• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Maj 2025
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
piątek, 16 maja, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
    kawa laptop
    Przeczytaj zanim założysz Jednoosobową Działalność Gospodarczą. Poradnik dla kandydatów na przedsiębiorców
    prad ceny
    Płatność za prąd jak za Netflixa? Czy nadchodzi nowa era rachunków za energię?
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    mieszkanie klucze malzenstwo
    Pierwsze klucze 2025 – kto, kiedy i na jakich warunkach z niego skorzysta?
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    element5 digital T9CXBZLUvic unsplash
    Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?
    nick fewings 2lJGRIY5P0 unsplash
    Unia zmusi Polaków do płacenia za puszki i butelki – kto zarobi, a kto zapłaci?
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    shahadat rahman BfrQnKBulYQ unsplash
    Wyciek danych, który może kosztować miliony – czego uczy nas afera z Empikiem?
    bankrut
    Dlaczego firmy bankrutują mimo milionowych faktur? Te liczby nie uratują Twojej firmy bez płynności
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Będą nowe limity płatności gotówką w UE
    towfiqu barbhuiya JhevWHCbVyw unsplash
    Przedsiębiorco, zbliża się termin rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok
    kredyt na wesele
    Stopy procentowe w dół. Sprawdź, o ile spadnie Twoja rata kredytu!
    2 e mail marketing
    Obowiązkowa skrzynka e-Doręczeń już wkrótce! Sprawdź, czy cię to dotyczy
    zalamany przedsiobiorca z blokada konta
    Walka z szarą strefą może uderzyć w uczciwych przedsiębiorców
  • Prawo
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
    samochod alkohol
    Dlaczego zmiany w konfiskacie pojazdów są konieczne
  • Technologia
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
    76a4044
    Jeden pracownik magazynu na 2 hektary – jak to możliwe?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes

Pakiet mobilności – zmiana, która może kosztować 14 mld zł rocznie

Redakcja autor Redakcja
2025-03-21
w Biznes
0
transport ciezarowka

W lutym 2022 roku w życie weszły kolejne przepisy, które na zawsze zmieniły realia pracowników i właścicieli przedsiębiorstw transportowych. Czym jest owiany niesławą Pakiet Mobilności? Co oznacza w praktyce? Jakie będzie miał konsekwencje dla przewoźników i w jaki sposób zmieni życie kierowców? I gdzie przewoźnicy mogą znaleźć pomoc w związku ze zmianami przepisów?  Dzisiaj przyjrzymy się tej sprawie z bliska.
FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Pakiet mobilności – co to takiego?
2 Pakiet Mobilności – co już się zmieniło i co ulegnie zmianie
2.1 Licencja na przewożenie
2.2 Nakaz powrotu do bazy
2.3 System IMI
2.4 Przegląd dokumentacji
2.5 Siedziba firmy
2.6 Gwarancja finansowa
2.7 Reputacja
3 Kolejny zmiany już w następnym roku?
4 Pakiet mobilności – z czego wynika oburzenie przewoźników?
5 Pakiet mobilności – gdzie przewoźnicy mogą szukać wsparcia?

Pakiet mobilności  – co to takiego?

Pakiet mobilności to zbiór regulacji prawnych dotyczących transportu drogowego ogłoszony przez Parlament Europejski latem 2020 roku. Pierwsze zmiany w ramach tego rozporządzenia weszły w życie już sierpniu 2020, kiedy to w celu zapewnienia możliwości należytego wypoczynku i zwiększenia bezpieczeństwa na drogach, kierowców zobligowano do powrotu do bazy na co najmniej 45 godzin co każde 4 tygodnie, a także zaostrzono zasady dotyczące skróconych odpoczynków tygodniowych. Miało to na celu zachęcenie ich do odpoczynku w domu lub hotelu, zamiast zwyczajowej drzemki w kabinie swojej maszyny. W 2022 roku natomiast weszły w życie kolejne wytyczne w zakresie delegowania kierowców, czasu jazdy, odpoczynków i tachografów  oraz dostępu do rynku transportowego. Nowe regulacje mają umożliwić dokładniejsze i bardziej skuteczne kontrole przewoźników, zarówno w zakresie przestrzegania norm czasu pracy i odpoczynków, a co za tym idzie poprawę warunków pracy kierowców.

Jednak, jak to zwykle bywa, każdy kij ma dwa końce – to, co zapewni kierowcom godne warunki pracy, może stać się gwoździem do trumny ich pracodawców. Przedstawiciele Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska szacowali na koniec 2021 roku, że dostosowanie się do zmian, może kosztować ich aż 14 mld zł rocznie, ponieważ koszt zatrudnienia pracownika wzrośnie dla nich wtedy o co najmniej 20%

Podobne artykuły

inflacja w branzy transportowej 2

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

2025-04-28
inflacja w branzy transportowej 2

Jaki faktoring jest najlepszy dla firm transportowych?

2025-03-20
transport tsl ciezarowka

Nowe obowiązki firm transportowych. Kolejny cios w branżę TSL

2025-03-21
glob swiat

Małaszewicze – co centrum logistyczne na Nowym Jedwabnym Szlaku może dać polskiej gospodarce?

2025-03-21
droga tls

Telematyka i nowe technologie a redukcja kosztów firm transportowych

2025-03-21
transport logistyka

Polskie TSL – czy jest otwarte na deglobalizację?

2025-03-21

Czytaj także: Faktoring dla transportu

Pakiet Mobilności – co już się zmieniło i co ulegnie zmianie

Pakiet Mobilności to – jak wspominaliśmy wcześniej – szereg regulacji prawnych mających na celu poprawę warunków pracy kierowców pojazdów ciężarowych, którego wdrożenie podzielono na kilka etapów.

W lutym 2020 roku zaczęła obowiązywać pierwsza zmiana dotycząca delegowania i wynagrodzenia minimalnego. Przed tą modyfikacją właściciele firm transportowych mogli wypłacać swoim pracownikom diety oraz ryczałty w ramach wynagrodzenia pracownika za konkretną pracę. Natomiast w myśl tych zmian kierowcom przysługuje wynagrodzenie minimalne adekwatne do kraju, w którym wykonują usługę transportową, w pełnym wymiarze. Dotyczy to także przewożenia towarów na terenie innego kraju członkowskiego Unii oraz przewozów z jednego państwa unijnego do drugiego zwanego cross-trade. Co to oznacza w praktyce? Dzięki tej zmianie polscy kierowcy transportu międzynarodowego na terenie UE będzie zarabiać tyle samo, co kierowca w danym kraju Unii Europejskiej. Mówiąc prościej, jeśli kierowca jedzie z Czech do Austrii, to za czas pracy w obu krajach musi otrzymać co najmniej taką samą płacę minimalną, jaką dostałby kierowca z czeski i austriacki.

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Licencja na przewożenie

Wcześniej polskie prawo, w przypadku korzystania z pojazdów o masie przekraczającej 2,5 tony, nie obligowało pracodawcy do posiadania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika. Zmieniło się to lutym. Od tego czasu, jeśli chcesz założyć firmę przewożącą towary poza granicami Polski, będziesz musiał postarać się o zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

Nakaz powrotu do bazy

Od lutego 2020 roku, pojazdy, które są wykorzystywane w przewozach międzynarodowych, muszą wracać do jednej z baz eksploatacyjnych w państwie członkowskim, nie później niż w ciągu ośmiu tygodni od jej opuszczenia, chociaż wcześniej nie było takiego wymogu.

System IMI

W tym etapie nałożono na przewoźników nałożono także obowiązek korzystania z transportowego systemu IMI. Ta platforma ma służyć do zgłaszania delegowanych kierowców, przesyłania dokumentów dotyczących kontroli przestrzegania przepisów o delegowaniu, oraz ułatwić zagranicznym służbom kontrole dokumentów potwierdzających rozliczenie i wypłatę płacy dla kierowców.

Przegląd dokumentacji

Ostatnia zmiana w lutym 2020 roku nałożyła na kierowców obowiązek posiadania i okazywania podczas kontroli kopii zgłoszenia, listów przewozowych, oraz zapisów tachografu z symbolami państw przekraczania granicy dla ułatwienia kontrolowania poprawności dokumentacji.

W ramach drugiego etapu zmian, który wszedł w życie w czerwcu, przewoźników czekają kolejne obowiązki. Zgodnie z postanowieniami Rozporządzenia (WE) nr 1071/2009 (zmiany zawarto w Rozporządzeniu PE i RADY (UE) 2020/1055), przewoźnik musi spełnić następujące wymogi:

Siedziba firmy

Od czerwca 2022 roku, właściciele firm przewozowych są zobligowani do wyszczególniania w swojej dokumentacji firmowej siedziby swojej działalności.

Gwarancja finansowa

Od tego samego miesiąca przedsiębiorcy realizujący przewozy międzynarodowe pojazdami ciężarowymi są zobowiązania do finansowego zabezpieczenia swoich pojazdów.

  • Kwota zabezpieczenia: Pierwszy pojazd – 1800 euro.
  • Kwota zabezpieczenia: Kolejny pojazd – 900 euro.

Reputacja

Od zeszłego roku za niewywiązywanie się z obowiązków delegowania, nieuczciwym przewoźnikom grożą nie tylko kary finansowe, ale także utrata dobrej reputacji przewoźnika, a co za tym idzie zawieszenie licencji na realizację przewozów międzynarodowych.

Kolejny zmiany już w następnym roku?

W 2024 roku na przewoźników czeka zmiana dotycząca tachografów. Unia Europejska, na mocy Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 (zmiany zawarto w Rozporządzeniu PE i RADY (UE) 2020/1054 – art. 16 ust. 3 lit. a., nałoży na nich obowiązek przechowywania i okazywania do kontroli danych z tachografu z danego dnia i poprzedzających go 56 dni, a także wymiany tachografów analogowych i cyfrowych na smart tachografy drugiej generacji nie później niż w okresie 3 lat od końca roku wejścia w życie szczegółowych przepisów.

Wstępnie w czerwcu 2026 roku zakończy się wieloletni okres zmian i perturbacji. Czwarty etap Pakietu mobilności przewiduje objęcie przepisami rozporządzenia pojazdów o DMC o 2,5 do 3,5 tony. Wtedy to mija ostateczny termin na zastosowanie się do wymogu montażu i użytkowania inteligentnych tachografów oraz stosowania się do reguł dotyczących czasu jazdy i odpoczynku kierowców realizujących komercyjne przewozy międzynarodowe.

Pakiet mobilności – z czego wynika oburzenie przewoźników?

Pakiet mobilności spotkał się z głośną debatą w polskich mediach. Skąd to oburzenie? Jak nie wiadomo, o co chodzi, to chodzi o… Przewoźnicy argumentują swoje niezadowolenie tym, że dane przepisy osłabiają ich konkurencyjność oraz podnoszą koszty prowadzenia działalności. Wcześniej polscy przedsiębiorcy transportowi delegowali kierowców do przejazdów na terytorium krajów UE, płacąc im polskie stawki, co zwiększało ich szansę na zdobycie zleceń tego typu.

Pakiet mobilności – gdzie przewoźnicy mogą szukać wsparcia?

Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Dla przewoźników Pakiet mobilności oznacza wiele dodatkowych formalności i wydatków. Muszą oni więcej płacić swoim pracownikom, postarać się o licencje na przewozy międzynarodowe, przestrzegać ustawowych czasów pracy i odpoczynku kierowców, a także zgromadzić środki finansowe na zabezpieczenie swoich pojazdów. Trzeba przy tym również podkreślić, że przewoźnicy często wystawiają faktury z odległym terminem płatności, co może im zaburzyć płynność finansową. Z pomocą przychodzi jeszcze nie do końca odkryty na rynku finansowym produkt, jakim jest faktoring. To najprościej rzecz ujmując finansowanie faktur z odległym terminem płatności. Faktoring de facto w transporcie obecny jest od dawna. Dlaczego? Tu wypada zacytować wypowiedź dla TSL Biznes Wojciecha Miklaszewskiego z Finea:

Od lat przedsiębiorcy transportowi są klientami faktoringu, bo jest jednym z narzędzi, które pozwala skutecznie funkcjonować ich działalności i szybciej się rozwijać. Szczególnie gdy terminy płatności wynoszą po 60 dni. Firmy transportowe rzeczywiście często szukają możliwości przyspieszenia płatności za faktury. To pozwala im zasypać lukę przychodową, która powstała w związku z wydłużonymi terminami płatności na dokumentach sprzedażowych. Zwłaszcza w przypadku współpracy małej firmy z dużą siecią normą jest wyznaczanie przez większego partnera dłuższych terminów płatności. Mniejszy podmiot, dbając o relacje z dużym płatnikiem, nie zawsze ma na tyle odwagi, żeby twardo negocjować szybsze przelewy. Jednak współpraca z większym kontrahentem, choć niesie pewne negatywne konsekwencje, jest też ważna w przypadku starania się o finansowanie, np. faktoringowe. W tym przypadku współpraca np. z dużą siecią handlową znacząco zwiększa prawdopodobieństwo wypłacalności, a zatem zwiększa szanse na finansowanie.

Firmy mikrofaktoringowe spoza sektora bankowego zyskują na popularności, dzięki szybkości działania, która w tak dynamicznej branży jak transport jest kluczowa. W bankach proces przyznania finansowania może trwać miesiącami. A jak to wygląda w firmach mikrofaktoringowych. Znów powołamy się na wypowiedź Wojciecha Miklaszewskiego, tym razem dla portal transport manager:

Mówiąc wprost, klient, który zgłosi się do nas o dziewiątej rano we wtorek, jeszcze tego samego dnia ma pieniądze na swoim koncie bankowym z wystawionej i sfinansowanej przez nas faktury. Dla wielu małych firm faktoring to wielokrotnie jedyna możliwość na funkcjonowanie. Proszę sobie przypomnieć moment, kiedy zakładasz przedsiębiorstwo transportowe. Najważniejsze jest posiadanie auta i możliwość opłacenia baków paliwa. Rzadko kiedy masz rezerwy na 8-12 miesięcy prowadzenia biznesu. Brak możliwości otrzymania pieniędzy z usługi natychmiast może zabić młodą firmę. Dla takich podmiotów faktoring jest niezbędny.

Nie dziwne, że faktoring w branży transportowej jest obecny od dawna. Wydaje się, że wobec zmian prawnych w związku z wprowadzeniu Pakietu Mobilności ta forma finansowania będzie coraz popularniejsza w branży transportowej. Nastały ciężkie czasy dla przewoźników, nie tylko przez Pakiet Mobilności, ale i przez całą sytuację gospodarczą. W takiej sytuacji to normalne, że przedsiębiorca szuka alternatywnych źródeł finansowania.

 

Partnerem artykułu jest firma Finea, która specjalizuje się w finansowaniu branży transportowej

Oceń wpis
Tags: przewoźnicytransport
Redakcja

Redakcja

Podobne Wpisy

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

autor Dominik Bożek
2025-04-28
0
inflacja w branzy transportowej 2

Po trudnym dla branży TSL okresie, pełnym spadków, wysokich kosztów i fali niewypłacalności, wreszcie pojawiają się pierwsze sygnały poprawy. Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów oraz wzrostu sprzedaży przyczep i naczep wskazują, że rynek powoli się odbudowuje. Przewoźnicy z ostrożnym optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na większą liczbę zleceń i poprawę rentowności. Jednocześnie sektor transportu i logistyki wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami: rosnącą luką pokoleniową wśród kierowców, wydłużającym się czasem oczekiwania na płatności oraz ryzykiem oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów. W tak zmiennym otoczeniu gospodarczym skuteczne zarządzanie płynnością finansową oraz umiejętność szybkiej weryfikacji partnerów biznesowych stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Jak wygląda aktualna kondycja branży i na co muszą przygotować się przedsiębiorcy w 2025 roku? Czy warto wierzyć w...

Czytaj więcej

Jaki faktoring jest najlepszy dla firm transportowych?

autor Magda Zawartka
2025-03-20
0
inflacja w branzy transportowej 2

Branża transportowa, która w długim okresie od 2010 do 2022 roku rozwijała się w umiarkowanym tempie, średnio ok. 4,9% rocznie, od 2023 roku przeżywa poważny kryzys. Po przynoszącym poważne spadki i będącym próbą przetrwania dla przedsiębiorców roku 2023, już w pierwszym kwartale 2024 roku wg danych Głównego Urzędu Statystycznego aż 120 przewoźników ogłosiło upadłość, a to nie koniec. Trudna sytuacja w branży mobilizuje właścicieli firm do poszukiwania nowych rozwiązań. Jednym z nich może być rozpoczęcie korzystania z usługi faktoringu. Według danych Polskiego Związku Faktorów 3,5 proc firm korzystających z tych usług należy do branży transportowej. Trzeba jednak pamiętać, że różne firmy faktoringowe oferują inny zakres usług oraz odmienne zasady udzielanego wsparcia. Jak wybrać najlepsze rozwiązanie dla swojej działalności? W pierwszej...

Czytaj więcej

Nowe obowiązki firm transportowych. Kolejny cios w branżę TSL

autor Marek Polubiatko
2025-03-21
0
transport tsl ciezarowka

Polska branża transportowa jest w stanie agonalnym. Polscy przewoźnicy muszą zmagać się z wieloma wyzwaniami (m.in. spowolnienie gospodarcze, nieuczciwa konkurencja ze Wschodu, zmiany w łańcuchach dostaw, wysoka inflacja, niestabilne ceny paliw), co sprawia, że przedsiębiorstwa tracą na konkurencyjności. To natomiast prowadzi do zwiększonej liczby upadłości i postępowań restrukturyzacyjnych. Niestety, mimo ogromnego kryzysu, włodarze nakładają na firmy z branży TSL nowe obowiązki. Obowiązek rejestracji w systemie SENT ukróci nieuczciwą konkurencję? Jednym z powodów dużego kryzysu branży TSL w Polsce jest nieuczciwa konkurencja. Fatalna w skutkach była decyzja o częściowej liberalizacji przewozów drogowych UE – Ukraina dla Europy Środkowej, która została wprowadzona w czerwcu 2022 roku. Zwiększyło to liczbę dwustronnych przewozów drogowych realizowanych przez spedytorów z Ukrainy, którzy nie musieli spełniać rygorystycznych...

Czytaj więcej

Małaszewicze – co centrum logistyczne na Nowym Jedwabnym Szlaku może dać polskiej gospodarce?

autor Grzegorz Pospieszczyk
2025-03-21
0
glob swiat

Centrum logistyczne w Małaszewiczach ma zostać rozbudowane, a początek tej przebudowy ma nastąpić jeszcze w tym roku. Rozwój tej inwestycji jest nieunikniony, pomimo wątpliwości zasianych przez wojnę w Ukrainie. Dotychczas znana trasa Nowego Jedwabnego Szlaku ma znaczenie i nie ma przesłanek ku temu, by miało to ulec zmianie. Wręcz przeciwnie – spedytorzy i operatorzy logistyczni pokładają w nim wielkie nadzieje. We wsparciu rozwoju centrum logistycznego w Małaszewiczach ma wziąć udział Skarb Państwa. Czy to wpłynie pozytywnie na polską gospodarkę i na rynek transportu w Polsce? Nowy Jedwabny Szlak – co warto o nim wiedzieć? Głównym zadaniem Nowego Jedwabnego Szlaku jest umożliwienie sprawnego transportu kolejowego towarów między Europą, Chinami, Bliskim Wschodem i Azją Środkową. Nowy Jedwabny Szlak to globalna inicjatywa gospodarcza, która angażuje niemal 200 krajów i uwzględnia zarówno transport morski,...

Czytaj więcej

Telematyka i nowe technologie a redukcja kosztów firm transportowych

autor Julia Mraczny
2025-03-21
0
droga tls

Firmy transportowe nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na zwiększenie wydajności i obniżenie kosztów, co pomaga im nadążyć za zmieniającymi się wymogami dotyczącymi emisji dwutlenku węgla i podwyżkami cen paliw. W związku z tym dzisiaj pod lupę bierzemy nowe technologie, oprogramowania i inne sposoby na optymalizację wewnętrznych procesów w sektorze TLS. Nowe technologie a redukcja kosztów w branży TLS Zgodnie z wynikami badań przeprowadzonymi w 2021 roku przez Webfleet, 74% europejskich firm wdrożyło nowe narzędzia cyfrowe. Na pierwszy ogień poszły rozwiązania przeznaczone do cyfryzacji dokumentacji oraz aplikacje mobilne do organizacji czasu kierowców. Obecnie zmienił się jednak wektor działania za sprawą nowych przepisów UE, oraz kryzysu paliwowego. Teraz w cenie są programy do redukcji kosztów floty. Firmy transportowe nieustannie poszukują innowacyjnych sposobów na optymalizację...

Czytaj więcej

Polskie TSL – czy jest otwarte na deglobalizację?

autor Grzegorz Pospieszczyk
2025-03-21
0
transport logistyka

Transport, spedycja i logistyka – te trzy elementy stanowią filary polskiej branży TSL. Przez lata zaszło na tym polu wiele zmian i wciąż pojawiają się nowe szanse. Czy będziemy umieli z nich skorzystać? Na ile polski sektor TSL będzie gotowy na deglobalizację? Deklarowana skala decouplingu i skracania łańcucha dostaw daje wiele nadziei na to, że Polska zyska niepowtarzalną szansę na zdobycie nowych klientów, którzy zaczną szukać rozwiązań dla swoich firm właśnie w Europie. Szanse dla branży TSL w Polsce Świat daje szansę Polsce – mamy realną okazję do tego, aby zawalczyć o względy firm, mających na celu przeniesienie do Europy swoich produkcji lub źródeł zaopatrzenia. Do zyskania jest wiele, ale trzeba działać szybko. Wystarczy wziąć pod uwagę, że ciężka praca może nie przynieść (a przynajmniej nie od razu) zadowalających efektów. Współpraca USA z Chinami nie zmieni charakteru działania z dnia na dzień na dużą skalę. Mimo to proces tzw. decouplingu (rozdzielenie...

Czytaj więcej

E-CMR obowiązkowe od 21 sierpnia 2024 roku. Cyfrowa przyszłość firm transportowych

autor Julia Mraczny
2025-03-21
0
inflacja w branzy transportowej 2

Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Komisję Europejską szacuje się, że aż w 99% operacji transportu międzynarodowego na terytorium Unii Europejskiej nadal wykorzystuje się dokumenty papierowe, na którymś z etapów operacji. Jak wyliczono w ciągu roku drukuje się ok. 150 – 200 mln papierowych dokumentów listu przewozowego, do którego produkcji potrzebne jest ok. 50 tysięcy drzew czyli trzeba wyciąć 120 hektarów lasu! Na szczęście, przedstawiciele międzynarodowego prawodawstwa nie zostali obojętni na to marnotrawstwo, dzięki czemu w sektorze transportu odchodzi się od tych zbędnych machinacji, stosując elektroniczne lity przewozowe, którym poświęcamy niniejszy artykuł. CMR – co to jest? Zgodnie z informacjami opublikowanymi w Leksykonie transportowym termin CMR odnosi się do międzynarodowego porozumienia w sprawie transgranicznych usług transportowych, odbywających się drogą lądową. CMR to...

Czytaj więcej

Jakie są najniebezpieczniejsze zawody w Polsce? Czy są opłacalne?

autor Marcin Stroński
2024-04-09
0
bol praca

Bywają zawody kojarzące się większości nas z zagrożeniem dla zdrowia, a nawet życia. Przychodzą nam do głowy zapewne górnicy, policjanci, strażacy, czy kaskaderzy. W jakich profesjach dochodzi do największej ilości wypadków przy pracy, w tym tych najpoważniejszych? Czy ci, którzy ryzykują najwięcej mogą pochwalić się portfelem o grubości adekwatnej do czyhającego na nich zagrożenia? Co możemy wyczytać ze statystyk wypadków i tabel wynagrodzeń?

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

wiezien

Zapracowany jak więzień. Za kratami bezrobocie jest rekordowo niskie

2024-04-09
rejestracja w zus pue

Data sprzedaży a data wystawienia faktury jako obowiązek PIT i VAT

2024-09-23
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

element5 digital T9CXBZLUvic unsplash

Ile kosztowałoby spełnienie obietnic?

2025-05-16
jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash

Będą nowe limity płatności gotówką w UE

2025-05-15
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Maj 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?