Walentynki to kolejne święto zawłaszczone przez prawa rynku. Obecnie Święto Zakochanych to kolejny festiwal komercji, który każdego roku wiąże się z ogromnym wzrostem aktywności konsumentów w niemal wszystkich sektorach gospodarki.
Ile zakochani wydają na walentynkowe szaleństwa? Jak wykorzystać ten dzień do promocji własnej marki? I jakie działania marketingowe warto podjąć w ten dzień? Czas wziąć pod lupę biznes walentynkowy.
Walentynki 2023 w liczbach
Jak wynika z danych National Retail Federation (NRF) i Prosper Insights & Analytics, w 2023 roku Amerykanów łącznie planuje wydać na Walentynki 25,9 miliarda dolarów, czyli najwięcej od 2004 roku. Jest to kwota zbliżona do PKB Islandii w 2021 roku (25,6 miliarda dolarów), co najlepiej pokazuje skalę tych wydatków. 52% mieszkańców USA zamierzają przeznaczyć na tegoroczne Walentynki średnio 192,80 dolarów, czyli o ponad 10 procent więcej niż w 2022 roku, kiedy ich wydatki sięgały 175,41 dolarów. W tym roku Amerykanie przeznaczą 130,75 dolarów ze swojego walentynkowego budżetu na partnerów romantycznych i rodzinę, oraz 52,65 dolary na przyjaciół, zwierzęta domowe, współpracowników i nauczycieli lub kolegów ze szkoły ich dzieci.
Jest to kontynuacja trendu wydatków walentynkowych, które od momentu początkowego spadku w 2021 roku stale rosną. Mimo inflacji, panującej w Stanach Zjednoczonych amerykańscy ekonomiści ankietowani przez Bankrate daje 64% szans na to, że kraj wejdzie w recesję w tym roku, co skutkuje tym, że pomimo niepewności gospodarczej konsumenci nadal wydają pieniądze, często na drobne przyjemności, takie jak prezenty walentynkowe.
Tabela walentynkowych wydatków amerykanów w 2022 i 2023 roku
A jak wyglądają polskie Walentynki? Święto zakochanych co roku świętuje od 60 do 80% Polaków (zgodnie z różnymi ankietami przeprowadzanymi w ostatnich latach). Jak wynika z badania przeprowadzonego przez PayPo w 2023 roku trzy czwarte Polaków uważa się za romantyków, jednak tylko dwie trzecie planują w tym roku obchodzić Walentynki – około 66% obywateli Polski niezależnie od wieku i płci.
Twórcy ankiety postanowili sprawdzić także ile Polacy wydają na prezenty. Z danych wynika, że co czwarty mężczyzna na prezent wydaje od 100 do 200 zł. Kobiety przeznaczają na Walentynki mniej. Jedna trzecia wydaje średnio 50-100 zł, 27% najwyżej 50 zł.
Najczęściej kupowanymi prezentami na Walentynki przez mężczyzn są kwiaty (55%), czekoladki (45%). Z kolei kobiety najczęściej obdarowują swoje drugie połówki kosmetykami i perfumami (39%), słodyczami (39%).
Pomysły na walentynkowe kampanie reklamowe
Walentynki często są wykorzystywane, jako pretekst do zbudowania wizerunku marki. Obcowanie ze swoim klientem w ważnych chwilach powinno przyświecać każdej firmie, która chce stawiać na marketing. Dzisiaj ludzie szanują marki, które są jakieś i które im towarzyszą.
Poszukujesz inspiracji? Rzuć okiem na kilka nietuzinkowych kampanii reklamowych firm z różnych branży.
Walentynkowa kampania Kliniki Transplantacji
Kto powiedział, że kampanie muszą być ukierunkowane tylko na sprzedaż? Oto elegancka walentynkowa kampania Kliniki Transplantacji, zachęcająca do rejestracji w bazie dawców.
Walentynkowa kampania YES
Kampania YES jest dedykowana kobietom, które niekoniecznie muszą być w związku. Dlaczego? Bo czasem warto pokochać siebie, do czego przekonuje hasło „O kim zapominasz, gdy mówisz, że kochasz”. Pomysł i realizacja jest na naprawdę wysokim poziomie i może uchodzić za wzór pomysłowej kampanii.
Walentynkowa kampania adidas
Urocza gra słów zaproponowana przez markę adidas – Love is in the air (dosłownie: Miłość jest w powietrzu) to jednocześnie znane powiedzenie i oznaczenie flagowego produktu marki – butów adidas air force/max – miłość jest w butach air.
Walentynkowa kampania T-Mobile
Warszawa, Poznań, Wrocław, Kraków – w tych miastach na nośnikach DOOH można było zamieścić komunikat do ukochanej osoby. Akcja trwała przez dwa dni od 12 lutego.
Walentynkowa kampania IKEA
Na walentynkowy marketing kusi się każdy, niezależnie od branży – tutaj w wydaniu IKEA.
Walentynkowa kampania Zalando
Krótko i treściwie. Zalando w 30-sekundowym spocie zwraca się do osób, które zmagają się z pozbyciem się ubrań po swoich ex. Nie zapomina przy tym o produkcie, oferując swoim klientom oryginalne rozwiązanie.
Walentynkowa kampania durex
Miłość i seks idą w parze, czego nie mogła nie wykorzystać marka akcesoriów erotycznych durex.
Walentynkowa kampania Douglas
Popularna drogeria postawiła na estetykę i komunikację do swoich najmłodszych klientów. Czy istnieje lepszy sposób, niż wykorzystanie gwiazd Top Model? Przy okazji przypominamy, że program Top Model można obejrzeć na platformie Player.pl
Walentynkowa kampania Twittera
Na koniec coś dla nieprzepadających za walentynkową estetyką. Kilka lat temu Twitter wykorzystał posty swoich użytkowników i stworzył taką oto nietuzinkową kampanię z okazji dnia Świętego Walentyna.
Walentynki w biznesie
Walentynki stwarzają spore możliwości promocyjne i zarobkowe, dlatego niezależnie od branży, warto przygotować na ten dzień coś ekstra. A jeśli nie zdążysz, to zawsze możesz zaproponować swoim klientom kampanię z okazji dnia Singla, który następuje dzień po Walentynkach, co może wyróżnić Twoją firmę spośród konkurencji, która całą uwagę skupi na 14 lutego.
Zachęcamy do zapoznania się z ofertą, jaką na ten dzień przygotowała platforma Player.pl