• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Grudzień 2025
  • Ranking faktoringu
wtorek, 16 grudnia, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    flaga unia europejska
    Temu i Shein w tarapatach! Bruksela szykuje rewolucję, która zmieni zakupy milionów Europejczyków
    wybor formy opodatkowania portalfpl
    Zmiana sposobu opodatkowania w trakcie roku? KIS: To możliwe!
    tabletki pieniadze zus
    Wakacje od ZUS 2025 – coraz mniej czasu na wniosek. Zainteresowanie różne w zależności od regionu
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pexels karola g 4968391
    Na barkach Goryla. Telewizja Republika testuje siły w e-handlu
    budowlanka kask
    Budujemy mniej, wolniej i drożej. Europejskie budownictwo uderza w ścianę
    stary czlowiek
    Złoty wiek seniorów to szansa na intratny biznes. Te branże będą rosły jak na drożdżach
    prezenty swieta
    Gadżety reklamowe w firmie – co warto wybrać?
    ksiegowe mysla
    Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    dwa amstaffy
    Nowa ulga podatkowa na psa – kto może odliczyć sobie wydatki na weterynarza, karmę i zabawki?
    kontrola podatkowa
    Planujesz duże zakupy sprzętu do firmy do końca roku? Możesz nie mieć ich w kosztach 2025!
    Dokumenty i terminy podatkowe a płynność firmy
    Nie przepłacaj! Oto wydatki, które MUSISZ odliczyć przed końcem roku
    polski sejm
    Jakie podwyżki czekają nas w 2026 roku?
    rejestracja w zus pue
    Czy ZUS przejmie naliczanie składek? W przygotowaniu jest projekt ustawy
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    mehmet talha onuk 8t6tk7LYLrE unsplash
    Polska firma rewolucjonizuje warsztaty samochodowe
    jakob owens K1eZHFrUfiE unsplash
    Legenda, która zaspała. Dlaczego Kodak nie przetrwał własnej wizji?
    kpir fpl kalkulator
    KSeF jak potwór z Loch Ness – każdy o nim słyszał, mało kto go widział
    cesar salazar z hrdevcNIg unsplash
    Od symbolu propagandy III Rzeszy do globalnego giganta motoryzacyjnego. Czy przetrwa kolejną rewolucję?
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    flaga unia europejska
    Temu i Shein w tarapatach! Bruksela szykuje rewolucję, która zmieni zakupy milionów Europejczyków
    wybor formy opodatkowania portalfpl
    Zmiana sposobu opodatkowania w trakcie roku? KIS: To możliwe!
    tabletki pieniadze zus
    Wakacje od ZUS 2025 – coraz mniej czasu na wniosek. Zainteresowanie różne w zależności od regionu
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    pexels karola g 4968391
    Na barkach Goryla. Telewizja Republika testuje siły w e-handlu
    budowlanka kask
    Budujemy mniej, wolniej i drożej. Europejskie budownictwo uderza w ścianę
    stary czlowiek
    Złoty wiek seniorów to szansa na intratny biznes. Te branże będą rosły jak na drożdżach
    prezenty swieta
    Gadżety reklamowe w firmie – co warto wybrać?
    ksiegowe mysla
    Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    dwa amstaffy
    Nowa ulga podatkowa na psa – kto może odliczyć sobie wydatki na weterynarza, karmę i zabawki?
    kontrola podatkowa
    Planujesz duże zakupy sprzętu do firmy do końca roku? Możesz nie mieć ich w kosztach 2025!
    Dokumenty i terminy podatkowe a płynność firmy
    Nie przepłacaj! Oto wydatki, które MUSISZ odliczyć przed końcem roku
    polski sejm
    Jakie podwyżki czekają nas w 2026 roku?
    rejestracja w zus pue
    Czy ZUS przejmie naliczanie składek? W przygotowaniu jest projekt ustawy
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    mehmet talha onuk 8t6tk7LYLrE unsplash
    Polska firma rewolucjonizuje warsztaty samochodowe
    jakob owens K1eZHFrUfiE unsplash
    Legenda, która zaspała. Dlaczego Kodak nie przetrwał własnej wizji?
    kpir fpl kalkulator
    KSeF jak potwór z Loch Ness – każdy o nim słyszał, mało kto go widział
    cesar salazar z hrdevcNIg unsplash
    Od symbolu propagandy III Rzeszy do globalnego giganta motoryzacyjnego. Czy przetrwa kolejną rewolucję?
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Poradnik przedsiębiorcy

Zmiany w prawie pracy 2025: nowe obowiązki pracodawców

Magdalena Grochocka autor Magdalena Grochocka
2025-09-15
w Poradnik przedsiębiorcy
0
Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring

Druga połowa 2025 roku to czas dużych zmian w prawie pracy, które bezpośrednio wpłyną na codzienne funkcjonowanie firm. Nowelizacje obejmą m.in. jawność wynagrodzeń, nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy, uproszczenie zasad dotyczących układów zbiorowych oraz zmiany w rozliczaniu urlopów i świadczeń socjalnych. Dla pracodawców oznacza to dodatkowe obowiązki, konieczność dostosowania wewnętrznych regulaminów i procedur oraz większe ryzyko kontroli. Im szybciej przedsiębiorcy przygotują się na nowe przepisy, tym łatwiej unikną sankcji i chaosu organizacyjnego.

Spis treści schowaj
1 Jawność wynagrodzeń od grudnia 2025 r.
2 Wzmocnienie kompetencji Państwowej Inspekcji Pracy
3 Nowe zasady dotyczące układów zbiorowych pracy
4 Uproszczenia w zakresie świadczeń socjalnych i rozliczeń urlopowych
5 Jak przygotować firmę na zmiany w prawie pracy 2025?

Jawność wynagrodzeń od grudnia 2025 r.

Najbardziej odczuwalną zmianą dla firm będzie wprowadzenie zasady jawności wynagrodzeń, która zacznie obowiązywać od 24 grudnia 2025 r. Od tego momentu każde ogłoszenie o pracę – niezależnie od formy zatrudnienia – będzie musiało zawierać informację o wysokości wynagrodzenia lub przedziale płacowym. Co więcej, pracodawca zobowiązany będzie ujawnić wszystkie elementy składające się na płacę, zarówno te pieniężne (premie, dodatki, bonusy), jak i pozapieniężne (np. opieka medyczna, karnety sportowe).

Dla wielu firm oznacza to konieczność gruntownego przeglądu i uporządkowania polityki wynagrodzeń. Widełki płacowe muszą być ustalone w oparciu o mierzalne, obiektywne kryteria, takie jak zakres obowiązków, wymagane kompetencje czy doświadczenie, aby uniknąć zarzutów o dyskryminację. Dotyczy to szczególnie sytuacji, w których różnice w stawkach między pracownikami mogłyby być interpretowane jako nierówne traktowanie.

Podobne artykuły

stary czlowiek

Złoty wiek seniorów to szansa na intratny biznes. Te branże będą rosły jak na drożdżach

2025-12-04
prezenty swieta

Gadżety reklamowe w firmie – co warto wybrać?

2025-12-02
ksiegowe mysla

Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?

2025-12-11
mikolaj liczy pieniadze

Przygotowujesz prezenty dla kontrahentów? Sprawdź, jakie mogą być skutki fiskalne ich wręczenia

2025-12-11
simon kadula gkndM1GvSA unsplash

Jak wybrać kasę fiskalną dla JDG?

2025-11-20
pedzacy samochod

Leasing, darowizna i sprzedaż po 6 miesiącach? Od 2026 roku nie unikniesz PIT!

2025-12-11

Nowe przepisy wymuszą na pracodawcach także aktualizację regulaminów wynagradzania oraz ogłoszeń rekrutacyjnych. Niedostosowanie się do wymogów może skutkować nie tylko negatywnym wizerunkiem firmy w oczach kandydatów, ale przede wszystkim ryzykiem interwencji Państwowej Inspekcji Pracy i konsekwencji finansowych. Przedsiębiorcy powinni więc już teraz rozpocząć audyt siatek płac, procedur rekrutacyjnych i dokumentacji kadrowej, aby uniknąć problemów, gdy przepisy wejdą w życie.
grafika na portal

grafika na portal mobile

Wzmocnienie kompetencji Państwowej Inspekcji Pracy

Jeszcze w 2025 roku Państwowa Inspekcja Pracy zyska znacznie większe możliwości kontrolne, które bezpośrednio wpłyną na działalność pracodawców. Nowelizacja ustawy zakłada nie tylko poszerzenie katalogu uprawnień inspektorów, ale również usprawnienie współpracy PIP z innymi instytucjami oraz podniesienie wysokości kar. W praktyce oznacza to, że przedsiębiorcy muszą liczyć się z bardziej zdecydowanymi działaniami inspektorów oraz większym ryzykiem konsekwencji finansowych.

Nowe uprawnienia inspektorów pracy

Największą zmianą będzie możliwość wydawania przez inspektorów decyzji administracyjnych, które z automatu przekształcą umowę cywilnoprawną w stosunek pracy. Jeśli inspektor uzna, że zawarta umowa zlecenia czy o dzieło spełnia kryteria typowe dla umowy o pracę (np. podporządkowanie, stałe godziny, wynagrodzenie miesięczne), będzie mógł wydać decyzję o uznaniu jej za etat. Co istotne – decyzja ta będzie natychmiast wykonalna w zakresie obowiązków pracodawcy wobec pracownika (urlop, składki ZUS, okres wypowiedzenia), nawet jeśli firma złoży odwołanie do sądu.

Dla pracodawców oznacza to koniec praktyki „testowania” różnych form współpracy w sytuacjach, które faktycznie mają charakter stosunku pracy. Firmy powinny więc jeszcze przed wejściem nowych przepisów przeanalizować swoje umowy i wyeliminować przypadki tzw. pozornego samozatrudnienia czy fikcyjnych zleceń.

Współpraca PIP z ZUS i KAS

Kolejną zmianą jest obowiązek wymiany danych pomiędzy PIP, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych i Krajową Administracją Skarbową. Dzięki temu inspektorzy będą mieli szybki dostęp do informacji o zgłoszeniach pracowników, wysokości składek czy rozliczeniach podatkowych.

Dla firm oznacza to, że ewentualne nieprawidłowości, takie jak zaniżanie podstawy wymiaru składek, nieodprowadzanie podatków czy brak zgłoszenia do ZUS, będą łatwiejsze do wykrycia. W praktyce przedsiębiorcy muszą liczyć się z tym, że PIP będzie działać nie tylko na podstawie dokumentów udostępnianych podczas kontroli, ale również danych z innych instytucji.

Zdalne kontrole i wyższe kary dla firm

Nowelizacja przewiduje także możliwość przeprowadzania kontroli zdalnych. Inspektorzy będą mogli żądać dokumentacji w formie elektronicznej, weryfikować ją na odległość i kontaktować się z przedstawicielami firmy online. Dla przedsiębiorców oznacza to, że kontrola może zostać wszczęta szybciej i bez zapowiedzi wizyty w siedzibie firmy.

Co więcej, podwyższona zostanie wysokość grzywien nakładanych przez inspektorów w trybie mandatowym – nawet dwukrotnie w stosunku do obecnych limitów. Dla firm, które zlekceważą obowiązki wynikające z prawa pracy, oznacza to realne ryzyko dotkliwych sankcji finansowych.

Nowe zasady dotyczące układów zbiorowych pracy

Kolejna ważna zmiana w prawie pracy dotyczy układów zbiorowych. Od drugiej połowy 2025 roku wprowadzony zostanie nowy system, którego celem jest ułatwienie zawierania i rejestrowania układów oraz wzmocnienie dialogu społecznego. Choć regulacje mają sprzyjać przejrzystości i ograniczać biurokrację, oznaczają także dla firm konieczność dostosowania się do nowych procedur i większą aktywność w kontaktach z przedstawicielami pracowników.

Uproszczony proces rejestracji układów

Najbardziej praktyczną zmianą dla przedsiębiorców będzie uruchomienie Krajowej Ewidencji Układów Zbiorowych Pracy (KEUZP). To elektroniczny rejestr, do którego zgłaszanie układów zbiorowych odbywać się będzie całkowicie online, za pomocą dedykowanego formularza. Dzięki temu zniknie obowiązek przesyłania dokumentów w formie papierowej, a cały proces rejestracji ma być krótszy i prostszy.

Dla pracodawców oznacza to nie tylko mniejszą biurokrację, ale też łatwiejszy dostęp do aktualnych danych o układach zbiorowych obowiązujących w danej branży. To narzędzie może okazać się pomocne przy analizie kosztów zatrudnienia i planowaniu budżetów kadrowych.

Większa elastyczność dla pracodawców

Nowe przepisy przewidują także możliwość wystąpienia z ponadzakładowego układu zbiorowego pracy w sytuacjach, gdy jego stosowanie stało się niemożliwe z przyczyn ekonomicznych. Do tej pory procedura ta była niezwykle skomplikowana, a w praktyce często blokowała firmy w dostosowaniu warunków zatrudnienia do realiów gospodarczych.

Dzięki nowym regulacjom przedsiębiorcy zyskają narzędzie, które pozwoli lepiej kontrolować koszty w sytuacjach kryzysowych. Z drugiej strony, konieczne będzie dokładne uzasadnienie decyzji o wystąpieniu z układu, co może wiązać się z ryzykiem sporów ze stroną pracowniczą.

Wzmocnienie dialogu społecznego

Wdrożenie nowych zasad ma też na celu pobudzenie dialogu społecznego między pracodawcami a pracownikami. Uproszczone procedury rejestracji i większa dostępność układów zbiorowych sprawią, że takie porozumienia mogą stać się bardziej powszechne w polskich firmach.

Dla pracodawców oznacza to konieczność większej otwartości na negocjacje z przedstawicielami pracowników. Choć z jednej strony zwiększy to przewidywalność kosztów zatrudnienia i ograniczy segmentację rynku pracy, z drugiej – może prowadzić do presji na podnoszenie standardów płacowych i świadczeń.

Uproszczenia w zakresie świadczeń socjalnych i rozliczeń urlopowych

Ostatni z pakietu projektów zmian w prawie pracy na 2025 rok dotyczy kwestii, które na co dzień najbardziej obciążają działy HR i kadry. Nowelizacja Kodeksu pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych ma na celu zmniejszenie biurokracji, lepsze dopasowanie przepisów do realiów rynku oraz wprowadzenie większej elastyczności w zarządzaniu dokumentacją kadrową. Dla pracodawców oznacza to z jednej strony odciążenie w rozliczeniach, a z drugiej – konieczność wdrożenia nowych procedur i dostosowania systemów kadrowo-płacowych.

Nowe zasady wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop

Jedną z najistotniejszych zmian będzie przesunięcie terminu wypłaty ekwiwalentu za niewykorzystany urlop. Zamiast obowiązku rozliczania go w dniu rozwiązania umowy, pracodawca będzie mógł wypłacić to świadczenie w tym samym terminie, w którym przekazuje ostatnie wynagrodzenie za pracę.

Dla firm oznacza to prostsze rozliczenia – brak konieczności generowania dodatkowych list płac i mniejsze ryzyko błędów. Zmiana szczególnie ułatwi pracę przedsiębiorstwom, w których rotacja pracowników jest wysoka i rozliczenia kadrowe bywają skomplikowane.

Więcej przedstawicieli pracowników w funduszu socjalnym

Nowelizacja zakłada również zmiany w funkcjonowaniu zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS). W firmach, w których nie działają związki zawodowe, w ustalaniu regulaminu funduszu uczestniczyć będzie musiało co najmniej dwóch przedstawicieli pracowników (zamiast jednego).

Choć dla pracodawców oznacza to nieco więcej formalności, rozwiązanie to ma na celu zwiększenie przejrzystości i zapewnienie, że decyzje dotyczące wydatkowania środków będą bardziej reprezentatywne. Przedsiębiorcy powinni więc przygotować się na konieczność konsultacji z większą liczbą przedstawicieli załogi i uwzględnianie szerszej perspektywy w podejmowanych decyzjach.

Digitalizacja procedur kadrowych

Nowe przepisy rozszerzą również możliwość stosowania dokumentacji elektronicznej w zakresie prawa pracy. Coraz więcej czynności, od przekazywania dokumentów kadrowych, przez podpisywanie umów, po konsultacje regulaminów, będzie można realizować w formie elektronicznej, bez konieczności używania papieru.

Dla przedsiębiorców oznacza to duże ułatwienie i potencjalne oszczędności. Dokumenty będą szybciej obiegać firmę, łatwiej je archiwizować i przechowywać, a komunikacja między pracodawcą a pracownikami stanie się bardziej sprawna. Wdrożenie nowych procedur cyfrowych może jednak wymagać od firm inwestycji w systemy IT i aktualizacji polityki bezpieczeństwa danych.

Bezpieczne finansowanie

Czy wiesz, że 8 na 10 firm upada z powodu problemów z płynnością finansową?

Sprawdź, z jakiego bezpiecznego narzędzia skorzystać, aby utrzymać zdrowy cash flow i uchronić firmę przed zatorami płatniczymi.

Dowiedz się więcej

Jak przygotować firmę na zmiany w prawie pracy 2025?

Nowe przepisy, które wchodzą w życie w drugiej połowie 2025 roku, oznaczają dla przedsiębiorców więcej obowiązków i większe ryzyko kontroli. Aby uniknąć sankcji i chaosu organizacyjnego, warto już teraz wdrożyć plan przygotowań.

Pomocna checklista dla pracodawców:

  1. Zrób audyt polityki wynagrodzeń – ustal jasne widełki płacowe, spisz kryteria różnic w stawkach (np. doświadczenie, zakres obowiązków), zaktualizuj regulaminy wynagradzania.
  2. Dostosuj ogłoszenia rekrutacyjne – przygotuj nowe wzory ofert pracy z informacją o wynagrodzeniu, benefitach i obowiązujących układach zbiorowych.
  3. Przejrzyj umowy cywilnoprawne – zweryfikuj, czy nie spełniają warunków stosunku pracy; w razie wątpliwości rozważ ich modyfikację, aby uniknąć decyzji PIP o automatycznym przekształceniu.
  4. Uporządkuj dokumentację kadrową – przygotuj się na możliwość zdalnych kontroli i wymiany danych PIP–ZUS–KAS. Dokumentacja elektroniczna powinna być kompletna i łatwo dostępna.
  5. Sprawdź udział firmy w układach zbiorowych – oceń, czy Twoje przedsiębiorstwo podlega układom ponadzakładowym i jakie zmiany mogą wyniknąć z nowych regulacji.
  6. Przygotuj kadry i HR do nowych procedur – przeszkól zespół w zakresie jawności wynagrodzeń, obsługi zdalnych kontroli, zasad wypłaty ekwiwalentu urlopowego oraz digitalizacji dokumentów.
  7. Zaktualizuj zasady ZFŚS – upewnij się, że w firmie wybrano odpowiednią liczbę przedstawicieli pracowników do współdecydowania o regulaminie funduszu.
  8. Zainwestuj w systemy IT – umożliwiające podpisy elektroniczne, archiwizację dokumentów i sprawną komunikację kadrową.

Zmiany w prawie pracy 2025 są systemowe i nie można ich odkładać na później. Firmy, które z wyprzedzeniem dostosują swoje procedury i dokumenty, nie tylko unikną sankcji, ale też zyskają przewagę – sprawniejszą rekrutację, uporządkowaną politykę płacową i mniej biurokracji w działach HR.

5/5 - (1 vote)
Tags: poradnik przedsiębiorcyprawo pracy
Magdalena Grochocka

Magdalena Grochocka

Dziennikarka, copywriterka, marketingowiec. Ukończyła Międzywydziałowe Studia Wschodniosłowiańskie i dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Od wielu lat związana z digital marketingiem. W ostatnim czasie skupia się już wyłącznie na tworzeniu treści. W kręgu jej zainteresowań jest szeroko pojęty marketing, ale również nowoczesne technologie (w tym AI), biznes czy ESG. W wolnych chwilach trenuje grę w scrabble i bywa na ogólnopolskich turniejach organizowanych przez Polską Federację Scrabble. W związku z tym zainteresowaniem zgłębia tajniki nie tylko strategii, ale także poznaje nieznane słowa, studiując słowniki.

Podobne Wpisy

Złoty wiek seniorów to szansa na intratny biznes. Te branże będą rosły jak na drożdżach

autor Katarzyna Zuba
2025-12-04
0
stary czlowiek

W Polsce od wielu lat obserwujemy gwałtowny spadek dzietności oraz szybkie starzenie się społeczeństwa. To jedno z największych wyzwań społeczno-gospodarczych nadchodzących dekad — ale także ogromny potencjał dla przedsiębiorców. Rosnąca liczba seniorów generuje nowe potrzeby, a te otwierają drzwi do całkiem nowych modeli biznesowych. Demografia mówi jasno: społeczeństwo się starzeje Najważniejszym trendem demograficznym w Polsce jest postępujący proces starzenia się społeczeństwa. Według najnowszych danych WorldData mediana wieku Polaków w 2025 roku wynosi już 42,9 lat, podczas gdy jeszcze w 1990 roku wynosiła 31,4 lat. Co więcej, jak wynika z danych Eurostatu, mamy też najwyższy wzrost udziału osób w wieku 65+ w populacji spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej. W latach 2014–2024 wzrósł on bowiem o 5,6 punktu procentowego, podczas gdy średnia...

Czytaj więcej

Gadżety reklamowe w firmie – co warto wybrać?

autor Marek Polubiatko
2025-12-02
0
prezenty swieta

Gadżety reklamowe to jeden z najprostszych sposobów, żeby marka została w pamięci odbiorcy na dłużej. To niewielkie, mniej lub bardziej praktyczne przedmioty, wspierające działania marketingowe poprzez umieszczone logo. Właściwie dobrany przedmiot zwiększy rozpoznawalność i sprzedaż. Stąd sprawdź, jak wybrać firmowe gadżety reklamowe, żeby faktycznie pracowały na wizerunek marki. Rola gadżetów reklamowych w działaniach marketingowych Gadżety reklamowe od dawna są jednym z najskuteczniejszych narzędzi marketingowych. Obecnie jest to nawet ważniejsze. Pamiętajmy, że na co dzień jesteśmy bombardowani tysiącami komunikatów reklamowych, często bardzo nachalnych. To reklamy, które cechują się niską skutecznością. W przypadku gadżetów reklamowych może być inaczej. To fizyczny, namacalny przedmiot, który towarzyszy odbiorcy na co dzień. Nic dziwnego, że wszystkie marki niezależnie od branży wykorzystują gadżety reklamowe w swoich strategiach...

Czytaj więcej

Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?

autor Paweł Stasiuk
2025-12-11
0
ksiegowe mysla

Fakturowanie w ramach KSeF odbywać się będzie przez konkretne osoby działające w imieniu danego podatnika. O ile w przypadku jednoosobowych działalności sprawa jest prosta, ponieważ najczęściej czynność tę będzie wykonywał sam przedsiębiorca, o tyle, gdy idzie o większe podmioty, delegowanym do tego będzie pracownik. Jaka będzie jego odpowiedzialność? Okazuje się, że odpowiedź na to pytanie nie jest prosta. Dostęp do KSeF a fakturowanie Znaczna część osób, które wystawiają na co dzień faktury, wyraża obawy dotyczące ich ewentualnej odpowiedzialności za wystawianie faktur, mimo że nie mają one żadnego wpływu na proces sprzedaży. Do ich obowiązku należeć będzie bowiem wyłącznie przesyłanie dokumentów do KSeF. Może się zdarzyć, że kto inny będzie wystawiał faktury, a kto inny przesyłał je do KSeF. W kontekście...

Czytaj więcej

Przygotowujesz prezenty dla kontrahentów? Sprawdź, jakie mogą być skutki fiskalne ich wręczenia

autor Paweł Stasiuk
2025-12-11
0
mikolaj liczy pieniadze

Wielu przedsiębiorców chętnie wręcza swoim kontrahentom prezenty o charakterze promocyjnym. Praktyka ta ma wymiar działania marketingowego, jednakże nie wszyscy mają świadomość, że tego typu prezenty mogą wywoływać skutki o charakterze podatkowym. Co zatem warto wiedzieć? Kwestie podstawowe Na wstępie należy zaznaczyć, że wręczanie firmowych upominków może zostać uznane za koszt uzyskania przychodu. Musi jednak zostać spełniony jeden warunek. Mianowicie wydatek poniesiony w związku z wręczeniem prezentu ma związek z osiągnięciem przychodów lub zabezpieczeniem ich źródła. W kontekście powyższego należy zwrócić uwagę na art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT). Otóż w myśl tego przepisu kosztami uzyskania przychodów są wyłącznie wydatki, jakie zostały poniesione w związku z działalnością gospodarczą i mają bezpośredni związek z osiąganymi przychodami. W związku...

Czytaj więcej

Jak wybrać kasę fiskalną dla JDG?

autor Marek Polubiatko
2025-11-20
0
simon kadula gkndM1GvSA unsplash

Kasa fiskalna jest niezbędna w większości małych firm, w tym w jednoosobowych działalności gospodarczych. Niestety, w natłoku modeli i często zmieniających się przepisów, wybór najlepszego urządzenia z uwzględnieniem potrzeb i wymagań jest trudny. Dlatego sprawdź, jak wybrać kasę fiskalną dla małej firmy, żeby sprzęt działał bezproblemowo przez lata. Kto musi mieć kasę fiskalną? Jeżeli prowadzisz małą firmę, zwykle masz obowiązek zainstalowania kasy fiskalnej. Zapamiętaj, że kasę fiskalną musi mieć przedsiębiorca, który sprzedaje towary lub usługi dwóm grupom – osobom fizycznym bez JDG oraz rolnikom ryczałtowym. Jeżeli masz klientów przynajmniej z jednej z tych grup, co do zasady – musisz ewidencjować sprzedaż i wystawiać paragony. Od powyższej zasady obowiązują wyjątki. Nie musisz mieć kasy, jeżeli sprzedaż odbywa się na zasadach B2B...

Czytaj więcej

Leasing, darowizna i sprzedaż po 6 miesiącach? Od 2026 roku nie unikniesz PIT!

autor Aleksandra Pluta
2025-12-11
0
pedzacy samochod

Przez lata przedsiębiorcy, którzy nie zamierzali wykorzystywać wykupowanego z leasingu samochodu w firmie korzystali z prostego, niekwestionowanego przez organy skarbowe modelu. Po zakończonej umowie, dokonywali wykupu bez wprowadzania pojazdu do ewidencji środków trwałych a następnie dokonywali darowizny na rzecz osoby z tzw. zerowej grupy podatkowej. Obdarowany już po sześciu miesiącach mógł dokonać sprzedaży otrzymanego składnika majątku zupełnie bez podatku dochodowego, czy podatku VAT! Eksperci podatkowi przecierali oczy ze zdziwienia nad tolerancją ustawodawcy, ale prawidłowość schematu była wielokrotnie potwierdzana przez Dyrektora KIS! I niezwykle korzystna finansowo dla obdarowanego. Wygląda na to, że z dniem 1 stycznia 2026 roku samochodowe eldorado dla obdarowanych przejdzie do historii. Planowane zmiany znacznie wydłużą okres karencji dla sprzedaży składników majątku uprzednio użytkowanych w działalności gospodarczej bez...

Czytaj więcej

KSeF bez tajemnic. Posłuchaj rozmowy z Samirem Kayyali – ekspertem, którego śledzi 35 tys. przedsiębiorców

autor Redakcja
2025-12-03
0
Czy Twoje biuro jest gotowe na KSeF?

W podcaście „Kawa z Faktura.pl” rozmawiamy o najważniejszej zmianie dla firm w 2025 roku – obowiązkowym Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Gościem odcinka jest Samir Kayyali – uznany doradca podatkowy i szkoleniowiec, którego profil na Facebooku obserwuje ponad 35 000 osób. KSeF wchodzi w życie. Co to oznacza dla przedsiębiorców? Nowe przepisy dotyczące obowiązkowego korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) oznaczają prawdziwą rewolucję dla każdego, kto wystawia faktury. Od 2025 roku wszystkie firmy będą zobowiązane do korzystania z systemu KSeF – i to niezależnie od branży czy wielkości działalności. W podcaście "Kawa z Faktura.pl", Samir Kayyali mówi wprost: „Osoba, która będzie się wzbraniała przed KSeFem… po prostu łamie prawo”. W rozmowie poruszamy m.in.: jak działa KSeF od strony praktycznej, na co...

Czytaj więcej

Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek

autor Paweł Stasiuk
2025-12-11
0
kontrola podatkowa

Pracownicy urzędów skarbowych coraz częściej przyglądają się transakcjom w Internecie. Jest to wynikiem wejścia w 2025 r. w życie przepisów, na mocy których operatorzy platform przekazują fiskusowi raporty o handlu i najmie w sieci. W niektórych przypadkach może bowiem zachodzić konieczność uiszczenia podatku. Co dokładnie sprawdza fiskus? Raporty przesyłane przez operatorów platform internetowych stanowią podstawę do prowadzenia kontroli osób handlujących w sieci. Fiskus sprawdza, dlaczego ktoś, kto przekroczył ustawowy limit (30 transakcji rocznie albo 2 tys. euro przychodu), nie złożył PIT i nie zapłacił podatku. Ponadto dokonuje oceny, czy duża skala i częstotliwość sprzedaży nie świadczy o tym, że dana osoba prowadzi niezarejestrowaną działalność gospodarczą. Administracja skarbowa przesyła wezwania do złożenia wyjaśnień. Sprawdzane są przede wszystkim przypadki przekroczenia limitu oraz...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

krolowa elzbieta banknot

500 milionów $ – komu Królowa Elżbieta II zostawiła swój majątek?

2024-04-09
2022

Najważniejsze zmiany podatkowe w 2022 roku. To pomoże Ci w rozliczeniu!

2023-03-08
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

dwa amstaffy

Nowa ulga podatkowa na psa – kto może odliczyć sobie wydatki na weterynarza, karmę i zabawki?

2025-12-15
pexels karola g 4968391

Na barkach Goryla. Telewizja Republika testuje siły w e-handlu

2025-12-12
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Grudzień 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?