W Polsce od wielu lat obserwujemy gwałtowny spadek dzietności oraz szybkie starzenie się społeczeństwa. To jedno z największych wyzwań społeczno-gospodarczych nadchodzących dekad — ale także ogromny potencjał dla przedsiębiorców. Rosnąca liczba seniorów generuje nowe potrzeby, a te otwierają drzwi do całkiem nowych modeli biznesowych.
Demografia mówi jasno: społeczeństwo się starzeje
Najważniejszym trendem demograficznym w Polsce jest postępujący proces starzenia się społeczeństwa. Według najnowszych danych WorldData mediana wieku Polaków w 2025 roku wynosi już 42,9 lat, podczas gdy jeszcze w 1990 roku wynosiła 31,4 lat.
Co więcej, jak wynika z danych Eurostatu, mamy też najwyższy wzrost udziału osób w wieku 65+ w populacji spośród wszystkich krajów Unii Europejskiej. W latach 2014–2024 wzrósł on bowiem o 5,6 punktu procentowego, podczas gdy średnia unijna w tym okresie wynosiła 2,9 p.p.
Prognozy dotyczące demografii w Polsce wskazują też wyraźnie, że proces starzenia się społeczeństwa będzie dalej postępował. Według prof. Zdrojewskiego już w 2050 roku mediana wieku Polaków może wynieść nawet 51,8 lat. Z kolei według prognozy GUS liczba ludności w wieku 60+ w Polsce w roku 2050 ma wzrosnąć z obecnych niespełna 10 mln do 12,4 mln i osoby te będą stanowić nawet 40% ogółu ludności Polski.
Starzejące się społeczeństwo to wyzwanie, ale i rosnące możliwości
Postępujące starzenie się społeczeństwa jest wyzwaniem przede wszystkim dla państwa, które musi sobie poradzić choćby ze spadającą liczbą osób w wieku produkcyjnym, a więc także większym ryzykiem spowolnienia gospodarczego i obniżenia tempa wzrostu PKB. Kolejnym problemem jest też nadwyrężony system emerytalny i system opieki zdrowotnej, który wymaga coraz większych nakładów finansowych, a więc i trudnych decyzji w sferze podatków i wydatków budżetowych.
Zmiany demograficzne prowadzą jednak również do istotnych zmian w potrzebach i stylu życia społeczeństwa. Osoby w starszym wieku naturalnie bowiem chcą korzystać z innych produktów i usług niż młodsza część społeczeństwa. Na tym polu pojawiają się zatem zupełnie nowe możliwości dla przedsiębiorców, którzy poprzez zaspokojenie tych zmieniających się potrzeb mają szansę znaleźć perspektywiczną niszę biznesową.
Pomysły na biznes, które mają potencjał ze względu na zmiany demograficzne
Poniżej przedstawiamy pomysły na biznes, które uwzględniają zachodzące w Polsce zmiany demograficzne. Wśród nich są przede wszystkim pomysły na różne usługi, które wprost odpowiadają na potrzeby osób starszych, a w wielu przypadkach mogą także skutecznie wypełnić lukę w usługach publicznych, z których świadczeniem nie radzi sobie państwo.
Opieka domowa i usługi asystenckie
Na portalach ogłoszeniowych już dzisiaj można natrafić na mnóstwo ofert pracy dla opiekunów domowych dla seniorów, ponieważ coraz więcej osób starszych potrzebuje wsparcia w codziennych czynnościach. Jednocześnie takich opiekunów wciąż brakuje na rynku i w perspektywie czasu problem ten może narastać. W tym kontekście perspektywiczne wydają się modele biznesowe przewidujące świadczenie takich usług jak:
- usługi opiekuńcze (całodobowe lub godzinowe),
- mobilne usługi pielęgniarskie,
- usługi asystenckie,
- świadczenie pomocy w konkretnych czynnościach np. usługi sprzątania, czy też dowozu zakupów, leków i posiłków.
Telemedycyna i zdalna diagnostyka
Wraz ze wzrostem populacji seniorów rośnie popyt na szybki dostęp do specjalistów. Dla osób starszych doskonałym rozwiązaniem jest jednak telemedycyna, bo zmniejsza bariery logistyczne, finansowe i czasowe. Jednocześnie na rynku pojawia się coraz więcej urządzeń do monitorowania stanu zdrowia w warunkach domowych. W związku z tym firmy mogą w tym zakresie oferować cały wachlarz różnych usług m.in.:
- aplikacje do monitorowania i analizowania wyników badań przeprowadzanych za pomocą urządzeń domowych,
- systemy informatyczne do integracji urządzeń monitorujących stan zdrowia,
- przyjazne dla seniorów platformy internetowe oferujące e-konsultacje,
- usługi wynajmu i dowozu domowych urządzeń diagnostycznych.
Technologie wspierające samodzielność seniorów
W codziennych czynnościach osoby starsze mogą wspierać również inne nowoczesne technologie. Firmy mogą im zatem dostarczać np.:
- aplikacje na telefon np. przypominające o lekach, czy też do zamawiania różnych usług;
- czujniki bezpieczeństwa np. z inteligentnym systemem rozpoznającym upadki;
- urządzenia monitorujące na bieżąco stan zdrowia np. opaski zdrowotne;
- systemy smart-home, czyli do zdalnego sterowania różnymi urządzeniami elektronicznymi w domu.
Na świecie już od wielu lat różne startupy pracują również nad stworzeniem robota asystującego dla seniorów. Udało się to między innymi izraelskiej firmie Intuition Robotics, która jeszcze w 2020 roku wprowadziła na rynek robota ElliQ. Jest to niewielkie urządzenie, które wykorzystując sztuczną inteligencję może prowadzić rozmowy z osobą starszą i tym samym minimalizować jej poczucie samotności. Seniorom przydałyby się jednak roboty także o innych funkcjach (np. pomagające im w codziennych czynnościach, czy też monitorowaniu stanu zdrowia), dlatego istnieje tutaj jeszcze duże pole do działania dla innowacyjnych firm.
Dietetyka, zdrowe żywienie i catering medyczny
Wraz z wiekiem zmieniają się potrzeby żywieniowe, co również można wykorzystać w swoich planach biznesowych. Seniorom można bowiem w tym zakresie proponować m.in.:
- catering dostosowany do wieku i potrzeb zdrowotnych,
- żywność funkcjonalną,
- suplementację dedykowaną seniorom,
- porady dietetyczne online,
- aplikacje mobilne np. pomagające przestrzegać diety zaleconej przez lekarza,
- poradniki żywieniowe w tradycyjnej lub cyfrowej formie.
E-commerce dopasowany do potrzeb seniorów
Z najnowszego raportu Fundacji Kobiety e-biznesu „Seniorzy w świecie cyfrowym 2025″ wynika, że w Polsce już 58% osób w wieku 65+ robi zakupy online. Ich liczba będzie na pewno też systematycznie rosła, dlatego o tej coraz ważniejszej grupie klientów warto pomyśleć przy budowie biznesu e-commerce.
Kluczowe jest tutaj oczywiście zaoferowanie asortymentu produktów odpowiadających na potrzeby seniorów, a więc np. wspomniane wyżej nowoczesne urządzenia do monitorowania stanu zdrowia. Równie ważne jednak jest też stworzenie sklepu online „senior-friendly”, a więc np. z większą czcionką, prostszą nawigacją, czy też formami płatności i dostawy, jakich oczekują osoby starsze.
Usługi finansowe i prawne dedykowane seniorom
Osoby starsze potrzebują innych usług finansowych i prawnych niż ludzie młodzi i jest tutaj również spore pole do popisu dla przedsiębiorców szukających w tej dziedzinie niszy na rynku. Na pewno sprawdzić się tu mogą wszelkie usługi doradcze, na przykład w zakresie:
- pozyskiwania różnych świadczeń od instytucji państwowych (wielu seniorów nie wie, jakie świadczenia im przysługują, ani jak się o nie ubiegać),
- pozyskiwania funduszy na leczenie lub opiekę (w formie dedykowanych kredytów, czy też odwróconej hipoteki),
- wsparcia w różnych rozliczeniach finansowych (także tych podatkowych),
- bezpiecznego zarządzania oszczędnościami (z wykorzystaniem usług bankowych i produktów inwestycyjnych),
- zabezpieczania majątku na wypadek śmierci (np. w zakresie spisania testamentu, czy też uporządkowania spraw majątkowych).
Usługi społeczne i związane z samotnością
Z badania przeprowadzonego w styczniu 2025 roku przez Polski Czerwony Krzyż wynika, że ponad 55 proc. seniorów powyżej 60 roku życia mieszka samotnie. Z kolei osoby, które mieszkają z członkami rodziny często wskazują, że relacje z nimi nie zawsze są zgodne z oczekiwaniami.
Samotność osób starszych jest problemem społecznym, który próbują rozwiązać instytucje rządowe i pozarządowe, a także samorządy. Równie dobrze jednak mogą w tym uczestniczyć prywatni usługodawcy, którzy potrzeby społeczne seniorów mogą zaspokoić choćby poprzez takie usługi jak:
- stworzenie aplikacji dedykowanej seniorom do nawiązywania znajomości;
- oferowanie zajęć sportowych i fitness dla osób starszych;
- organizowanie wyjazdów turystycznych dla seniorów np. wycieczek krajoznawczych, czy też wczasów zdrowotnych;
- świadczenie usług edukacyjnych dla osób 60+ np. kursów językowych i komputerowych;
- stworzenie klubokawiarni tylko dla seniorów;
- prowadzenie biura matrymonialnego dla osób starszych.
Mieszkalnictwo senioralne
Starsze osoby potrzebują dostosowania do ich potrzeb także przestrzeni mieszkaniowej — bez barier architektonicznych i z różnymi udogodnieniami (windy, podnośniki, poręcze, antypoślizgowe podłogi, odpowiednia łazienka itp.). Na znaczeniu zatem będą zyskiwać takie usługi jak:
- usługi remontowo-adaptacyjne, polegające na dostosowaniu mieszkań do potrzeb seniorów;
- wynajem mieszkań dla seniorów w pakiecie z różnymi usługami (np. sprzątania, wyżywienia i opieki);
- budowa domów mieszkalnych lub całych osiedli dla seniorów (obejmujących nie tylko budynki bez barier, ale też zaplecze usługowe dedykowane osobom starszym).
Usługi związane z umieraniem
Niestety ale starzenie się społeczeństwa oznacza również większe zapotrzebowanie na usługi związane z umieraniem. Branżę stricte pogrzebową tworzy w Polsce obecnie około 3 tys. firm, które jak na razie zaspokajają potrzeby rynku. Pojawiają się jednak nowe trendy, które generują zapotrzebowanie także na nowe usługi. Wśród nich można wymienić między innymi:
- platformy internetowe do zamawiania usług pogrzebowych online,
- aplikacje do składania kondolencji,
- transmisje ceremonii pogrzebowych online,
- wirtualne cmentarze oraz cyfrowe wspomnienia o zmarłych, które można odtworzyć po zeskanowaniu kodu QR umieszczonego na nagrobku,
- tworzenie awatarów osób zmarłych,
- ekologiczne pochówki, czy też produkcja biodegradowalnych trumien i urn.
Oprócz tego rośnie zapotrzebowanie na rozmaite usługi tylko pośrednio związane z pogrzebem np. profesjonalnego transportu zwłok (np. z innych krajów), asysty psychologicznej dla bliskich, czy też kompleksowego sprzątania i opróżniania mieszkań po zmarłych.
To największe wyzwanie XXI wieku
Zmiany demograficzne będą miały coraz większy wpływ na społeczeństwo i gospodarkę, dlatego warto je już teraz uwzględnić przy planowaniu biznesu. Tym bardziej że najsilniejszy trend, jakim jest starzenie się społeczeństwa, generuje zapotrzebowanie na szereg nowych usług, a więc ich zaspokojenie może okazać się najprostszą receptą na sukces.









































