• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Maj 2025
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
piątek, 16 maja, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Podatki Alarm podatkowy

Czy zakaz aut spalinowych wejdzie w życie?

Marek Polubiatko autor Marek Polubiatko
2025-03-21
w Alarm podatkowy
0
flaga unia europejska

Warto popierać rozsądne rozwiązania służące ochronie klimatu i środowiska. Natomiast podporządkowanie im całej gospodarki lub jej najważniejszych gałęzi, jest już gospodarczym samobójstwem. Dobry przykład stanowi branża motoryzacyjna i zakaz sprzedaży od 2035 roku nowych aut z silnikami spalinowymi w Unii Europejskiej. Już teraz wiele koncernów motoryzacyjnych ma problem z wyśrubowanymi normami emisji spalin, nie mówiąc o małym zainteresowaniu autami elektrycznymi. W związku z tym, że w wielu krajach branża motoryzacyjna jest ważnym elementem gospodarki, coraz częściej mówi się o rewizji założeń tzw. Zielonego Ładu. Sprawdzam, czy oznacza to możliwe zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych.FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Masowe zwolnienia w przemyśle motoryzacyjnym
2 Wysokie cła na chińskie samochody elektryczne
3 Przemysł motoryzacyjny – główna gałąź europejskiej gospodarki
4 Skręt ku racjonalności. Co dalej z silnikami spalinowymi w Europie?
5 Podsumowanie – czy UE zniesie zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku?

Masowe zwolnienia w przemyśle motoryzacyjnym

Przypominam, że Ursula von der Leyen, wybrana na drugą kadencję przewodniczącej Komisji Europejskiej, zamierza bronić zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi. Według założeń, w celu redukcji emisji CO2, od 2035 roku wszystkie nowe auta osobowe i dostawcze sprzedawane w UE mają być zeroemisyjne.

Tymczasem elektryfikacja jest ogromnym wyzwaniem dla europejskiej motoryzacji. Ostatnie miesiące są bogate w informacje o masowych zwolnieniach w kolejnych wielkich koncernach motoryzacyjnych (np. Volkswagen, Stellantis). Inne planują przenieść się poza Unię Europejską, gdzie koszty produkcji są niższe. Przemysł motoryzacyjny w Europie zabijają drogie surowce oraz wysokie koszty energii i pracy. Swoje piętno odciska także nacisk na elektryfikację, zwłaszcza wobec konkurencji z Chin i małego zainteresowania autami elektrycznymi.

Podobne artykuły

jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash

Będą nowe limity płatności gotówką w UE

2025-05-15
bankrut

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

2025-05-09
inflacja w branzy transportowej 2

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

2025-04-28
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

2025-04-22
transport kierowca

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

2025-03-26
polska unia europejska

Nadchodzi regulacyjna burza – unijne regulacje mogą zmiażdżyć Twój biznes

2025-03-24

Jednak zwalniają nie tylko fabryki odpowiedzialne za budowę aut, ale firmy z szeroko rozumianej branży automotive. Na przemysł motoryzacyjny należy bowiem spojrzeć szerzej. Przemysł motoryzacyjny to system naczyń połączonych. W związku z elektryfikacją duże wyzwanie stoi także przed producentami części do aut spalinowych. Dlatego masowe zwolnienia zapowiadają także m.in. ZF Friedrichshafen, Bosch czy Valeo, a to tylko niewielki odsetek problemów branży.

Czytaj także: Faktoring dla transportu

Wysokie cła na chińskie samochody elektryczne

Niewątpliwie w liczbach bezwzględnych wzrost rejestracji samochodów elektrycznych jest widoczny. Natomiast nadal trudno mówić tutaj o szczególnym zainteresowaniu czy prawdziwym boomie. Zainteresowanie jest wręcz niskie, zwłaszcza jeżeli konsumenci nie są zachęcani systemem dopłat.

Brak dużego zainteresowania idzie w parze z coraz większą konkurencją Chin. Samochody elektryczne z Państwa Środka przekonują dobrymi osiągami i bogatym wyposażeniem, a to wszystko w połączeniu z atrakcyjnymi cenami, zazwyczaj dużo niższymi od europejskich odpowiedników i to nawet przy standardowym ocleniu w wysokości 10 proc.

W związku z tym Komisja Europejska 4 października przegłosowała dodatkowe cła na chińskie auta elektryczne, które mają obowiązywać przez 5 lat. Wszystko po to, żeby Europejczycy zwrócili się ku elektrykom europejskich producentów. Stawki są różne w zależności od koncernu, natomiast cła są bardzo wysokie. W połączeniu z 10-procentowym cłem standardowym wynoszą one odpowiednio:

  • BYD: 27 proc. (10 proc. + 17 proc.).
  • Geely: 28,8 proc. (10 proc. + 18,8 proc.).
  • SAIC: 45,3 proc. (10 proc. + 35,3 proc.).
  • Tesla (produkcji chińskiej): 17,8 proc. (10 proc. + 7,8 proc.).

Pozostali producenci współpracujący z władzami unijnymi podlegają średniemu ważonemu cłu w wysokości 30,7 proc. (10 proc. + 20,7 proc.). Koncerny, które odmówiły współpracy, zostały obłożone cłem w wysokości 45,3 proc. (10 proc. + 35,3 proc.). Unijni włodarze twierdzą, że są otwarci na negocjacje z Pekinem w zakresie minimalnej ceny samochodów i limitów ilościowych, na co Chiny raczej nie przystąpią. Niewątpliwie ograniczy to sprzedaż chińskich samochodów elektrycznych, ale Chińczycy nie zamierzają oddawać europejskiego rynku. Żeby obejść cła, nawet pomimo dużo wyższych kosztów produkcji, otwierają swoje fabryki na terenie Europy.

Natomiast same cła są mieczem obusiecznym, ponieważ w odpowiedzi takie działania podjąć może także Pekin. W związku z tym cłom sprzeciwiały się między innymi Niemcy. Wszystko dlatego, że duża część niemieckich aut jest sprzedawana właśnie w Państwie Środka. Natomiast za ustanowieniem ceł były m.in. Francja i Włochy. To także zrozumiałe skoro tanie chińskie elektryki najbardziej szkodzą ich koncernom (m.in. Stellantis).

W długim terminie cła mogą nie zdać egzaminu, bo Pekin raczej nie zostawi sprawy bez odpowiedzi. Tymczasem auta elektryczne to przede wszystkim akumulatory, a w TOP 10 światowych producentów baterii do elektryków nie ma żadnej firmy europejskiej. W zestawieniu dominują… Chińczycy. Państwo Środka jest także kluczowym dostawcą metali ziem rzadkich. Dlatego elektryfikacja i przejście na odnawialne źródła energii nie uda się bez dobrych relacji z Chińczykami.

Co więcej, nie jest to również zbyt dobre zagranie PR-owe. Zwykły konsument widzi w tym dużą hipokryzję. Z jednej strony UE chce stawiać na samochody elektryczne i obniżać emisję CO2, z drugiej – podwyższając cenę aut chińskich, utrudnia możliwość nabycia dobrego elektryka.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Przemysł motoryzacyjny – główna gałąź europejskiej gospodarki

Jak wskazuje raport Bloomberg Intelligence, aktualnie nawet co trzecia europejska fabryka koncernów BMW, Mercedes, Stellantis, Renault i Volkswagen pracuje na zmniejszonych obrotach. Tłumaczy to masowe zwolnienia w branży.

Tymczasem przemysł motoryzacyjny to filar europejskiej gospodarki. Właśnie motoryzacja odpowiada za przeszło 7 procent PKB UE, a w całym przemyśle motoryzacyjnym pracuje ponad 13 mln osób, co stanowi blisko 7 proc. całkowitego zatrudnienia w Unii Europejskiej. Rozszerzając to o pokrewne branże, w tym dostawców części, usług i materiałów, w rzeczywistości sektor ten ma jeszcze większe znaczenie dla gospodarki.

Przeczytaj też: „1,3 mld zł długu branży TSL. Co dalej z jedną z najważniejszych gałęzi polskiej gospodarki?„

W wybranych krajach – na przykład w Czechach – na motoryzacji opiera się cała gospodarka. Jednak także w Polsce, mimo iż nie mamy własnej marki motoryzacyjnej, jest ona kluczowa. Nad Wisłą sektor motoryzacyjny odpowiada za 8 procent PKB i przeszło 13 procent wartości eksportu. To nie tylko zakłady montażowe, ale także rozwinięta produkcja części samochodowych, z których korzystają firmy z siedzibą w innych krajach Europy.

Można więc z pełną odpowiedzialnością przyznać, że silny sektor motoryzacyjny jest kluczowy dla dobrobytu w Europie, w tym w Polsce. Tymczasem unijne elity przecinają gałąź, na której siedzą, a co gorsza – zdają się nie dostrzegać zagrożenia i ryzyka bolesnego upadku.

Skręt ku racjonalności. Co dalej z silnikami spalinowymi w Europie?

Ostatnie wybory do Parlamentu Europejskiego pokazały, że Unię Europejską czekają zmiany. Wprawdzie dotychczas rządzące frakcje utrzymały władzę, ale swój udział wyraźnie zwiększyły partie uznawane za eurosceptyczne i skrajne. Jednak głosy domagające się zmian w polityce UE słychać także z obozów, które wcześniej tworzyły te przepisy – jak się okazało – nieskuteczne. Aktualnie najlepszym tego potwierdzeniem jest polityka migracyjna.

Coraz więcej sceptycznych głosów słuchać też wobec polityki klimatycznej. To w pełni zrozumiałe, ponieważ Zielony Ład, a w tym zakaz stosowania silników spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 roku, znacząco przyczyni się do obniżenia standardu życia i zubożenia Europejczyków. Jednocześnie coraz bardziej kwestionuje się wpływ samochodów na poziom emisji CO2.

Dlatego politycy coraz odważniej mówią, że trzeba odstąpić od zapisów rujnujących gospodarczo Europę. O ile skrajna, szybko rosnące w siłę niemieckie AfD mówi o tym już od dawna, o tyle politycy Chrześcijańskiej Demokracji wcześniej opiewali za tym zakazem i nawet mieli udział w jego wprowadzaniu.

Dziś dyskusja jest już dużo bardziej wyważona. Można usłyszeć, że zakaz aut spalinowych jest sterowany politycznie, unieważniając i zmieniając prawa rynku. Pewnie nie byłoby z tym problemu, gdyby elektryfikacja nie miała negatywnego wpływu na gospodarkę. Tymczasem przy niewielkim zainteresowaniu autami elektrycznymi jest zupełnie odwrotnie.

Przeczytaj też: „Bolesna rewolucja w sektorze budynków – dyrektywa budynkowa EPBD i system ETS2 uderzą w najbiedniejszych„


Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:
➔ Finansowanie za pomocą faktoringu
➔ Sfinansuj swoje faktury
➔ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia
➔ Limit do 200.000 PLN
➔ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ


Podsumowanie – czy UE zniesie zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku?

Wydaje mi się, że zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 roku wcale nie jest jeszcze przesądzony. Najbliższe lata nie będą dla Europejczyków łatwe, a wzrost bezrobocia, spadek bezpieczeństwa i niższy poziom życia, mogą skutkować wzrostem poparcia dla partii politycznych o bardziej racjonalnym podejściu. Tymczasem liczni politycy mówią otwarcie, że Europa nie powinna rezygnować z kury znoszącej złote jajka, którymi w tym przypadku są auta spalinowe. Szczególnie w dobie rozwoju technologii paliw syntetycznych. Nie jest więc wykluczone, że europejskie firmy motoryzacyjne obejmą kierunek na wykorzystanie swojej przewagi w tym obszarze.

Podsumowując, przymusowa przesiadka na elektryki, skutkująca kryzysem w całej UE, ma małe szanse powodzenia. Politycy w końcu odwołają się do interesów gospodarczych oraz nastrojów społecznych. Dlatego zniesienie zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w końcu trafi na agendę Parlamentu Europejskiego.

Aktualizacja:

Europejska Partia Ludowa (EPL), z udziałem polskich ugrupowań, apeluje do Komisji Europejskiej o zniesienie zakazu sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku, argumentując konieczność powrotu do neutralności technologicznej. Europoseł Jens Gieseke wskazuje, że przemysł motoryzacyjny w Europie boryka się z wysokimi kosztami energii, surowymi regulacjami i konkurencją z Chin i USA, co osłabia jego pozycję. EPL proponuje wzmocnienie łańcuchów dostaw, rozbudowę infrastruktury ładowania i uproszczenie regulacji, aby sektor pozostał konkurencyjny, jednocześnie wspierając cele klimatyczne.

5/5 - (5 votes)
Tags: auta spalinoweFineaUnia Europejska
Marek Polubiatko

Marek Polubiatko

Przedsiębiorca, który pracę na etacie porzucił w 2011 roku. Prywatnie sarkastyczny introwertyk, indywidualista i nonkonformista, który charakteryzuje się samodzielnym myśleniem i lubi mieć własne zdanie. Finansami zainteresowany i z uwagi na prowadzenie JDG, i jako miłośnik inwestowania na giełdzie oraz w inne aktywa. Lubiący dobre kino i książki, interesujący się również sportem i historią.

Podobne Wpisy

Będą nowe limity płatności gotówką w UE

autor Paweł Stasiuk
2025-05-15
0
jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash

Polacy w dalszym ciągu są silnie przywiązani do gotówki, która – jako forma płatności – ma kilka niepodważalnych zalet. Niemniej jednak Unia Europejska przygotowuje nowe limity dla transakcji gotówkowych. Jakich zmian w tym zakresie można się spodziewać i kiedy wejdą one w życie? Nowe limity płatności gotówką – co warto wiedzieć? Na mocy pakietu przepisów przyjętego przez Unię Europejską w dniu 24 kwietnia 2024 r. przyjęto nowy limit płatności gotówką. Zgodnie z tymi regulacjami będzie on wynosił 10 tys. euro, co w praktyce oznacza, że nie będzie można zapłacić gotówką powyżej wskazanej kwoty. To jednak nie wszystko, albowiem sprzedawcy będą zobligowani do dodatkowej weryfikacji tożsamości nabywcy w przypadku zakupów na kwotę powyżej 3 tys. euro. Ponadto konieczne będzie zgłoszenie transakcji...

Czytaj więcej

Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności

autor Dominik Bożek
2025-05-09
0
bankrut

Na pierwszy rzut oka wszystko się zgadza: są klienci, są faktury, są zamówienia. Przychody rosną z roku na rok, a firma ma pełne ręce roboty. A jednak… ogłasza upadłość. Dla wielu przedsiębiorców to scenariusz trudny do wyobrażenia – przecież skoro wpływa tyle pieniędzy, firma powinna kwitnąć. Rzeczywistość bywa jednak brutalna. Wysoki przychód nie gwarantuje przetrwania na rynku. Brutalna lekcja wielu przedsiębiorców Wielu właścicieli firm z dumą prezentuje rosnące słupki sprzedaży. I słusznie – oznaczają, że na ich produkty lub usługi jest popyt. Problem w tym, że faktura wystawiona klientowi nie jest równoznaczna z pieniędzmi, które trafiają do firmowej kasy. To tylko obietnica zapłaty – czasem realizowana po 14, 30, a nawet 60 dniach. W tym czasie firma nadal musi regulować...

Czytaj więcej

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

autor Dominik Bożek
2025-04-28
0
inflacja w branzy transportowej 2

Po trudnym dla branży TSL okresie, pełnym spadków, wysokich kosztów i fali niewypłacalności, wreszcie pojawiają się pierwsze sygnały poprawy. Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów oraz wzrostu sprzedaży przyczep i naczep wskazują, że rynek powoli się odbudowuje. Przewoźnicy z ostrożnym optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na większą liczbę zleceń i poprawę rentowności. Jednocześnie sektor transportu i logistyki wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami: rosnącą luką pokoleniową wśród kierowców, wydłużającym się czasem oczekiwania na płatności oraz ryzykiem oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów. W tak zmiennym otoczeniu gospodarczym skuteczne zarządzanie płynnością finansową oraz umiejętność szybkiej weryfikacji partnerów biznesowych stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Jak wygląda aktualna kondycja branży i na co muszą przygotować się przedsiębiorcy w 2025 roku? Czy warto wierzyć w...

Czytaj więcej

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

autor Magdalena Grochocka
2025-04-22
0
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Nowy rządowy zespół do spraw gospodarki nieformalnej budzi skrajne emocje. Z jednej strony zapowiadana jest bezkompromisowa walka z szarą strefą i nielegalnym zatrudnieniem. Z drugiej – coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: czy to rzeczywiście krok ku uczciwej konkurencji, czy może kolejny sposób na zwiększenie wpływów do budżetu kosztem mikrofirm i samozatrudnionych? W czasach, gdy zaufanie do instytucji państwowych jest kruche, a skomplikowane przepisy pozostawiają szerokie pole do interpretacji, obawy o nadużycia nie są bezzasadne. Nowy zespół rządowy: czym jest i po co powstał? Pod koniec marca rząd ogłosił powołanie Zespołu do spraw Przeciwdziałania Gospodarce Nieformalnej. Brzmi jak coś pomiędzy think-tankiem a grupą operacyjną – i w pewnym sensie tak właśnie ma działać. Formalnie zespół ma charakter międzyresortowy i skupia...

Czytaj więcej

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

autor Dominik Bożek
2025-03-26
0
transport kierowca

W polskim transporcie drogowym cicho, ale systematycznie rozlewa się nowy trend. Właściciele firm, którzy jeszcze niedawno inwestowali w rozbudowę floty, zatrudniali kierowców i skalowali działalność, dziś coraz częściej… się wycofują. Świadomie ograniczają park maszynowy do 2–3 zestawów, siadają sami za kółko i prowadzą firmę w modelu „mały, ale rentowny”. Skąd ta zmiana podejścia i co to oznacza dla branży? Skalowanie się przestało opłacać Zgodnie z danymi Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), aż 60% firm transportowych w Polsce planuje ograniczenie floty i redukcję zatrudnienia. Dane rejestracyjne to potwierdzają – w lutym 2025 roku liczba nowych ciężarówek spadła o 7,6% rok do roku. To najmniejsza liczba od 5 lat. Przyczyn takiej zmiany jest kilka: Brak efektu skali – większa liczba pojazdów nie...

Czytaj więcej

Nadchodzi regulacyjna burza – unijne regulacje mogą zmiażdżyć Twój biznes

autor Magdalena Grochocka
2025-03-24
0
polska unia europejska

Rok 2025 niesie dla przedsiębiorców prawdziwą falę zmian. W życie wchodzą liczne regulacje unijne, które mogą diametralnie wpłynąć na sposób prowadzenia biznesu w Polsce. Bruksela mówi o modernizacji, większej odpowiedzialności i inkluzywności. Ale dla wielu polskich firm to również wizja rosnących kosztów, biurokratycznych obowiązków i presji, której nie każdy może sprostać. Czy zatem mamy do czynienia z koniecznym krokiem ku nowoczesnej gospodarce, czy raczej z balastem, który dobije mniejsze podmioty? Nowa fala regulacji z Brukseli – kontekst i skala zmian Jesteśmy świadkami najbardziej przełomowych zmian w historii unijnego prawodawstwa gospodarczego. Bruksela przyspiesza tempo i nie pozostawia złudzeń – firmy działające na unijnym rynku muszą przygotować się na nową rzeczywistość regulacyjną. Na pierwszy rzut oka zmiany wydają się rozproszone: dotyczą zarówno...

Czytaj więcej

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

autor Magdalena Grochocka
2025-03-19
0
elektryk

Dziś elektryki są już codziennością na drogach Europy Zachodniej, a w Norwegii stanowią zdecydowaną większość nowo rejestrowanych pojazdów. Tymczasem w Polsce ich udział w rynku wciąż jest marginalny. Mimo wprowadzania kolejnych programów dopłat i dynamicznego wzrostu liczby stacji ładowania, samochody elektryczne wciąż nie zdobyły serc polskich kierowców. Dlaczego elektromobilność w Polsce rozwija się wolniej niż w innych krajach Unii Europejskiej? Co stoi na przeszkodzie szerokiej adopcji elektryków i czy jest szansa na przełom w najbliższych latach? Aktualny stan rynku pojazdów elektrycznych w Polsce Rok 2024 przyniósł dalszy wzrost liczby samochodów elektrycznych na polskich drogach. Na koniec grudnia w kraju zarejestrowanych było 80 699 osobowych i użytkowych pojazdów w pełni elektrycznych (BEV), co oznacza przyrost o 24 223 sztuki w ciągu...

Czytaj więcej

Rewolucja w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co kierowcy zyskają, a co stracą?

autor Magdalena Grochocka
2025-03-06
0
stluczka

Podwyższone sumy gwarancyjne, nowe zasady dotyczące ruchu pojazdu, dodatkowe zabezpieczenia dla poszkodowanych – to tylko część zmian, które wchodzą w życie po nowelizacji ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Co to oznacza dla kierowców? Czy możemy spodziewać się wzrostu składek OC? Jakie nowe obowiązki nałożono na ubezpieczycieli? Nowe regulacje w ubezpieczeniach komunikacyjnych – co warto wiedzieć? W 2024 roku wprowadzono istotne zmiany w przepisach dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych, które wpłyną zarówno na kierowców, jak i na rynek ubezpieczeniowy. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 r., dostosowuje polskie regulacje do unijnych dyrektyw oraz wprowadza mechanizmy zwiększające ochronę poszkodowanych. Nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, uchwalona 13 września 2024 roku, została ogłoszona 22 października 2024 roku i weszła w życie 6 listopada 2024...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

Polska inflacja

Jak rozliczyć składkę zdrowotną za 2022 rok?

2024-01-09
podtaki obliczenia

Zwrot składki zdrowotnej za 2022 rok? Zapłacisz podatek i ZUS!

2023-07-28
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

element5 digital T9CXBZLUvic unsplash

Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?

2025-05-16
jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash

Będą nowe limity płatności gotówką w UE

2025-05-15
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?