraz ryzykiem oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów. W tak zmiennym otoczeniu gospodarczym skuteczne zarządzanie płynnością finansową oraz umiejętność szybkiej weryfikacji partnerów biznesowych stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Jak wygląda aktualna kondycja branży i na co muszą przygotować się przedsiębiorcy w 2025 roku? Czy warto wierzyć w...

Czytaj więcej

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

autor Magdalena Grochocka
2025-04-22
0
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Nowy rządowy zespół do spraw gospodarki nieformalnej budzi skrajne emocje. Z jednej strony zapowiadana jest bezkompromisowa walka z szarą strefą i nielegalnym zatrudnieniem. Z drugiej – coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: czy to rzeczywiście krok ku uczciwej konkurencji, czy może kolejny sposób na zwiększenie wpływów do budżetu kosztem mikrofirm i samozatrudnionych? W czasach, gdy zaufanie do instytucji państwowych jest kruche, a skomplikowane przepisy pozostawiają szerokie pole do interpretacji, obawy o nadużycia nie są bezzasadne. Nowy zespół rządowy: czym jest i po co powstał? Pod koniec marca rząd ogłosił powołanie Zespołu do spraw Przeciwdziałania Gospodarce Nieformalnej. Brzmi jak coś pomiędzy think-tankiem a grupą operacyjną – i w pewnym sensie tak właśnie ma działać. Formalnie zespół ma charakter międzyresortowy i skupia...

Czytaj więcej

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

autor Dominik Bożek
2025-03-26
0
transport kierowca

W polskim transporcie drogowym cicho, ale systematycznie rozlewa się nowy trend. Właściciele firm, którzy jeszcze niedawno inwestowali w rozbudowę floty, zatrudniali kierowców i skalowali działalność, dziś coraz częściej… się wycofują. Świadomie ograniczają park maszynowy do 2–3 zestawów, siadają sami za kółko i prowadzą firmę w modelu „mały, ale rentowny”. Skąd ta zmiana podejścia i co to oznacza dla branży? Skalowanie się przestało opłacać Zgodnie z danymi Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), aż 60% firm transportowych w Polsce planuje ograniczenie floty i redukcję zatrudnienia. Dane rejestracyjne to potwierdzają – w lutym 2025 roku liczba nowych ciężarówek spadła o 7,6% rok do roku. To najmniejsza liczba od 5 lat. Przyczyn takiej zmiany jest kilka: Brak efektu skali – większa liczba pojazdów nie...

Czytaj więcej

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

autor Magdalena Grochocka
2025-03-19
0
elektryk

Dziś elektryki są już codziennością na drogach Europy Zachodniej, a w Norwegii stanowią zdecydowaną większość nowo rejestrowanych pojazdów. Tymczasem w Polsce ich udział w rynku wciąż jest marginalny. Mimo wprowadzania kolejnych programów dopłat i dynamicznego wzrostu liczby stacji ładowania, samochody elektryczne wciąż nie zdobyły serc polskich kierowców. Dlaczego elektromobilność w Polsce rozwija się wolniej niż w innych krajach Unii Europejskiej? Co stoi na przeszkodzie szerokiej adopcji elektryków i czy jest szansa na przełom w najbliższych latach? Aktualny stan rynku pojazdów elektrycznych w Polsce Rok 2024 przyniósł dalszy wzrost liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach. Na koniec grudnia w kraju zarejestrowanych było 80 699 osobowych i użytkowych pojazdów w pełni elektrycznych (BEV), co oznacza przyrost o 24 223 sztuki w ciągu...

Czytaj więcej

Rewolucja w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co kierowcy zyskają, a co stracą?

autor Magdalena Grochocka
2025-03-06
0
stluczka

Podwyższone sumy gwarancyjne, nowe zasady dotyczące ruchu pojazdu, dodatkowe zabezpieczenia dla poszkodowanych – to tylko część zmian, które wchodzą w życie po nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Co to oznacza dla kierowców? Czy możemy spodziewać się wzrostu składek OC? Jakie nowe obowiązki nałożono na ubezpieczycieli? Nowe regulacje w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co warto wiedzieć? W 2024 roku wprowadzono istotne zmiany w przepisach dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych, które wpłyną zarówno na kierowców, jak i na rynek ubezpieczeniowy. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 r., dostosowuje polskie regulacje do unijnych dyrektyw oraz wprowadza mechanizmy zwiększające ochronę poszkodowanych. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 roku, została ogłoszona 22 października 2024 roku i weszła w życie 6 listopada 2024...

Czytaj więcej

3,3 miliarda zł długu w branży TSL – poznaj 7 przyczyn tej katastrofy

autor Marek Polubiatko
2025-03-19
0
ciezarowka tsl

Branża TSL nadal chyli się ku upadkowi. Liczby nie kłamią, a informacje podane przez BIG InfoMonitor są bardzo niepokojące. Według danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor na koniec listopada 2024 roku dług sektora TSL przekroczył 3,3 mld złotych. Oznacza to, że w rok zadłużenie urosło o ponad 15 proc. Przyczyn wzrostu zadłużenia jest kilka. Niestety, nie ma gwarancji, że w 2025 roku będzie lepiej. Fatalne dane branży TSL – zadłużenie mocno w górę Według danych Krajowego Rejestru Długów sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny (TSL) jest zadłużony na przeszło 1,4 mld zł. Zadłużonych jest blisko 31 tys. firm, z czego ponad 21 tys. to jednoosobowe działalności gospodarcze. Średnio dłużnik z sektora TSL musi oddać niespełna 47 tys. zł. Największy procent ogólnego zadłużenia generują firmy zarejestrowane...

Czytaj więcej

Miliony euro dla firm. Jak RED III zmienia rynek i kto na tym skorzysta?

autor Magdalena Grochocka
2025-02-14
0
pedzacy samochod

Unia Europejska wprowadza kolejne rewolucyjne zmiany w energetyce. RED III to dyrektywa, która na dobre zmieni zasady gry w transporcie, przemyśle i ciepłownictwie. Biopaliwa, zielony wodór, odnawialne źródła energii – to już nie tylko ekologiczne hasła, ale konkretne wymogi, które Polska musi spełnić. Firmy, które odpowiednio wcześnie dostosują się do tych zmian, mogą liczyć na ogromne dotacje i rynkowe przewagi. Kto zyska, a kto zostanie w tyle? Gdzie leżą największe szanse inwestycyjne dla polskich przedsiębiorstw?  Dyrektywa RED III – co to jest i jakie są jej główne założenia? Dyrektywa RED III (Renewable Energy Directive III) to trzecia wersja unijnej dyrektywy dotyczącej promowania energii ze źródeł odnawialnych. Została przyjęta jako część pakietu „Fit for 55”, którego celem jest redukcja emisji gazów...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

kolarstwo wyscig

Wyścig Tour de France. Sport, biznes i działalność marketingowa

2024-04-09
sklep gucci

Dom Gucci – podróż do świata luksusu, zbrodni i wielkich pieniędzy

2024-04-09
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

pokoj streamera

Fiskus poluje na streamerów! Koniec raju podatkowego dla donejtów

2025-05-23
wybor formy opodatkowania portalfpl

Jaką formę opodatkowania wybrać, zakładając działalność gospodarczą?

2025-05-22
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?