• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Listopad 2025
  • Ranking faktoringu
niedziela, 2 listopada, 2025
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Czy Twoje biuro jest gotowe na KSeF?
    KSeF bez tajemnic. Posłuchaj rozmowy z Samirem Kayyali – ekspertem, którego śledzi 35 tys. przedsiębiorców
    stephen dawson qwtCeJ5cLYs unsplash 1
    Polska gospodarka wyróżnia się na tle Europy. Co prognozy na 2026 rok oznaczają dla przedsiębiorców?
    transport publiczny
    Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków
    biznes sukces
    Przetrwał wojny, komunę i transformację. Jak Gerlach stał się nieśmiertelną marką?
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    podatki kalkulator komorka
    Świadczysz usługi na rzecz własnej spółki? Od 2026 roku zapłacisz najwyższą stawkę ryczałtu!
    komputery sala
    Koniec ulgi IP Box dla samozatrudnionych. Zmiana, która uderza w programistów i innowatorów
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
    faktura vat bez vat
    Nowelizacja ustawy o podatku VAT. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
    biznesman musi być cały czas pod telefonem
    Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
  • Finanse
    • Wszystko
    • Zadbaj o swój portfel
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    mysli przed komputer
    IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?
    pexels leeloothefirst 7247410
    Myślał, że współpracuje z dużą marką. Stracił towar – a mógł temu zapobiec
    uop czy b2b
    Praca na etacie vs. B2B – ile zarobisz i co się bardziej opłaca?
    jeshoots com fzOITuS1DIQ unsplash
    Cash flow jako strategia, nie tylko operacja księgowa
    flaga unia europejska
    Wprowadzenie ETS2 – szykują się podwyżki cen paliw i ogrzewania
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
  • Biznes
    • Wszystko
    • Biznes pod lupą
    • Poradnik przedsiębiorcy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    Czy Twoje biuro jest gotowe na KSeF?
    KSeF bez tajemnic. Posłuchaj rozmowy z Samirem Kayyali – ekspertem, którego śledzi 35 tys. przedsiębiorców
    stephen dawson qwtCeJ5cLYs unsplash 1
    Polska gospodarka wyróżnia się na tle Europy. Co prognozy na 2026 rok oznaczają dla przedsiębiorców?
    transport publiczny
    Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków
    biznes sukces
    Przetrwał wojny, komunę i transformację. Jak Gerlach stał się nieśmiertelną marką?
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
  • Podatki
    • Wszystko
    • Alarm podatkowy
    • RANKING FAKTORINGU
    • MIKROFAKTORING
    • FAKTORING DLA TRANSPORTU
    podatki kalkulator komorka
    Świadczysz usługi na rzecz własnej spółki? Od 2026 roku zapłacisz najwyższą stawkę ryczałtu!
    komputery sala
    Koniec ulgi IP Box dla samozatrudnionych. Zmiana, która uderza w programistów i innowatorów
    kontrola podatkowa
    Fiskus bierze się za internetowych sprzedawców. Zobacz, czy musisz zapłacić podatek
    faktura vat bez vat
    Nowelizacja ustawy o podatku VAT. Jakie zmiany czekają przedsiębiorców?
    biznesman musi być cały czas pod telefonem
    Fiskus uderza w fundacje rodzinne. Od 2026 r. zapłacą podwójnie
  • Prawo
    sad umowa
    Nowe prawo upadłościowe: mniej sądów, więcej wolności – czy to się opłaci?
    zus 2025 składki zdrowotnej składek zus składka emerytalna ubezpieczenia społeczne składka rentowa preferencyjne składki zus wysokość składek zus ubezpieczenia emerytalne składek na ubezpieczenia społeczne minimalnego wynagrodzenia wysokość składki zdrowotnej składka chorobowa podstawy wymiaru składek przeciętnego wynagrodzenia minimalna składka zdrowotna podwyżka składek zus prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego fundusz pracy sumy składek zus prognozowane przeciętne wynagrodzenie sprzedaży środków trwałych ubezpieczenie zdrowotne składki zus w 2025 60 prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia opłacania składek przychodów ewidencjonowanych wysokości osiąganego dochodu składka wypadkowa składki na ubezpieczenie wysokość składki poszczególne składki skali podatkowej zus w 2025 następujące składki wymiaru składek na ubezpieczenia podatek liniowy zasadach ogólnych formy opodatkowania działalności gospodarczej zasiłku chorobowego ubezpieczenie chorobowe działalność gospodarczą preferencji zus składek zus dla przedsiębiorców duży zus zasiłku macierzyńskiego formy opodatkowania opłacać przedsiębiorcy 2025 r mały zus przedsiębiorca zobowiązany samodzielnego ustalania wyższe składki podstawa wymiaru których dochody gospodarce narodowej sektorze przedsiębiorstw główny urząd statystyczny osób rozliczających składki rok składkowy
    Cyfrowa rewolucja w KRS. Nowe przepisy mogą ułatwić życie przedsiębiorcom
    ian KDZBdPFTBfg unsplash
    Duży cios we właścicieli działek. Sprawdź, czy już 2026 roku Twoja działka stanie się bezwartościowa
    igor omilaev gVQLAbGVB6Q unsplash
    Czy korzystanie ze sztucznej inteligencji jest legalne? Jest już propozycja ustawy o systemach AI
    zalamany przedsiebiorca
    Czy Cinkciarz oddaje pieniądze?
    donald melania trump
    O co oskarżony jest Trump?
    sedzia sad mlotek
    Czy wprowadzenie „alkotubek” było niezgodne z prawem?
    Rafal Brzoska
    Czy Rafał Brzoska ucywilizuje Metę?
    temida waga
    Zakaz prowadzenia działalności? Uważaj, bo to może dotyczyć też Twojej firmy
  • Technologia
    grafika gg 03
    Kultowy komunikator znowu w grze. Czy 1,9 mln zł wystarczy, by go uratować?
    walka z cyberprzestepstwami
    Szokujące dane: 83% firm ryzykuje wyciek danych osobowych
    elektryk
    Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln
    technologia 2023
    Czy DeepSeek jest bezpieczny?
    sztuczna inteligencja
    UE inwestuje miliardy w AI, ale czy nie jest za późno? Co może zyskać Polska?
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Biznes Biznes pod lupą

Założył Dino w wieku 26 lat. Dziś z powodzeniem konkuruje z Lidlem i Biedronką

Marek Polubiatko autor Marek Polubiatko
2025-09-18
w Biznes pod lupą
0
dino logo

Sieć sklepów Dino nadal ustępuje międzynarodowym korporacjom typu Lidl i Biedronka. Natomiast warto zwrócić uwagę na ten dyskont. Po pierwsze – jest to jedna z niewielu sieci spożywczych z polskim kapitałem. Po drugie – w ciągu kilku lat spółka przeszła drogę od lokalnego gracza do jednej z najważniejszych marek w krajowym handlu spożywczym. Sukces Dino nie jest dziełem przypadku. Wręcz przeciwnie – to wynik przemyślanej strategii, konsekwencji i dobrego zrozumienia potrzeb klientów. Uważam, że historia Dino może być inspiracją dla innych polskich przedsiębiorców, dlatego spróbuję wskazać przyczyny sukcesu polskiego dyskontu założonego przez Tomasza Biernackiego.

Spis treści schowaj
1 Historia Dino – od lokalnego sklepu do ogólnopolskiej sieci
2 Model działania Dino – czym różni się od konkurencji?
3 Za co klienci cenią sklepy Dino?
4 Sieć na tle konkurencji – Dino vs. Lidl i Biedronka
5 Co dalej z Dino?

Historia Dino – od lokalnego sklepu do ogólnopolskiej sieci

Za sukcesem marki Dino stoi Tomasz Biernacki. To on w 1999 roku, zaledwie w wieku niespełna 26 lat, otworzył pierwszy sklep w swojej rodzinnej miejscowości – Krotoszynie w województwie wielkopolskim. Początkowo była to lokalna inicjatywa odpowiadająca na podstawowe potrzeby mieszkańców. W jednym miejscu połączono bliskość znaną z małych sklepów z efektywnością i skalą dużych dyskontów.

Szybko okazało się, że to jest to recepta na sukces, ponieważ już w 2010 roku Dino liczyło ponad 100 sklepów. W ciągu kolejnej dekady sieć rozrosła się do blisko 1500 placówek, żeby w 2025 r. liczyć niemal 3000 sklepów. Wszystko bez medialnego rozgłosu i spektakularnych kampanii reklamowych, które towarzyszą sieciom Biedronka czy Lidl.

Podobne artykuły

stephen dawson qwtCeJ5cLYs unsplash 1

Polska gospodarka wyróżnia się na tle Europy. Co prognozy na 2026 rok oznaczają dla przedsiębiorców?

2025-10-28
transport publiczny

Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków

2025-10-24
biznes sukces

Przetrwał wojny, komunę i transformację. Jak Gerlach stał się nieśmiertelną marką?

2025-10-22
ChatGPT Image 16 paz 2025 10 45 50

MTV zamyka wszystkie kanały. Skąd taka decyzja?

2025-10-23
robot czlowiek

2035: 2 miliony mniej pracowników, więcej robotów. Czy jesteś gotów na nową gospodarkę?

2025-10-14
richard r 5aZ80momNb4 unsplash

Zaczęli w domowej kuchni, dziś zarabiają miliony. Jak pudełkowy biznes może zostać złotym interesem?

2025-10-10

Ważną datą w historii firmy był dzień 19 kwietnia 2017 roku, kiedy spółka Dino Polska S.A. zadebiutowała na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych (GPW). W chwili pisania artykułu jedna akcja spółki kosztuje ponad 46 zł, co oznacza, że od momentu debiutu notowania urosły o ponad 1000%. Z pewnością jest to jedna z najbardziej perspektywicznych polskich spółek giełdowych, która zaczęła przyciągać uwagę analityków i inwestorów.

Przeczytaj też: „Firmy, które przetrwały PRL nie przetrwały 2025 roku. Przedsiębiorstwa znikają z rynku jak nigdy dotąd„

Model działania Dino – czym różni się od konkurencji?

Sukces Dino nie jest wynikiem wyłącznie niskich cen i bogatej oferty. Faktem jest, że sklepy dyskontu mają wszystko, co jest niezbędne konsumentom. Natomiast oferta jest uboższa, aniżeli w przypadku zagranicznej konkurencji. Podobnie sklepy nie oferują tak spektakularnych promocji, chociaż to pewnie jest dużo bardziej złożone, a więc i w Dino można znaleźć tańsze produkty. Jednak fenomen dyskontu wynika z przemyślanego modelu biznesowego, szczególnie w obszarze lokalizacji i logistyki:

  • Miasta powiatowe, wsie i przedmieścia – konkurencyjne supermarkety mają swoje siedziby w dużych aglomeracjach. Natomiast sklepy Dino to przede wszystkim mniejsze miejscowości i miasta powiatowe. Sklepy są często zlokalizowane na przedmieściach, a więc w miejscach, gdzie brakowało supermarketów. Skutkuje to lojalnością klientów znaną z mniejszych punktów osiedlowych. Zawsze sklepy sieci znajdują się przy głównych drogach lub na osiedlach mieszkaniowych, dlatego są łatwo dostępne dla klientów.
  • Własne centra dystrybucyjne – drugim filarem działalności są własne centra dystrybucyjne. Przekłada się to na szybkie i terminowe dostawy przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów operacyjnych.
  • Wysoka jakość produktów –  sieć jest też ceniona za wysoką jakość produktów, w tym mięs i wędlin. To akurat zasługa spółki Agro-Rydzyna, która należy do grupy kapitałowej Dino Polska. Firma istnieje od 1992 roku, a jej główna działalność polega na produkcji świeżego mięsa, wędlin oraz przetworów mięsnych. To wyłączny dostawca do sklepów Dino mięsa wieprzowego oraz wędlin. Spółka pośredniczy również w zakupie mięsa drobiowego.
  • Brak franczyzy – Dino nie prowadzi sieci franczyzowej, jak jest w przypadku na przykład Żabki. Wszystkie sklepy są własnością spółki, co pozwala zachować spójne standardy jakości obsługi. Dzięki temu spółka ma pełną kontrolę nad ofertą, personelem i logistyką, a klient w każdym sklepie otrzymuje podobne doświadczenia zakupowe.

Przeczytaj też: „Restrukturyzacja: zamiast zwijać biznes – zawalcz o jego przyszłość„

Bezpieczne finansowanie

Czy wiesz, że 8 na 10 firm upada z powodu problemów z płynnością finansową?

Sprawdź, z jakiego bezpiecznego narzędzia skorzystać, aby utrzymać zdrowy cash flow i uchronić firmę przed zatorami płatniczymi.

Dowiedz się więcej

Za co klienci cenią sklepy Dino?

Za sukcesem Dino bez wątpienia stoi Tomasz Biernacki. Jednak nie byłoby kilku tysięcy sklepów i debiutu na GPW, gdyby nie klienci. To ich pozytywne doświadczenia zakupowe sprawiły, że Dino zyskało zaufanie w skali krajowej, ponieważ swoje punkty sieć ma w każdym z 16 województw. Zadowolenie klienta to połączenie kilku obszarów:

  • Niska cena – konsumenci podkreślają atrakcyjny stosunek jakości do ceny. Wskazywałem już, że Dino nie walczy o klienta najniższą ceną. Po prostu oferuje wysokiej jakości produkt we wciąż dobrej, atrakcyjnej cenie. To szczególnie istotne dla osób zwracających uwagę na skład produktów spożywczych.
  • Szeroka oferta – w sklepach Dino można znaleźć wszystko, co jest niezbędne do przygotowania nawet bardziej wyrafinowanych dań. To również jakościowe produkty, w tym mięso z zakładów Agro-Rydzyna, ale też świeże pieczywo, warzywa i owoce. Dlatego w Dino można zrobić codzienne zakupy, ale też uzupełnić zapasy na dłuższy okres.
  • Atrakcyjna lokalizacja – sieć unika centrów miast, a swoje placówki lokalizuje na przedmieściach i osiedlach w mniejszych miejscowościach. W ten sposób ich mieszkańcy mogą zrobić zakupy bez potrzeby dojazdu do centrum czy innego miasta. Doceniają to nie tylko seniorzy.
  • Rozsądny marketing – reklama dźwignią handlu, ale w Dino widzą to inaczej. Sieć nie inwestuje w masowe kampanie telewizyjne czy billboardy, a przynajmniej robi w skali dużo mniejszej od konkurencji. Ograniczony jest też sponsoring. Przeważa reklama tradycyjna i naturalny marketing szeptany oparty na pozytywnych opiniach i ocenach klientów. Dzięki temu Dino ma wizerunek autentycznej firmy, która skupia się na potrzebach zwykłych ludzi. Ten sposób budowania lojalności przypada coraz większej grupie konsumentów, szczególnie w dobie przesytu reklam.

grafika na portal

grafika na portal mobile

Sieć na tle konkurencji – Dino vs. Lidl i Biedronka

Polski rynek handlu detalicznego jest dziś zdominowany przez koncerny zagraniczne. Najwięcej sklepów mają Lidl i Biedronka, mniej – Netto, Kaufland czy Carrefour. Dino udowodniło, że przy rozsądnej i konsekwentnej strategii nadal można skutecznie rozepchać się na tak silnie nasyconym rynku.

W starciu Dino vs. Biedronka i Lidl polska sieć nie skupia się wyłącznie na cenie. To zupełnie inna strategia cenowa. O ile konkurencja rywalizuje na promocje i superokazje, Dino nie skupia się na konkretnych kategoriach, ale całym koszyku zakupowym. Promocje w Dino dużo rzadziej zmuszają do zakupu produktów w „wielosztukach”. Zaoszczędzić można już na pojedynczych zakupach, kupując tyle, ile jest to niezbędne. Daje to poczucie stabilności i przewidywalności.

Dino to również przejrzystość i minimalizm. W porównaniu z konkurencją liczba akcji promocyjnych jest mocno ograniczona. Sama oferta w sklepach jest przejrzysta, bez nadmiernej ekspozycji towaru i agresywnej sprzedaży. Zwiększa to komfort klienta, który łatwo odnajduje się w sklepie i nie musi przedzierać się przez palety pozostawione w alejkach.

Przeczytaj też: „Giganci zarabiają dużo i płacą mało? Ten podatek może to zmienić„

Co dalej z Dino?

Bez wątpienia Dino jest już stałym elementem pośród największych sieci handlowych w Polsce. Co więcej, w najbliższych latach firma może rozwijać się jeszcze bardziej dynamicznie. Zarząd nie ukrywa, że celem jest dalsza ekspansja i poszerzenie skali działania. Ponadto sieć chce umocnić relacje z lokalnymi społecznościami oraz zapewnić klientom jeszcze łatwiejszy dostęp do sklepów.

Spółka inwestuje też w infrastrukturę, czego przykładem są sklepy całkowicie samoobsługowe. To placówki działające w formacie 24/7, wymagające jedynie karty płatniczej. W ten sposób Dino odchodzi od strategii cenionej przez lojalnych, lokalnych klientów, którzy nawiązują pewną więź ze sklepem i jego personelem. Z drugiej strony inwestycja w cyfryzację jest niezbędna, żeby sprostać rosnącym wymaganiom młodszych konsumentów. Dlatego takie rozwiązania muszą być wprowadzane ostrożnie. W innym wypadku firma utraci przyjazny charakter.

Czas pokaże, czy Dino nadal będzie opierać się silnej konkurencji międzynarodowych koncernów. Wydaje się, że tak, ponieważ dziś jest to już marka o ugruntowanej pozycji i coraz lepszych opiniach. Co ważniejsze, sklepy Dino nie przyciągają wyłącznie promocjami, co wielokrotnie ma miejsce w przypadku Lidla i Biedronki. To wynik oferowania wysokiej jakości produktów we wciąż dobrych cenach. Przykład Dino pokazuje, że agresywny marketing nie musi być jedyną skuteczną drogą pozyskiwania lojalnych klientów. To model oparty na bliskości, prostocie i zaufaniu. Oby tak dalej, ponieważ warto kibicować polskiemu biznesowi.

Fot. Materiały prasowe Dino.

4.5/5 - (10 votes)
Tags: biznes pod lupąDino
Marek Polubiatko

Marek Polubiatko

Przedsiębiorca, który pracę na etacie porzucił w 2011 roku. Prywatnie sarkastyczny introwertyk, indywidualista i nonkonformista, który charakteryzuje się samodzielnym myśleniem i lubi mieć własne zdanie. Finansami zainteresowany i z uwagi na prowadzenie JDG, i jako miłośnik inwestowania na giełdzie oraz w inne aktywa. Lubiący dobre kino i książki, interesujący się również sportem i historią.

Podobne Wpisy

Polska gospodarka wyróżnia się na tle Europy. Co prognozy na 2026 rok oznaczają dla przedsiębiorców?

autor Dominik Bożek
2025-10-28
0
stephen dawson qwtCeJ5cLYs unsplash 1

Choć Europa wciąż zmaga się z następstwami wojny handlowej, wysokich kosztów energii i strukturalnych problemów gospodarczych, Polska pozostaje jednym z nielicznych krajów, które utrzymują stabilne i relatywnie wysokie tempo wzrostu. Z najnowszego raportu EY European Economic Outlook wynika, że nasz kraj w 2026 roku odnotuje wzrost PKB na poziomie 3,4%, co czyni go jednym z liderów wśród państw Unii Europejskiej. Wzrostowi towarzyszy spadek inflacji, zapowiedzi obniżek stóp procentowych oraz systematyczne odbudowywanie inwestycji prywatnych. To wszystko daje realną szansę na poprawę warunków prowadzenia działalności gospodarczej – szczególnie dla małych i średnich firm, które stanowią fundament polskiej gospodarki. Jednak na tle tych pozytywnych sygnałów nie brakuje także wyzwań: od pogarszającej się kondycji finansów publicznych, przez efekty polityki celnej USA, aż po długie...

Czytaj więcej

Szokujące dane: wykluczenie transportowe dotyczy 15 milionów Polaków

autor Julia Mraczny
2025-10-24
0
transport publiczny

Czy bieda to naprawdę stan umysłu, jak niedawno stwierdziła znana aktorka i piosenkarka na antenie TVN? Zdecydowanie łatwiej wierzyć w to i swoją unikalność, gdy urodziłeś się w zamożnej rodzinie słynnego polskiego artysty w stolicy Polski, gdzie dostęp do edukacji, koneksji i możliwości jest znacząco łatwiejszy, niż w innych częściach kraju. Jednak nie wszyscy mają to szczęście. Zjawisko wykluczenia transportowego wciąż stanowi przeszkodę dla ogromnego odsetka Polaków. Znaczna część naszego społeczeństwa mierzy się z problemami infrastrukturalnymi i społecznymi, które mają swoje źródło nie tylko w biedzie, ale także w ograniczonym dostępie do podstawowych usług i możliwości. Zastanówmy się zatem jaka jest skala problemu, z jakich przywilejów korzystają osoby urodzone w dużych miastach i jak wyrównać szanse dla wszystkich Polaków. Na...

Czytaj więcej

Przetrwał wojny, komunę i transformację. Jak Gerlach stał się nieśmiertelną marką?

autor Magdalena Grochocka
2025-10-22
0
biznes sukces

Ponad ćwierć tysiąclecia historii i wciąż na rynku. Gerlach, marka obecna od 1760 roku, przetrwała zabory, wojny, komunizm i transformację ustrojową, a dziś pozostaje symbolem jakości i elegancji. W czasach, gdy firmy częściej znikają z rynku, niż zdążą się na nim zadomowić, Gerlach pokazuje, że tradycja może być najtrwalszym fundamentem sukcesu – jeśli potrafi się ją skutecznie łączyć z nowoczesnością. Historia marki Gerlach – od kuźnic żelaza po symbole elegancji Korzenie marki sięgają roku 1760, kiedy w Kuźnicach Drzewickich na Mazowszu rozpoczęła działalność huta żelaza. W XVIII wieku była to jedna z najważniejszych kuźni w regionie – miejsce, gdzie tradycja rzemiosła spotykała się z rodzącym się duchem nowoczesności. Właśnie z tego przemysłowego zaplecza wyrosła późniejsza marka Gerlach, której nazwa na...

Czytaj więcej

MTV zamyka wszystkie kanały. Skąd taka decyzja?

autor Dominik Bożek
2025-10-23
0
ChatGPT Image 16 paz 2025 10 45 50

To koniec kultowej ery. Paramount Global ogłosił, że do końca 2025 roku MTV przestanie nadawać swoje muzyczne kanały w Europie. Nie wytrzymała konkurencji z YouTube’em, TikTokiem i streamingiem. Co oprócz tego doprowadziło do upadku jednej z najsilniejszych marek telewizyjnych? I co z tej historii mogą wyciągnąć przedsiębiorcy, menedżerowie i firmy z sektora MŚP? Historia, która zmieniła świat muzyki 1 sierpnia 1981 roku na ekranie zadebiutował pierwszy klip MTV – „Video Killed the Radio Star” zespołu The Buggles. To był symboliczny moment: rozpoczęcie rewolucji muzyczno-telewizyjnej. MTV nie tylko pokazywała teledyski, MTV tworzyła kulturę. To właśnie tam debiutował „Thriller” Michaela Jacksona, „Unplugged” Nirvany, a także dziesiątki artystów, których kariery eksplodowały dzięki tej antenie. Od 1987 roku MTV zaczęło nadawać w Europie, w...

Czytaj więcej

2035: 2 miliony mniej pracowników, więcej robotów. Czy jesteś gotów na nową gospodarkę?

autor Magdalena Grochocka
2025-10-14
0
robot czlowiek

Za dziesięć lat Polska nie będzie już krajem młodych pracowników, lecz starzejącego się społeczeństwa. W 2035 roku ludzi do pracy będzie coraz mniej, a przewagę zyskają firmy, które potrafią robić więcej – mniejszym zespołem. Stan demografii jest przesądzony. Jak firmy mogą się do niej dostosować? Demografia 2035: liczby, których nie można zignorować Jutro polskiej gospodarki będzie miało siwe włosy. W 2035 roku przestaniemy rywalizować „liczbą rąk do pracy”, a zaczniemy przewagą produktywności, automatyzacji i umiejętnością obsłużenia klienta 50+. Demografia nie pyta, czy jesteśmy gotowi – po prostu zmienia reguły gry. Firmy, które dziś przestawią procesy, ofertę i HR na realia starzejącej się Polski, w niedalekiej przyszłości będą wygrane. Populacja Polski będzie mniejsza i starsza. Oficjalne prognozy pokazują, że do 2035...

Czytaj więcej

Zaczęli w domowej kuchni, dziś zarabiają miliony. Jak pudełkowy biznes może zostać złotym interesem?

autor Julia Mraczny
2025-10-10
0
richard r 5aZ80momNb4 unsplash

Gdy w 2017 roku Maczfit raportował przychód około 40 mln zł i planował ponad 50-procentowy wzrost rok do roku, nikt nie zakładał, że rynek diet pudełkowych w Polsce urośnie do wartości ponad 3 miliardów złotych w 2023 roku.  W tamtym czasie na rynku operowało jedynie kilkaset firm, głównie lokalnych graczy, pracujący w domowej kuchni lub małej hali. Dzisiaj liderzy inwestują setki milionów, budują nowe zakłady produkcyjne, rozwijają logistykę i technologie. Arsenał wymagań formalnych, oczekiwań konsumenckich i kosztów operacyjnych potrafi przytłoczyć, ale równocześnie daje ogromną szansę tym, którzy potrafią działać strategicznie. Zastanówmy się zatem, czy warto wejść w biznes cateringowy i jak to zrobić. Rynek cateringu dietetycznego w Polsce Zgodnie z danymi opublikowanymi przez Forsal w 2017 r. rynek tzw. diety...

Czytaj więcej

Polacy kupują jak nigdy wcześniej – gospodarka na plusie

autor Julia Mraczny
2025-09-29
0
zakupy online

Polska gospodarka od kilku lat zmaga się z niepewnymi sygnałami płynącymi z rynku konsumpcji. Wysoka inflacja, rosnące stopy procentowe oraz presja kosztowa na gospodarstwa domowe wpływały na ostrożność wydatkową Polaków. Wielu ekonomistów zastanawiało się, czy wzrost PKB może być w 2025 roku utrzymany, skoro główny motor wzrostu, czyli konsumpcja prywatna, przez dłuższy czas wykazywała oznaki spowolnienia. Dane publikowane przez Główny Urząd Statystyczny okazały się jednak pozytywnym zaskoczeniem. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła o 4,8 proc. rok do roku i o 4,4 proc. w ujęciu miesięcznym. Co to oznacza dla naszej gospodarki? Dynamika sprzedaży detalicznej w Polsce Sprzedaż detaliczna od lat jest jednym z najważniejszych wskaźników kondycji polskiej gospodarki. W 2022 i 2023 roku dynamika sprzedaży wahała się niejako. Miesiące...

Czytaj więcej

CPK: Marzenie gospodarcze czy czarna dziura budżetowa? Przedsiębiorcy muszą mieć gotówkę, jeśli chcą się załapać

autor Dominik Bożek
2025-09-16
0
lotnisko

Centralny Port Komunikacyjny – wielka nadzieja polskiej infrastruktury i jednocześnie jedno z najbardziej kontrowersyjnych przedsięwzięć ostatnich lat. W 2026 roku wartość ogłaszanych przetargów ma sięgnąć 40 mld zł. Przez kolejne dwa lata – kolejne dziesiątki miliardów. Tylko jak do tego tortu mają dobrać się polskie firmy, zwłaszcza z sektora MŚP? Kluczowa będzie jedna rzecz: dostęp do gotówki. Bez niej – można co najwyżej przyglądać się z boku. Gra o miliardy, którą wygrają… gotowi. Ale gotowi finansowo, nie tylko kompetencyjnie Spółka CPK zapowiada prawdziwe trzęsienie ziemi w polskim krajobrazie inwestycyjnym. Od 2026 do 2028 roku planuje ogłosić niemal 100 przetargów, każdy o wartości przekraczającej milion złotych. Łączna wartość planowanych przetargów w samym 2026 roku to około 40 miliardów złotych. Dla porównania...

Czytaj więcej
Więcej

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Rekomendowane.

elektryk

Polacy nie chcą elektryków, a do 2030 roku ma ich być 1,5 mln

2025-03-19
night club

Striptiz w Polsce – historia polskiego striptizu, status prawny, warunki pracy i zarobki striptizerek

2024-04-09
Faktoring eFaktor
Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

podatki kalkulator komorka

Świadczysz usługi na rzecz własnej spółki? Od 2026 roku zapłacisz najwyższą stawkę ryczałtu!

2025-10-31
mysli przed komputer

IKE czy IKZE dla przedsiębiorcy. Co wybrać, żeby zyskać na podatku i odłożyć na emeryturę?

2025-10-30
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Listopad 2025
  • Technologia

© 2024 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Are you sure want to unlock this post?
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?