• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Maj 2025
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
piątek, 16 maja, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Podatki Alarm podatkowy

Zbiór kosztów możliwych do odliczenia, o których Ci się nie śniło!

Aleksandra Pluta autor Aleksandra Pluta
2024-01-03
w Alarm podatkowy
0
szok

Prezentujemy darmowy rozdział ebooka pt. „Co można wrzucić koszty firmy”. Chcesz zgłębić swoją wiedzę na ten temat? Zamów ebook i zoptymalizuj swoje podatki!

 

Otwarty katalog kosztów podatkowych w połączeniu z praktycznie nieograniczonymi możliwościami przedmiotu prowadzonej działalności gospodarczej powoduje, że nawet wydatki uznawane za kontrowersyjne mogą stanowić koszty uzyskania przychodu. Oczywiście, przy kwalifikacji należy brać pod uwagę indywidualną sytuację podatnika, przedmiot działalności, zasadność i cel ponoszonego wydatku, a także spełnienie podstawowej przesłanki podatkowej potrącalności kosztu – związek bezpośredni lub pośredni z osiąganiem, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Przedsiębiorco, pamiętaj! To, że organy podatkowe orzekły w indywidualnej sprawie innego podatnika o możliwości zaliczenia konkretnego wydatku do kosztów uzyskania przychodu nie oznacza, że uznają ich zasadność Twojej sprawie!
fakturaPoniżej kilka perełek interpretacyjnych, w których Dyrektor KIS przyznał racje podatnikom w zakresie możliwości zaliczenia kontrowersyjnych wydatków do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej działalności:

Spis treści schowaj
1 Wyszkolony pies do ochrony biura rachunkowego (0113-KDIPT2-1.4011.757.2021.2.ISL)
2 Akwarium wpływające na poprawę atmosfery w firmie (0111-KDIB2-1.4010.13.2021.1.AH)
3 Szwajcarski zegarek do mierzenia czasu pracy prawnika (0113-KDIPT2-1.4011.183.2023.4.AP)
4 Wydatki na stylizację paznokci gwarantem estetycznego i starannego przygotowania materiału reklamowego przez influencera (0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD)
5 Zastanawiasz się, co jeszcze możesz odliczyć od podatku?

Podobne artykuły

jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash

Będą nowe limity płatności gotówką w UE

2025-05-15
towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash

Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok

2025-05-13
kredyt na wesele

Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!

2025-05-09
2 e mail marketing

Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy

2025-04-25
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

2025-04-22
zmartwiony przedsiebiorca

Przedsiębiorcy chcą niższych składek ZUS. Polskę czeka emerytalna katastrofa

2025-04-16

Wyszkolony pies do ochrony biura rachunkowego (0113-KDIPT2-1.4011.757.2021.2.ISL)

Wnioskująca prowadzi Biuro Księgowe zlokalizowane w domu jednorodzinnym w którym bezpośrednio nie przyjmuje Klientów, jednakże przechowywane są w nim ważne dokumenty, specjalistyczne oprogramowanie, sprzęt komputerowy, drukarki oraz wszelkie narzędzia i pomoce służące do codziennego funkcjonowania biura. Często wyjeżdża do Klientów. W tym czasie dom pozostaje bez opieki, co stanowi bezpośrednie zagrożenie związane z włamaniem i kradzieżą oraz ewentualnym zniszczeniem przechowywanych w nim dokumentów. Działka, na której stoi dom, nie jest ogrodzona, a tylna jego część zlokalizowana jest praktycznie w lesie, przez co stanowi znaczne ułatwienie dla potencjalnych sprawców włamania i kradzieży. Ubezpieczenie domu od kradzieży w żadnym przypadku nie stanowi o bezpieczeństwie posiadanego sprzętu i oprogramowania, ponieważ w żaden sposób nie zrekompensuje to wnioskodawcy utraty danych i sprzętu oraz przechowywanej dokumentacji. Wobec powyższych faktów, według wnioskodawcy ponoszone wydatki związane z psem, niezbędne do zagwarantowania psu podstawowych warunków życia, funkcjonowania i prawidłowego rozwoju oraz związane z zakupem i przeszkoleniem psa do pełnienia przypisanej mu funkcji w działalności gospodarczej, są ponoszone w celu osiągnięcia przychodu poprzez zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

Dyrektor KIS uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe, zastrzegając, że to na Wnioskodawcy, jako podmiocie odnoszącym korzyść z faktu zaliczenia wskazanych we wniosku wydatków do kosztów uzyskania przychodu, ciąży obowiązek wykazania związku przyczynowo-skutkowego ponoszonych wydatków z prowadzoną przez Niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, jak również obowiązek ich właściwego udokumentowania.

Akwarium wpływające na poprawę atmosfery w firmie (0111-KDIB2-1.4010.13.2021.1.AH)

Wnioskujący prowadzi działalność w zakresie produkcji oraz dystrybucji towarów. W związku z rozwojem oraz dokonywaną sukcesywnie rozbudową zakładu (siedziby), Wnioskodawca postanowił zakupić i zlecić specjalistyczny montaż akwarium o pojemności 360 I wraz z rybami, roślinami wodnymi i wyposażeniem. Akwarium zostało umieszczone w holu siedziby Spółki. Hol oprócz podstawowej funkcji komunikacyjnej, pełni także funkcję poczekalni z miejscami do siedzenia dla klientów i kontrahentów krajowych i zagranicznych, znajduje się w nim również recepcja Spółki. W związku z zakupem i montażem akwarium, Wnioskodawca zleca dokonywanie okresowych prac konserwacyjnych, w tym czyszczenie, zakup pokarmu, wymianę filtrów oraz ewentualne uzupełnianie zasobów żywych akwarium, celem pielęgnacji oraz niepogorszenia stanu akwarium i jego wyposażenia. Zdaniem Wnioskodawcy zakup i montaż akwarium wraz z wyposażeniem oraz późniejsze wydatki na jego eksploatację będą stanowić w świetle art. 15 ust. 1 ustawy o CIT koszty uzyskania przychodów. Nie są one bowiem wymienione w katalogu zawartym w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, tj. katalogu wyłączającym z kosztów uzyskania przychodów ściśle określone wydatki. Akwarium wraz z wyposażeniem, podobnie jak dywany, odpowiednie oświetlenie, lustra, dekoracje, tkaniny stanowią element wystroju wpływający na poprawę atmosfery w firmie. Nie jest zatem elementem aranżacji wnętrza o charakterze wyjątkowo wytwornym czy ekskluzywnym, w szczególności mając na uwadze jego umiejscowienie w bocznej części holu siedziby Wnioskodawcy, gdzie znajduje się również firmowa recepcja.

W odpowiedzi Dyrektor KIS uznał stanowisko podatnika za prawidłowe argumentując, że zakup akwarium nie jest wydatkiem reprezentacyjnym mającym na celu podkreślenie okazałości czy wystawności pomieszczenia, a tym samym kreowanie, czy też poprawę wizerunku wnioskodawcy, a jedynie wydatkiem na wystrój wnętrza biurowego, mającym na celu poprawę atmosfery pracy, w tym pracowników firmowej recepcji. Dobra i pozytywna atmosfery pracy, wpływa jednocześnie pośrednio na przychody Wnioskodawcy, gdyż zachęca pracowników do większego zaangażowania w wykonywane obowiązki.

Szwajcarski zegarek do mierzenia czasu pracy prawnika (0113-KDIPT2-1.4011.183.2023.4.AP)

Wnioskujący prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług prawnych – Kancelarię Adwokacką. Czas pracy, który decyduje o jego przychodach i dochodach, rozlicza w codziennych rozpiskach, z dokładnością do 6 minut, które są następnie akceptowane i stanowią podstawę do wypłaty honorariów i wystawienia FV. Adwokat praktykuje w obszarze prawa karnego, co powoduje, że często spotyka się z klientami bez urządzeń elektronicznych (względy bezpieczeństwa) – smartfony, laptopy, etc. Często zdarza się także konieczność analizy materiałów niejawnych w prowadzonych sprawach. Przepisy warunkujące prowadzenie kancelarii tajnej wykluczają wejście z urządzeniami elektronicznymi. Dla należytego zapisania czasu pracy wymagany jest zegarek, którego w ww. okolicznościach nie może  zastąpić telefonem, czy laptopem.

W lutym 2023 r. wnioskujący zakupił mechaniczny szwajcarski zegarek za kwotę 5 589 zł brutto. Mechanizm zegarka jest bezobsługowy, a przez to ekonomicznie uzasadniony, będzie służył praktycznie dożywotnio, jest niezawodny. Co więcej, jest adekwatny do formalnego i urzędowego stroju adwokata, a przez to nie może być uznany za zabytkowy. Wnioskujący będzie używał zegarka tylko na potrzeby związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wnioskujący stanął na stanowisku, że koszt nabycia ww. zegarka może być zaliczony jako koszt uzyskania przychodu.

Dyrektor KIS przyznał rację wnioskującemu, stwierdzając, że wydatki na nabycie zegarka nie są ujęte w katalogu kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, to mogą być uwzględnione w kosztach podatkowych, o ile istnieje związek tych wydatków z możliwością uzyskania przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów. Wykazanie tego związku spoczywa na podatniku i nie może następować w oderwaniu od konkretnego stanu faktycznego. Ocena, czy w danym przypadku zachodzi związek przyczynowy pomiędzy poniesionym wydatkiem a osiągnięciem przychodu lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów powinna odbywać się przy uwzględnieniu wszystkich aspektów prowadzonej działalności gospodarczej, w tym charakteru i rodzaju prowadzonej działalności. Zwrócił także uwagę, że pomimo podkreślanego w opisie sprawy adekwatnego charakteru zegarka, pasującego do formalnego i urzędowego stroju adwokata, wydatek związany z zakupem zegarka w tym przypadku nie ma charakteru reprezentacji – nie ma na celu stworzenia pozytywnego wizerunku adwokata lub wykreowania pozytywnych relacji z jego kontrahentami.

Wydatki na stylizację paznokci gwarantem estetycznego i starannego przygotowania materiału reklamowego przez influencera (0115-KDIT3.4011.172.2023.3.AD)

Wnioskująca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, polegającą na publikacji w Internecie zdjęć i filmów w ramach współpracy reklamowej z klientami a także na realizacji sesji zdjęciowych oraz materiałów filmowych na strony internetowe, a także media społecznościowe marek. Podatniczka zajmuje się głównie obszarem fotografii/video kulinarnym i produktowym – tworzy m.in. video oraz zdjęcia kulinarne krok po kroku z widocznymi dłońmi. Koniecznym i wymaganym zabiegiem jest odpowiednia pielęgnacja dłoni widocznych na zdjęciach i filmach realizowanych na potrzeby kontrahenta. Wydatki na stylizację paznokci u kosmetyczki są niezbędne, zdaniem wnioskującej, do realizacji oraz autoprezentacji. Mają one związek przyczynowy z uzyskiwaniem przychodów z prowadzonej działalności. Bezpośrednim celem zabiegów dłoni (stylizacji paznokci) w salonie kosmetycznym jest możliwość właściwego i zgodnego z wymaganiami estetycznego i starannego przygotowania prezentacji. Poniesienie tych wydatków jest niezbędne oraz konieczne i wynika wprost z charakteru prowadzonej działalności. Wnioskująca podkreśliła również, że kontrahenci wymagają na zdjęciach i filmikach, widocznie były wyłącznie jej dłonie, szczególnie jeśli tworzy filmiki krok po kroku, prezentując gotowe produkty. Klienci mają również konkretne wymagania co do koloru paznokci, występującego w realizowanej kampanii.

Dyrektor KIS zgodził się ze stanowiskiem wnioskującej. W uzasadnieniu podkreślił, że w tym przypadku, wydatki na stylizację paznokcie nie kwalifikują się do kosztów reprezentacji wskazanych w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Są one bowiem nierozerwalnie związane z wykonywanymi przez wnioskującą usługami. Dłonie stanowią bowiem jej narzędzie pracy, których wygląd dostosowuje ona do wymagań kontrahentów. Tym samym, skoro celem poniesienia przez wnioskującą wydatków na stylizację paznokci jest możliwość właściwego przygotowania się do udziału w zdjęciach i filmach uznać należy, że są to wydatki, które na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w zakresie, w jakim racjonalnie jest to uzasadnione rozmiarem działalności, pod warunkiem, że nie mają wyłącznie osobistego charakteru i zostaną właściwie udokumentowane.

Usługi obce

Usługi obce nie znajdują się wprost w katalogu wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów. Tak więc, jeśli spełniają podstawową przesłankę potrącalności kosztów podatkowych, mogą obniżyć podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym. W przypadku nabywania usług obcych (tzw. niematerialnych) warto zadbać o dowody ich wykonania, inne niż dokumenty księgowe (np. faktura). Do usług niematerialnych zalicza się m.in.: usługi doradcze, prawne, księgowe, reklamowe, badania rynku, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń, a także usługi o podobnym charakterze do wyżej wymienionych. Łączy je to, że ich efekt nie jest tak łatwo identyfikowalny, jak w przypadku usług materialnych (np. usługi stolarskiej), przez co  niejednokrotnie trudno jest wycenić ich wartość. To z kolei może prowadzić do nieuczciwego zawyżania ich wartości, a w konsekwencji także kosztów uzyskania przychodu. Organy podatkowe wnikliwie badają zasadność nabywanych przez podatników usług niematerialnych oraz wymagają szczegółowej dokumentacji potwierdzającej, że dana usługa rzeczywiście została zrealizowana. Nie ma ustawowego katalogu dowodów, które w sposób właściwy dokumentują zrealizowanie usług niematerialnych. W praktyce dowody mogą stanowić korespondencja mailowa, materiały szkoleniowe, opinie, raporty, analizy, ewidencja czasu pracy, dokumentację fotograficzna, dowody potwierdzające odbycie spotkań i narad, inne efekty prac (np. ulotki, materiały promocyjne).

Uwaga!

Brak odpowiedniego udokumentowania nabytych usług niematerialnych, w przypadku ewentualnej kontroli organów podatkowych, może skutkować próbą kwestionowania ich realizacji lub kwalifikacji jako kosztów podatkowych. Skuteczne zakwestionowanie wydatku może oznaczać nie tylko większy podatek do zapłaty (wraz z odsetkami), lecz również odpowiedzialność karnoskarbową.

Zastanawiasz się, co jeszcze możesz odliczyć od podatku?

Przeczytaj ebook „Co można wrzucić w koszty firmy”! Nasz poradnik to ponad 150 stron unikalnej wiedzy napisanej przez wykwalifikowaną księgową. W trakcie lektury znajdziesz m.in. odpowiedzi na poniższe pytania:

✅ Czym są koszty uzyskania przychodu?
✅ Co możesz odliczyć od podatku dochodowego?
✅ Jak płacić niskie podatki?
✅ Jak sprawić, by więcej pieniędzy zostało w Twojej kieszeni?
✅ Czy rower można wziąć na fakturę?

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY

Zainteresował Cię ten artykuł? Czytaj więcej takich treści w ramach cyklu „Alarm podatkowy”

5/5 - (1 vote)
Tags: alarm podatkowyco można wrzucić w kosztyodliczenie od podatku
Aleksandra Pluta

Aleksandra Pluta

Księgowa z 10-letnim doświadczeniem we współpracy z podmiotami zarówno z kapitałem polskim, jak i zagranicznym, prowadzącymi działalność w różnych formach i na różną skalę. Absolwentka SGH w Warszawie. Zdecydowanie częściej liczy, niż pisze. W swoich tekstach stara się odpowiadać na najczęściej zadawane pytania związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce.

Podobne Wpisy

Będą nowe limity płatności gotówką w UE

autor Paweł Stasiuk
2025-05-15
0
jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash

Polacy w dalszym ciągu są silnie przywiązani do gotówki, która – jako forma płatności – ma kilka niepodważalnych zalet. Niemniej jednak Unia Europejska przygotowuje nowe limity dla transakcji gotówkowych. Jakich zmian w tym zakresie można się spodziewać i kiedy wejdą one w życie? Nowe limity płatności gotówką – co warto wiedzieć? Na mocy pakietu przepisów przyjętego przez Unię Europejską w dniu 24 kwietnia 2024 r. przyjęto nowy limit płatności gotówką. Zgodnie z tymi regulacjami będzie on wynosił 10 tys. euro, co w praktyce oznacza, że nie będzie można zapłacić gotówką powyżej wskazanej kwoty. To jednak nie wszystko, albowiem sprzedawcy będą zobligowani do dodatkowej weryfikacji tożsamości nabywcy w przypadku zakupów na kwotę powyżej 3 tys. euro. Ponadto konieczne będzie zgłoszenie transakcji...

Czytaj więcej

Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok

autor Katarzyna Zuba
2025-05-13
0
towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash

W dniu 20 maja 2025 roku upływa ostateczny termin na roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 rok. Takiego rozliczenia muszą dokonać przedsiębiorcy wraz z rozliczeniem składek za kwiecień br. Poniżej wyjaśniamy, kogo dokładnie dotyczy ten obowiązek i jak w praktyce rozliczyć składkę zdrowotną za 2024 rok. Kogo dotyczy roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne? Obowiązek rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za ubiegły rok Cię dotyczy, jeżeli w 2024 roku prowadziłeś pozarolniczą działalność gospodarczą, byłeś objęty ubezpieczeniem zdrowotnym, a także stosowałeś jedną z poniższych form opodatkowania: na zasadach ogólnych (według skali), podatkiem liniowym, ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Co ważne, takie roczne rozliczenie musisz sporządzić także w sytuacji, jeśli w zeszłym roku zawiesiłeś lub zakończyłeś działalność, ale podlegałeś ubezpieczeniu...

Czytaj więcej

Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!

autor Marek Polubiatko
2025-05-09
0
kredyt na wesele

Stało się to, co rynek przewidywał od dawna. Rady Polityki Pieniężnej (RPP) zdecydowała się obniżyć stopy procentowe o 50 punktów bazowych, co oznacza 0,5 punktu procentowego. Obniżka nie jest rekordowa, natomiast każdy spadek stóp to dobra decyzja dla osób ubiegających się o kredyt oraz już spłacających należności wobec banku. Jeżeli jesteś w takiej sytuacji, zapoznaj się z dalszą częścią artykułu i sprawdź, jak spadnie Twoja rata kredytowa. Na końcu otrzymasz także narzędzie, które pozwoli sprawdzić wysokość raty przy dalszych – ewentualnych – cięciach stóp procentowych. Dlaczego RPP obniżyła stopy procentowe? Obniżka stóp procentowych na majowym posiedzeniu nie jest żadnym zaskoczeniem. Wręcz przeciwnie, rynek oczekiwał zwrotu retoryki NBP w sprawie stóp procentowych. W kwietniu możliwe cięcia wskazywał bowiem sam prezes Adam...

Czytaj więcej

Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy

autor Aleksandra Pluta
2025-04-25
0
2 e mail marketing

W dobie cyfrowej transformacji usług publicznych i gospodarczych, jednym z najważniejszych elementów nowoczesnej komunikacji urzędowej w Polsce staje się skrzynka do e-Doręczeń. To narzędzie, które ma zrewolucjonizować sposób, w jaki obywatele, przedsiębiorcy i instytucje publiczne kontaktują się z administracją. Czy rzeczywiście tak będzie? Wraz z kolejnymi terminami wejścia w życie obowiązku jej posiadania, coraz więcej podmiotów musi się do tego przygotować. Większość z nas musi ją mieć już dziś. Czym jest skrzynka do e-Doręczeń? Skrzynka do e-Doręczeń to cyfrowy odpowiednik skrzynki pocztowej, umożliwiający doręczanie i odbieranie urzędowej korespondencji elektronicznie, z zachowaniem pełnej mocy prawnej. Każdy podmiot posiadający taką skrzynkę może prowadzić bezpieczną, poufną i wiążącą komunikację z administracją publiczną, sądami, kontrahentami oraz innymi uczestnikami obrotu prawnego. Wysyłka i odbiór dokumentów...

Czytaj więcej

Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców

autor Magdalena Grochocka
2025-04-22
0
zalamany przedsiobiorca z blokada konta

Nowy rządowy zespół do spraw gospodarki nieformalnej budzi skrajne emocje. Z jednej strony zapowiadana jest bezkompromisowa walka z szarą strefą i nielegalnym zatrudnieniem. Z drugiej – coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie pytanie: czy to rzeczywiście krok ku uczciwej konkurencji, czy może kolejny sposób na zwiększenie wpływów do budżetu kosztem mikrofirm i samozatrudnionych? W czasach, gdy zaufanie do instytucji państwowych jest kruche, a skomplikowane przepisy pozostawiają szerokie pole do interpretacji, obawy o nadużycia nie są bezzasadne. Nowy zespół rządowy: czym jest i po co powstał? Pod koniec marca rząd ogłosił powołanie Zespołu do spraw Przeciwdziałania Gospodarce Nieformalnej. Brzmi jak coś pomiędzy think-tankiem a grupą operacyjną – i w pewnym sensie tak właśnie ma działać. Formalnie zespół ma charakter międzyresortowy i skupia...

Czytaj więcej

Przedsiębiorcy chcą niższych składek ZUS. Polskę czeka emerytalna katastrofa

autor Dorota Tkocz
2025-04-16
0
zmartwiony przedsiebiorca

Najpierw ulga na start, w ramach której przedsiębiorcy są zwolnieni  ze składki na ubezpieczenie społeczne. Później ZUS preferencyjny i Mały ZUS Plus, do którego można powrócić już po upływie dwóch lat. Polscy przedsiębiorcy nie odkładają na emeryturę w ramach ubezpieczenia powszechnego. Zgodnie z raportem, który Polska Sieć Ekonomii przygotowała dla ZUS, większość zarabia prawie dwa razy więcej niż pracownik etatowy, płacąc przy tym trzy razy niższe składki. Nie byłoby w tym nic złego, gdyby nie to, że wszyscy podatnicy będą musieli dokładać się do emerytur minimalnych przedsiębiorców. Przedsiębiorcy płacą najniższe składki Przedsiębiorcy utrzymują, że składki na ubezpieczenie społeczne obciążają firmowy budżet. Natomiast raport, który dla ZUS przygotowała Polska Sieć Ekonomii, rzuca zupełnie inne spojrzenie na sprawę. Jego autorami są dr...

Czytaj więcej

Nowy potwór biurokracji! 'Super-Urząd’ prześwietli każdą Twoją fakturę

autor Aleksandra Pluta
2025-04-15
0
sejm wiejska

Jeszcze niedawno premier Donald Tusk deklarował, że Polska musi "odbiurokratyzować się", że "trzeba zdjąć kaganiec regulacyjny z przedsiębiorców". W świetle tych deklaracji, jego osobista prośba skierowana do Rafała Brzoski – prezesa InPostu – o pomoc w przygotowaniu planu deregulacji, została przyjęta z umiarkowaną nadzieją przez środowiska gospodarcze. Jednak zaledwie kilka tygodni później Ministerstwo Finansów ogłosiło rozpoczęcie prac nad tworem, który budzi grozę wśród wszystkich przedsiębiorców – nowym "Super-urzędem", którego celem ma być maksymalizacja ściągalności podatków. Przed „Super-urzędem” nic się nie ukryje… Oficjalnie „Super-urząd” ma być kolegialnym ciałem międzyresortowym, które zintegruje działania Krajowej Administracji Skarbowej, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Państwowej Inspekcji Pracy, Straży Granicznej, a nawet... policji. Podstawowym celem jego działalności ma być "uszczelnienie systemu i lepsza koordynacja kontroli". Tyle w teorii....

Czytaj więcej

Nowy obowiązek dla firm w 2026 roku — czy Twoja księgowość jest gotowa?

autor Dominik Bożek
2025-04-15
0
komputer ksef

Obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi wielkimi krokami. Ministerstwo Finansów opublikowało wyniki weryfikacji założeń biznesowych i technicznych KSeF, przedstawiając szereg zmian i aktualizacji harmonogramu. Przygotowanie się na nowe wymagania to kluczowy element działalności każdej firmy. Sprawdźmy, jakie zmiany czekają przedsiębiorców w nadchodzących miesiącach. Aktualny harmonogram wdrażania KSeF Nowa struktura wdrożenia zakłada kilka kluczowych terminów: Czerwiec 2025 – publikacja struktury FA(3) i dokumentacji API KSeF 2.0. Wrzesień 2025 – start testów otwartych API. Listopad 2025 – dostęp do certyfikatów produkcyjnych oraz testowej Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Luty 2026 – start obowiązkowego KSeF 2.0 dla przedsiębiorców o sprzedaży powyżej 200 mln zł (rok bazowy: 2024, nie 2025). Kwiecień 2026 – obowiązek dla pozostałych przedsiębiorców. Ważna zmiana Podstawą ustalenia, kiedy firma wchodzi do...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

sejm wybory

Zero konkretów dla przedsiębiorców! Czy zostanie zrealizowana jakakolwiek obietnica przed upływem 100 dni?

2024-08-14
mlodzieniec biznesman

Rewolucyjne zmiany w prawie spadkowym. Prezes Maspeksu: fundacja rodzinna ułatwi sukcesję biznesu

2024-04-09
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

element5 digital T9CXBZLUvic unsplash

Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?

2025-05-16
jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash

Będą nowe limity płatności gotówką w UE

2025-05-15
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?