• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Sierpień 2025
  • Ranking faktoringu
czwartek, 14 sierpnia, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    Obliczanie kosztów faktoringu
    Zasiłek pielęgnacyjny 2025 – ile wynosi i komu przysługuje?
    zalamany przedsiebiorca wykresy
    Najczęstsze błędy przy zakładaniu działalności gospodarczej – jak ich uniknąć?
    partnerzy biznesowi
    Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, jaka księgowość będzie dla Ciebie najlepsza?
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    konto w banku
    Konto firmowe – czy naprawdę musisz je mieć i jak wybrać odpowiednie?
    polska unia europejska
    Kasa Płynie Obficie – dla wybranych. Analiza afery KPO
    sigmund TJxotQTUr8o unsplash
    Jak otworzyć przedszkole bez wykształcenia pedagogicznego? To prostsze niż myślisz
    jas rolyn 7BqK0rCPO5k unsplash
    Szykuje się proces dekady? Ponad 10 tys. hoteli pozywa Booking.com.
    kalkulator dokumenty
    Doręczenie fikcyjne i leasing bez podpisu – sprawdź, co się zmieniło
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
    Biznesmen zastanawiający się od czego zacząc przy wyborze faktora
    Giganci zarabiają dużo i płacą mało? Ten podatek może to zmienić
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    „Milcząca zgoda” wchodzi do gry. Sprawdź, co to oznacza dla Twojej firmy
    polski sejm
    Deregulacja 2026: Co zmieni się dla firm i dlaczego to ma znaczenie?
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    kawa laptop
    Można dostać nawet 20 tys. zł dofinansowania na pracownika. Wystarczy wziąć udział w pilotażowym programie
    Obliczanie kosztów faktoringu
    Zasiłek pielęgnacyjny 2025 – ile wynosi i komu przysługuje?
    zalamany przedsiebiorca wykresy
    Najczęstsze błędy przy zakładaniu działalności gospodarczej – jak ich uniknąć?
    partnerzy biznesowi
    Sezonowość sprzedaży = sezonowość przychodów? Niekoniecznie!
    jakub zerdzicki 9PwLeZA RGc unsplash
    Chcesz założyć firmę, ale nie wiesz, jaka księgowość będzie dla Ciebie najlepsza?
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    konto w banku
    Konto firmowe – czy naprawdę musisz je mieć i jak wybrać odpowiednie?
    polska unia europejska
    Kasa Płynie Obficie – dla wybranych. Analiza afery KPO
    sigmund TJxotQTUr8o unsplash
    Jak otworzyć przedszkole bez wykształcenia pedagogicznego? To prostsze niż myślisz
    jas rolyn 7BqK0rCPO5k unsplash
    Szykuje się proces dekady? Ponad 10 tys. hoteli pozywa Booking.com.
    kalkulator dokumenty
    Doręczenie fikcyjne i leasing bez podpisu – sprawdź, co się zmieniło
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Polska flaga
    Czy „kontrakt podatkowy” ma szanse na realizację? I kto na tym zyska?
    sklep internetowy
    Podatek handlowy zapłacą także sklepy internetowe?
    Biznesmen zastanawiający się od czego zacząc przy wyborze faktora
    Giganci zarabiają dużo i płacą mało? Ten podatek może to zmienić
    Przedsiębiorca zastanawiający się dlaczego wybrać faktoring
    „Milcząca zgoda” wchodzi do gry. Sprawdź, co to oznacza dla Twojej firmy
    polski sejm
    Deregulacja 2026: Co zmieni się dla firm i dlaczego to ma znaczenie?
  • Prawo
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
    transport kierowca
    Absurd, czy konieczny krok? Nowelizacja niezrealizowanej nowelizacji ustawy o transporcie drogowym.
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes

Polskie TSL – czy jest otwarte na deglobalizację?

Grzegorz Pospieszczyk autor Grzegorz Pospieszczyk
2025-03-21
w Biznes
0
transport logistyka

Transport, spedycja i logistyka – te trzy elementy stanowią filary polskiej branży TSL. Przez lata zaszło na tym polu wiele zmian i wciąż pojawiają się nowe szanse. Czy będziemy umieli z nich skorzystać? Na ile polski sektor TSL będzie gotowy na deglobalizację? Deklarowana skala decouplingu i skracania łańcucha dostaw daje wiele nadziei na to, że Polska zyska niepowtarzalną szansę na zdobycie nowych klientów, którzy zaczną szukać rozwiązań dla swoich firm właśnie w Europie.
FINEA BANNER

Spis treści schowaj
1 Szanse dla branży TSL w Polsce
2 Kto zyska potencjał wytwórczy?
3 Wskaźnik MIR
4 Zagrożenia wynikające z decouplingu i strategii relokacji
5 Środki ograniczające handel
6 Globalny sektor logistyczny odnotowuje zmiany
7 Dlaczego inwestorzy chcą zrezygnować z działań w Państwie Środka?
8 Czy rodzimy sektor TSL skorzysta na deglobalizacji?

Szanse dla branży TSL w Polsce

Świat daje szansę Polsce – mamy realną okazję do tego, aby zawalczyć o względy firm, mających na celu przeniesienie do Europy swoich produkcji lub źródeł zaopatrzenia. Do zyskania jest wiele, ale trzeba działać szybko. Wystarczy wziąć pod uwagę, że ciężka praca może nie przynieść (a przynajmniej nie od razu) zadowalających efektów. Współpraca USA z Chinami nie zmieni charakteru działania z dnia na dzień na dużą skalę. Mimo to proces tzw. decouplingu (rozdzielenie procesów logistycznych od procesów produkcyjnych) daje polskiej branży TSL światełko nadziei.

Obecnie powiązania Chin z innymi krajami są bardzo silne. Siatki globalnych połączeń nie da się tak łatwo przerwać. Choć część branż zapowiada, że zerwie kontakty gospodarcze z Chinami, to całkowite odcięcie się wszystkich od tej potęgi mogłoby skutkować bolesnym kryzysem gospodarczym. Oderwanie się od Państwa Środka może potrwać lata (dekady?) i nie będzie oznaczało rezygnacji ze współpracy z innymi niskokosztowymi krajami. Azja może celować w Wietnam, USA w Meksyk, a Polska ma szansę przejąć część europejskiego rynku.

Podobne artykuły

imre tomosvari FbhuN53 330 unsplash

Kosztowne zatory na granicy – nowy horror polskich przewoźników

2025-08-01
inflacja w branzy transportowej 2

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

2025-08-13
transport kierowca

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

2025-08-13
ciezarowka tsl

3,3 miliarda zł długu w branży TSL – poznaj 7 przyczyn tej katastrofy

2025-08-11
pexels mike bird 15610896 1

Czy obietnice zostaną spełnione i TSL wyjdzie z kryzysu?

2025-01-31
inflacja w branzy transportowej 2

Jaki faktoring jest najlepszy dla firm transportowych?

2025-03-20

Czytaj także: Faktoring dla transportu

Kto zyska potencjał wytwórczy?

Mówi się, że duży potencjał wytwórczy będzie oderwany do Państwa Środka, choć zajmie nieoczekiwanie długi czas. Decoupling, z jakim mamy obecnie do czynienia odbiega od założeń pomysłodawców. Za przykład może posłużyć raport US Reshoring Index, który w minionym roku odnotował zjawisko powrotu produkcji z 14 azjatyckich krajów do Stanów Zjednoczonych. Te same raporty jasno komunikują, że pogłębiło się uzależnienie produkcji od LCC (low cost country -niskokosztowe kraje).

Czytaj także: Ranking firm faktoringowych. Jaki faktoring jest najlepszy dla transportu?

Wskaźnik MIR

Wskaźnik MIR (Manufacturing Import Ratio) to równanie, które dzieli import towarów przemysłowych ze wspomnianych 14 krajów LCC przez krajową produkcję brutto. Od 2008 roku można zaobserwować jego wzrost, a w 2021 roku wyniósł on 14,49%. MIR jest jednoznaczny – pokazuje nam, że te 14,49% produkcji to zasługa sprawnego importu dóbr przemysłowych bezpośrednio z Azji. To ma odzwierciedlenie we wskaźniku reshoringu (miara ilości produkcji, która została przeniesiona z powrotem do kraju pochodzenia firmy z zagranicznych lokalizacji), którego stan na 2021 r. wyniósł minus 154 punkty, co okazało się najgorszym wynikiem w dotychczasowej historii tego badania. Sami Amerykanie mają pozytywne podejście do tych zmian. Aż 92% z menadżerów wypowiada się pochlebnie co do nich, a 79% z nich przeniosło lub ma w planach przeniesienie części działalności do USA w najbliższych latach.

Zagrożenia wynikające z decouplingu i strategii relokacji

Podział całości łańcucha dostaw na mniejsze części (inaczej fragmentacja) i zmiana zasobów przemysłowych są aktualne w wielu miejscach na świecie. Analizy przeprowadzone przez Bloomberg wykazują, że w II kwartale 2022 roku w USA zwroty reshoring (proces przenoszenia produkcji z powrotem do kraju pochodzenia firmy), onshoring (zlecanie pracy innym firmom znajdującym się w tym samym kraju) i nershoring (przenoszenie działalności biznesowej, takiej jak produkcja lub usługi, do krajów geograficznie bliskich) pojawiły się 181 razy w raportach makroekonomicznych, jak i w prywatnych materiałach przedsiębiorstw. Porównując to z wynikami z 2020 roku, gdzie wyniki oscylowały wokół 15 wystąpień, można zaobserwować gigantyczny wzrost tychże w danych z prezentacji korporacyjnych.

Środki ograniczające handel

Komisja Europejska w swojej aktualnej prognozie ekonomicznej zwróciła uwagę na nieustannie postępujące ryzyko fragmentaryzacji handlu globalnego. Zmianie ma ulec również łańcuch zaopatrzenia. Nie bez znaczenia pozostają także rosnące od 2020 roku restrykcje handlowe. Jeszcze kilka lat temu, dokładnie w latach 2020-2019 wskaźnik szkodliwych środków, które ograniczają handel, wynosił 71. Rok 2022 szokuje – wskaźnik jest równy 530. Diametralna różnica powoduje odczuwanie szkodliwych sankcji.

Zaprzestanie działalności choćby jednej dużej firmy może przynieść negatywne efekty. Możliwe są zwolnienia pracowników, zatrzymanie produkcji lub sprzedaży, brak potrzeby korzystania z obsługi logistycznej i transportu.

Globalny sektor logistyczny odnotowuje zmiany

Chiński potencjał traci na znaczeniu. Może potwierdzić to aktualny raport Agility Emergering Market Logistics Index. Eksperci odpowiedzialni za jego przygotowanie brali pod uwagę takie wskaźniki jak:

  • handlowe,
  • ekonomiczne,
  • transportowe,
  • cyfrowy,
  • społeczne.

Na ich podstawie sklasyfikowali wschodzące gospodarki, biorąc pod uwagę ich potencjał, ale również i konkurencyjność w kontekście rynków logistycznych. Pozycja Chin w tym zestawieniu, choć wciąż na poziomie lidera, ma coraz większą i prężniej działającą konkurencję. Rok 2023 ma przynieść mniej korzystne zmiany dla Chin – kraj w łańcuchu produkcyjnym zacznie być pomijany w wielu przypadkach. Plany są następujące: do roku 2028 niemal 21% przedsiębiorstw ma wyprowadzić z Chin swoje produkcje i źródła zaopatrzenia. Dodatkowe 18,4% firm zapowiada zmniejszenie inwestycji w tamtym rejonie. Czy to oznacza szansę na Polski? Na pewno oznacza to, że nie powinna pozostać bierna i starać się o przejęcie części przedsiębiorców. Czas na zdecydowane działania.

Dlaczego inwestorzy chcą zrezygnować z działań w Państwie Środka?

Istnieje kilka istotnych powodów do przeniesienia źródeł zaopatrzenia i produkcji z Chin w inne miejsca. Najważniejszym z nich jest restrykcyjna polityka antycovidowa, która wciąż funkcjonuje w Państwie Środka. Przedsiębiorcy wskazują także na coraz bardziej uciążliwe utrudnienia w skutecznym prowadzeniu biznesu w Chinach, a także spowolnienie gospodarcze w tym rejonie. Nie bez znaczenia okazuje się również trwająca wojna handlowa z USA. Przenosiny w mniejszym stopniu dyktowane są także rosnącymi kosztami pracy oraz zakłóceniami dostaw prądu. Do proponowanych rejonów relokacji należą, oprócz Azji Południowo-Wschodniej, Indie i Europa. Następne to m.in. Ameryka Północna, Chiny, czy Ameryka Łacińska.

Czy rodzimy sektor TSL skorzysta na deglobalizacji?

Polska bez wątpienia należy do jednych z najbardziej atrakcyjnych lokalizacji na relokację produkcji, ale też i zaopatrzenia. Możemy zacząć czerpać wiele korzyści z roszad spowodowanych wycofywaniem się inwestorów z Chin. Polska nie jest krajem wysokorozwiniętym, raczej uznawana jest za państwo średnich dochodów i niewielkim potencjale innowacyjności. Dlatego powinniśmy nastawić się na rywalizację z Rumunią, Węgrami, Meksykiem i Turcją. Mamy szansę na zysk, jeśli zaoferujemy niższe koszty transportu i pracy oraz jeśli uda się zadbać o bliskość rynków zbytu. To czas na intensywną pracę sektorów logistycznych. Lokowanie produkcji w Polsce ma wiele zalet, o których przyszli inwestorzy powinni się jak najszybciej dowiedzieć.

Artykuł powstał we współpracy z firmą Finea, która od lat finansuje branżę TSL. W ofercie ma m.in. takie produkty, jak SKONTO dla branży transportowej.

Oceń wpis
Tags: deglobalizacjalogistykałańcuch dostawtransporttsl
Grzegorz Pospieszczyk

Grzegorz Pospieszczyk

Doświadczony Ekspert z udokumentowaną historią pracy w branży doradztwa zarządczego. Specjalista w zakresie procesów biznesowych, biura zarządzania projektami (PMO), Zarządzania Projektami IT i Zarządzania Zmianą. Copywriter, specjalizacja w tekstach wysokiej jakości.

Podobne Wpisy

Kosztowne zatory na granicy – nowy horror polskich przewoźników

autor Julia Mraczny
2025-08-01
0
imre tomosvari FbhuN53 330 unsplash

7 lipca 2025 r. Rada Ministrów ogłosiła czasowe przywrócenie kontroli granicznych na wybranych przejściach z Niemcami i Litwą. Decyzję wsparto uzasadnieniem: konieczność zwiększenia bezpieczeństwa wewnętrznego oraz ograniczenia nielegalnej migracji. Jednak dla sektora transportowego, eksporterów i pracodawców zatrudniających cudzoziemców taka decyzja może zakończyć się paraliżem przejść granicznych i wzrostem cen frachtów. Jakie są powody takiego ruchu ze strony rządu? I kiedy tak naprawdę nasze granice były nieszczelne? Kontrole graniczne w Polsce Kontrole graniczne w strefie Schengen nie były dla Polski nowością. Rząd PiS wielokrotnie decydował się na ich przywrócenie. Miało to miejsce podczas Światowych Dni Młodzieży (2016) oraz kryzysu na granicy z Białorusią. W lipcu 2025 roku na kanwie protestów antyimigracyjnych oraz afery wizowej, która miała miejsce za czasów poprzedniego rządu,...

Czytaj więcej

Nadchodzi lepszy czas dla transportu? Rok 2025 przełomem czy katastrofą?

autor Dominik Bożek
2025-08-13
0
inflacja w branzy transportowej 2

Po trudnym dla branży TSL okresie, pełnym spadków, wysokich kosztów i fali niewypłacalności, wreszcie pojawiają się pierwsze sygnały poprawy. Dane dotyczące rejestracji nowych pojazdów oraz wzrostu sprzedaży przyczep i naczep wskazują, że rynek powoli się odbudowuje. Przewoźnicy z ostrożnym optymizmem patrzą w przyszłość, licząc na większą liczbę zleceń i poprawę rentowności. Jednocześnie sektor transportu i logistyki wciąż zmaga się z poważnymi wyzwaniami: rosnącą luką pokoleniową wśród kierowców, wydłużającym się czasem oczekiwania na płatności oraz ryzykiem oszustw ze strony nieuczciwych kontrahentów. W tak zmiennym otoczeniu gospodarczym skuteczne zarządzanie płynnością finansową oraz umiejętność szybkiej weryfikacji partnerów biznesowych stają się kluczowe dla utrzymania konkurencyjności. Jak wygląda aktualna kondycja branży i na co muszą przygotować się przedsiębiorcy w 2025 roku? Czy warto wierzyć w...

Czytaj więcej

Koniec z flotą na kredyt? Nowy trend: powrót do 2–3 zestawów i jazda „na siebie”

autor Dominik Bożek
2025-08-13
0
transport kierowca

W polskim transporcie drogowym cicho, ale systematycznie rozlewa się nowy trend. Właściciele firm, którzy jeszcze niedawno inwestowali w rozbudowę floty, zatrudniali kierowców i skalowali działalność, dziś coraz częściej… się wycofują. Świadomie ograniczają park maszynowy do 2–3 zestawów, siadają sami za kółko i prowadzą firmę w modelu „mały, ale rentowny”. Skąd ta zmiana podejścia i co to oznacza dla branży? Skalowanie się przestało opłacać Zgodnie z danymi Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), aż 60% firm transportowych w Polsce planuje ograniczenie floty i redukcję zatrudnienia. Dane rejestracyjne to potwierdzają – w lutym 2025 roku liczba nowych ciężarówek spadła o 7,6% rok do roku. To najmniejsza liczba od 5 lat. Przyczyn takiej zmiany jest kilka: Brak efektu skali – większa liczba pojazdów nie...

Czytaj więcej

3,3 miliarda zł długu w branży TSL – poznaj 7 przyczyn tej katastrofy

autor Marek Polubiatko
2025-08-11
0
ciezarowka tsl

Branża TSL nadal chyli się ku upadkowi. Liczby nie kłamią, a informacje podane przez BIG InfoMonitor są bardzo niepokojące. Według danych Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor na koniec listopada 2024 roku dług sektora TSL przekroczył 3,3 mld złotych. Oznacza to, że w rok zadłużenie urosło o ponad 15 proc. Przyczyn wzrostu zadłużenia jest kilka. Niestety, nie ma gwarancji, że w 2025 roku będzie lepiej. Fatalne dane branży TSL – zadłużenie mocno w górę Według danych Krajowego Rejestru Długów sektor transportowo-spedycyjno-logistyczny (TSL) jest zadłużony na przeszło 1,4 mld zł. Zadłużonych jest blisko 31 tys. firm, z czego ponad 21 tys. to jednoosobowe działalności gospodarcze. Średnio dłużnik z sektora TSL musi oddać niespełna 47 tys. zł. Największy procent ogólnego zadłużenia generują firmy zarejestrowane...

Czytaj więcej

Czy obietnice zostaną spełnione i TSL wyjdzie z kryzysu?

autor Dominik Bożek
2025-01-31
0
pexels mike bird 15610896 1

Branża transportowa, od lat stanowiąca krwiobieg gospodarki, zmaga się obecnie z jednym z największych kryzysów w swojej historii. Wiele czynników, takich jak rosnące koszty paliw, brak kierowców, zmiany prawne czy presja konkurencyjna, stawia przewoźników w trudnej sytuacji. Czy obietnice kandydata na prezydenta rzeczywiście mogą pomóc wyjść tej branży z kryzysu? Rosnące koszty i zmiany legislacyjne Jednym z największych wyzwań dla firm transportowych są rosnące koszty prowadzenia działalności. Dodatkowo, wprowadzenie nowych regulacji w zakresie wynagrodzeń kierowców oraz norm emisji spalin znacząco wpłynęło na podniesienie kosztów operacyjnych. Zmiany takie jak Pakiet Mobilności, obowiązek rozliczania minimalnego wynagrodzenia dla kierowców pracujących na terenie Unii Europejskiej czy konieczność dostosowania floty do wymagań ekologicznych są kolejnymi czynnikami wpływającymi na kondycję sektora. Firmy muszą inwestować w nowe...

Czytaj więcej

Jaki faktoring jest najlepszy dla firm transportowych?

autor Magda Zawartka
2025-03-20
0
inflacja w branzy transportowej 2

Branża transportowa, która w długim okresie od 2010 do 2022 roku rozwijała się w umiarkowanym tempie, średnio ok. 4,9% rocznie, od 2023 roku przeżywa poważny kryzys. Po przynoszącym poważne spadki i będącym próbą przetrwania dla przedsiębiorców roku 2023, już w pierwszym kwartale 2024 roku wg danych Głównego Urzędu Statystycznego aż 120 przewoźników ogłosiło upadłość, a to nie koniec. Trudna sytuacja w branży mobilizuje właścicieli firm do poszukiwania nowych rozwiązań. Jednym z nich może być rozpoczęcie korzystania z usługi faktoringu. Według danych Polskiego Związku Faktorów 3,5 proc firm korzystających z tych usług należy do branży transportowej. Trzeba jednak pamiętać, że różne firmy faktoringowe oferują inny zakres usług oraz odmienne zasady udzielanego wsparcia. Jak wybrać najlepsze rozwiązanie dla swojej działalności? W pierwszej...

Czytaj więcej

Widmo restrukturyzacji ciąży nad sektorem spedycji

autor Julia Mraczny
2025-03-21
0
spedycja tsl

Sektor spedycyjny podupada. Zgodnie z najnowszymi analizami i raportami branżowymi przedsiębiorcy oraz pracownicy spedycji ciemno widzą swoją przyszłość na polskim rynku. Przekonajmy się, co jest powodem tak grobowego nastawienia na przyszłość. Co się dzieje w branży transportowej? Ostatnie lata nie szczędziły wyzwań przedsiębiorcom z branży transportowej. Rosnące koszty paliwa, Pakiet Mobilności, inflacja, wzrost płac i stawek opłat drogowych, spadek liczby kierowców, kiepska koniunktura i walka o dostosowanie się do najnowszych norm i przepisów nie mogły nie odbić się na kieszeni właścicieli firm transportowych. Waldemar Głuszko, prezes firmy Waldemar Głuszko Transport Ciężarowy w rozmowie z Logistyka.net w następujący sposób komentuje 2024 rok w spedycji: Podstawa kierowcy sięga obecnie 7824 zł, czyli o 1902 zł więcej niż w momencie wprowadzenia przepisów. Kolejne...

Czytaj więcej

Nowe obowiązki firm transportowych. Kolejny cios w branżę TSL

autor Marek Polubiatko
2025-03-21
0
transport tsl ciezarowka

Polska branża transportowa jest w stanie agonalnym. Polscy przewoźnicy muszą zmagać się z wieloma wyzwaniami (m.in. spowolnienie gospodarcze, nieuczciwa konkurencja ze Wschodu, zmiany w łańcuchach dostaw, wysoka inflacja, niestabilne ceny paliw), co sprawia, że przedsiębiorstwa tracą na konkurencyjności. To natomiast prowadzi do zwiększonej liczby upadłości i postępowań restrukturyzacyjnych. Niestety, mimo ogromnego kryzysu, włodarze nakładają na firmy z branży TSL nowe obowiązki. Obowiązek rejestracji w systemie SENT ukróci nieuczciwą konkurencję? Jednym z powodów dużego kryzysu branży TSL w Polsce jest nieuczciwa konkurencja. Fatalna w skutkach była decyzja o częściowej liberalizacji przewozów drogowych UE – Ukraina dla Europy Środkowej, która została wprowadzona w czerwcu 2022 roku. Zwiększyło to liczbę dwustronnych przewozów drogowych realizowanych przez spedytorów z Ukrainy, którzy nie musieli spełniać rygorystycznych...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

alkohol praca

30-dniowy areszt za zorganizowanie imprezy firmowej z alkoholem? To możliwe!

2023-12-01
inflacja w branzy transportowej 2

Jaki faktoring jest najlepszy dla firm transportowych?

2025-03-20
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

konto w banku

Konto firmowe – czy naprawdę musisz je mieć i jak wybrać odpowiednie?

2025-08-14
polska unia europejska

Kasa Płynie Obficie – dla wybranych. Analiza afery KPO

2025-08-13
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Lipiec 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?