• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Grudzień 2025
  • Ranking faktoringu
środa, 10 grudnia, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    flaga unia europejska
    Temu i Shein w tarapatach! Bruksela szykuje rewolucję, która zmieni zakupy milionów Europejczyków
    wybor formy opodatkowania portalfpl
    Zmiana sposobu opodatkowania w trakcie roku? KIS: To możliwe!
    tabletki pieniadze zus
    Wakacje od ZUS 2025 – coraz mniej czasu na wniosek. Zainteresowanie różne w zależności od regionu
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    budowlanka kask
    Budujemy mniej, wolniej i drożej. Europejskie budownictwo uderza w ścianę
    stary czlowiek
    Złoty wiek seniorów to szansa na intratny biznes. Te branże będą rosły jak na drożdżach
    prezenty swieta
    Gadżety reklamowe w firmie – co warto wybrać?
    ksiegowe mysla
    Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?
    mehmet talha onuk 8t6tk7LYLrE unsplash
    Polska firma rewolucjonizuje warsztaty samochodowe
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    polski sejm
    Jakie podwyżki czekają nas w 2026 roku?
    rejestracja w zus pue
    Czy ZUS przejmie naliczanie składek? W przygotowaniu jest projekt ustawy
    wybor formy opodatkowania portalfpl
    Zmiana sposobu opodatkowania w trakcie roku? KIS: To możliwe!
    ksiegowe mysla
    Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?
    daniel kraus TXVntZ190Ao unsplash
    Napoje znowu podrożeją. Czy podatek cukrowy w 2026 r. zmieni warunki gry?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    flaga unia europejska
    Temu i Shein w tarapatach! Bruksela szykuje rewolucję, która zmieni zakupy milionów Europejczyków
    wybor formy opodatkowania portalfpl
    Zmiana sposobu opodatkowania w trakcie roku? KIS: To możliwe!
    tabletki pieniadze zus
    Wakacje od ZUS 2025 – coraz mniej czasu na wniosek. Zainteresowanie różne w zależności od regionu
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    budowlanka kask
    Budujemy mniej, wolniej i drożej. Europejskie budownictwo uderza w ścianę
    stary czlowiek
    Złoty wiek seniorów to szansa na intratny biznes. Te branże będą rosły jak na drożdżach
    prezenty swieta
    Gadżety reklamowe w firmie – co warto wybrać?
    ksiegowe mysla
    Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?
    mehmet talha onuk 8t6tk7LYLrE unsplash
    Polska firma rewolucjonizuje warsztaty samochodowe
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    polski sejm
    Jakie podwyżki czekają nas w 2026 roku?
    rejestracja w zus pue
    Czy ZUS przejmie naliczanie składek? W przygotowaniu jest projekt ustawy
    wybor formy opodatkowania portalfpl
    Zmiana sposobu opodatkowania w trakcie roku? KIS: To możliwe!
    ksiegowe mysla
    Kto i w jaki sposób będzie odpowiadał za błędy w fakturowaniu po wprowadzeniu KSeF?
    daniel kraus TXVntZ190Ao unsplash
    Napoje znowu podrożeją. Czy podatek cukrowy w 2026 r. zmieni warunki gry?
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Od symbolu propagandy III Rzeszy do globalnego giganta motoryzacyjnego. Czy przetrwa kolejną rewolucję?

Magdalena Grochocka autor Magdalena Grochocka
2025-07-18
w Biznes pod lupą
0
cesar salazar z hrdevcNIg unsplash

Trudno dziś wyobrazić sobie świat bez Volkswagena – marki, która przez dekady zdobywała zaufanie milionów kierowców na całym globie. Ale czy wiesz, że jej początki były ściśle powiązane z propagandową machiną Trzeciej Rzeszy? Historia „samochodu dla ludu” to opowieść pełna paradoksów: od narodzin w cieniu totalitaryzmu, przez kultowy status Garbusa, aż po marketingową rewolucję z kampanią „Think Small”. Volkswagen przeszedł drogę od symbolu niemieckiego porządku po globalny koncern stojący w obliczu kryzysów i wyzwań transformacji energetycznej. To fascynująca historii marki, która nie tylko przetrwała największe zawirowania XX i XXI wieku, ale też wielokrotnie potrafiła się na nowo wymyślić.

Spis treści schowaj
1 Początki marki: auto dla ludu i propaganda sukcesu (1937–1945)
2 Powojenny sukces i era Garbusa (1945–1970)
3 Think Small, czyli jak Volkswagen zrewolucjonizował marketing i copywriting
4 Rozwój koncernu i nowe ikony motoryzacji (1970–2000)
5 Dieselgate – kryzys, który wstrząsnął fundamentami marki (2000–2016)
6 Volkswagen w 2025 roku – między ambicją a rzeczywistością

Początki marki: auto dla ludu i propaganda sukcesu (1937–1945)

Volkswagen został powołany do życia w 1937 roku z inicjatywy Niemieckiego Frontu Pracy – organizacji podległej nazistowskiemu reżimowi. Celem projektu było stworzenie niedrogiego samochodu dla przeciętnego obywatela – tzw. Volkswagen („samochód dla ludu”). Techniczną realizacją koncepcji zajął się Ferdinand Porsche, który zaprojektował prototyp znany później jako Garbus (Volkswagen Typ 1).

Projekt był silnie osadzony w propagandzie Trzeciej Rzeszy. Obiecywano robotnikom, że dzięki systemowi przedpłat będą mogli wkrótce odebrać własne auto – jednak żadna z tych obietnic nie została spełniona przed wybuchem wojny. Fabryka powstała w Wolfsburgu, lecz w czasie II wojny światowej produkowała głównie pojazdy wojskowe, m.in. Kübelwageny, a nie samochody osobowe.

Podobne artykuły

budowlanka kask

Budujemy mniej, wolniej i drożej. Europejskie budownictwo uderza w ścianę

2025-12-09
mehmet talha onuk 8t6tk7LYLrE unsplash

Polska firma rewolucjonizuje warsztaty samochodowe

2025-11-27
Błędy przy zakładaniu firmy

Komornicy alarmują: Tylko 25% skuteczności egzekucji. Bez reformy Polska utonie w długach

2025-11-24
pexels martabranco 33000309

Czy Polska to kraj bogacących się biedaków? Rosną nam pensje, ale nie oszczędności

2025-11-19
pracownik z teczka

Czterodniowy tydzień pracy – dlaczego to się nie uda?

2025-11-14
Analiza składowych rankingu faktoringu

Firmy chcą gotówki szybciej. Coraz więcej z nich wybiera rozwiązanie, które przyspiesza płatność

2025-11-13

Po upadku III Rzeszy zakład produkcyjny znalazł się w strefie brytyjskiej, a jego reaktywacją zajął się major Ivan Hirst. To dzięki niemu fabryka uniknęła likwidacji, a Volkswagen rozpoczął nowy rozdział jako producent cywilnych pojazdów w zrujnowanej powojennej Europie.

Powojenny sukces i era Garbusa (1945–1970)

Po zakończeniu wojny Volkswagen stanął przed niepewną przyszłością. Fabryka w Wolfsburgu została przejęta przez Brytyjczyków i tylko dzięki determinacji majora Ivana Hirsta udało się uruchomić produkcję cywilnych aut. Wznowiono montaż modelu Type 1 – znanego później jako Garbus – który z czasem stał się ikoną popkultury i jednym z najlepiej sprzedających się samochodów w historii.

W latach 50. marka zaczęła dynamicznie się rozwijać – najpierw w Niemczech, a potem na całym świecie. Dzięki niezawodności, przystępnej cenie i charakterystycznemu, zaokrąglonemu designowi, Garbus zdobywał kolejne rynki. Volkswagen szybko stał się synonimem solidności i funkcjonalności.

W 1955 roku z taśmy montażowej zjechał milionowy egzemplarz, a do końca lat 60. marka była już obecna w ponad 150 krajach. Garbus stał się fenomenem kulturowym – szczególnie w USA, gdzie na fali kontrkultury lat 60. był postrzegany jako alternatywa dla dużych, paliwożernych samochodów amerykańskich.

W tym czasie Volkswagen rozszerzył też ofertę m.in. o model Transporter (T1), który zyskał popularność jako „bus hipisów”. Marka umacniała pozycję jednego z liderów rynku, a jej wizerunek coraz bardziej oddalał się od trudnej historii związanej z nazistowską propagandą.

Think Small, czyli jak Volkswagen zrewolucjonizował marketing i copywriting

Na przełomie lat 50. i 60. Volkswagen dokonał czegoś, co dziś określa się mianem rewolucji w reklamie. W czasach, gdy dominowały krzykliwe slogany, piękne samochody na tle kalifornijskich plaż i obietnice luksusu, niemiecka marka – kojarzona z małym, skromnym Garbusem – postawiła na zupełnie inną narrację. I właśnie to przyniosło jej globalny sukces wizerunkowy.

Za przełomowe kampanie odpowiadała nowojorska agencja DDB (Doyle Dane Bernbach), a twórcami legendarnych reklam byli m.in. copywriter Julian Koenig i grafik Helmut Krone. Ich koncepcja „Think Small” (Myśl małymi kategoriami) odwróciła wszystkie ówczesne schematy: czarno-biała grafika, mnóstwo białej przestrzeni, auto ukazane jako drobny element kompozycji i – co najważniejsze – tekst, który nie bał się szczerości i ironii.

volkswagen pfpl

Hasła w stylu „Lemon” (Cytrynka – czyli wadliwy egzemplarz) czy „It’s ugly, but it gets you there” (Jest brzydki, ale dowiezie cię na miejsce) były czymś niewyobrażalnym w epoce PRL‑owskiego patosu czy amerykańskiej megalomanii. Volkswagen pokazał, że siła reklamy nie leży w przesadzie, ale w autentyczności. Zamiast obiecywać gruszki na wierzbie, opowiedział prawdę – i to zadziałało. Kampania „Think Small” została uznana za jedną z najlepszych w historii reklamy.

Volkswagen nie tylko zmienił sposób, w jaki sprzedaje się samochody, ale wpłynął na cały język reklamy. Od tego momentu copywriting stał się sztuką zwięzłej narracji, dowcipu i szczerości, a nie tylko pustych sloganów. To właśnie dzięki tym kampaniom marka zyskała w USA status kultowy, mimo że Garbus był wtedy reliktem technologicznym w porównaniu do amerykańskich krążowników szos.

Rozwój koncernu i nowe ikony motoryzacji (1970–2000)

Po ogromnym sukcesie Garbusa i kampanii „Think Small” Volkswagen nie zwalniał tempa. Lata 70. i 80. to czas intensywnej rozbudowy oferty modelowej, technologicznego rozwoju oraz tworzenia koncernu, który zaczął pochłaniać inne marki motoryzacyjne. Najważniejszym krokiem w tym okresie było stworzenie Volkswagena Golfa – następcy Garbusa i nowego symbolu mobilności klasy średniej.

Golf, zaprezentowany w 1974 roku, był odpowiedzią na zmieniające się potrzeby rynku: kompaktowy, przednionapędowy hatchback o nowoczesnej linii nadwozia. Model szybko zdobył ogromną popularność, a jego sportowa wersja GTI zapoczątkowała całą klasę „hot hatchy”. Kolejne generacje Golfa umacniały pozycję Volkswagena jako producenta aut nowoczesnych, solidnych i bezpiecznych.

W tym czasie marka poszerzyła też portfolio: do produkcji weszły modele takie jak Passat (1973), Polo (1975), Jetta (1979), a także minivany i auta użytkowe. Volkswagen inwestował również w rozwój technologii, bezpieczeństwa i komfortu jazdy. W 1986 roku przejął markę SEAT, a w 1991 – Škodę, tworząc podwaliny pod przyszły koncern VAG.

Lata 90. to także rozkwit kampanii reklamowych opartych na emocjach i lifestyle’u – slogan „Fahrvergnügen” („przyjemność z jazdy”) stał się na moment językowym wiralem w USA. Z kolei reklamy modeli Polo i Lupo stawiały na subtelny humor i charakterystyczną, minimalistyczną estetykę, kontynuując dziedzictwo Bernbacha i Krone’a.

Do końca XX wieku Volkswagen był już nie tylko symbolem niemieckiej solidności, ale też właścicielem wielu marek i jednym z trzech największych producentów aut na świecie. Marka z Wolfsburga wydawała się odporną na kryzysy, budując zaufanie milionów kierowców na całym globie.

nadal czekasz na decyzje z banku square

Dieselgate – kryzys, który wstrząsnął fundamentami marki (2000–2016)

Początek XXI wieku wydawał się dla Volkswagena okresem stabilnego rozwoju i dalszej ekspansji. Koncern stale powiększał portfolio, przejmując marki premium jak Bentley, Bugatti czy Lamborghini oraz inwestował w nowe technologie. Jednak to, co miało być epoką umacniania pozycji lidera rynku, okazało się początkiem najpoważniejszego kryzysu w historii firmy.

We wrześniu 2015 roku świat obiegła informacja, że Volkswagen przez lata manipulował wynikami emisji spalin w swoich samochodach z silnikami Diesla. Śledztwo amerykańskiej agencji EPA wykazało, że koncern stosował specjalne oprogramowanie, które wykrywało, kiedy auto przechodzi testy i tymczasowo obniżało emisję tlenków azotu. W normalnych warunkach jazdy poziom zanieczyszczeń przekraczał dopuszczalne normy nawet kilkudziesięciokrotnie.

Afera szybko rozlała się na cały świat, obejmując ponad 11 milionów pojazdów i prowadząc do masowych pozwów, kar finansowych oraz gwałtownego spadku zaufania do marki. Straty wizerunkowe i finansowe były ogromne – Volkswagen musiał zapłacić miliardy dolarów odszkodowań i przeprowadzić kosztowne akcje serwisowe.

Skandal, nazwany „Dieselgate”, zachwiał fundamentami niemieckiej motoryzacji i stał się symbolem końca pewnej epoki – dominacji silników wysokoprężnych i marketingu opartego na „czystym dieslu”. W odpowiedzi na kryzys firma ogłosiła strategię głębokiej transformacji, która miała zmienić ją z producenta silników spalinowych w lidera elektromobilności.

Volkswagen zapowiedział stworzenie nowej platformy MEB dla aut elektrycznych, uruchomienie marki ID i ogromne inwestycje w akumulatory, infrastrukturę i badania nad autonomiczną jazdą. Było to początkiem długiej drogi, która miała nie tylko odbudować reputację, ale także odpowiedzieć na zmieniające się wymagania rynku i regulacje środowiskowe.

Volkswagen w 2025 roku – między ambicją a rzeczywistością

W 2025 roku Volkswagen znajduje się w zasadniczym momencie transformacji. Firma intensywnie inwestuje w elektromobilność, rozwija platformę MEB, buduje gigafabryki baterii i stawia na współpracę z dostawcami infrastruktury ładowania. W planach jest m.in. wprowadzenie taniego auta elektrycznego w cenie do 20 tysięcy euro, które ma pomóc odzyskać udziały w rynku i uczynić mobilność elektryczną bardziej dostępną dla przeciętnego klienta. Od tego roku wszystkie nowe modele przeznaczone na rynek północnoamerykański mają być kompatybilne ze standardem ładowania NACS, co ma zwiększyć konkurencyjność względem Tesli.

Jednocześnie koncern zmuszony jest do głębokiej restrukturyzacji. Spadający popyt i presja kosztowa wymusiły decyzje o redukcji zatrudnienia – planowana jest likwidacja nawet 35 tysięcy miejsc pracy do 2030 roku. Produkcja w Dreźnie została zakończona, zakład w Osnabrück przygotowuje się do zamknięcia linii modelu T-Roc, a w Chattanooga w USA ograniczono liczbę zmian. Volkswagen traci też pozycję lidera w Chinach – najważniejszym dotąd rynku – gdzie coraz silniejszą konkurencję stanowią lokalni producenci aut elektrycznych, tacy jak BYD. Także w Europie marka musi zmagać się z rosnącą presją ze strony Tesli i firm z Korei Południowej.

Choć strategia transformacji zakłada redefinicję tożsamości marki jako innowacyjnej, ekologicznej i odpowiedzialnej, wewnętrzne napięcia rosną. Pracownicy i związki zawodowe protestują przeciwko zwolnieniom i wygaszaniu zakładów, a opinia publiczna pozostaje sceptyczna – echo Dieselgate wciąż ciąży na reputacji koncernu, mimo prób rebrandingu i zmiany narracji.

Media nie pozostają obojętne – w 2024 roku głośno komentowano fakt, że Volkswagen sprzedał więcej currywurstów niż samochodów, co dla wielu stało się symbolem zagubienia strategicznego i rozproszenia celów firmy.

Mimo wszystko, Volkswagen nadal pozostaje jednym z największych i najważniejszych graczy branży motoryzacyjnej, ale jego przyszłość będzie zależała od skuteczności przeprowadzenia zmian i odbudowy zaufania społecznego. Sukces taniego elektryka, sprawne zarządzanie kosztami oraz utrzymanie pozycji w kluczowych segmentach mogą przesądzić o tym, czy firma wyjdzie z obecnego zakrętu obronną ręką – czy też będzie musiała zrewidować swoje ambicje.


8 na 10 firm upada przez brak płynności finansowej. Zadbaj o nią już dziś!

Zgłoś się do eFaktor – a decyzję dotyczącą finansowania otrzymasz tego samego dnia. Wymień faktury na gotówkę w przeciągu 24h. Odbierz środki i wydawaj pieniądze swoje, a nie te, które pożyczył Ci bank.

WYPRÓBUJ

Zainteresował Cię ten artykuł? Czytaj więcej takich treści w ramach cyklu „Biznes pod lupą”

4.5/5 - (2 votes)
Tags: biznes pod lupąvolkswagen
Magdalena Grochocka

Magdalena Grochocka

Dziennikarka, copywriterka, marketingowiec. Ukończyła Międzywydziałowe Studia Wschodniosłowiańskie i dziennikarstwo na Uniwersytecie Warszawskim. Od wielu lat związana z digital marketingiem. W ostatnim czasie skupia się już wyłącznie na tworzeniu treści. W kręgu jej zainteresowań jest szeroko pojęty marketing, ale również nowoczesne technologie (w tym AI), biznes czy ESG. W wolnych chwilach trenuje grę w scrabble i bywa na ogólnopolskich turniejach organizowanych przez Polską Federację Scrabble. W związku z tym zainteresowaniem zgłębia tajniki nie tylko strategii, ale także poznaje nieznane słowa, studiując słowniki.

Podobne Wpisy

Budujemy mniej, wolniej i drożej. Europejskie budownictwo uderza w ścianę

autor Julia Mraczny
2025-12-09
0
budowlanka kask

Europejski sektor budowlany nie ma się zbyt dobrze. Pomimo ambitnych planów inwestycyjnych, ogromnych potrzeb infrastrukturalnych i wsparcia unijnych funduszy, sektor budowlany stoi w obliczu kryzysu. Właściciele firm budowlanych biją na alarm z powodu braku rąk do pracy i wspominają o projektach, których nie są w stanie zrealizować z uwagi na niedobory materiałów. Jeżeli ten problem nie zostanie rozwiązany, wiele inwestycji może zostać odłożonych w czasie. To nie jest przejściowe spowolnienie. To strukturalny problem, który może zablokować realizację nawet najlepiej zaplanowanych inwestycji. Zgłębmy zatem sytuację w branży i zastanówmy się, co ten kryzys może oznaczać dla przyszłości Europy. Europejski sektor budowlany w liczbach Sektor budowlany stanowi fundamentalną część gospodarki i społeczeństwa Unii Europejskiej (UE), pozostając ważnym ośrodkiem zatrudnienia w Europie. Budownictwo...

Czytaj więcej

Polska firma rewolucjonizuje warsztaty samochodowe

autor Julia Mraczny
2025-11-27
0
mehmet talha onuk 8t6tk7LYLrE unsplash

W 2024 roku na rynku pojawiło się rozwiązanie, które wywołało poruszenie zarówno wśród producentów części i sieci warsztatowych, jak i inwestorów technologicznych z branży motoryzacyjnej. Mowa o wyspecjalizowanym asystencie opartym na sztucznej inteligencji przeznaczonym dla warsztatów samochodowych. Ta technologia okazała się brakującym ogniwem łączącym motoryzację i sztuczną inteligencję w praktycznym, działającym modelu biznesowym. PilotGo.ai to gotowy produkt, testowany w polskich warsztatach i wdrażany przez znaczące podmioty branżowe, takie jak Nexus Automotive Polska. Jego twórcy twierdzą, że to dopiero początek zmian, a analizy rynku potwierdzają, że cyfryzacja warsztatów w Europie dopiero raczkuje. Przewagę zyskają więc ci, którzy zainwestują w narzędzia rozwiązujące codzienne problemy branży, a my pod lupę weźmiemy ten innowacyjny, polski wynalazek. PilotGo.ai na Onstage Demo Day Jakiś czas temu...

Czytaj więcej

Komornicy alarmują: Tylko 25% skuteczności egzekucji. Bez reformy Polska utonie w długach

autor Katarzyna Zuba
2025-11-24
0
Błędy przy zakładaniu firmy

Postępowanie egzekucyjne jest ostatnim etapem dochodzenia roszczeń finansowych. Jest też ostatnią deską ratunku dla wierzycieli, którzy mają nadzieję, że to właśnie komornik skutecznie odzyska dług, ponieważ tylko on ma możliwość zajęcia majątku dłużnika. Jak się jednak okazuje, skuteczność egzekucji komorniczej w Polsce jest na bardzo niskim poziomie, bo w niektórych rewirach odzyskiwanych jest zaledwie kilka procent należności. Średnio jedna na cztery sprawy u komornika kończy się odzyskaniem długu Według Krajowej Rady Komorniczej skuteczność egzekucji w Polsce wynosi około 25%. Wynik ten nie jest oszałamiający, bo oznacza, że zaledwie jedna na cztery sprawy kończy się sukcesem, a więc odzyskaniem pieniędzy dla wierzyciela. Niestety znacznie gorzej prezentują się takie statystyki dla poszczególnych rewirów, ponieważ w wielu z nich skuteczność egzekucji nie przekracza...

Czytaj więcej

Czy Polska to kraj bogacących się biedaków? Rosną nam pensje, ale nie oszczędności

autor Julia Mraczny
2025-11-19
0
pexels martabranco 33000309

W ostatnich latach budżety Polaków wyraźnie pęczniały. Zgodnie ze statystykami Eurostatu nasze dochody rozporządzalne rosły szybciej, niż w jakimkolwiek innym kraju Unii Europejskiej. Na papierze jesteśmy więc europejskim liderem. Krajem, w którym siła nabywcza obywateli rośnie się w imponującym tempie. Jednak kiedy przyjrzeć się temu, co dalej robimy z tymi pieniędzmi, obraz przestaje być tak kolorowy. Według najnowszego raportu Eurostatu Polacy należą do narodów, które najmniej oszczędzają i inwestują w całej Unii. Mimo że zarabiamy coraz więcej, to nasz majątek (liczony po odjęciu zobowiązań) jest drugim najniższym w Europie tuż po Rumunii. To paradoks, który oddaje charakter współczesnej polskiej gospodarki, a także poziomu wiedzy finansowej Polaków. Chętnie konsumujemy, coraz mniej boimy się wydawać, ale wciąż nie potrafimy stworzyć solidnej poduszki...

Czytaj więcej

Czterodniowy tydzień pracy – dlaczego to się nie uda?

autor Marek Polubiatko
2025-11-14
0
pracownik z teczka

Któż by nie chciał pracować mniej i zarabiać tyle samo? Z pewnością praktycznie każdy z nas. I tutaj pojawia się pomysł czterodniowego tygodnia pracy. Co więcej, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło nawet pilotaż takiego programu. Wszystko, żeby udowodnić, że jest to możliwe i to bez strat dla gospodarki, jakby wzrost produktywności i obniżenie kosztów można byłoby uchwalić ustawą. Jeżeli nawet hasło jest szczytne, w rzeczywistości to polityczna obietnica oderwana od podstaw ekonomii. Mniej pracy, ta sama płaca – polityczna mrzonka oderwana od rzeczywistości "Nikt ci tyle nie da, ile polityk obieca" – trudno nie zgodzić się z tym stwierdzeniem. Zwłaszcza że w każdej kampanii jesteśmy zasypywani obietnicami bez pokrycia, które dla polityków przestają mieć znaczenie dzień po wyborach....

Czytaj więcej

Firmy chcą gotówki szybciej. Coraz więcej z nich wybiera rozwiązanie, które przyspiesza płatność

autor Dominik Bożek
2025-11-13
0
Analiza składowych rankingu faktoringu

Płynność finansowa to fundament w świecie małego i średniego biznesu. Każda faktura czekająca długo na przelew może zatrzymać rozwój, ograniczyć możliwości, a nawet zagrozić przetrwaniu firmy. W nowym cyklu „Płynnie o finansach”, przygotowanym we współpracy z eFaktor, przyglądamy się najważniejszym wyzwaniom, z jakimi mierzą się przedsiębiorcy, oraz rozwiązaniom, które pozwalają prowadzić firmę bez zbędnego stresu. Czytaj także: Zysk to za mało – dlaczego firmy upadają mimo dodatniego wyniku finansowego? Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec Faktoring w Polsce nie zwalnia tempa. Z opublikowanego przez Polski Związek Faktorów (PZF) raportu za trzy kwartały 2025 roku wynika, że faktorzy zrzeszeni w organizacji sfinansowali 23,6 miliona faktur o...

Czytaj więcej

Legenda, która zaspała. Dlaczego Kodak nie przetrwał własnej wizji?

autor Magdalena Grochocka
2025-11-06
0
jakob owens K1eZHFrUfiE unsplash

Niegdyś – król fotografii, który wprowadził aparat do domów na całym świecie i przez dekady dyktował tempo innowacji. A jednak, gdy świat zaczął się zmieniać, Kodak nie nadążył za własną rewolucją. To nie tylko ciekawa historia o upadku legendy, ale przede wszystkim studium strategii, decyzji i błędów, z których dziś może skorzystać każdy lider, founder i przedsiębiorca budujący firmę. Narodziny marki, która zmieniła sposób, w jaki patrzymy na świat Kiedy w 1888 roku George Eastman zakładał firmę Eastman Kodak Company, fotografia była domeną chemików, inżynierów i pasjonatów z zapleczem technicznym. Aparaty były ciężkie, proces wywoływania skomplikowany, a każde zdjęcie wymagało wiedzy i cierpliwości. Eastman spojrzał na tę rzeczywistość jak przedsiębiorca, który wyczuł szansę – zamiast doskonalić technikę dla profesjonalistów, chciał...

Czytaj więcej

Futra odchodzą w zapomnienie – teraz czas na etyczny biznes?

autor Julia Mraczny
2025-11-03
0
marjan blan uLsxYsRl440 unsplash

Jesienią 2025 roku posłowie podjęli decyzję, która ma zakończyć długie spory społeczne dotyczące etyczności w kontrze do „tradycji”. W październiku odbyło się głosowanie ponad podziałami partyjnymi dotyczące zakazu hodowli zwierząt na futra. Za nowelizacją ustawy głosowało 339 posłów KO, PiS, Lewicy, Polska2025 i PSL, 78 posłów z Konfederacji i część z PiS było przeciw, a 19 osób wstrzymało się od wyrażenia swojej opinii w tej sprawie.  Sejm przyjął harmonogram likwidacji ferm do końca 2033 r., a dla tych, którzy zakończą działalność wcześniej, przewidziano mechanizmy odszkodowawcze. A zatem najwyższa pora przyjrzeć się temu procederowi i zastanowić, jaki wpływ na naszą gospodarkę będzie miał zakaz. Futrzarski interes po polsku, duńsku, a może holendersku? Polska, choć w ostatnich latach doświadczyła dramatycznego spadku liczby...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

szczescie pieniadze

Naukowcy są zgodni – pieniądze dają szczęście!

2024-04-09
prezenty swieta

Jakie prezenty możesz odliczyć od podatku w 2022 roku?

2022-12-13
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

budowlanka kask

Budujemy mniej, wolniej i drożej. Europejskie budownictwo uderza w ścianę

2025-12-09
polski sejm

Jakie podwyżki czekają nas w 2026 roku?

2025-12-08
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Grudzień 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?