• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Grudzień 2025
  • Ranking faktoringu
środa, 10 grudnia, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    flaga unia europejska
    Temu i Shein w tarapatach! Bruksela szykuje rewolucję, która zmieni zakupy milionów Europejczyków
    wybor formy opodatkowania portalfpl
    Zmiana sposobu opodatkowania w trakcie roku? KIS: To możliwe!
    tabletki pieniadze zus
    Wakacje od ZUS 2025 – coraz mniej czasu na wniosek. Zainteresowanie różne w zależności od regionu
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    budowlanka kask
    Budujemy mniej, wolniej i drożej. Europejskie budownictwo uderza w ścianę
    stary czlowiek
    Złoty wiek seniorów to szansa na intratny biznes. Te branże będą rosły jak na drożdżach
    prezenty swieta
    Gadżety reklamowe w firmie – co warto wybrać?
    ksiegowe mysla
    Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?
    mehmet talha onuk 8t6tk7LYLrE unsplash
    Polska firma rewolucjonizuje warsztaty samochodowe
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Dokumenty i terminy podatkowe a płynność firmy
    Nie przepłacaj! Oto wydatki, które MUSISZ odliczyć przed końcem roku
    polski sejm
    Jakie podwyżki czekają nas w 2026 roku?
    rejestracja w zus pue
    Czy ZUS przejmie naliczanie składek? W przygotowaniu jest projekt ustawy
    wybor formy opodatkowania portalfpl
    Zmiana sposobu opodatkowania w trakcie roku? KIS: To możliwe!
    ksiegowe mysla
    Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    flaga unia europejska
    Temu i Shein w tarapatach! Bruksela szykuje rewolucję, która zmieni zakupy milionów Europejczyków
    wybor formy opodatkowania portalfpl
    Zmiana sposobu opodatkowania w trakcie roku? KIS: To możliwe!
    tabletki pieniadze zus
    Wakacje od ZUS 2025 – coraz mniej czasu na wniosek. Zainteresowanie różne w zależności od regionu
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    budowlanka kask
    Budujemy mniej, wolniej i drożej. Europejskie budownictwo uderza w ścianę
    stary czlowiek
    Złoty wiek seniorów to szansa na intratny biznes. Te branże będą rosły jak na drożdżach
    prezenty swieta
    Gadżety reklamowe w firmie – co warto wybrać?
    ksiegowe mysla
    Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?
    mehmet talha onuk 8t6tk7LYLrE unsplash
    Polska firma rewolucjonizuje warsztaty samochodowe
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Dokumenty i terminy podatkowe a płynność firmy
    Nie przepłacaj! Oto wydatki, które MUSISZ odliczyć przed końcem roku
    polski sejm
    Jakie podwyżki czekają nas w 2026 roku?
    rejestracja w zus pue
    Czy ZUS przejmie naliczanie składek? W przygotowaniu jest projekt ustawy
    wybor formy opodatkowania portalfpl
    Zmiana sposobu opodatkowania w trakcie roku? KIS: To możliwe!
    ksiegowe mysla
    Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków

Julia Mraczny autor Julia Mraczny
2025-10-24
w Biznes pod lupą
0
transport publiczny

Czy bieda to naprawdę stan umysłu, jak niedawno stwierdziła znana aktorka i piosenkarka na antenie TVN? Zdecydowanie łatwiej wierzyć w to i swoją unikalność, gdy urodziłeś się w zamożnej rodzinie słynnego polskiego artysty w stolicy Polski, gdzie dostęp do edukacji, koneksji i możliwości jest znacząco łatwiejszy, niż w innych częściach kraju.

Jednak nie wszyscy mają to szczęście. Zjawisko wykluczenia transportowego wciąż stanowi przeszkodę dla ogromnego odsetka Polaków. Znaczna część naszego społeczeństwa mierzy się z problemami infrastrukturalnymi i społecznymi, które mają swoje źródło nie tylko w biedzie, ale także w ograniczonym dostępie do podstawowych usług i możliwości. Zastanówmy się zatem jaka jest skala problemu, z jakich przywilejów korzystają osoby urodzone w dużych miastach i jak wyrównać szanse dla wszystkich Polaków.

Spis treści schowaj
1 Na czym polega wykluczenie transportowe?
2 Wykluczenie transportowe w Polsce
3 Jak zjawisko wykluczenia transportowego wpływa na zarobki?
4 Na co wpływa na wykluczenie transportowe?
5 Przywileje osób urodzonych w dużych miastach
6 Jak rozwiązać problem wykluczenia transportowego?
7 Czas zakończyć podział na Polskę A i B

Na czym polega wykluczenie transportowe?

Pojęcie „wykluczenia transportowego” odnosi się do sytuacji, w której jednostki lub grupy nie mają wystarczającego dostępu do środków transportu publicznego, co skutkuje ograniczeniami w korzystaniu z usług publicznych, a także pogorszeniem dostępu do wysokiej jakości edukacji, możliwości rozwoju zawodowego, kontaktów towarzyskich oraz uczestnictwa w życiu społecznym i politycznym.

Podobne artykuły

budowlanka kask

Budujemy mniej, wolniej i drożej. Europejskie budownictwo uderza w ścianę

2025-12-09
mehmet talha onuk 8t6tk7LYLrE unsplash

Polska firma rewolucjonizuje warsztaty samochodowe

2025-11-27
Błędy przy zakładaniu firmy

Komornicy alarmują: Tylko 25% skuteczności egzekucji. Bez reformy Polska utonie w długach

2025-11-24
pexels martabranco 33000309

Czy Polska to kraj bogacących się biedaków? Rosną nam pensje, ale nie oszczędności

2025-11-19
pracownik z teczka

Czterodniowy tydzień pracy – dlaczego to się nie uda?

2025-11-14
Analiza składowych rankingu faktoringu

Firmy chcą gotówki szybciej. Coraz więcej z nich wybiera rozwiązanie, które przyspiesza płatność

2025-11-13

UNICEF Polska definiuje wykluczenie transportowe dzieci i młodzieży jako:

Sytuację, w której ze względu na brak możliwości lub trudności w korzystaniu z transportu dzieci i młodzież mają ograniczony przestrzennie i/lub czasowo dostęp do edukacji, usług publicznych oraz relacji społecznych.

Innymi słowy, wykluczeniem transportowe to przede wszystkim kwestia nierówności. Osoby zamieszkujące tereny wiejskie, małe miejscowości, ludzie starsi, czy z niepełnosprawnościami są w szczególnej grupie ryzyka.

Wykluczenie może oznaczać:

  • brak kursów transportu publicznego lub ich skrajne ograniczenie (np. tylko raz lub kilka razy dziennie),
  • bardzo długie czasy dojazdu (przez konieczność przesiadek i oczekiwania),
  • koszty biletów, które stają się barierą ekonomiczną,
  • ograniczoną mobilność czasową (np. połączenia tylko rano, brak kursów wieczorem),
  • geograficzne odcięcie od najważniejszych usług (edukacja, zdrowie, praca).

W efekcie, osoba dotknięta tym problemem staje się niejako „uwiązana” w miejscu, co ogranicza jej wybory życiowe i możliwości osiągnięcia sukcesów zawodowych.

Wykluczenie transportowe w Polsce

Skala problemu w Polsce sytuacja jest znacząca. To utrudnienie nie dotyczy nielicznych, ale aż 15 milionów Polaków. Zgodnie z danymi UNICEF Polska przeciętnie w gminie wiejskiej lub miejsko-wiejskiej dostęp do transportu publicznego mają mieszkańcy 83% sołectw (ok. 34 tys.). Jednocześnie warto podkreślić, że transport lokalny (wraz ze szkolnym) był jedną z najczęściej wskazywanych kategorii malejących wydatków w budżetach gmin, a w latach 2014-2020 prawie dwukrotnie zmalała liczba tras obsługiwanych przez przewoźników.

Co więcej, według Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu do 20% miejscowości w Polsce w ogóle nie dojeżdża transport publiczny, a drugie tyle ma go w minimalnym zakresie, tzn. może liczyć na pojedyncze kursy tylko w dni nauki szkolnej.

Z raportu „Wykluczenie transportowe dzieci i młodzieży w Polsce” opracowanego przez UNICEF wynika, że 14% młodzieży w wieku 12-19 lat jest zagrożona wykluczeniem transportowym. W ramach tego samego badania: 30% ankietowanych uznało, że w ich miejscu zamieszkania dostęp do komunikacji publicznej stanowi problem, 44% uczniów szkół średnich przy wyborze szkoły kierowało się dostępnością transportu, a 21% deklaruje, że wybrałoby inną szkołę, gdyby nie kwestie transportowe.

Rzeczniczka Praw Dziecka Monika Horna-Cieślak w 2023 roku stwierdziła, że:

Zgodnie z Konwencją o prawach dziecka, każda młoda osoba ma prawo do edukacji, rozwijania talentów, uczestnictwa w zajęciach kulturalnych i rekreacyjnych oraz do wypoczynku. (ALE) Dzieci wykluczone transportowo nie mają takich samych szans, jak rówieśnicy i nie mogą w pełni wykorzystywać swojego potencjału. Może to również wpływać negatywnie na ich kondycję psychiczną.

Natomiast z raportu GUS na temat transportu publicznego w Polsce za 2024 rok wynika, że ponad 90% mieszkańców dużych miast korzysta regularnie z transportu publicznego, podczas gdy na wsiach i w małych miejscowościach ten współczynnik wynosi zaledwie 43%.


Finea dla Transportu – finansowanie, które napędza polskie drogi

Nie każdy ma równe szanse, ale każda firma transportowa może mieć wsparcie.

Dzięki produktowi Finea, Faktoring TSL przewoźnicy z całej Polski – również z mniejszych miejscowości – zyskują szybki dostęp do gotówki i stabilność finansową, niezależnie od odległości od dużych miast.

💡 Wypłata środków nawet w 15 minut
💡 Brak ukrytych kosztów
💡 Bezpieczny faktoring dla firm z sektora transportu

👉 Wystarczy, że wystawisz fakturę – Finea wypłaci Ci środki, a z kontrahentem rozliczy się później.
👉 Bez skomplikowanych procedur i czekania tygodniami na przelew.

Dzięki temu Ty możesz jechać dalej. Finea zajmie się resztą.

Dowiedz się więcej


Jak zjawisko wykluczenia transportowego wpływa na zarobki?

Zjawisko wykluczenia transportowego nie dotyczy tylko Polski. To problem globalny, powodujący nierówności w dostępie do infrastruktury transportowej, który często związany z ubóstwem, izolacją geograficzną, a także marginalizacją społeczno-ekonomiczną.

Badania przeprowadzane w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie dowodzą, że imigranci, osoby o niższym statusie ekonomicznym, mieszkające na obszarach podmiejskich lub wiejskich mają znacznie gorszy dostęp do transportu i tym samym do miejsc pracy, usług zdrowotnych czy edukacji.

Ekonomiści Clément Bosquet z Uniwersytetu Cergy-Pontoise we Francji i Henry G. Overman z London School of Economics wykorzystują szczegółowe dane pochodzące z brytyjskiego badania panelowego gospodarstw domowych (British Household Panel Survey), aby prześledzić związek między wielkością miasta urodzenia danej osoby w Wielkiej Brytanii a jej zarobkami jako osoby dorosłej aktywnej zawodowo. Zgodnie z wynikami badania opublikowanego na łamach „Journal of Urban Economics” dzieci urodzone w dużych zarabiają w dorosłym życiu więcej:

Wielkość miasta, w którym ktoś się urodził, ma spory wpływ na zarobki w późniejszym życiu. Technicznie rzecz biorąc, poziom dostosowania płac do wielkości miasta urodzenia wynosi 4,2% – to dwie trzecie poziomu dostosowania do wielkości obecnego miasta (6,8%). Ma to duży wpływ na zarobki. Przykładowo, biorąc pod uwagę wyłącznie cechy demograficzne, takie jak wiek i płeć, osoba urodzona w Londynie w 1971 r. zarobi średnio o 6,6% więcej niż osoba urodzona w Manchesterze i o 9,3% więcej niż osoba urodzona w Liverpoolu.

Socjologowie, tacy jak William Julius Wilson i Patrick Sharkey, wykazali, że w mniej uprzywilejowanych dzielnicach najczęściej występuje zjawisko chronicznego i skoncentrowanej biedy i pułapki ubóstwa, czyli sytuacja, w której wysokie koszty podwyższenia kwalifikacji i podjęcia pracy (m.in. koszty opieki nad dziećmi, dojazdów do pracy, wyższe koszty wyżywienia) czynią podjęcie pracy nieopłacalnym

Natomiast Wiktor Mastalerz, analityk danych zainteresowany wykluczeniem komunikacyjnym zauważa, że to zjawisko:

W sposób jednoznaczny wpływa na rynek pracy i poziom życia. Biorąc pod uwagę trzy mierniki ekonomicznego poziomu życia: wskaźnik dochodów, liczba bezrobotnych i procent pracujących w całkowitej liczbie mieszkańców, te miejsca, które są najbardziej wykluczone są też tymi, gdzie zarobki są niższe, a bezrobocie większe.

Na co wpływa na wykluczenie transportowe?

Wykluczenie transportowe przekłada się na wiele obszarów życia, a jego wpływ wykracza znacznie poza kwestie samego czasu i kosztów dojazdu. Zjawisko wykluczenia transportowego przekłada się na:

  • Utrudniony dostęp do edukacji – dzieci i młodzież są zmuszone do uzależnienia wyboru szkoły i profilu od możliwości dojazdu, a nie swoich zainteresowań, talentów czy kompetencji.
  • Ograniczenie dostępu do uczestnictwa w zajęciach pozalekcyjnych – dzieci mieszkające w oddalonych miejscach często nie mogą pozostawać po lekcjach na zajęciach dodatkowych, bo muszą zdążyć na autobus lub pociąg, a przy tym mają ograniczony wybór zajęć.
  • Ograniczenie dostępu do służby zdrowia – jak twierdzi wiceminister Wojciech Konieczny: mieszkańcy wsi są leczeni rzadziej niż pacjenci korzystający z opieki zdrowotnej w miastach. Największe dysproporcje są w dostępie do specjalistów, do rehabilitacji i leczenia szpitalnego.
  • Ograniczenie dostępu do rynku pracy – brak odpowiedniej infrastruktury oznacza dłuższy czas dojazdu, wyższe koszty i ograniczone możliwości podjęcia pracy poza miejscem zamieszkania.
  • Izolacja społeczna i ograniczone relacje rówieśnicze – badania pokazują, że aż 30% młodych osób w wieku 12-19 lat uznało, że „gdyby nie kwestia dojazdów, ich relacje ze znajomymi byłyby lepsze”.
  • Ograniczenie dostępu do obiektów rozrywki, kultury i rekreacji.

Ubóstwo to znacznie więcej niż tylko brak pieniędzy. Chodzi także o ograniczoną mobilność, mniej możliwości i znacznie trudniejszy start życiowy. Wykluczenie transportowe może być zatem jednym z mechanizmów utrwalania nierówności społecznych.

Przywileje osób urodzonych w dużych miastach

Mieszkanie w dużym mieście niesie ze sobą wiele istotnych przewag i ułatwień, które stają się znaczącym elementem nierówności społecznej. W metropoliach dostęp do edukacji i rynku pracy jest znacznie lepszy — oferty szkół, uczelni, kursów zawodowych oraz pracodawców są zwykle liczne i różnorodne, a „sieć” transportu miejskiego umożliwia dojazd o różnych porach dnia. Badania wskazują, że duże miasta oferują młodym ludziom więcej możliwości rozwoju i dobrobytu:

Duże miasta dają młodym przywileje, rozwój i dobrobyt, a w małych nadal trzeba szukać pracy po znajomości.

Jednocześnie w dużych miastach łatwiej o rzeczone znajomości i koneksje. Osoby urodzone w metropoliach już od pierwszych lat życia obrastają siecią kontaktów, które w przyszłości mogą zaowocować lepszym dostępem do usług i możliwości zawodowych, gdy populacja mniejszych miast często szuka szans i znajomości dopiero po osiągnięciu pełnoletności.  Mieszkańcy większych miast częściej mają też możliwość pozostania w domu rodzinnym, oraz korzystania z dziedziczonego kapitału mieszkaniowego w dobrze skomunikowanej lokalizacji.

Osoby mieszkające w dużych miastach zazwyczaj nie marnują tyle czasu na dojazdy, bo dostępność komunikacji zbiorowej, gęstsze siatki połączeń, krótsze dystanse i częstsze kursy sprawiają, że codzienny czas transportu jest znamiennie krótszy. Ten zysk czasowy z kolei przekłada się na możliwość wyboru szkoły, pracy czy uczestnictwa w aktywnościach pozaszkolnych.

W sumie więc osoby urodzone w dużych miastach zaczynają z „lepszej pozycji”. I to nie tylko dzięki większej różnorodności możliwości, ale dzięki infrastrukturze, która ułatwia ich wykorzystanie.

Jak rozwiązać problem wykluczenia transportowego?

Redukcja zjawiska wykluczenia transportowego wymaga systemowych działań, które uczynią transport publiczny dostępnym dla wszystkich. W pierwszej kolejności konieczne jest rozbudowanie i poprawienie jakości transportu publicznego. Dotyczy to zarówno zwiększenia częstotliwości kursów na obszarach mało skomunikowanych, jak i zapewnienia, by kursy odbywały się o godzinach umożliwiających powrót po zajęciach lub pracy.

Kolejnym istotnym rozwiązaniem jest traktowanie transportu publicznego jako usługi o charakterze podstawowym, analogicznie do edukacji czy ochrony zdrowia. Mobilność mieszkańców nie może być uzależniona jedynie od opłacalności przewozów. Powinna być gwarantowanym elementem prawa do uczestnictwa w życiu społecznym i gospodarczym.

Równie ważne są uzupełniające rozwiązania technologiczne i operacyjne, takie jak transport „na żądanie” w gminach słabo skomunikowanych, integracja różnych środ­ków transportu (kolej, autobus, rower, transport ostatniej mili), taryfy ulgow­e dla osób o niższych dochodach, oraz poprawa jakości analizy danych i monitoringu (dane z całego świata wskazują na większe ryzyko bycia ofiarą napaści jako kobieta w komunikacji miejskiej, co skutkuje ograniczeniem możliwości kobiet i dziewczynek z gorzej sytuowanych rodzin).

W związku z tym samorządy są zachęcane do włączenia w swoim planowaniu strategii transportu jako elementu polityki społecznej – np. tworzenie zapewnionych korytarzy komunikacyjnych do placówek edukacyjnych, sportowych czy zdrowotnych oraz dostosowywanie rozkładów jazdy do codziennych potrzeb dzieci, młodzieży, osób starszych i osób z niepełnosprawnościami. Programy takie jak Miasto Przyjazne Dzieciom (prowadzone m.in. przez UNICEF) przedstawiają dobre praktyki, obejmujące m.in. darmowe przejazdy dla uczniów lub rodzin wielodzietnych czy specjalne linie dowozowe do szkół.

Istotna jest także sprawna współpraca między szczeblem lokalnym, wojewódzkim i centralnym tak, aby transport publiczny stanowił spójny system. Według eksperta Macieja Mysony:

Stan ten nie ulegnie zmianie, dopóki Ministerstwo Infrastruktury nie wprowadzi jednego krajowego punktu dostępowego zawierającego informacje o tym jak i gdzie kursują autobusy. Dodam, że dziś samorządy posiadają te dane, ale są one zbierane w nieustandaryzowanej formie, czyli… Posiadamy informacje, których nie da się w żaden sposób wykorzystać. Opracowanie systemu krajowego pozwoliłoby sprawniej organizować połączenia oraz dostarczyłoby syntetycznej informacji, gdzie kierować środki pomocowe. Dodatkowo, agregując dane historyczne można byłoby porównywać w prosty sposób zmiany oferty ze względu na oddziaływanie czynników zewnętrznych.

Na koniec należy podkreślić, że transport publiczny nie jest wyłącznie kwestią infrastruktury. To kapitał społeczny, jak również warunek wyrównywania szans i przeciwdziałania marginalizacji.
3 750x200 1

3 300x250 1

Czas zakończyć podział na Polskę A i B

Wykluczenie transportowe to realny problem, który dotyka 15 milionów osób i ma długofalowe konsekwencje dla edukacji, pracy, uczestnictwa społecznego i rozwoju indywidualnego. Mieszkańcy dużych miast korzystają z przywilejów, które są niedostępne dla mieszkańców mniejszych miejscowości czy obszarów słabo skomunikowanych. Osoby, które żyją w regionach peryferyjnych, mogą doświadczać ograniczeń, które znacznie utrudniają ich start życiowy i dostęp do pełni możliwości.

Przyszłość mobilności powinna być inkluzywna i nie zostawiać nikogo w tyle. Jeśli uda się sprawić, że transport publiczny stanie się realnie dostępny dla wszystkich, wówczas poprawi się nie tylko sytuacja materialna Polaków, ale i zakończy się podział na Polskę A i B, o którym politycy zdają sobie przypominać wyłącznie w okresie kampanii wyborczych.

5/5 - (1 vote)
Tags: biznes pod lupąwykleczenie transportowe
Julia Mraczny

Julia Mraczny

Doświadczony copywriter, redaktor, twórca cyfrowy oraz tłumacz języka angielskiego, oraz rosyjskiego. Pierwszy tytuł magistra uzyskała na kierunku filologia rosyjska z językiem angielskim na Uniwersytecie Śląskim, a drugi na kierunku International Business Law and Arbitration. Od kilku lat jest wolnym strzelcem i zajmuje się korektą, przekładem i tworzeniem treści w języku polskim, rosyjskim i angielskim. Pasjonuje się światem biznesu, socjologią i słowem pisanym. Ostatnio najwięcej pisze na temat meandrów prawnych, zawiłości finansów i inwestycji, a także tajników marketingu. Spełnia się także jako mentorka aspirujących tłumaczy i copywriterów, angażując się w prowadzenie kursów swojego autorstwa.

Podobne Wpisy

Budujemy mniej, wolniej i drożej. Europejskie budownictwo uderza w ścianę

autor Julia Mraczny
2025-12-09
0
budowlanka kask

Europejski sektor budowlany nie ma się zbyt dobrze. Pomimo ambitnych planów inwestycyjnych, ogromnych potrzeb infrastrukturalnych i wsparcia unijnych funduszy, sektor budowlany stoi w obliczu kryzysu. Właściciele firm budowlanych biją na alarm z powodu braku rąk do pracy i wspominają o projektach, których nie są w stanie zrealizować z uwagi na niedobory materiałów. Jeżeli ten problem nie zostanie rozwiązany, wiele inwestycji może zostać odłożonych w czasie. To nie jest przejściowe spowolnienie. To strukturalny problem, który może zablokować realizację nawet najlepiej zaplanowanych inwestycji. Zgłębmy zatem sytuację w branży i zastanówmy się, co ten kryzys może oznaczać dla przyszłości Europy. Europejski sektor budowlany w liczbach Sektor budowlany stanowi fundamentalną część gospodarki i społeczeństwa Unii Europejskiej (UE), pozostając ważnym ośrodkiem zatrudnienia w Europie. Budownictwo...

Czytaj więcej

Polska firma rewolucjonizuje warsztaty samochodowe

autor Julia Mraczny
2025-11-27
0
mehmet talha onuk 8t6tk7LYLrE unsplash

W 2024 roku na rynku pojawiło się rozwiązanie, które wywołało poruszenie zarówno wśród producentów części i sieci warsztatowych, jak i inwestorów technologicznych z branży motoryzacyjnej. Mowa o wyspecjalizowanym asystencie opartym na sztucznej inteligencji przeznaczonym dla warsztatów samochodowych. Ta technologia okazała się brakującym ogniwem łączącym motoryzację i sztuczną inteligencję w praktycznym, działającym modelu biznesowym. PilotGo.ai to gotowy produkt, testowany w polskich warsztatach i wdrażany przez znaczące podmioty branżowe, takie jak Nexus Automotive Polska. Jego twórcy twierdzą, że to dopiero początek zmian, a analizy rynku potwierdzają, że cyfryzacja warsztatów w Europie dopiero raczkuje. Przewagę zyskają więc ci, którzy zainwestują w narzędzia rozwiązujące codzienne problemy branży, a my pod lupę weźmiemy ten innowacyjny, polski wynalazek. PilotGo.ai na Onstage Demo Day Jakiś czas temu...

Czytaj więcej

Komornicy alarmują: Tylko 25% skuteczności egzekucji. Bez reformy Polska utonie w długach

autor Katarzyna Zuba
2025-11-24
0
Błędy przy zakładaniu firmy

Postępowanie egzekucyjne jest ostatnim etapem dochodzenia roszczeń finansowych. Jest też ostatnią deską ratunku dla wierzycieli, którzy mają nadzieję, że to właśnie komornik skutecznie odzyska dług, ponieważ tylko on ma możliwość zajęcia majątku dłużnika. Jak się jednak okazuje, skuteczność egzekucji komorniczej w Polsce jest na bardzo niskim poziomie, bo w niektórych rewirach odzyskiwanych jest zaledwie kilka procent należności. Średnio jedna na cztery sprawy u komornika kończy się odzyskaniem długu Według Krajowej Rady Komorniczej skuteczność egzekucji w Polsce wynosi około 25%. Wynik ten nie jest oszałamiający, bo oznacza, że zaledwie jedna na cztery sprawy kończy się sukcesem, a więc odzyskaniem pieniędzy dla wierzyciela. Niestety znacznie gorzej prezentują się takie statystyki dla poszczególnych rewirów, ponieważ w wielu z nich skuteczność egzekucji nie przekracza...

Czytaj więcej

Czy Polska to kraj bogacących się biedaków? Rosną nam pensje, ale nie oszczędności

autor Julia Mraczny
2025-11-19
0
pexels martabranco 33000309

W ostatnich latach budżety Polaków wyraźnie pęczniały. Zgodnie ze statystykami Eurostatu nasze dochody rozporządzalne rosły szybciej, niż w jakimkolwiek innym kraju Unii Europejskiej. Na papierze jesteśmy więc europejskim liderem. Krajem, w którym siła nabywcza obywateli rośnie się w imponującym tempie. Jednak kiedy przyjrzeć się temu, co dalej robimy z tymi pieniędzmi, obraz przestaje być tak kolorowy. Według najnowszego raportu Eurostatu Polacy należą do narodów, które najmniej oszczędzają i inwestują w całej Unii. Mimo że zarabiamy coraz więcej, to nasz majątek (liczony po odjęciu zobowiązań) jest drugim najniższym w Europie tuż po Rumunii. To paradoks, który oddaje charakter współczesnej polskiej gospodarki, a także poziomu wiedzy finansowej Polaków. Chętnie konsumujemy, coraz mniej boimy się wydawać, ale wciąż nie potrafimy stworzyć solidnej poduszki...

Czytaj więcej

Czterodniowy tydzień pracy – dlaczego to się nie uda?

autor Marek Polubiatko
2025-11-14
0
pracownik z teczka

Któż by nie chciał pracować mniej i zarabiać tyle samo? Z pewnością praktycznie każdy z nas. I tutaj pojawia się pomysł czterodniowego tygodnia pracy. Co więcej, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło nawet pilotaż takiego programu. Wszystko, żeby udowodnić, że jest to możliwe i to bez strat dla gospodarki, jakby wzrost produktywności i obniżenie kosztów można byłoby uchwalić ustawą. Jeżeli nawet hasło jest szczytne, w rzeczywistości to polityczna obietnica oderwana od podstaw ekonomii. Mniej pracy, ta sama płaca – polityczna mrzonka oderwana od rzeczywistości "Nikt ci tyle nie da, ile polityk obieca" – trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem. Zwłaszcza że w każdej kampanii jesteśmy zasypywani obietnicami bez pokrycia, które dla polityków przestają mieć znaczenie dzień po wyborach....

Czytaj więcej

Firmy chcą gotówki szybciej. Coraz więcej z nich wybiera rozwiązanie, które przyspiesza płatność

autor Dominik Bożek
2025-11-13
0
Analiza składowych rankingu faktoringu

Płynność finansowa to fundament w świecie małego i średniego biznesu. Każda faktura czekająca długo na przelew może zatrzymać rozwój, ograniczyć możliwości, a nawet zagrozić przetrwaniu firmy. W nowym cyklu „Płynnie o finansach”, przygotowanym we współpracy z eFaktor, przyglądamy się najważniejszym wyzwaniom, z jakimi mierzą się przedsiębiorcy, oraz rozwiązaniom, które pozwalają prowadzić firmę bez zbędnego stresu. Czytaj także: Zysk to za mało – dlaczego firmy upadają mimo dodatniego wyniku finansowego? Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec Faktoring w Polsce nie zwalnia tempa. Z opublikowanego przez Polski Związek Faktorów (PZF) raportu za trzy kwartały 2025 roku wynika, że faktorzy zrzeszeni w organizacji sfinansowali 23,6 miliona faktur o...

Czytaj więcej

Legenda, która zaspała. Dlaczego Kodak nie przetrwał własnej wizji?

autor Magdalena Grochocka
2025-11-06
0
jakob owens K1eZHFrUfiE unsplash

Niegdyś – król fotografii, który wprowadził aparat do domów na całym świecie i przez dekady dyktował tempo innowacji. A jednak, gdy świat zaczął się zmieniać, Kodak nie nadążył za własną rewolucją. To nie tylko ciekawa historia o upadku legendy, ale przede wszystkim studium strategii, decyzji i błędów, z których dziś może skorzystać każdy lider, founder i przedsiębiorca budujący firmę. Narodziny marki, która zmieniła sposób, w jaki patrzymy na świat Kiedy w 1888 roku George Eastman zakładał firmę Eastman Kodak Company, fotografia była domeną chemików, inżynierów i pasjonatów z zapleczem technicznym. Aparaty były ciężkie, proces wywoływania skomplikowany, a każde zdjęcie wymagało wiedzy i cierpliwości. Eastman spojrzał na tę rzeczywistość jak przedsiębiorca, który wyczuł szansę – zamiast doskonalić technikę dla profesjonalistów, chciał...

Czytaj więcej

Futra odchodzą w zapomnienie – teraz czas na etyczny biznes?

autor Julia Mraczny
2025-11-03
0
marjan blan uLsxYsRl440 unsplash

Jesienią 2025 roku posłowie podjęli decyzję, która ma zakończyć długie spory społeczne dotyczące etyczności w kontrze do „tradycji”. W październiku odbyło się głosowanie ponad podziałami partyjnymi dotyczące zakazu hodowli zwierząt na futra. Za nowelizacją ustawy głosowało 339 posłów KO, PiS, Lewicy, Polska2025 i PSL, 78 posłów z Konfederacji i część z PiS było przeciw, a 19 osób wstrzymało się od wyrażenia swojej opinii w tej sprawie.  Sejm przyjął harmonogram likwidacji ferm do końca 2033 r., a dla tych, którzy zakończą działalność wcześniej, przewidziano mechanizmy odszkodowawcze. A zatem najwyższa pora przyjrzeć się temu procederowi i zastanowić, jaki wpływ na naszą gospodarkę będzie miał zakaz. Futrzarski interes po polsku, duńsku, a może holendersku? Polska, choć w ostatnich latach doświadczyła dramatycznego spadku liczby...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

pexels pixabay 48148

Firmy rodzinne zyskają na nowych przepisach – wielkie zmiany w spadkach i darowiznach

2025-05-21
proces

Depp wydał 6 milionów dolarów na proces o rozwód. Czy to się opłacało?

2024-04-09
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

Dokumenty i terminy podatkowe a płynność firmy

Nie przepłacaj! Oto wydatki, które MUSISZ odliczyć przed końcem roku

2025-12-10
budowlanka kask

Budujemy mniej, wolniej i drożej. Europejskie budownictwo uderza w ścianę

2025-12-09
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Grudzień 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?