Jak wynika z opublikowanego niedawno raportu Bain & Company w 2022 roku luksusowe aktywa inwestycyjne zyskały na wartości od 19 do 21%, czyli prawie równowartość rekordowego współczynnika inflacji w Polsce (17,2% na wrzesień 2022) oraz więcej niż w większości rozwiniętych państw.
Czy zatem inwestycja w dobra luksusowe może być sposobem na uchronienie oszczędności przed utratą wartości spowodowaną inflacją? Przyjrzyjmy się obecnej sytuacji rynku produktów luksusowych, prognozom na przyszłość oraz możliwościom inwestycyjnym.
Analiza rynku dóbr luksusowych w 2022 roku
Według szacunków Bain & Company globalny rynek produktów luksusowych rośnie w siłę. Po znaczącym spadku koniunktury w 2020 roku spowodowanym pandemią Covid-19, w 2021 roku rynek powrócił do poziomu 1,15 biliona euro. Co więcej, w 2022 roku odnotowano dalszy, choć niespodziewany wzrost na poziomie 19%-21%.
Podobne wnioski można wyciągnąć po lekturze raportu Knight Frank Wealth Report – 2023 edition. Zgodnie z danymi zawartymi we wspomnianym raporcie w zeszłym roku luksusowe aktywa inwestycyjne zyskały średnio 16% na wartości, przewyższając większość głównych klas inwestycyjnych, w tym akcje, a nawet złoto. W danym raporcie pod uwagę wzięto dziesięć luksusowych aktywów inwestycyjnych, które obejmują, takie produkty jak:
- Dzieła sztuki,
- Samochody,
- Zegarki
- Torebki,
- Wino,
- Monety,
- Biżuteria,
- Meble,
- Kolorowe diamenty,
- Rzadkie whisky.
Jak wynika z opublikowanego Knight Frank Wealth Report w 2022 roku w przypadku ponad połowy powyższych klas produktów odnotowano dwucyfrowy wzrost wartości – najlepszy wynik osiągnięto w sektorze dzieł sztuki (+29%) oraz ekskluzywnych samochodów (+25%).
Dzieła sztuki
Sektor dzieł sztuki prężnie rozwija się od blisko 10 lat – jak czytamy w raporcie, w ciągu ostatniej dekady ceny dzieł sztuki zwiększyły się o 91%. Warto jednak zaznaczyć, że ubiegłoroczne wyniki podwyższone zostały przez niebotyczne kwoty płacone za muzealne dzieła sztuki przez bardzo zamożnych kolekcjonerów – kilka kolekcji jednego właściciela przyniosło sumy przekraczające 2,5 miliarda dolarów, co dwukrotnie zwiększyło wartość sprzedaży kolekcji w 2021 roku.
Chodzi tutaj o zbiory dzieł sztuki zmarłego współzałożyciela firmy Microsoft Paula Allena, której wartość w listopadzie 2022 wyniosła 1,5 miliarda dolarów, ale także sprzedaż arcydzieła Andy’ego Warhola „Shot Sage Blue Marilyn”, którą udało się zdobyć amerykańskiemu znawcy sztuki Larry’emu Gagosianowi za 195 milionów dolarów.
Samochody
Ekskluzywne samochody znalazły się na drugim miejscu w raporcie Knight Frank Wealth, a ich ceny wzrosły o 25%, co stanowi największy współczynnik wzrostu od dziewięciu lat. Klasyczne samochody i wino były drugą i trzecią najlepiej radzącą sobie klasą aktywów, zyskując odpowiednio 185% i 162%.
Przyczyniła się do tego, między innymi, sprzedaż samochodu Mercedes-Benz Uhlenhaut Coupé w zeszłym roku za 143 miliony dolarów, co dało mu miano najdroższego samochodu w historii, ale nie tylko. Sukcesywnie wzrasta również popyt na nowe pojazdy luksusowe, zwłaszcza te, napędzane energią elektryczną – w 2022 roku mieliśmy do czynienia z rekordową liczbą 1,1 miliona sprzedanych samochodów elektrycznych w Unii Europejskiej. Co więcej, w 2023 roku eksperci przewidują dalszy wzrost popytu w całej Europie, który plasuje się w okolicy 5%.
Zegarki
Ceny zegarków kolekcjonerskich w 2022 roku wzrosły o 18%, zajmując trzecie miejsce pod względem rocznego zwrotu. Jak podaje Knight Frank łączna sprzedaż trzech największych domów aukcyjnych – Christie’s, Sotheby’s i Phillips – wyniosła 570 milionów dolarów, co oznacza wzrost o 33% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Ponad 40 zegarków sprzedano za co najmniej 1,2 miliona dolarów, czyli o 12 więcej niż w poprzednim roku, w którym to zegarki i wina okazały się najlepiej prosperującą klasą aktywów luksusowych, a ich ceny wzrosły o 16% w stosunku do roku poprzedniego.
Pozostałe
Najsłabiej spośród wszystkich dóbr ekskluzywnych wypadła whisky ze współczynnikiem wzrostu cen na poziomie zaledwie 3%, a nieco lepsze wyniki (4%) odnotowano w sektorze ekskluzywnych mebli i kolorowych diamentów. Jednak oba zdecydowanie nie są zadowalające w obliczu rosnącej inflacji.
Na czym polega inwestowanie w dobra luksusowe?
Inwestowanie w dobra luksusowe może przybrać dwojaką formę. Pierwszym i zdecydowanie łatwiejszym z nich jest zakup produktów luksusowych marek, natomiast drugi, bardziej ryzykowny sposób na inwestowanie w luksus, polega na zakupie akcji najbardziej uznanych firm produkujących dobra ekskluzywne.
Produkty luksusowych marek
Pomimo ciągłych zmian na rynku, stały popyt na luksusowe ubrania, torebki, zegarki i biżuterię dowodzi, że przedmioty te zawsze będą stanowić pożądane aktywa inwestycyjne. Kultowe, ponadczasowe egzemplarze, które nigdy nie wychodzą z mody, takie jak modele torebek Hermès, Chanel, czy Louis Vuitton, starzeją się jak dobre wino, notując największy wzrost sprzedaży rok do roku – słynna pikowana torebka Chanel 2,55 kosztuje dziś 7800 euro w porównaniu z 6050 euro w grudniu 2020 roku. Wysoką wartość w odsprzedaży mają także ekskluzywne zegarki marek, takich jak Rolex i Patek Philippe.
Wysoki wzrost cen produktów luksusowych nie oznacza jednak, że wystarczy kupić pierwszą z brzegu torbę Chanel, aby uzyskać spory zwrot. Jeśli chcesz inwestować w dobra tego typu musisz poznać branżę od podszewki, orientować się w nowych tendencjach oraz znaleźć rynek zbytu.
Akcje luksusowych marek
Akcje dóbr ekskluzywnych mogą być dobrą inwestycją długoterminową, ponieważ firmy z tego sektora mogą pochwalić się ugruntowaną pozycją na rynku od wielu lat. Ich stabilną pozycję odzwierciedlają wyniki z 2020 roku, kiedy to, pomimo ograniczeń związanych z pandemią Covid-19, około pół spośród stu najlepszych firm z branży dóbr luksusowych na świecie pozostała rentowna.
Rozpoznawalność marki zapewnia przewagę konkurencyjną, przesądza o lojalności klientów oraz daje większą swobodę podnoszenia cen, co potencjalnie może chronić przed zgubnymi skutkami inflacji. Firmy produkujące dobra luksusowe mogą podnosić swoje ceny, ponieważ są pewne, że ich zasobni klienci chętnie za nie zapłacą – przykładowo, firma Rolex w 2022 roku podniosła ceny wielu swoich zegarków ze stali nierdzewnej o 10%.
Ponadto inwestycje w marki o tak silnej pozycji rynkowej mogą prowadzić do ponadprzeciętnych marż operacyjnych i zwrotów z kapitału. Brytyjska marka modowa Burberry w latach 2017-2021 osiągała średnią marżę operacyjną w wysokości 15,0% i średni zwrot z kapitału w wysokości 19,5% – dla porównania, średnia marża operacyjna i zwrot z kapitału w całym brytyjskim indeksie FTSE 100 w tym okresie wynosiły odpowiednio 14% i 14,4%.
Zgodnie z wynikami S&P Global Luxury Index w wyniku swojej przewagi konkurencyjnej, wysokiego poziomu rentowności i odporności, akcje dóbr luksusowych generowały w przeszłości potężne zwroty dla inwestorów – ciągu 10 lat poprzedzających 31 marca 2022 roku całkowity zwrot wyniósł 12,2% rocznie, znacznie przewyższając MSCI World Index, który zatrzymał się na wyniku 10,9% rocznie. Wiele z najlepszych akcji luksusowych przyniosło jeszcze większe zyski. Przykładowo spółka LVMH, w skład której wchodzą takie marki jak Tiffany & Co., Christian Dior, Fendi, Givenchy, Marc Jacobs, Stella McCartney, Loewe, Kenzo, Celine, Sephora, Princess Yachts, czy Bulgari przyniosło zwrot z ceny akcji w wysokości około 17,3% rocznie w tym okresie.
Podsumowując, inwestowanie w akcje firm oferujących produkty ekskluzywne nie przyniesie Ci błyskawicznego zysku, jednak może być dobrym pomysłem w dłuższej perspektywie, zwłaszcza w porównaniu z zakupem akcji producentów dóbr komercyjnych innego typu.
Potencjał rynku towarów ekskluzywnych
Przewiduje się, że globalny rynek dóbr luksusowych do 2027 roku będzie wart około 355,5 miliardów dolarów, co oznacza wzrost o ponad 55,5 miliardów dolarów w porównaniu z 310 miliardami w 2021 roku. Szacuje się także, że do 2030 roku status klasy średniej w skali świata osiągnie 5,5 miliarda ludzi (z około 3,75 miliarda ludzi od 2021 roku), z czego ponad miliard ludzi ma pochodzić z Azji. W związku z tym prognozuje się także gwałtowny wzrost popytu na dobra luksusowe. Ponadto czynnikiem, który poprawić ma sytuację na rynku produktów luksusowych, ma być także międzypokoleniowy transfer bogactwa – według Bain & Company, do 2025 roku millenialsi będą stanowić 40% globalnego rynku osobistych dóbr luksusowych.
Eksperci podkreślają także znaczenie rozwoju technologii i e-commerce. Zgodnie z przewidywaniami do 2025 roku blisko 25% transakcji ma odbywać się w przestrzeni internetowej, szczególnie w przypadku towarów z drugiej ręki, a także zmiany w strategiach firm ukierunkowane na redukcję śladu węglowego oraz zrównoważony rozwój – jak czytamy w raporcie Business Wire 60% konsumentów bierze pod uwagę zrównoważony rozwój jako kryterium wyboru marki.
Czy inwestycja w dobra luksusowe to odpowiednie remedium na inflację?/Czy w 2023 roku warto inwestować w dobra luksusowe?
Inwestycja w dobra ekskluzywne zdecydowanie nie powinna być traktowana jako ostatnia deska ratunku dla osób znajdujących się w kiepskiej sytuacji finansowej. To proces wiążący się z ryzykiem, wymagający sowitego kapitału i przynoszący zadowalające zyski dopiero w długofalowej perspektywie. W związku z tym takie inwestycje rekomenduje się wyłącznie osobom, cieszącym się stabilnością finansową, które planują zabezpieczyć swoje aktywa lub nieznacznie podnieść ich wartość, ale nie traktują tego jako sposobu na szybki zarobek.
Interesują Cię inspiracje inwestycyjne?
Zapoznaj się z naszym ebookiem „Inwestowanie dla początkujących. Przegląd szans inwestycyjnych 2023/24”. To 145 stron unikalnej wiedzy!
✅ Chcesz zacząć inwestować, ale nie wiesz, skąd czerpać wiedzę?
✅ Zastanawiasz się w co warto dziś zainwestować?
✅ Chcesz wiedzieć w jakie branże najlepiej inwestować?
✅ Zastanawiasz się od jakich kwot zacząć?
✅ Nie wiesz, w co zainwestować małe kwoty?