Z końcem maja br. rozpoczął się nabór wniosków w programie „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Można w jego ramach starać się o nawet 750 tys. zł dotacji na zakup lub leasing ciężarowych elektryków. Poniżej wyjaśniamy, jakie są zasady dofinansowania i w jaki sposób można składać wnioski o dopłaty do ciężarówek.
Na czym polega program dopłat do ciężarówek elektrycznych?
Pod pojęciem programu dopłat do ciężarówek elektrycznych należy rozumieć nowy program rządowy o nazwie „Wsparcie zakupu lub leasingu pojazdów zeroemisyjnych kategorii N2 i N3”. Przewiduje on dofinansowanie do zakupu lub leasingu nowych samochodów ciężarowych lub dostawczych, wykorzystujących do napędu wyłącznie energię elektryczną.
Operatorem programu jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), który na jego realizację dostał 2 mld zł z unijnego Funduszu Modernizacyjnego. Sam program jest elementem szerszej oferty NFOŚiGW wspierającej rozwój zeroemisyjnego transportu ciężkiego, którego celem jest m.in.:
- poprawa jakości powietrza,
- wzrost konkurencyjności polskiej branży transportowej na arenie międzynarodowej,
- realizacja celów wskazanych w unijnym rozporządzeniu AFIR dotyczącym rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych.
Program dopłat do ciężarówek elektrycznych został uruchomiony 30 maja 2025 roku, bo właśnie w tym dniu ruszył nabór wniosków o dofinansowanie. Nabór ten potrwa do 30 czerwca 2029 roku lub do wyczerpania puli środków.
Kto może ubiegać się o dopłaty w programie?
Program skierowany jest do przedsiębiorców, rozumianych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców, którzy mają siedzibę lub oddział na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Mogą być to mikro, małe, średnie i duże przedsiębiorstwa, a od ich wielkości zależy wysokość dofinansowania.
Wielkość przedsiębiorstwa biorącego udział w programie określana jest według załącznika I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. Zgodnie z jego wytycznymi wyróżnia się natomiast następujące kategorie przedsiębiorstw:
- mikroprzedsiębiorstwo – chodzi o firmę zatrudniającą mniej niż 10 pracowników i z rocznym obrotem lub roczną sumą bilansową nieprzekraczającą 2 milionów EUR;
- małe przedsiębiorstwo – zatrudniające mniej niż 50 pracowników i którego roczny obrót lub roczna suma bilansowa nie przekracza 10 milionów EUR;
- średnie przedsiębiorstwo – zatrudniające mniej niż 250 pracowników i którego roczny obrót nie przekracza 50 milionów EUR, lub roczna suma bilansowa nie przekracza 43 milionów EUR.
W domyśle zatem firma niespełniająca kryteriów MPŚ jest uznawana za przedsiębiorstwo duże. Co ważne jednak, jeśli przekroczy się próg zatrudnienia lub pułap finansowy w trakcie ostatniego roku, nie wpłynie to na kategorię firmy. Zachowuje ona zatem wówczas status, jaki miała na początku roku, chyba że zjawisko to powtarza się w ciągu kolejnych 2 lat – wtedy już następuje zmiana statusu.
Czytaj więcej o: Mikrofaktoring.
Jakie samochody objęte są dofinansowaniem?
W ramach programu można się ubiegać o dopłaty do zakupu lub leasingu zeroemisyjnych samochodów dostawczych i ciężarowych kategorii N2 i N3. Co to oznacza? Chodzi tu o pojazdy, które wykorzystują do napędu wyłącznie energię elektryczną w akumulatorach ładowanych zewnętrznie lub energię elektryczną wytworzoną z wodoru w zainstalowanych w nim ogniwach paliwowych lub silnik, którego cykl pracy nie prowadzi do emisji gazów cieplarnianych.
Innymi słowy, można się ubiegać o dopłaty do ciężarówek elektrycznych bateryjnych i wodorowych. Mogą być to też wyłącznie pojazdy:
- kategorii N2 – czyli o maksymalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ale nieprzekraczającej 12 ton;
- kategorii N3 – o masie maksymalnej przekraczającej 12 ton.
Programem nie są zatem objęte lekkie samochody dostawcze do 3,5 tony z kategorii N1. Dotacje na takie pojazdu mają być jednak dostępne w ramach programu NaszEauto, bo takie rozszerzenie programu zapowiedział jeszcze w marcu wiceminister klimatu i środowiska Krzysztof Bolesta.
Co ważne, dofinansowaniem objęte są wyłącznie samochody fabrycznie nowe. Chodzi tu o pojazdy, które nie były przed zakupem zarejestrowane, a ich przebieg nie przekracza 6 tys. km w dniu zakupu lub zawarcia umowy leasingu.
Ile wynoszą dopłaty do ciężarówek elektrycznych?
W programie można ubiegać się o dofinansowanie zakupu lub leasingu pojazdu. Wysokość wsparcia zależy od sposobu nabycia samochodu i rodzaju auta, ale także od wielkości przedsiębiorstwa, które się o takie wsparcie ubiega. Co ważne, zarówno przy zakupie, jak i leasingu pojazdu dofinansowanie ma formę refundacji, a więc nie ma możliwości otrzymania zaliczki.
Dofinansowanie do zakupu zeroemisyjnego pojazdu
W przypadku zakupu ciężarówki dofinansowanie ma postać dotacji, która wynosi:
- do 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa,
- do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa,
- do 60% w przypadku mikro i małego przedsiębiorstwa
kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej i nie więcej niż:
- 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2;
- 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3.
Warto tu wyjaśnić, że inwestycją referencyjną jest zakup analogicznego (pod względem przeznaczenia, wyposażenia, itp.) innego niż zeroemisyjny pojazdu tej samej kategorii, spełniającego już obowiązujące normy unijne.
Dopłaty do leasingu ciężarówki elektrycznej
Dofinansowanie do leasingu pojazdu zeroemisyjnego ma formę dopłaty do opłaty wstępnej, jaka zostanie ustalona w umowie leasingu. Dopłata ta może wynieść:
- do 30% w przypadku dużego przedsiębiorstwa,
- do 50% w przypadku średniego przedsiębiorstwa,
- do 60% w przypadku mikro i małego przedsiębiorstwa
kosztów kwalifikowanych pomniejszonych o koszt inwestycji referencyjnej i nie więcej niż:
- 400 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N2 oraz nie więcej niż opłata wstępna;
- 750 tys. zł na jeden pojazd zeroemisyjny kategorii N3 oraz nie więcej niż opłata wstępna.
W tym przypadku inwestycją referencyjną jest wartość bieżąca rat kapitałowych leasingu analogicznego i innego niż zeroemisyjny, pojazdu tej samej kategorii spełniającego obowiązujące już normy unijne. Z kolei przy ustalaniu kosztów kwalifikowanych nie uwzględnia się kosztów operacyjnych związanych z eksploatacją pojazdu (np. kosztów ubezpieczenia i konserwacji), niezależnie od tego, czy zostały one uwzględnione w umowie leasingu.
Jak ubiegać się o dopłaty do ciężarówek elektrycznych?
O dopłaty do ciężarówek elektrycznych wnioskować można w systemie ciągłym w okresie od 30 maja 2025 r. aż do 30 czerwca 2029 roku lub do wyczerpania puli środków. Ograniczeniem jest jednak nie tylko budżet programu. W każdym roku jego obowiązywania bowiem liczba przyznanych dotacji do pojazdów zeroemisyjnych N2 i N3 nie może być większa od liczby zezłomowanych pojazdów spalinowych na terytorium Polski w danej kategorii.
Obowiązuje oddzielny wniosek o dopłatę do zakupu pojazdu i oddzielny dla przedsiębiorców ubiegających się o dofinansowanie leasingu. We wniosku trzeba podać m.in. dane firmy, koszty kwalifikowane i niekwalifikowane przedsięwzięcia, źródła jego finansowania, a także jego planowany efekt rzeczowy i ekologiczny. Wśród wymaganych załączników są natomiast m.in.:
- dokumenty rejestrowe przedsiębiorstwa – np. wypis z CEDIG;
- cała lista różnych oświadczeń – np. zobowiązanie do zakupu niezbędnych ubezpieczeń OC i AC oraz do niezbywania pojazdu, stanowiącego przedmiot dofinansowania, przez co najmniej 5 lat od dnia zakończenia realizacji inwestycji;
- oferta sprzedaży lub leasingu pojazdu zeroemisyjnego oraz pojazdu referencyjnego zawierająca m.in. dokładne parametry samochodu oraz warunki cenowe.
Wzór wniosku wraz z listą wymaganych załączników znajdują się na stronie programu pod adresem: https://www.gov.pl/web/nfosigw/wsparcie-zakupu-lub-leasingu-pojazdow-zeroemisyjnych-kategorii-n2-i-n3. Wypełniony wniosek wraz z załącznikami można natomiast złożyć online poprzez Generator Wniosków o Dofinansowanie, jaki jest dostępny na stronie internetowej: https://gwd.nfosigw.gov.pl.
Dofinansowanie nie wystarcza, bo masz zamrożone pieniądze w fakturach z odległym terminem płatności?
Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu mikroprzedsiębiorców i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:
➔ Finansowanie za pomocą faktoringu
➔ Sfinansuj swoje faktury
➔ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia
➔ Limit do 200.000 PLN
➔ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy