• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Sierpień 2025
  • Ranking faktoringu
czwartek, 14 sierpnia, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    Obliczanie kosztów faktoringu
    Zasiłek pielęgnacyjny 2025 – ile wynosi i komu przysługuje?
    zalamany przedsiebiorca wykresy
    Najczęstsze błędy przy zakładaniu działalności gospodarczej – jak ich uniknąć?
    partnerzy biznesowi
    Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, jaka księgowość będzie dla Ciebie najlepsza?
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    konto w banku
    Konto firmowe – czy naprawdę musisz je mieć i jak wybrać odpowiednie?
    polska unia europejska
    Kasa Płynie Obficie – dla wybranych. Analiza afery KPO
    sigmund TJxotQTUr8o unsplash
    Jak otworzyć przedszkole bez wykształcenia pedagogicznego? To prostsze niż myślisz
    jas rolyn 7BqK0rCPO5k unsplash
    Szykuje się proces dekady? Ponad 10 tys. hoteli pozywa Booking.com.
    kalkulator dokumenty
    Doręczenie fikcyjne i leasing bez podpisu – sprawdź, co się zmieniło
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
    Biznesmen zastanawiający się od czego zacząc przy wyborze faktora
    Giganci zarabiają dużo i płacą mało? Ten podatek może to zmienić
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    „Milcząca zgoda” wchodzi do gry. Sprawdź, co to oznacza dla Twojej firmy
    polski sejm
    Deregulacja 2026: Co zmieni się dla firm i dlaczego to ma znaczenie?
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    Obliczanie kosztów faktoringu
    Zasiłek pielęgnacyjny 2025 – ile wynosi i komu przysługuje?
    zalamany przedsiebiorca wykresy
    Najczęstsze błędy przy zakładaniu działalności gospodarczej – jak ich uniknąć?
    partnerzy biznesowi
    Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, jaka księgowość będzie dla Ciebie najlepsza?
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    konto w banku
    Konto firmowe – czy naprawdę musisz je mieć i jak wybrać odpowiednie?
    polska unia europejska
    Kasa Płynie Obficie – dla wybranych. Analiza afery KPO
    sigmund TJxotQTUr8o unsplash
    Jak otworzyć przedszkole bez wykształcenia pedagogicznego? To prostsze niż myślisz
    jas rolyn 7BqK0rCPO5k unsplash
    Szykuje się proces dekady? Ponad 10 tys. hoteli pozywa Booking.com.
    kalkulator dokumenty
    Doręczenie fikcyjne i leasing bez podpisu – sprawdź, co się zmieniło
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
    Biznesmen zastanawiający się od czego zacząc przy wyborze faktora
    Giganci zarabiają dużo i płacą mało? Ten podatek może to zmienić
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    „Milcząca zgoda” wchodzi do gry. Sprawdź, co to oznacza dla Twojej firmy
    polski sejm
    Deregulacja 2026: Co zmieni się dla firm i dlaczego to ma znaczenie?
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Podatki Alarm podatkowy

Zbiór kosztów możliwych do odliczenia, o których Ci się nie śniło!

Aleksandra Pluta autor Aleksandra Pluta
2024-01-03
w Alarm podatkowy
0
szok

Prezentujemy darmowy rozdział ebooka pt. „Co można wrzucić koszty firmy”. Chcesz zgłębić swoją wiedzę na ten temat? Zamów ebook i zoptymalizuj swoje podatki!

 

Otwarty katalog kosztów podatkowych w połączeniu z praktycznie nieograniczonymi możliwościami przedmiotu prowadzonej działalności gospodarczej powoduje, że nawet wydatki uznawane za kontrowersyjne mogą stanowić koszty uzyskania przychodu. Oczywiście, przy kwalifikacji należy brać pod uwagę indywidualną sytuację podatnika, przedmiot działalności, zasadność i cel ponoszonego wydatku, a także spełnienie podstawowej przesłanki podatkowej potrącalności kosztu – związek bezpośredni lub pośredni z osiąganiem, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Przedsiębiorco, pamiętaj! To, że organy podatkowe orzekły w indywidualnej sprawie innego podatnika o możliwości zaliczenia konkretnego wydatku do kosztów uzyskania przychodu nie oznacza, że uznają ich zasadność Twojej sprawie!
fakturaPoniżej kilka perełek interpretacyjnych, w których Dyrektor KIS przyznał racje podatnikom w zakresie możliwości zaliczenia kontrowersyjnych wydatków do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności:

Spis treści schowaj
1 Wyszkolony pies do ochrony biura rachunkowego (0113-KDIPT2-1.4011.757.2021.2.ISL)
2 Akwarium wpływające na poprawę atmosfery w firmie (0111-KDIB2-1.4010.13.2021.1.AH)
3 Szwajcarski zegarek do mierzenia czasu pracy prawnika (0113-KDIPT2-1.4011.183.2023.4.AP)
4 Wydatki na stylizację paznokci gwarantem estetycznego i starannego przygotowania materiału reklamowego przez influencera (0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD)
5 Zastanawiasz się, co jeszcze możesz odliczyć od podatku?

Podobne artykuły

Polska flaga

Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?

2025-08-11
sklep internetowy

Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?

2025-08-05
Obliczanie kosztów faktoringu

Zasiłek pielęgnacyjny 2025 – ile wynosi i komu przysługuje?

2025-08-04
Biznesmen zastanawiający się od czego zacząc przy wyborze faktora

Giganci zarabiają dużo i płacą mało? Ten podatek może to zmienić

2025-07-31
polski sejm

Deregulacja 2026: Co zmieni się dla firm i dlaczego to ma znaczenie?

2025-07-21
towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash

Typowe i nietypowe koszty firmowe w działalności. Sprawdź, jak możesz obniżyć podatek dochodowy

2025-07-16

Wyszkolony pies do ochrony biura rachunkowego (0113-KDIPT2-1.4011.757.2021.2.ISL)

Wnioskująca prowadzi Biuro Księgowe zlokalizowane w domu jednorodzinnym w którym bezpośrednio nie przyjmuje Klientów, jednakże przechowywane są w nim ważne dokumenty, specjalistyczne oprogramowanie, sprzęt komputerowy, drukarki oraz wszelkie narzędzia i pomoce służące do codziennego funkcjonowania biura. Często wyjeżdża do Klientów. W tym czasie dom pozostaje bez opieki, co stanowi bezpośrednie zagrożenie związane z włamaniem i kradzieżą oraz ewentualnym zniszczeniem przechowywanych w nim dokumentów. Działka, na której stoi dom, nie jest ogrodzona, a tylna jego część zlokalizowana jest praktycznie w lesie, przez co stanowi znaczne ułatwienie dla potencjalnych sprawców włamania i kradzieży. Ubezpieczenie domu od kradzieży w żadnym przypadku nie stanowi o bezpieczeństwie posiadanego sprzętu i oprogramowania, ponieważ w żaden sposób nie zrekompensuje to wnioskodawcy utraty danych i sprzętu oraz przechowywanej dokumentacji. Wobec powyższych faktów, według wnioskodawcy ponoszone wydatki związane z psem, niezbędne do zagwarantowania psu podstawowych warunków życia, funkcjonowania i prawidłowego rozwoju oraz związane z zakupem i przeszkoleniem psa do pełnienia przypisanej mu funkcji w działalności gospodarczej, są ponoszone w celu osiągnięcia przychodu poprzez zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Dyrektor KIS uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe, zastrzegając, że to na Wnioskodawcy, jako podmiocie odnoszącym korzyść z faktu zaliczenia wskazanych we wniosku wydatków do kosztów uzyskania przychodu, ciąży obowiązek wykazania związku przyczynowo-skutkowego ponoszonych wydatków z prowadzoną przez Niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, jak również obowiązek ich właściwego udokumentowania.

Akwarium wpływające na poprawę atmosfery w firmie (0111-KDIB2-1.4010.13.2021.1.AH)

Wnioskujący prowadzi działalność w zakresie produkcji oraz dystrybucji towarów. W związku z rozwojem oraz dokonywaną sukcesywnie rozbudową zakładu (siedziby), Wnioskodawca postanowił zakupić i zlecić specjalistyczny montaż akwarium o pojemności 360 I wraz z rybami, roślinami wodnymi i wyposażeniem. Akwarium zostało umieszczone w holu siedziby Spółki. Hol oprócz podstawowej funkcji komunikacyjnej, pełni także funkcję poczekalni z miejscami do siedzenia dla klientów i kontrahentów krajowych i zagranicznych, znajduje się w nim również recepcja Spółki. W związku z zakupem i montażem akwarium, Wnioskodawca zleca dokonywanie okresowych prac konserwacyjnych, w tym czyszczenie, zakup pokarmu, wymianę filtrów oraz ewentualne uzupełnianie zasobów żywych akwarium, celem pielęgnacji oraz niepogorszenia stanu akwarium i jego wyposażenia. Zdaniem Wnioskodawcy zakup i montaż akwarium wraz z wyposażeniem oraz późniejsze wydatki na jego eksploatację będą stanowić w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o CIT koszty uzyskania przychodów. Nie są one bowiem wymienione w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, tj. katalogu wyłączającym z kosztów uzyskania przychodów ściśle określone wydatki. Akwarium wraz z wyposażeniem, podobnie jak dywany, odpowiednie oświetlenie, lustra, dekoracje, tkaniny stanowią element wystroju wpływający na poprawę atmosfery w firmie. Nie jest zatem elementem aranżacji wnętrza o charakterze wyjątkowo wytwornym czy ekskluzywnym, w szczególności mając na uwadze jego umiejscowienie w bocznej części holu siedziby Wnioskodawcy, gdzie znajduje się również firmowa recepcja.

W odpowiedzi Dyrektor KIS uznał stanowisko podatnika za prawidłowe argumentując, że zakup akwarium nie jest wydatkiem reprezentacyjnym mającym na celu podkreślenie okazałości czy wystawności pomieszczenia, a tym samym kreowanie, czy też poprawę wizerunku wnioskodawcy, a jedynie wydatkiem na wystrój wnętrza biurowego, mającym na celu poprawę atmosfery pracy, w tym pracowników firmowej recepcji. Dobra i pozytywna atmosfery pracy, wpływa jednocześnie pośrednio na przychody Wnioskodawcy, gdyż zachęca pracowników do większego zaangażowania w wykonywane obowiązki.

Szwajcarski zegarek do mierzenia czasu pracy prawnika (0113-KDIPT2-1.4011.183.2023.4.AP)

Wnioskujący prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług prawnych – Kancelarię Adwokacką. Czas pracy, który decyduje o jego przychodach i dochodach, rozlicza w codziennych rozpiskach, z dokładnością do 6 minut, które są następnie akceptowane i stanowią podstawę do wypłaty honorariów i wystawienia FV. Adwokat praktykuje w obszarze prawa karnego, co powoduje, że często spotyka się z klientami bez urządzeń elektronicznych (względy bezpieczeństwa) – smartfony, laptopy, etc. Często zdarza się także konieczność analizy materiałów niejawnych w prowadzonych sprawach. Przepisy warunkujące prowadzenie kancelarii tajnej wykluczają wejście z urządzeniami elektronicznymi. Dla należytego zapisania czasu pracy wymagany jest zegarek, którego w ww. okolicznościach nie może  zastąpić telefonem, czy laptopem.

W lutym 2023 r. wnioskujący zakupił mechaniczny szwajcarski zegarek za kwotę 5 589 zł brutto. Mechanizm zegarka jest bezobsługowy, a przez to ekonomicznie uzasadniony, będzie służył praktycznie dożywotnio, jest niezawodny. Co więcej, jest adekwatny do formalnego i urzędowego stroju adwokata, a przez to nie może być uznany za zabytkowy. Wnioskujący będzie używał zegarka tylko na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wnioskujący stanął na stanowisku, że koszt nabycia ww. zegarka może być zaliczony jako koszt uzyskania przychodu.

Dyrektor KIS przyznał rację wnioskującemu, stwierdzając, że wydatki na nabycie zegarka nie są ujęte w katalogu kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, to mogą być uwzględnione w kosztach podatkowych, o ile istnieje związek tych wydatków z możliwością uzyskania przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Wykazanie tego związku spoczywa na podatniku i nie może następować w oderwaniu od konkretnego stanu faktycznego. Ocena, czy w danym przypadku zachodzi związek przyczynowy pomiędzy poniesionym wydatkiem a osiągnięciem przychodu lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów powinna odbywać się przy uwzględnieniu wszystkich aspektów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym charakteru i rodzaju prowadzonej działalności. Zwrócił także uwagę, że pomimo podkreślanego w opisie sprawy adekwatnego charakteru zegarka, pasującego do formalnego i urzędowego stroju adwokata, wydatek związany z zakupem zegarka w tym przypadku nie ma charakteru reprezentacji – nie ma na celu stworzenia pozytywnego wizerunku adwokata lub wykreowania pozytywnych relacji z jego kontrahentami.

Wydatki na stylizację paznokci gwarantem estetycznego i starannego przygotowania materiału reklamowego przez influencera (0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD)

Wnioskująca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na publikacji w Internecie zdjęć i filmów w ramach współpracy reklamowej z klientami a także na realizacji sesji zdjęciowych oraz materiałów filmowych na strony internetowe, a także media społecznościowe marek. Podatniczka zajmuje się głównie obszarem fotografii/video kulinarnym i produktowym – tworzy m.in. video oraz zdjęcia kulinarne krok po kroku z widocznymi dłońmi. Koniecznym i wymaganym zabiegiem jest odpowiednia pielęgnacja dłoni widocznych na zdjęciach i filmach realizowanych na potrzeby kontrahenta. Wydatki na stylizację paznokci u kosmetyczki są niezbędne, zdaniem wnioskującej, do realizacji oraz autoprezentacji. Mają one związek przyczynowy z uzyskiwaniem przychodów z prowadzonej działalności. Bezpośrednim celem zabiegów dłoni (stylizacji paznokci) w salonie kosmetycznym jest możliwość właściwego i zgodnego z wymaganiami estetycznego i starannego przygotowania prezentacji. Poniesienie tych wydatków jest niezbędne oraz konieczne i wynika wprost z charakteru prowadzonej działalności. Wnioskująca podkreśliła również, że kontrahenci wymagają na zdjęciach i filmikach, widocznie były wyłącznie jej dłonie, szczególnie jeśli tworzy filmiki krok po kroku, prezentując gotowe produkty. Klienci mają również konkretne wymagania co do koloru paznokci, występującego w realizowanej kampanii.

Dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem wnioskującej. W uzasadnieniu podkreślił, że w tym przypadku, wydatki na stylizację paznokcie nie kwalifikują się do kosztów reprezentacji wskazanych w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Są one bowiem nierozerwalnie związane z wykonywanymi przez wnioskującą usługami. Dłonie stanowią bowiem jej narzędzie pracy, których wygląd dostosowuje ona do wymagań kontrahentów. Tym samym, skoro celem poniesienia przez wnioskującą wydatków na stylizację paznokci jest możliwość właściwego przygotowania się do udziału w zdjęciach i filmach uznać należy, że są to wydatki, które na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w zakresie, w jakim racjonalnie jest to uzasadnione rozmiarem działalności, pod warunkiem, że nie mają wyłącznie osobistego charakteru i zostaną właściwie udokumentowane.

Usługi obce

Usługi obce nie znajdują się wprost w katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów. Tak więc, jeśli spełniają podstawową przesłankę potrącalności kosztów podatkowych, mogą obniżyć podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym. W przypadku nabywania usług obcych (tzw. niematerialnych) warto zadbać o dowody ich wykonania, inne niż dokumenty księgowe (np. faktura). Do usług niematerialnych zalicza się m.in.: usługi doradcze, prawne, księgowe, reklamowe, badania rynku, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń, a także usługi o podobnym charakterze do wyżej wymienionych. Łączy je to, że ich efekt nie jest tak łatwo identyfikowalny, jak w przypadku usług materialnych (np. usługi stolarskiej), przez co  niejednokrotnie trudno jest wycenić ich wartość. To z kolei może prowadzić do nieuczciwego zawyżania ich wartości, a w konsekwencji także kosztów uzyskania przychodu. Organy podatkowe wnikliwie badają zasadność nabywanych przez podatników usług niematerialnych oraz wymagają szczegółowej dokumentacji potwierdzającej, że dana usługa rzeczywiście została zrealizowana. Nie ma ustawowego katalogu dowodów, które w sposób właściwy dokumentują zrealizowanie usług niematerialnych. W praktyce dowody mogą stanowić korespondencja mailowa, materiały szkoleniowe, opinie, raporty, analizy, ewidencja czasu pracy, dokumentację fotograficzna, dowody potwierdzające odbycie spotkań i narad, inne efekty prac (np. ulotki, materiały promocyjne).

Uwaga!

Brak odpowiedniego udokumentowania nabytych usług niematerialnych, w przypadku ewentualnej kontroli organów podatkowych, może skutkować próbą kwestionowania ich realizacji lub kwalifikacji jako kosztów podatkowych. Skuteczne zakwestionowanie wydatku może oznaczać nie tylko większy podatek do zapłaty (wraz z odsetkami), lecz również odpowiedzialność karnoskarbową.

Zastanawiasz się, co jeszcze możesz odliczyć od podatku?

Przeczytaj ebook „Co można wrzucić w koszty firmy”! Nasz poradnik to ponad 150 stron unikalnej wiedzy napisanej przez wykwalifikowaną księgową. W trakcie lektury znajdziesz m.in. odpowiedzi na poniższe pytania:

✅ Czym są koszty uzyskania przychodu?
✅ Co możesz odliczyć od podatku dochodowego?
✅ Jak płacić niskie podatki?
✅ Jak sprawić, by więcej pieniędzy zostało w Twojej kieszeni?
✅ Czy rower można wziąć na fakturę?

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY

Zainteresował Cię ten artykuł? Czytaj więcej takich treści w ramach cyklu „Alarm podatkowy”

5/5 - (1 vote)
Tags: alarm podatkowyco można wrzucić w kosztyodliczenie od podatku
Aleksandra Pluta

Aleksandra Pluta

Księgowa z 10-letnim doświadczeniem we współpracy z podmiotami zarówno z kapitałem polskim, jak i zagranicznym, prowadzącymi działalność w różnych formach i na różną skalę. Absolwentka SGH w Warszawie. Zdecydowanie częściej liczy, niż pisze. W swoich tekstach stara się odpowiadać na najczęściej zadawane pytania związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce.

Podobne Wpisy

Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?

autor Julia Mraczny
2025-08-11
0
Polska flaga

Mimo nieprawidłowości w protokołach 84 z 250 badanych komisji wyborczych, z czego aż w 16 przypadkach głosy przypisano niewłaściwym kandydatom, 6 sierpnia 2025 roku Karol Nawrocki został zaprzysiężony na prezydenta Rzeczpospolitej Polski. W związku z tym przeanalizujemy jego podatkowe obietnice dotyczące zerowego PIT‑u i progu podatkowego. Czy zapowiada się realna ulga dla rodzin? A może była to wyłącznie "kiełbasa wyborcza"? Kompetencje prezydenta Polski vs. obietnice wyborcze Karola Nawrockiego Karol Nawrocki zapowiedział, że kiedy zostanie prezydentem wprowadzi „kontrakt podatkowy”, obejmujący następujące zmiany: Podwyższenie II progu podatkowego – podwyższenie drugiego progu do 140 000 zł. PIT 0% dla rodzin, które mają dwoje lub więcej dzieci – zwolnienie z podatku dochodowego do 140 tysięcy zł dochodu rocznie dla każdego rodzica (w sumie 280 tys. zł) wychowującego...

Czytaj więcej

Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?

autor Katarzyna Zuba
2025-08-05
0
sklep internetowy

Ministerstwo Finansów poinformowało, że rozważa nowy podatek dla sklepów internetowych. Konkretnie sklepy online miałyby być objęte istniejącym już podatkiem od sprzedaży detalicznej. Taki podatek handlowy dzisiaj odprowadzają natomiast głównie duże sieci stacjonarnych marketów. Pomysł nowego obciążenia z oczywistych względów nie podoba się przedstawicielom branży e-commerce, ale został też skrytykowany przez wielu ekspertów. Na czym polega podatek od sprzedaży detalicznej? Podatek od sprzedaży detalicznej został wprowadzony w Polsce z dniem 1 stycznia 2021 r. na podstawie odrębnej ustawy z dnia 6 lipca 2016 r. Potocznie nazywa się go także podatkiem handlowym, ponieważ są nim objęte firmy handlowe prowadzące stacjonarną sprzedaż detaliczną, czyli po prostu sprzedające konsumentom towary w sklepach i marketach. Podstawą opodatkowania w podatku handlowym są przychody ze sprzedaży. Firmy...

Czytaj więcej

Zasiłek pielęgnacyjny 2025 – ile wynosi i komu przysługuje?

autor Dominik Bożek
2025-08-04
0
Obliczanie kosztów faktoringu

Zasiłek pielęgnacyjny to jedno z najczęściej wypłacanych świadczeń opiekuńczych, które przysługuje osobom z niepełnosprawnościami oraz seniorom wymagającym wsparcia. W 2025 roku jego wysokość pozostała bez zmian, jednak wiele osób wciąż nie ma jasności co do tego, kto może z niego korzystać i jakie formalności należy spełnić. Poniższy przewodnik rozwiewa wszystkie wątpliwości i pomaga złożyć wniosek krok po kroku. Czym jest zasiłek pielęgnacyjny w 2025 roku? Zasiłek pielęgnacyjny to świadczenie opiekuńcze wypłacane w ramach systemu świadczeń rodzinnych, którego głównym celem jest wsparcie finansowe dla osób sprawujących opiekę nad osobami niesamodzielnymi. Obejmuje on przede wszystkim osoby niepełnosprawne (zarówno dzieci, jak i dorosłych), które wymagają stałej pomocy w codziennym funkcjonowaniu, a także seniorów po ukończeniu 75. roku życia, nieobjętych innym wsparciem. Świadczenie to...

Czytaj więcej

Giganci zarabiają dużo i płacą mało? Ten podatek może to zmienić

autor Marek Polubiatko
2025-07-31
0
Biznesmen zastanawiający się od czego zacząc przy wyborze faktora

Podatek obrotowy nie jest niczym nowym. Jeżeli pamiętasz transformację ustrojową, bardzo prawdopodobne, że wiesz dobrze, czym jest podatek obrotowy. Ten obowiązywał w Polsce od 1945 do końca 1992 roku. Dopiero 1 stycznia 1993 roku został zastąpiony podatkiem od towarów i usług (VAT). Stawiam tezę, że powszechny podatek obrotowy mógłby wrócić, aczkolwiek z pewnymi mechanizmami dla ochrony biznesów z niską marżą. Pójdę nawet krok dalej i stwierdzę, że obecnie obowiązują formy nowoczesnego podatku obrotowego – ryczałt, podatek handlowy, od gier czy cyfrowy. Na czym polega podatek obrotowy? W zależności od rodzaju działalności firmy w Polsce płacą podatek PIT lub CIT. To podatek płacony od dochodu, a więc przychodu pomniejszonego o koszty. Wyjątkiem jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i właśnie ta forma...

Czytaj więcej

Deregulacja 2026: Co zmieni się dla firm i dlaczego to ma znaczenie?

autor Julia Mraczny
2025-07-21
0
polski sejm

Polska od lat zmaga się z problemem nadmiernej regulacji, zwłaszcza w obszarze prawa podatkowego i gospodarczego. System pełen zawiłych przepisów, niejasnych interpretacji i licznych obowiązków administracyjnych skutecznie spowalnia rozwój przedsiębiorczości i obciąża zarówno sektor prywatny, jak i administrację publiczną. W obliczu tej sytuacji rząd uruchomił wieloetapowy plan deregulacji, który — zgodnie z zapowiedziami — ma fundamentalnie zmienić sposób funkcjonowania podatków, kontroli skarbowych oraz obowiązków sprawozdawczych. Kulminacja tej reformy nastąpi z początkiem 2026 roku, kiedy to w życie wejdzie największy od lat pakiet zmian. Deregulacja w Polsce Deregulacja nie jest zjawiskiem nowym, jednak dopiero w ostatnich latach zyskała realny wymiar systemowy. Od 2021 roku rząd konsekwentnie wdraża kolejne pakiety deregulacyjne, z których każdy miał na celu redukcję biurokracji, uproszczenie kontaktu obywateli...

Czytaj więcej

Typowe i nietypowe koszty firmowe w działalności. Sprawdź, jak możesz obniżyć podatek dochodowy

autor Marek Polubiatko
2025-07-16
0
towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash

Największym obciążeniem dla firm zarejestrowanych w Polsce są wysokie koszty pracy, w tym składki ZUS. W zależności od formy działalności – JDG czy spółka –  jako przedsiębiorca musisz również płacić podatek PIT lub CIT. Zasada jest prosta: wysokie koszty w firmie to niski podatek dochodowy. W związku z tym warto znać powszechne, ale też nietypowe koszty firmowe, które pomogą obniżyć podstawę opodatkowania, a w konsekwencji zapłacić niższą daninę na rzecz fiskusa. Dlaczego warto generować wysokie koszty uzyskania przychodu? W kategorii firm w Polsce dominują jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG). Stanowią one przeszło 80 proc. wszystkich firm zarejestrowanych na terytorium Polski. Nowe firmy nie mogą już wybrać karty podatkowej, dlatego przedsiębiorcom pozostały trzy formy opodatkowania: Skala podatkowa (zasady ogólne) – stawka 12%...

Czytaj więcej

Jak uzyskać indywidualną interpretację podatkową? Prosty przewodnik krok po kroku

autor Marek Polubiatko
2025-06-16
0
sprzedaz komputer

Polski system podatkowy jest jednym z najbardziej skomplikowanych w całej Europie. Wedle raportu PwC z połowy 2024 roku, bazującego na dokumencie Parlamentu Europejskiego z lutego 2023 roku "Overview on the tax compliance costs faced by European enterprises – with a focus on SMEs", na wypełnianie obowiązków podatkowych polscy przedsiębiorcy poświęcają rocznie średnio 334 godziny. Plasuje to Polskę na przedostatnim miejscu w całej Europie. Gorzej jest tylko w Bułgarii (441). Dla porównania w Danii są to 132 godziny, we Francji 134, a w Niemczech – 218. Wynikiem skomplikowanego prawa są również liczne wątpliwości interpretacyjne. W związku z tym warto wiedzieć, czym jest indywidualna interpretacja podatkowa i jak wystąpić z takim wnioskiem do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (KIS). Co to jest indywidualna...

Czytaj więcej

Rewolucja w Ordynacji Podatkowej 2025 – co się zmieniło i dlaczego warto o tym wiedzieć?

autor Aleksandra Pluta
2025-07-14
0
Dokumenty i terminy podatkowe a płynność firmy

Przedsiębiorcy, zagubieni w gąszczu przepisów poszczególnych ustaw podatkowych, często zapominają o jej istnieniu. A niesłusznie, bo stanowi ona fundament polskiego prawa podatkowego. Mowa tu o Ordynacji podatkowej, akcie regulującym ogólne zasady dotyczące zobowiązań podatkowych, kontroli, egzekucji oraz postępowań z udziałem podatników i organów podatkowych. Od 1 maja 2025 r. obowiązuje jej nowelizacja, która przynosi szereg znaczących zmian – z jednej strony upraszczających procedury, z drugiej – zwiększających przejrzystość działania administracji skarbowej. Zmiany te mają również na celu implementację wyroków TSUE i Trybunału Konstytucyjnego oraz wzmocnienie pozycji podatnika. Czym jest Ordynacja podatkowa? Ordynacja podatkowa, uchwalona 29 sierpnia 1997 roku, to ustawa o charakterze proceduralnym – nie określa stawek czy podstaw opodatkowania, ale sposób funkcjonowania całego systemu podatkowego. Ze względu na swój...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

podatki nadmiarowe zyski

Pakiet SLIM VAT 3 – zmiany obowiązujące od 1 kwietnia 2023

2023-04-06
sejm wiejska

Czy zbliża się koniec „800+” oraz 13. i 14. emerytury?

2025-01-24
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

konto w banku

Konto firmowe – czy naprawdę musisz je mieć i jak wybrać odpowiednie?

2025-08-14
polska unia europejska

Kasa Płynie Obficie – dla wybranych. Analiza afery KPO

2025-08-13
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Lipiec 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?