• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Październik 2025
  • Ranking faktoringu
piątek, 31 października, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Czy Twoje biuro jest gotowe na KSeF?
    KSeF bez tajemnic. Posłuchaj rozmowy z Samirem Kayyali – ekspertem, którego śledzi 35 tys. przedsiębiorców
    stephen dawson qwtCeJ5cLYs unsplash 1
    Polska gospodarka wyróżnia się na tle Europy. Co prognozy na 2026 rok oznaczają dla przedsiębiorców?
    transport publiczny
    Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków
    biznes sukces
    Przetrwał wojny, komunę i transformację. Jak Gerlach stał się nieśmiertelną marką?
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    podatki kalkulator komorka
    Świadczysz usługi na rzecz własnej spółki? Od 2026 roku zapłacisz najwyższą stawkę ryczałtu!
    komputery sala
    Koniec ulgi IP Box dla samozatrudnionych. Zmiana, która uderza w programistów i innowatorów
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
    faktura vat bez vat
    Nowelizacja ustawy o podatku VAT. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
    biznesman musi być cały czas pod telefonem
    Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Czy Twoje biuro jest gotowe na KSeF?
    KSeF bez tajemnic. Posłuchaj rozmowy z Samirem Kayyali – ekspertem, którego śledzi 35 tys. przedsiębiorców
    stephen dawson qwtCeJ5cLYs unsplash 1
    Polska gospodarka wyróżnia się na tle Europy. Co prognozy na 2026 rok oznaczają dla przedsiębiorców?
    transport publiczny
    Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków
    biznes sukces
    Przetrwał wojny, komunę i transformację. Jak Gerlach stał się nieśmiertelną marką?
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    podatki kalkulator komorka
    Świadczysz usługi na rzecz własnej spółki? Od 2026 roku zapłacisz najwyższą stawkę ryczałtu!
    komputery sala
    Koniec ulgi IP Box dla samozatrudnionych. Zmiana, która uderza w programistów i innowatorów
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
    faktura vat bez vat
    Nowelizacja ustawy o podatku VAT. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
    biznesman musi być cały czas pod telefonem
    Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Podatki Alarm podatkowy

Czy zakaz aut spalinowych wejdzie w życie?

Marek Polubiatko autor Marek Polubiatko
2025-09-29
w Alarm podatkowy
0
flaga unia europejska

Warto popierać rozsądne rozwiązania służące ochronie klimatu i środowiska. Natomiast podporządkowanie im całej gospodarki lub jej najważniejszych gałęzi, jest już gospodarczym samobójstwem. Dobry przykład stanowi branża motoryzacyjna i zakaz sprzedaży od 2035 roku nowych aut z silnikami spalinowymi w Unii Europejskiej. Już teraz wiele koncernów motoryzacyjnych ma problem z wyśrubowanymi normami emisji spalin, nie mówiąc o małym zainteresowaniu autami elektrycznymi. W związku z tym, że w wielu krajach branża motoryzacyjna jest ważnym elementem gospodarki, coraz częściej mówi się o rewizji założeń tzw. Zielonego Ładu. Sprawdzam, czy oznacza to możliwe zniesienie zakazu sprzedaży aut spalinowych.FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Masowe zwolnienia w przemyśle motoryzacyjnym
2 Wysokie cła na chińskie samochody elektryczne
3 Przemysł motoryzacyjny – główna gałąź europejskiej gospodarki
4 Skręt ku racjonalności. Co dalej z silnikami spalinowymi w Europie?
5 Podsumowanie – czy UE zniesie zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku?

Masowe zwolnienia w przemyśle motoryzacyjnym

Przypominam, że Ursula von der Leyen, wybrana na drugą kadencję przewodniczącej Komisji Europejskiej, zamierza bronić zakazu sprzedaży samochodów z silnikami spalinowymi. Według założeń, w celu redukcji emisji CO2, od 2035 roku wszystkie nowe auta osobowe i dostawcze sprzedawane w UE mają być zeroemisyjne.

Tymczasem elektryfikacja jest ogromnym wyzwaniem dla europejskiej motoryzacji. Ostatnie miesiące są bogate w informacje o masowych zwolnieniach w kolejnych wielkich koncernach motoryzacyjnych (np. Volkswagen, Stellantis). Inne planują przenieść się poza Unię Europejską, gdzie koszty produkcji są niższe. Przemysł motoryzacyjny w Europie zabijają drogie surowce oraz wysokie koszty energii i pracy. Swoje piętno odciska także nacisk na elektryfikację, zwłaszcza wobec konkurencji z Chin i małego zainteresowania autami elektrycznymi.

Podobne artykuły

ciezarowka samochod pojazd

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

2025-10-08
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

2025-10-02
flaga unia europejska

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

2025-09-25
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

2025-09-24
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

2025-09-05
pedzacy samochod

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

2025-08-28

Jednak zwalniają nie tylko fabryki odpowiedzialne za budowę aut, ale firmy z szeroko rozumianej branży automotive. Na przemysł motoryzacyjny należy bowiem spojrzeć szerzej. Przemysł motoryzacyjny to system naczyń połączonych. W związku z elektryfikacją duże wyzwanie stoi także przed producentami części do aut spalinowych. Dlatego masowe zwolnienia zapowiadają także m.in. ZF Friedrichshafen, Bosch czy Valeo, a to tylko niewielki odsetek problemów branży.

Czytaj także: Faktoring dla transportu

Wysokie cła na chińskie samochody elektryczne

Niewątpliwie w liczbach bezwzględnych wzrost rejestracji samochodów elektrycznych jest widoczny. Natomiast nadal trudno mówić tutaj o szczególnym zainteresowaniu czy prawdziwym boomie. Zainteresowanie jest wręcz niskie, zwłaszcza jeżeli konsumenci nie są zachęcani systemem dopłat.

Brak dużego zainteresowania idzie w parze z coraz większą konkurencją Chin. Samochody elektryczne z Państwa Środka przekonują dobrymi osiągami i bogatym wyposażeniem, a to wszystko w połączeniu z atrakcyjnymi cenami, zazwyczaj dużo niższymi od europejskich odpowiedników i to nawet przy standardowym ocleniu w wysokości 10 proc.

W związku z tym Komisja Europejska 4 października przegłosowała dodatkowe cła na chińskie auta elektryczne, które mają obowiązywać przez 5 lat. Wszystko po to, żeby Europejczycy zwrócili się ku elektrykom europejskich producentów. Stawki są różne w zależności od koncernu, natomiast cła są bardzo wysokie. W połączeniu z 10-procentowym cłem standardowym wynoszą one odpowiednio:

  • BYD: 27 proc. (10 proc. + 17 proc.).
  • Geely: 28,8 proc. (10 proc. + 18,8 proc.).
  • SAIC: 45,3 proc. (10 proc. + 35,3 proc.).
  • Tesla (produkcji chińskiej): 17,8 proc. (10 proc. + 7,8 proc.).

Pozostali producenci współpracujący z władzami unijnymi podlegają średniemu ważonemu cłu w wysokości 30,7 proc. (10 proc. + 20,7 proc.). Koncerny, które odmówiły współpracy, zostały obłożone cłem w wysokości 45,3 proc. (10 proc. + 35,3 proc.). Unijni włodarze twierdzą, że są otwarci na negocjacje z Pekinem w zakresie minimalnej ceny samochodów i limitów ilościowych, na co Chiny raczej nie przystąpią. Niewątpliwie ograniczy to sprzedaż chińskich samochodów elektrycznych, ale Chińczycy nie zamierzają oddawać europejskiego rynku. Żeby obejść cła, nawet pomimo dużo wyższych kosztów produkcji, otwierają swoje fabryki na terenie Europy.

Natomiast same cła są mieczem obusiecznym, ponieważ w odpowiedzi takie działania podjąć może także Pekin. W związku z tym cłom sprzeciwiały się między innymi Niemcy. Wszystko dlatego, że duża część niemieckich aut jest sprzedawana właśnie w Państwie Środka. Natomiast za ustanowieniem ceł były m.in. Francja i Włochy. To także zrozumiałe skoro tanie chińskie elektryki najbardziej szkodzą ich koncernom (m.in. Stellantis).

W długim terminie cła mogą nie zdać egzaminu, bo Pekin raczej nie zostawi sprawy bez odpowiedzi. Tymczasem auta elektryczne to przede wszystkim akumulatory, a w TOP 10 światowych producentów baterii do elektryków nie ma żadnej firmy europejskiej. W zestawieniu dominują… Chińczycy. Państwo Środka jest także kluczowym dostawcą metali ziem rzadkich. Dlatego elektryfikacja i przejście na odnawialne źródła energii nie uda się bez dobrych relacji z Chińczykami.

Co więcej, nie jest to również zbyt dobre zagranie PR-owe. Zwykły konsument widzi w tym dużą hipokryzję. Z jednej strony UE chce stawiać na samochody elektryczne i obniżać emisję CO2, z drugiej – podwyższając cenę aut chińskich, utrudnia możliwość nabycia dobrego elektryka.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Przemysł motoryzacyjny – główna gałąź europejskiej gospodarki

Jak wskazuje raport Bloomberg Intelligence, aktualnie nawet co trzecia europejska fabryka koncernów BMW, Mercedes, Stellantis, Renault i Volkswagen pracuje na zmniejszonych obrotach. Tłumaczy to masowe zwolnienia w branży.

Tymczasem przemysł motoryzacyjny to filar europejskiej gospodarki. Właśnie motoryzacja odpowiada za przeszło 7 procent PKB UE, a w całym przemyśle motoryzacyjnym pracuje ponad 13 mln osób, co stanowi blisko 7 proc. całkowitego zatrudnienia w Unii Europejskiej. Rozszerzając to o pokrewne branże, w tym dostawców części, usług i materiałów, w rzeczywistości sektor ten ma jeszcze większe znaczenie dla gospodarki.

Przeczytaj też: „1,3 mld zł długu branży TSL. Co dalej z jedną z najważniejszych gałęzi polskiej gospodarki?„

W wybranych krajach – na przykład w Czechach – na motoryzacji opiera się cała gospodarka. Jednak także w Polsce, mimo iż nie mamy własnej marki motoryzacyjnej, jest ona kluczowa. Nad Wisłą sektor motoryzacyjny odpowiada za 8 procent PKB i przeszło 13 procent wartości eksportu. To nie tylko zakłady montażowe, ale także rozwinięta produkcja części samochodowych, z których korzystają firmy z siedzibą w innych krajach Europy.

Można więc z pełną odpowiedzialnością przyznać, że silny sektor motoryzacyjny jest kluczowy dla dobrobytu w Europie, w tym w Polsce. Tymczasem unijne elity przecinają gałąź, na której siedzą, a co gorsza – zdają się nie dostrzegać zagrożenia i ryzyka bolesnego upadku.

Skręt ku racjonalności. Co dalej z silnikami spalinowymi w Europie?

Ostatnie wybory do Parlamentu Europejskiego pokazały, że Unię Europejską czekają zmiany. Wprawdzie dotychczas rządzące frakcje utrzymały władzę, ale swój udział wyraźnie zwiększyły partie uznawane za eurosceptyczne i skrajne. Jednak głosy domagające się zmian w polityce UE słychać także z obozów, które wcześniej tworzyły te przepisy – jak się okazało – nieskuteczne. Aktualnie najlepszym tego potwierdzeniem jest polityka migracyjna.

Coraz więcej sceptycznych głosów słuchać też wobec polityki klimatycznej. To w pełni zrozumiałe, ponieważ Zielony Ład, a w tym zakaz stosowania silników spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 roku, znacząco przyczyni się do obniżenia standardu życia i zubożenia Europejczyków. Jednocześnie coraz bardziej kwestionuje się wpływ samochodów na poziom emisji CO2.

Dlatego politycy coraz odważniej mówią, że trzeba odstąpić od zapisów rujnujących gospodarczo Europę. O ile skrajna, szybko rosnące w siłę niemieckie AfD mówi o tym już od dawna, o tyle politycy Chrześcijańskiej Demokracji wcześniej opiewali za tym zakazem i nawet mieli udział w jego wprowadzaniu.

Dziś dyskusja jest już dużo bardziej wyważona. Można usłyszeć, że zakaz aut spalinowych jest sterowany politycznie, unieważniając i zmieniając prawa rynku. Pewnie nie byłoby z tym problemu, gdyby elektryfikacja nie miała negatywnego wpływu na gospodarkę. Tymczasem przy niewielkim zainteresowaniu autami elektrycznymi jest zupełnie odwrotnie.

Przeczytaj też: „Bolesna rewolucja w sektorze budynków – dyrektywa budynkowa EPBD i system ETS2 uderzą w najbiedniejszych„


Szukasz finansowania firmy transportowej?

Nasz partner Finea specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej i nie tylko. To co wyróżnia tę firmę spośród innych to:
➔ Finansowanie za pomocą faktoringu
➔ Sfinansuj swoje faktury
➔ Pieniądze u Ciebie jeszcze tego samego dnia
➔ Limit do 200.000 PLN
➔ Dedykowany Opiekun dla Twojej firmy

DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ


Podsumowanie – czy UE zniesie zakaz sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku?

Wydaje mi się, że zakaz sprzedaży nowych aut spalinowych od 2035 roku wcale nie jest jeszcze przesądzony. Najbliższe lata nie będą dla Europejczyków łatwe, a wzrost bezrobocia, spadek bezpieczeństwa i niższy poziom życia, mogą skutkować wzrostem poparcia dla partii politycznych o bardziej racjonalnym podejściu. Tymczasem liczni politycy mówią otwarcie, że Europa nie powinna rezygnować z kury znoszącej złote jajka, którymi w tym przypadku są auta spalinowe. Szczególnie w dobie rozwoju technologii paliw syntetycznych. Nie jest więc wykluczone, że europejskie firmy motoryzacyjne obejmą kierunek na wykorzystanie swojej przewagi w tym obszarze.

Podsumowując, przymusowa przesiadka na elektryki, skutkująca kryzysem w całej UE, ma małe szanse powodzenia. Politycy w końcu odwołają się do interesów gospodarczych oraz nastrojów społecznych. Dlatego zniesienie zakazu sprzedaży nowych samochodów spalinowych w końcu trafi na agendę Parlamentu Europejskiego.

Aktualizacja:

Europejska Partia Ludowa (EPL), z udziałem polskich ugrupowań, apeluje do Komisji Europejskiej o zniesienie zakazu sprzedaży samochodów spalinowych od 2035 roku, argumentując konieczność powrotu do neutralności technologicznej. Europoseł Jens Gieseke wskazuje, że przemysł motoryzacyjny w Europie boryka się z wysokimi kosztami energii, surowymi regulacjami i konkurencją z Chin i USA, co osłabia jego pozycję. EPL proponuje wzmocnienie łańcuchów dostaw, rozbudowę infrastruktury ładowania i uproszczenie regulacji, aby sektor pozostał konkurencyjny, jednocześnie wspierając cele klimatyczne.

Czytaj więcej o: faktoring TSL

5/5 - (5 votes)
Tags: auta spalinoweFineaUnia Europejska
Marek Polubiatko

Marek Polubiatko

Przedsiębiorca, który pracę na etacie porzucił w 2011 roku. Prywatnie sarkastyczny introwertyk, indywidualista i nonkonformista, który charakteryzuje się samodzielnym myśleniem i lubi mieć własne zdanie. Finansami zainteresowany i z uwagi na prowadzenie JDG, i jako miłośnik inwestowania na giełdzie oraz w inne aktywa. Lubiący dobre kino i książki, interesujący się również sportem i historią.

Podobne Wpisy

Leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Co się bardziej opłaca przedsiębiorcy?

autor Katarzyna Zuba
2025-10-08
0
ciezarowka samochod pojazd

Leasing i wynajem długoterminowy to dzisiaj dwa najpopularniejsze sposoby na sfinansowanie samochodu w firmie bez angażowania dużej kwoty środków własnych. Oba rozwiązania są także tylko pozornie do siebie podobne, ponieważ różnią się kosztami czy też zakresem usług. Poniżej dowiesz się, na czym polegają te różnice i co się bardziej opłaca – leasing czy wynajem długoterminowy samochodu. Czym jest leasing samochodu? Leasing samochodu to forma finansowania, w której przedsiębiorca korzysta z pojazdu należącego do firmy leasingowej przez określony czas i w zamian za to reguluje comiesięczne raty leasingowe. Co ważne, zazwyczaj nie obejmują one kosztów serwisowania, przeglądów czy też ubezpieczenia, a więc koszty te leasingobiorca musi ponosi dodatkowo. Sprawdź, jaki leasing wybrać? W Polsce przedsiębiorcy mają do wyboru dwa rodzaje leasingu:...

Czytaj więcej

Koniec taryfy ulgowej. Specjaliści z IT zapłacą wyższe podatki

autor Julia Mraczny
2025-10-02
0
christina wocintechchat com 6Dv3pe JnSg unsplash

Branża IT w Polsce od lat uchodzi za jeden z najlepiej prosperujących sektorów gospodarki. Zawdzięcza to nie tylko globalnemu boomowi na nowe technologie, ale i szczególnie korzystnym rozwiązaniom podatkowym, które pozwalały programistom i firmom technologicznym ograniczać obciążenia fiskalne. Dzięki temu specjaliści osiągający wysokie dochody często płacili mniejsze podatki niż osoby zarabiające przeciętnie, ale zatrudnione na umowie o pracę. Teraz po latach taryfy ulgowej, rząd, stojący w obliczu konieczności zwiększenia wpływów do budżetu i ograniczenia deficytu, postanowił przyjrzeć się temu zjawisku. W oficjalnych komunikatach Ministerstwa Finansów podkreślono, że IT przez lata korzystało z nieproporcjonalnych przywilejów. W konsekwencji przygotowano zmiany, które mają podnieść podatki dla informatyków oraz ograniczyć dostęp do dotychczasowych ulg. Czy specjaliści z IT rzeczywiście będą musieli zapłacić wyższe podatki?...

Czytaj więcej

Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania

autor Julia Mraczny
2025-09-25
0
flaga unia europejska

Nadchodzi okres grzewczy, a więc pora na zamawianie opału, przygotowywanie pieców i kalkulowanie rachunków za gaz czy prąd. To czas, w którym szczególnie odczuwamy, jak istotne są koszty energii w naszym codziennym życiu. Od 2027 roku sytuacja ta ma się zmienić w sposób fundamentalny, ponieważ Unia Europejska wprowadzi nowy system regulacji – ETS2. To dość abstrakcyjnie brzmiące pojęcie techniczne, którego skutki będą odczuwalne dla milionów Polaków. ETS2 ma bowiem sprawić, że emisje z ogrzewania budynków i transportu drogowego zostaną włączone w unijny system handlu emisjami. Co to oznacza? Z jednej strony szansę na szybsze odejście od paliw kopalnych, a z drugiej wyższe ceny, co znajdzie bezpośrednie odzwierciedlenie na stacjach benzynowych i domowych rachunkach. Czym jest program ETS2 i z czego...

Czytaj więcej

Czy to już światełko w tunelu, czy tylko reflektor z naprzeciwka?

autor Wojciech Miklaszewski
2025-09-24
0
joyce wu bzaUOm SI Y unsplash

W ostatni czwartek miałem okazję wziąć udział w webinarze „Sytuacja gospodarcza i perspektywy dla sektora transportu”, organizowanym przez Magazyn Transport Manager. Spotkanie było poświęcone kondycji sektora TSL i – mówiąc szczerze – było jak jazda trasą S3 o świcie: trochę mgły, trochę świateł, a trochę dziur w nawierzchni. Z jednej strony usłyszeliśmy sporo twardych danych – i tych twardych nie sposób ignorować. Z drugiej jednak, podskórnie czułem, że branża ma w sobie gen przetrwania. Tylko, że coraz częściej walczy nie z rynkiem, a z... płynnością. Dzień jak co dzień: milion złotych więcej długu Z danych, które miałem okazję przedstawić podczas webinaru, wynika jasno: zadłużenie firm z sektora TSL rośnie każdego dnia o milion złotych. Milion. Codziennie. To nie jest metafora...

Czytaj więcej

Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość

autor Marek Polubiatko
2025-09-05
0
jhon jim 5BIbTwXbTWk unsplash

Jeżeli masz firmę, która znalazła się w trudnej sytuacji finansowej, zwróć uwagę na proces restrukturyzacji. To szereg działań naprawczych, które mają uratować firmę przed upadłością. Nie tylko poprawisz finanse spółki, ale również zwiększysz efektywność i odzyskasz konkurencyjność. Dlatego sprawdź, czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw, jakie są jej rodzaje i co na ten temat mówi prawo.  Czym jest restrukturyzacja przedsiębiorstw i kiedy warto ją wdrożyć? Restrukturyzacja przedsiębiorstw odnosi się do zmian mających na celu poprawić sytuację finansową, organizacyjną i rynkową. Przede wszystkim na działania naprawcze decydują się przedsiębiorcy z długami wobec kontrahentów. Słusznie, ponieważ głównym celem restrukturyzacji jest przywrócenie płynności finansowej firmy. Jednak plan naprawczy może zostać wdrożony również w celu dostosowania biznesu, co ma zwiększyć efektywność. Z restrukturyzacji korzystają głównie większe firmy,...

Czytaj więcej

Planujesz zakup samochodu w firmie? Śpiesz się! Od 2026 roku limity będą dużo niższe!

autor Aleksandra Pluta
2025-08-28
0
pedzacy samochod

Od 1 stycznia 2026 r. limity amortyzacji, leasingu operacyjnego i najmu długoterminowego dla spalinowych i hybrydowych samochodów osobowych, wykorzystywanych w działalności gospodarczej, drastycznie spadną. Z obowiązujących nieprzerwanie od 2019 roku, 150 000 PLN do 100 000 PLN. Brzmi jak podniesie podatków bez zmiany stawki? Co więcej,  z nowych przepisów nie wynika jasno, jaki limit będzie obowiązywał przedsiębiorców użytkujących samochody na podstawie umowy leasingu operacyjnego lub najmu długoterminowego, zawartej przed 1 stycznia 2026 roku. Czy będą zmuszeni do zmniejszenia wysokości rozpoznawanych kosztów uzyskania przychodów? Przedsiębiorco, planujesz powiększenie swojej floty samochodowej w przyszłym roku? Sprawdź, czy nie warto zainwestować już dziś! Wielki powrót Nowego Ładu Niekorzystne dla przedsiębiorców zmiany zostały wprowadzone ustawą z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz...

Czytaj więcej

Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?

autor Katarzyna Zuba
2025-08-05
0
sklep internetowy

Ministerstwo Finansów poinformowało, że rozważa nowy podatek dla sklepów internetowych. Konkretnie sklepy online miałyby być objęte istniejącym już podatkiem od sprzedaży detalicznej. Taki podatek handlowy dzisiaj odprowadzają natomiast głównie duże sieci stacjonarnych marketów. Pomysł nowego obciążenia z oczywistych względów nie podoba się przedstawicielom branży e-commerce, ale został też skrytykowany przez wielu ekspertów. Na czym polega podatek od sprzedaży detalicznej? Podatek od sprzedaży detalicznej został wprowadzony w Polsce z dniem 1 stycznia 2021 r. na podstawie odrębnej ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. Potocznie nazywa się go także podatkiem handlowym, ponieważ są nim objęte firmy handlowe prowadzące stacjonarną sprzedaż detaliczną, czyli po prostu sprzedające konsumentom towary w sklepach i marketach. Podstawą opodatkowania w podatku handlowym są przychody ze sprzedaży. Firmy...

Czytaj więcej

Kosztowne zatory na granicy – nowy horror polskich przewoźników

autor Julia Mraczny
2025-08-01
0
imre tomosvari FbhuN53 330 unsplash

7 lipca 2025 r. Rada Ministrów ogłosiła czasowe przywrócenie kontroli granicznych na wybranych przejściach z Niemcami i Litwą. Decyzję wsparto uzasadnieniem: konieczność zwiększenia bezpieczeństwa wewnętrznego oraz ograniczenia nielegalnej migracji. Jednak dla sektora transportowego, eksporterów i pracodawców zatrudniających cudzoziemców taka decyzja może zakończyć się paraliżem przejść granicznych i wzrostem cen frachtów. Jakie są powody takiego ruchu ze strony rządu? I kiedy tak naprawdę nasze granice były nieszczelne? Kontrole graniczne w Polsce Kontrole graniczne w strefie Schengen nie były dla Polski nowością. Rząd PiS wielokrotnie decydował się na ich przywrócenie. Miało to miejsce podczas Światowych Dni Młodzieży (2016) oraz kryzysu na granicy z Białorusią. W lipcu 2025 roku na kanwie protestów antyimigracyjnych oraz afery wizowej, która miała miejsce za czasów poprzedniego rządu,...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

pawel czerwinski Yjp0TshmIUI unsplash

Jak Tomasz Komenda mógł dostać odszkodowanie?

2024-04-09
paragon laptop dzialalnosc nierejstrowana

Masz działalność nierejestrowaną? Przyszykuj się na zmiany związane z wprowadzeniem KSeF

2024-09-23
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

podatki kalkulator komorka

Świadczysz usługi na rzecz własnej spółki? Od 2026 roku zapłacisz najwyższą stawkę ryczałtu!

2025-10-31
mysli przed komputer

IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?

2025-10-30
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Październik 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?