Biura rachunkowe odgrywają ważną rolę w prosperowaniu wielu przedsiębiorstw. Zapewniają im kompleksową obsługę księgową, a niekiedy również kadrowo-płacową. Nie zapominajmy jednak, że one same jako forma działalności gospodarczej nastawione są na zyski. Czy poza standardowym pobieraniem opłat za świadczone usługi biura rachunkowe mogą w jakiś sposób zwiększyć swoje przychody, nie zwiększając przy tym nakładów pracy? Sposobem na osiągnięcie tego celu może być dochód pasywny.
Czym jest dochód pasywny?
Poprzez dochód pasywny należy rozumieć taki sposób uzyskiwania dochodów, w którym nie jest konieczne ciągłe angażowanie swojej pracy. Można powiedzieć, że jest to pewna grupa aktywów, generujących zysk. Dochód pasywny nie stanowi z reguły głównego źródła utrzymania, a bardziej formę uzyskiwania dodatkowego przychodu.
Tu warto poruszyć kwestię, którą wiele osób mylnie interpretuje. Otóż dochód pasywny często jawi się jako sposób na łatwy zarobek, niewymagający żadnego wysiłku ani inwestycji. To jest właśnie najpowszechniejsza, mylna interpretacja tego rodzaju dochodu. Faktem jest, że dochód pasywny może stać się źródłem dodatkowego przychodu, bez nakładu pracy, ale żeby tak się stało, trzeba wcześniej podjąć konkretne działania. W większości przypadków konieczny jest też pewien kapitał początkowy.
Osiągnięcie dochodu pasywnego wymaga więc czasu i zaangażowania, nierzadko też dużo cierpliwości i konsekwencji w działaniu. Dzięki poświęceniu czasu i kapitału, przy dobrze przemyślanej strategii, można potem czerpać korzyści przez dłuższy okres. I choć faktycznie dochód pasywny nie wymaga nakładów pracy, to nie oznacza to, że można zaniechać wszelkiej aktywności. Działania tego typu wymagają bowiem czujności i przynajmniej minimum zaangażowania, aby faktycznie okazały się opłacalne.
Warto dodać, że istnieje wiele różnych metod generowania dochodu pasywnego. Wybór tej najwłaściwszej zależy od specyfiki i możliwości danego podmiotu. W niniejszym tekście skupiamy się na tym, w jaki sposób dochód pasywny mogą generować biura rachunkowe.
W jaki sposób biura rachunkowe mogą generować dochód pasywny?
Biura rachunkowe mogą wdrażać rozmaite strategie i usługi, które umożliwią im generowanie dochodu pasywnego. Należy jednak pamiętać, żeby celować w takie sposoby, które są odpowiednio dostosowane do specyfiki działalności firmy. Poniżej przedstawiamy kilka metod, które biura rachunkowe mogą wykorzystać, by zwiększyć swoje zyski.
Kursy i szkolenia
Wiele firm decyduje się dzielić swoją wiedzą i doświadczeniem w formie szkoleń i kursów, które oferowane są najczęściej online. Ich tematyka obejmować może kwestie związane z rachunkowością, zarządzaniem finansami, a także z podatkami. Biuro rachunkowe może wykorzystać posiadane zasoby specjalistycznej wiedzy oraz pozycję eksperta w swojej dziedzinie. Klienci zainteresowani poszerzeniem swojej wiedzy i zdobyciem nowych umiejętności będą uiszczać opłaty za dostęp do szkolenia.
Szkolenie online można zakwalifikować jako produkt cyfrowy, który tworzony jest jeden raz. Tymczasem może ono zostać sprzedane wielokrotnie, a w zasadzie sprzedaż może odbywać się tak długo, jak długo będzie zapotrzebowanie na określoną wiedzę. W ten sposób firma generuje dodatkowe, pasywne źródło dochodu.
Usługi online
Coraz więcej firm ma do zaoferowania swoim klientom subskrypcje różnego typu usług online. Biuro rachunkowe ma na tym polu szerokie pole do popisu. Może bowiem dostarczyć wiele narzędzi, które pomogą przedsiębiorstwom w prowadzeniu księgowości i porządkowaniu spraw podatkowych. Przykładami tego typu usług mogą być kalkulatory podatkowe, programy do zarządzania finansami oraz wszelkie inne platformy wspierające obsługę księgową firm.
Ponadto istnieje wiele biur rachunkowych, które działają wyłącznie online, przy czym rozwiązanie takie cieszy się obecnie dużą popularnością. Jest to wygodna opcja dla przedsiębiorców, a dla samego biura oznacza znacznie mniejsze nakłady pracy, niż w przypadku stacjonarnej działalności. Tego typu platformy oferują zdalny dostęp do danych księgowych z każdego miejsca i o każdej porze. Klient ma możliwość założenia własnego konta, na którym sam wystawia i rejestruje faktury oraz wszelkie inne operacje finansowe. Część biur udostępnia dodatkowo bardziej zaawansowane narzędzia, które ułatwiają prowadzenie firmom prowadzenie księgowości.
Klienci, którzy będą potrzebować konkretnego rozwiązania dla swojej firmy, będą opłacać subskrypcję danego narzędzia. Dzięki temu biuro rachunkowe zostaje zasilone dodatkowymi przychodami.
Blog
Blog to doskonałe rozwiązanie dla firm, aby prowadzić komunikację marketingową i docierać z wartościowymi treściami do swoich klientów. Dzięki nim przedsiębiorstwo staje się ekspertem w oczach odbiorców, dzieląc się z nim doświadczeniem i wiedzą. Ale to nie wszystko. Blog może być również źródłem dochodu pasywnego.
Prowadzenie bloga pomaga zbudować społeczność zainteresowaną konkretną tematyką. W przypadku biur rachunkowych będzie to księgowość, podatki oraz sprawy płacowo-kadrowe. Współpraca z innymi firmami, które mogłyby się zareklamować na blogu biura rachunkowego, może stanowić dodatkowe źródło dochodu. Podobnie jak programy reklamowe. Polegają one na wyświetlaniu reklam na blogu. Firma otrzymuje prowizję za każde ich wyświetlenie.
Sklep internetowy
Biuro rachunkowe może prowadzić również swój własny sklep internetowy, który będzie dla niego generował dochód pasywny. Co może obejmować jego oferta? Wszelkiego typu produkty związane z obsługą rachunkowo-księgową firmy. Mogą być to na przykład poradniki podatkowe, programy do rozliczeń, a nawet akcesoria biurowe. Każdy zakup będzie generować dodatkowy dochód dla biura.
Warto dodać, że aby sklep przynosił zyski bez konieczności ciągłego angażowania się w jego prowadzenie, warto zadbać o automatyzację procesów związanych z jego obsługą. Istnieje wiele narzędzi i programów służących automatyzacji procesów biznesowych. Dzięki nim pracownicy biura mogą poświęcić się swoim obowiązkom, podczas gdy klienci będą dokonywać zakupów.
Programy partnerskie
Sposobem na osiągnięcie dochodu pasywnego są również programy partnerskie. Biura rachunkowe mogą nawiązać współpracę na przykład z firmami, które świadczą usługi lub mają w swojej ofercie produkty związane z rachunkowością. Mogą być to różnego rodzaju narzędzia ułatwiające planowanie finansów, programy księgowe lub akcesoria biurowe.
Na jakiej zasadzie działają tego typu programy partnerskie? Za polecenie produktów bądź usług konkretnej firmy biuro otrzymuje prowizje. W większości przypadków odbywa się to poprzez udostępnienie linku z konkretnym artykułem, za co polecający go podmiot otrzymuje prowizję.
Kluczowe znaczenie, jeżeli chodzi o programy partnerskie, ma sieć z kontaktów z firmami, których produkty biuro może polecać. Ich sukcesywna sprzedaż pozwoli na generowanie stałych dochodów.
Czy warto?
Na koniec nasuwa się jedno pytanie: czy biurom rachunkowym opłaca się inwestować czas i środki w dochód pasywny? Jeżeli wdrożona będzie dobrze przemyślana strategia, to jak najbardziej tak. Kluczowe znaczenie ma bowiem to, aby plan generowania dochodu pasywnego biuro dostosowało do swoich realnych możliwości, zasobów, budżetu, a przy tym wszystkim miało na uwadze oczekiwania swoich klientów. Warto też dokładnie przeanalizować aktualną sytuację firmy oraz cele, a następnie zastanowić się, jakie korzyści może jej przynieść generowanie dochodu pasywnego.
Dochód pasywny może przyczynić się do wzrostu przychodów firmy, bez konieczności zwiększania nakładów pracy. Jest to zatem korzystna opcja nie tylko dla biur rachunkowych, ale dla każdego przedsiębiorcy, który chce osiągać większe zyski. To doskonały sposób na wypracowanie większej niezależności finansowej bądź na uzyskanie dodatkowych środków, które można zainwestować w rozwój firmy. Będzie on jednak opłacalny tylko wówczas, gdy biuro będzie miało stabilną sytuację i pewne źródła stałych przychodów.
Reasumując, biura rachunkowe mają wiele możliwości generowania dochodu pasywnego. Sposób na tego typu dodatkowy zysk powinien być dobrany zgodnie z możliwościami oraz zasobami, jakimi dysponuje firma. Koncentrowanie się na dochodzie pasywnym będzie miało sens tylko wtedy, gdy w danym momencie większej uwagi nie będą wymagały bieżące działania i zadania. Trzeba bowiem pamiętać, że taka forma zysku jest jedynie wsparciem bieżącej działalności biura, nie zaś głównym źródłem przychodów.
Czy Twoje biuro jest gotowe na nowe rozwiązania?
Spotkajmy się. Na spotkaniu wysłuchamy wyzwań, które stoją przed Twoim biurem odnośnie wdrożenia KSeF i innych nowych rozwiązań. Jako doświadczeni specjaliści, pomożemy Ci je pogrupować i finalnie rozwiązać. Co istotne, większość problemów da się rozwiązać już podczas pierwszego spotkania, tak wynika z naszej praktyki. Co poza tym możemy zrobić dla Twojego biura?
✅ Otrzymasz wsparcie techniczne
✅ Otrzymasz wsparcie merytoryczne
✅ Będziemy infolinią KSeF dla Twoich klientów
✅ Pokażemy Ci narzędzie dla klientów zintegrowane z KSeF