Pracownicy urzędów skarbowych coraz częściej przyglądają się transakcjom w Internecie. Jest to wynikiem wejścia w 2025 r. w życie przepisów, na mocy których operatorzy platform przekazują fiskusowi raporty o handlu i najmie w sieci. W niektórych przypadkach może bowiem zachodzić konieczność uiszczenia podatku.
Co dokładnie sprawdza fiskus?
Raporty przesyłane przez operatorów platform internetowych stanowią podstawę do prowadzenia kontroli osób handlujących w sieci. Fiskus sprawdza, dlaczego ktoś, kto przekroczył ustawowy limit (30 transakcji rocznie albo 2 tys. euro przychodu), nie złożył PIT i nie zapłacił podatku. Ponadto dokonuje oceny, czy duża skala i częstotliwość sprzedaży nie świadczy o tym, że dana osoba prowadzi niezarejestrowaną działalność gospodarczą.
Administracja skarbowa przesyła wezwania do złożenia wyjaśnień. Sprawdzane są przede wszystkim przypadki przekroczenia limitu oraz powtarzalność i skala transakcji, które mogą sugerować prowadzenie niezarejestrowanej działalności gospodarczej.
Organy administracji skarbowej obecnie większy dostęp do informacji, w związku z czym wszelkie nieprawidłowości są przez nie łatwiej wykrywane. Sprzedający muszą zatem staranniej dokumentować dokonywane transakcje.
Co podlega opodatkowaniu?
Przedstawiciele Ministerstwa Finansów wskazują, że sprzedaż rzeczy używanych, należących do osoby prywatnej przez okres powyżej sześciu miesięcy, nie podlega opodatkowaniu. Co jednak ważne, sprzedaż rzeczy w czasie krótszym lub w ramach działalności gospodarczej – nawet gdy są to rzeczy używane – podlega podatkowi dochodowemu niezależnie od czasu ich posiadania.
W kontekście powyższego należy wskazać, że każdy przypadek należy interpretować indywidualnie. Zdarza się bowiem, że osoby, które sprzedają np. używane ubrania, po przedstawieniu dowodów zostają uznane za dokonujące sprzedaży rzeczy używanych. Z kolei inni, którzy osiągają wysokie dochody ze sprzedaży na dużą skalę bez rozliczania podatków, mogą być zmuszeni do rejestracji działalności gospodarczej, rozliczenia podatkowego według skali 12% i 32% oraz poniesienia konsekwencji karno-skarbowych.
Działalność nierejestrowana – szansa czy zagrożenie?
Interesującym rozwiązaniem dla wszystkich osób, które prowadzą sprzedaż w Internecie, jest działalność nierejestrowana. W 2025 r. limit wynosi 3499,50 zł brutto. Działalność nierejestrowana pozwala prowadzić ograniczoną sprzedaż bez rejestracji firmy i bez uiszczania zaliczek na PIT oraz opłacania składek ZUS.
Zgodnie z przepisami działalność nierejestrowaną może prowadzić:
- osoba fizyczna, która przez ostatnie 60 miesięcy nie prowadziła działalności gospodarczej;
- sprzedaż lub usługi prowadzone są wyłącznie na własny rachunek;
- przychody miesięczne nie przekraczają limitu określonego w danym roku (75% kwoty minimalnego wynagrodzenia).
W kontekście powyższego należy zwrócić uwagę, że istnieje możliwość prowadzenia działalności nierejestrowanej, nawet jeśli dana osoba ma zarejestrowaną firmę, ale jej działalność w ostatnich 60 miesiącach była zawieszona. Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej jest bowiem traktowane jako jej niewykonywanie.
Faktura.pl – Twój sprzymierzeniec w rozliczeniach biura rachunkowego
Nowe przepisy to wyzwanie nie tylko dla sprzedających, ale również dla biur rachunkowych, które muszą pomagać klientom w bezbłędnym raportowaniu transakcji.
Faktura.pl to nowoczesne rozwiązanie, które znacząco ułatwia codzienną pracę księgowych i doradców podatkowych:
✅ wykrywa błędy w rozliczeniach zanim trafią do urzędu,
✅ umożliwia szybkie wystawianie faktur zgodnych z KSeF,
✅ pozwala na stały podgląd wyników sprzedaży klientów – w czasie rzeczywistym.
Biura rachunkowe korzystające z Faktura.pl zyskują nie tylko większą kontrolę nad danymi, ale też oszczędność czasu i mniejsze ryzyko błędów. W kontekście nowych przepisów to narzędzie, które może stać się nieocenionym wsparciem w codziennej pracy.
Co poza tym możemy zrobić dla Twojego biura?
✅ Otrzymasz wsparcie techniczne
✅ Otrzymasz wsparcie merytoryczne
✅ Będziemy infolinią KSeF dla Twoich klientów
✅ Pokażemy Ci narzędzie dla klientów zintegrowane z KSeF
Co zrobić po otrzymaniu wezwania?
Otrzymanie wezwania z urzędu skarbowego nie jest równoznaczne z nałożeniem kary. Należy więc przede wszystkim zachować spokój i przygotować wszelkie dokumenty, jakie mają związek z daną sprawą. Następnie trzeba je będzie przedstawić urzędnikowi.
Warto mieć również świadomość, że przy prowadzeniu regularnej sprzedaży dobrym rozwiązaniem jest prowadzenie działalności nierejestrowanej.
Nowe regulacje prawne dały fiskusowi możliwość skutecznego kontrolowania transakcji dokonywanych w Internecie. Z tego powodu warto dbać o prawidłowe prowadzenie dokumentacji, aby uniknąć niepotrzebnych problemów z urzędem skarbowym. Konsekwencje podatkowe mogą być bowiem dotkliwe.