Szykują się zmiany dla przedsiębiorców prowadzących ewidencję sprzedaży z wykorzystaniem kasy rejestrującej. Do końca 2024 r. będą mogli funkcjonować w tej materii na dotychczasowych zasadach, lecz po tej dacie, chcąc wystawić klientowi fakturę, nie będą mogli dokonać tego jak dotąd. Obowiązywać zacznie bowiem Krajowy System e-Faktur.
System KSeF a działalność nierejestrowana — charakterystyka
Krajowy System e-Faktur jest platformą, w obrębie której można zarówno wystawiać, jaki i otrzymywać faktury za pośrednictwem platformy ministrialnej. Dokumenty te zapisywane są w formacie xml. Aktualnie korzystanie z systemu jest dobrowolne, lecz stanie się to obowiązkowe od 1 lipca 2024 r., co dotyczy przedsiębiorców będących czynnymi podatnikami VAT, a od początku 2025 r. będzie też dotyczyć podatników zwolnionych z VAT.
Do tej drugiej grupy podatników należą między innymi osoby prowadzące działalność nierejestrowaną. To specyficzna forma zarobkowania, która wyróżnia się licznymi udogodnieniami wynikającymi z braku konieczności dopełnienia formalności takich, jak przy zakładaniu zwykłej działalności. Nie jest to jednak tzw. szara strefa, ponieważ przychody z działalności nierejestrowanej trzeba wykazać w zeznaniu rocznym PIT-36. Dodatkowo należy pamiętać o miesięcznym limicie przychodów – nie dochodów, co trzeba mieć na uwadze – który od lipca b.r. wynosi 2700 zł. W przypadku przekroczenia tego progu w ciągu 7 dni należy zarejestrować działalność w CEIDG.
Wystawienie faktury mimo braku żądania nabywcy
Wśród głównych dokumentów potwierdzających sprzedaż uwzględnia się paragon i fakturę. Drugi z nich kojarzy się głównie z transakcjami realizowanymi między podmiotami prowadzącymi działalność, ale również osoby fizyczne mogą wnioskować o wystawienie faktury, na co mają 3 miesiące.
Podmiot sprzedający, wystawiając fakturę bez żądania konsumenta, musi dokument zarejestrować w kasie rejestrującej. Oryginał trafia w ręce konsumenta, zaś paragon fiskalny wraz z kopią faktury przechowywany jest przez sprzedawcę. Ważne, że możliwe jest to jedynie w przypadku osób fizycznych.
W relacjach B2B taka opcja nie obowiązuje. Nie da się bowiem wystawić faktury do paragonu, na którym nie umieszczono firmowego NIP nabywcy. Wystawienie na rzecz firmy faktury do paragonu bez numeru NIP skutkuje narażeniem się na karę.
Zmiany od początku 2025 r. – obowiązek korzystania z KSeF
Warto też wspomnieć, że wraz z nadejściem 2025 r. faktury z kas rejestrujących nie będą już akceptowane. Do tego czasu nadal przedsiębiorca będzie mógł postępować według dotychczasowego schematu i używać kasy fiskalnej do wystawienia faktury, jednakże później się to zmieni. Taki dokument od 1 stycznia 2025 r. straci miano pełnoprawnej faktury.
Nie będzie możliwości wystawiania faktur poza systemem KSeF. Oczywiście nadal podmiot zobowiązany będzie do wystawiania paragonów fiskalnych nabywcom za pośrednictwem kasy rejestrującej, lecz urządzenie do wystawienia faktury już nie posłuży i sprzedawca będzie musiał korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur.
Przedsiębiorcy mają zatem nieco czasu, aby zapoznać się z nowymi regulacjami i przygotować na likwidację wystawiania faktur za pomocą kas.
Jak wystawiać e-faktury?
E-faktury można wystawić wyłącznie za pośrednictwem Krajowego Systemu E-Faktur lub platform przez niego akredytowanych, takich jak program do faktur Faktura.pl. Ta platforma umożliwia Ci łatwe i szybkie wystawianie faktur, a także bezproblemowe zarządzanie wszelkimi kwestiami księgowymi. Poza tym platforma oferuje bezpłatny okres próbny i dostęp do wszystkich funkcji w ciągu 30 dni od rejestracji. Więcej o programie i jego integracji z KSeF przeczytasz TUTAJ.
Więcej o Krajowym Systemie e-Faktur przeczytasz TUTAJ
Pomóż nam ulepszać portal
Dzięki Twojej opinii zmienimy nasz portal pod Twoje wymagania. Wypełnij krótką ankietę i daj nam znać, jakich treści szukasz. Chcemy się zmieniać dla Ciebie!