Rozwój zawodowy jest dziś fundamentem, na którym większość buduje sukces. Trzeba jednak wziąć pod uwagę, że dla każdego może różnić się jego definicja. Rozwój zawodowy w zakresie osobistym to poszerzanie umiejętności pozwalających nam na tworzenie swojej własnego zestawu cech ułatwiających nam działanie w pracy i biznesie.
Rozwój zawodowy w biurach
Rozwijanie swoich osobistych predyspozycji jest bardzo ważne, jednak trzeba brać pod uwagę, że szkolenie się w kierunku, w którym pracujemy, jest równie istotną kwestią. Rozwój zawodowy w biurach odnosi się do procesów i działań mających na celu podnoszenie kwalifikacji, umiejętności oraz wiedzy pracowników w celu poprawy ich efektywności zawodowej i osiągania lepszych wyników. Szkolenia tego rodzaju ułatwiają proces zarządzania zasobami ludzkimi i przyczyniają się do wzrostu satysfakcji pracowników. Według badania przeprowadzonego przez portal Pracuj.pl drugim najczęstszym postanowieniem noworocznym związanym z działalnością zawodową Polaków jest rozwój zawodowy i nabywanie nowych kompetencji. Aż 55% respondentów ma takie postanowienie. Jasno z tego wynika, że organizując takie wsparcie można zwiększyć zaangażowanie pracownika, dzięki czemu firma staje się znacznie bardziej konkurencyjna.
Formy wsparcia rozwoju zawodowego pracownika
Istnieje wiele opcji, które pozwalają wesprzeć pracownika w jego rozwoju, a przy tym zwiększyć efektywność jego pracy. Są organizowane zarówno w biurach, jak i poza nimi. Zwykle powinny refundowane przez pracodawcę, jednakże jest to sprawa indywidualna, uzależniona od polityki firmy oraz od tego, do czego dokładnie mają służyć konkretne szkolenia. Warto w tym miejscu wspomnieć o raporcie PARP „Trendy kształtujące polskie branże i kompetencje przyszłości”, który zwraca uwagę na niepewną przyszłość. Jak możemy nim przeczytać:
Kompetencje przyszłości wspólne dla wielu branż należą do kategorii ogólnych umiejętności, które dobrze przygotowują do zmian związanych z oddziaływaniem trendów i kierunków rozwoju sektorów. Do takich międzybranżowych kompetencji przyszłości zaliczamy kompetencje związane z komunikacją, relacjami i współpracą, a także z organizacją pracy, zarządzaniem i planowaniem oraz kompetencje analityczne, kompetencje cyfrowe, jak też umiejętności rozwijania się, twórczości i innowacyjności.
Dlatego, oprócz umiejętności czysto księgowych, warto w biurze rachunkowym zwrócić uwagę na rozwój umiejętności miękkich. W jaki sposób można to zrobić? Najpopularniejsze formy wsparcia są opisane poniżej.
Szkolenia i kursy
Szkolenia oferowane pracownikom mogą być organizowane wewnętrznie, jak i poza biurem. Zarówno jedne, jak i drugie mogą dotyczyć umiejętności twardych, technicznych, a także miękkich, komunikacyjnych. Umiejętności techniczne w biurach rachunkowych są podstawą wszelkiego działania, dlatego szkolenia tego rodzaju muszą być prowadzone przez specjalistów. Mogą dotyczyć konkretnych działań w zakresie ogólnym lub konkretnych działań na właściwym dla danego biura rachunkowego oprogramowaniu. Kursy dotyczące komunikacji i zarządzania czasem są równie istotne, szczególnie w przypadku częstego natłoku zadań, który można zaobserwować w tego rodzaju pracy. Dzięki nim pracownik uczy się również zarządzania stresem, co jest szczególnie pomocne w sytuacjach krytycznych.
Mentoring
To propozycja szkolenia pracownika w postaci wsparcia jeden do jednego. Oznacza to, że pracownik otrzymuje wiedzę i doświadczenie konkretnego, wyższego stanowiskiem lub stażem, pracownika. Nazywany mentorem specjalista pomaga pracownikowi przejść przez wszystkie procesy indywidualnie. To świetny sposób na lepszy, gruntowny rozwój konkretnej osoby. Zwykle jest to pomoc codzienna, płynna. Inną formą indywidualnego wsparcia jest coaching, który jest procesem bardziej formalnym, często prowadzonym przez profesjonalistę zwanego coachem.
e-learning
Szkolenie w biurach rachunkowych to podstawa ich funkcjonowania, ponieważ wiedza dotycząca podatków, płatności i wielu innych obszarów finansowych codziennie się zmienia. Nowinki techniczne, czy zmiany procedur to coś, co zdecydowanie trzeba poznawać na bieżąco. Powszechne zastosowanie mają tu webinary i e-learning. Pracodawca może udostępnić pracownikowi platformę, na której znajdują się i pojawiają na bieżąco tematy, które są istotne w jego pracy. To niezwykle wspierający sposób na ciągłe aktualizowanie wiedzy, w szczególności tej dotyczącej pracy w biurze rachunkowym.
Udział w konferencjach
Branżowe konferencje to kolejny sposób na rozwój. Zwykle oznacza nie tylko poznawanie nowych rozwiązań firmowych, czy też szkolenie się w aktualnej pracy, ale też networking. To sposób na poznawanie nowych osób, które również pracują w branży. Obracanie się w towarzystwie osób, które zajmują się tym samym, pozwala lepiej poznać środowisko pracy. Biuro rachunkowe to nie tylko dokumenty i oprogramowanie, to przede wszystkim ludzie.
Istotne kwestie dotyczące rozwoju zawodowego
Rozwój zawodowy pozwala na bycie lepszym w tym, co wykonujemy na co dzień. Ważne, aby uświadomić sobie, że bez tego nie ma możliwości podwyższania kwalifikacji, a tym samym zdobycia wyższego stanowiska, a więc i większej pensji. Firma zyskuje na lepszej pracy pracowników, którzy są zadowoleni z tego, co są w stanie zrobić oraz z tego, że pracodawca w nich inwestuje.
Inwestycje
Poszerzanie umiejętności pracownika, szczególnie w biurze rachunkowym, jest kluczowe. Istotne jest wybieranie kursów, studiów podyplomowych czy też systemów e-learningowych, które mają wysoką jakość. Korzystanie z losowych, niesprawdzonych kursów może zaszkodzić firmie. Inwestowanie w dobre szkolenia jest motorem napędowym kariery zawodowej pracowników, którzy tworzą usługi i stają się twarzą firmy.
Indywidualne podejście
Każdy pracownik, nawet z grupy tych, którzy wykonują te same obowiązki, może mieć nieco inne predyspozycje i kompetencje. Istotne, by wyłowić te najmocniejsze i, oprócz skupiania się na podstawach i przekazywaniu bieżącej wiedzy, wzmacniać je. Warto przeprowadzić ankiety i obserwować swoje potrzeby i potrzeby pracowników.
Czy Twoje biuro jest gotowe na nowe rozwiązania?
Spotkajmy się. Na spotkaniu wysłuchamy wyzwań, które stoją przed Twoim biurem odnośnie wdrożenia KSeF i innych nowych rozwiązań. Jako doświadczeni specjaliści, pomożemy Ci je pogrupować i finalnie rozwiązać. Co istotne, większość problemów da się rozwiązać już podczas pierwszego spotkania, tak wynika z naszej praktyki. Co poza tym możemy zrobić dla Twojego biura?
✅ Otrzymasz wsparcie techniczne
✅ Otrzymasz wsparcie merytoryczne
✅ Będziemy infolinią KSeF dla Twoich klientów
✅ Pokażemy Ci narzędzie dla klientów zintegrowane z KSeF
Funkcje rozwoju zawodowego
Rozwój zawodowy pracowników nie tylko wzmacnia pozycję firmy, ale też służy spełnianiu funkcji ekonomicznych, psychologicznych i społecznych pracowników. Poprzez bieżące szkolenia rozwijają i umacniają się w nich kompetencje, które mają wpływ na wiele obszarów ich życia i pracy. Wsparcie w szkoleniu komunikacji, organizacji pracy, czy w zdobywaniu nowych kwalifikacji technicznych pozwala na rozwijanie się na wielu płaszczyznach, a więc i na wzmocnienia satysfakcji. Pod względem społecznym pozwala to na wzmocnienie siły zespołu, co w praktyce jest niezwykle cenne dla każdego pracodawcy.
Nie da się ukryć, że rozwój zawodowy w biurze rachunkowym, jak i w każdym innym powinien być jednym z fundamentów prawidłowego funkcjonowania każdej firmy. Cyklicznie organizowane szkolenia, możliwość przejścia przez profilowane studia podyplomowe, czy też mentoring indywidualny to strzał w dziesiątkę. Ponadto warto słuchać swoich pracowników i oprócz oferowania im konkretnych rozwiązań, przyjmować to, co mają do powiedzenia. Doskonała sytuacja jest wtedy, gdy pracodawca i pracownik są w stanie rozmawiać o swoich potrzebach i działać w pełni w zgodzie z nimi, mając na uwadze dobro firmy. Wiele firm oferuje nie tylko pojedyncze szkolenia i kursy, ale także kompleksowe szkolenia wyjazdowe, które poza wiedzą pozwalają na niezwykle istotną integrację. Warto stawiać na rozwój zawodowy w każdej postaci.