• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Październik 2026
  • Ranking faktoringu
  • KSeF Pytania i Odpowiedzi
niedziela, 4 października, 2026
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
    • Zadbaj o swój portfel
    • Poradnik przedsiębiorcy
  • Biznes
    • Biznes pod lupą
  • Podatki
    • Alarm podatkowy
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Prawo
  • Technologia
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
    • Zadbaj o swój portfel
    • Poradnik przedsiębiorcy
  • Biznes
    • Biznes pod lupą
  • Podatki
    • Alarm podatkowy
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Prawo
  • Technologia
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Podatki Alarm podatkowy

PIT 2026 – najważniejsze informacje i terminy

Marek Polubiatko autor Marek Polubiatko
2026-02-26
w Alarm podatkowy
0
kontrola podatkowa

PIT 2026 to roczne rozliczenie podatku dochodowego od osób fizycznych w Polsce za rok 2025. Zeznanie podatkowe jest składane do 30 kwietnia 2026 r. Wcześniej, do 2 marca 2026 r. pracodawcy muszą przekazać podatnikom formularz PIT-11, na którego podstawie składa się zeznanie PIT-37. Natomiast od 15 lutego w usłudze Twój e-PIT są udostępniane wstępnie przygotowane rozliczenia podatkowe. To wszystko przy możliwości korzystania z ulg (m.in. na dziecko, termomodernizacyjna, internetowa, rehabilitacyjna), a także rozliczania się według wybranej formy opodatkowania w przypadku przedsiębiorców. Dlatego ten przewodnik PIT 2026 przeprowadza przez roczne zeznanie podatkowe i wyjaśnia wszystko krok po kroku.

Spis treści schowaj
1 Co to jest PIT?
2 Jakie formularze PIT obowiązują w 2026 roku?
3 PIT 2026 – SEKCJA DLA PRACOWNIKÓW (umowa o pracę, zlecenie, o dzieło)
4 Do kiedy pracodawca musi wydać PIT-11 w 2026 roku?
5 Twój e-PIT 2026 – od kiedy i jak rozliczyć się online?
6 Najpopularniejsze ulgi podatkowe w PIT 2026
7 Kto może skorzystać z ulg podatkowych – podsumowanie
8 PIT 2026 – SEKCJA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW (zasady ogólne, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych)
9 PIT 2026 dla przedsiębiorców – jak rozliczyć zeznanie roczne z JDG?
10 Jak złożyć roczne zeznanie podatkowe za JDG w 2026?
11 Najważniejsze terminy PIT 2026 – kalendarium

Co to jest PIT?

Terminem PIT jest określany podatek dochodowy od osób fizycznych. Idąc dalej, jest to podatek płacony przez osoby fizyczne od dochodów osiągniętych w danym roku podatkowym, a w przypadku ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – co sugeruje nazwa opodatkowania – od przychodów. Co do zasady, podstawą opodatkowania są dochody uzyskane na terytorium Polski (przychody przy ryczałcie) oraz – w przypadku polskich rezydentów podatkowych – dochody osiągane za granicą, z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Oznacza to w praktyce, że podatek dochodowy od osób fizycznych – również PIT 2026 – obejmuje m.in.:

  • wynagrodzenie z umowy o pracę;
  • wynagrodzenie z umów cywilnoprawnych (umowy zlecenia i o dzieło);
  • przychody lub dochody z działalności gospodarczej (JDG);
  • emerytury i renty;
  • przychody z najmu prywatnego lub w ramach działalności;
  • dochody z kapitałów pieniężnych (np. giełda, odsetki, dywidendy).

Jakie formularze PIT obowiązują w 2026 roku?

W zależności od źródła przychodu podatnik jest zobowiązany złożyć odpowiedni formularz PIT i rozliczyć się według właściwych zasad. Formy opodatkowania to skala podatkowa, podatek liniowy oraz ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Ponadto występują odrębne zeznania dla zysków kapitałowych.

Najpopularniejsze rodzaje zeznań podatkowych PIT 2026:

  • PIT-37 – najczęściej składany, ponieważ dotyczy dochodów z tytułu umowy o pracę, zlecenia i o dzieło, rozliczanych według skali podatkowej (12% w I progu i 32% w II progu podatkowym).
  • PIT-36 – przeznaczony dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, rozliczających dochody według skali podatkowej (12% w I progu i 32% w II progu podatkowym).
  • PIT-36L – przeznaczony dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, rozliczających dochody podatkiem liniowym (19% niezależnie od wysokości dochodów – nie ma progów podatkowych).
  • PIT-28 – przeznaczony dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą, rozliczających przychody ryczałtem (stawki podatku 2%, 3%, 5,5%, 8,5%, 10%, 12%, 12,5%, 14%, 15% i 17% w zależności od rodzaju działalności), a także dla osób fizycznych rozliczających przychody z najmu prywatnego.
  • PIT-38 – przeznaczony dla osób prywatnych, które w danym roku podatkowym uzyskały dochody kapitałowe (np. sprzedaż papierów wartościowych, udziały w spółkach). Zyski z inwestycji kapitałowych podlegają opodatkowaniu ryczałtem w wysokości 19%.

PIT 2026 – SEKCJA DLA PRACOWNIKÓW (umowa o pracę, zlecenie, o dzieło)

Zapraszam sekcji PIT 2026 dla pracowników.

Do kiedy pracodawca musi wydać PIT-11 w 2026 roku?

Co do zasady, płatnicy (pracodawcy, zleceniodawcy oraz inne podmioty wypłacające przychody opodatkowane zaliczkami na PIT), mają obowiązek przekazać podatnikowi informację PIT-11 do 28 lutego 2026 r. Termin ten wynika wprost z ustawy o PIT. Jednak w związku z tym, że ostatni dzień lutego 2026 r. wypada w sobotę, termin ten upływa 2 marca.

Sam PIT-11 to dokument, na którego podstawie możesz rozliczyć swój PIT. W dokumencie znajdują się następujące informacje:

  • dane podatnika (imię, nazwisko, PESEL);
  • dane pracodawcy/zleceniodawcy;
  • łączna kwota przychodów za cały rok podatkowy;
  • koszty uzyskania przychodu;
  • zaliczki na podatek dochodowy potrącane z pensji;
  • składki, jeżeli były pobierane (np. społeczne lub zdrowotne) – w zakresie, w jakim są potrzebne do rozliczenia podatku.

Płatnik ma obowiązek udostępnić PIT-11 podatnikowi w jednej z dwóch form:

  • papierowa – wręczyć osobiście lub wysłać na adres pracownika;
  • elektroniczna – najczęściej stosowana poprzez wysłanie na adres e-mail (np. w pliku PDF), rzadziej – przez firmowy system kadrowy.

Równocześnie płatnik przesyła taki dokument elektronicznie do właściwego urzędu skarbowego. To samo dotyczy dokumentu PIT-8C (potrzebny do rozliczenia deklaracji PIT-38), który zawiera informacje o dochodach z kapitałów pieniężnych i innych źródeł. Ten dokument jest wysyłany m.in. przez biura maklerskie.

Twój e-PIT 2026 – od kiedy i jak rozliczyć się online?

Twój e-PIT to usługa Krajowej Administracji Skarbowej działająca w ramach e-Urzędu Skarbowego. Usługa wystartowała w 2019 r., a jej funkcjonalność jest stale poszerzana.

W ten sposób urząd automatycznie przygotowuje dla podatnika wstępne roczne zeznanie PIT na podstawie danych od płatników (np. z PIT-11, PIT-8C) oraz informacji, którymi już dysponuje administracja skarbowa. Dzięki temu większość podatników nie musi samodzielnie wypełniać formularza od zera. Wystarczy, że sprawdzisz dane, ewentualnie tylko poprawisz lub uzupełnisz zeznanie podatkowe, a następnie zatwierdzisz i wyślesz rozliczenie.

Od kiedy Twój e-PIT jest dostępny w 2026 roku?

W 2026 r. wstępnie przygotowane rozliczenia za 2025 r. są udostępniane w usłudze Twój e-PIT od 15 lutego 2026 r. Od tego dnia możesz zalogować się do e-Urzędu Skarbowego, żeby przejrzeć swoje zeznanie podatkowe i dokonać w nim zmian przed wysłaniem. W związku z tym usługa będzie wyłączona przez 10 dni, od 4 do 14 lutego. W tych dniach Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przygotowuje wstępne rozliczenia za 2025 r.

Jak rozliczyć PIT przez Twój e-PIT – instrukcja krok po kroku:

  1. Wejdź na e-Urząd Skarbowy.
  2. Zaloguj się na konto (przez Profil Zaufany, e-Dowód, bankowość elektroniczną lub inną dostępną metodą).
  3. Przejdź do usługi Twój e-PIT lub opcjonalnie wybierz ikonę Rozlicz PIT.
  4. Wybierz rok 2025 (rozliczenie składane w 2026 r.).
  5. Otwórz przygotowane zeznanie podatkowe – najczęściej będzie to PIT-37, opcjonalnie również PIT-38 (zyski z kapitałów pieniężnych) oraz PIT-28 (przychód z najmu prywatnego).
  6. Sprawdź wszystkie dane, w tym przychody, koszty i pobrane zaliczki.
  7. Wprowadź ewentualne ulgi i odliczenia – system może automatycznie podstawić wpłatę na IKZE (jeżeli instytucja finansowa przekazała informację do KAS) czy 1,5% dla Organizacji Pożytku Publicznego (jeżeli wskazano OPP w poprzednim roku), ale nadal wymaga to sprawdzenia. Natomiast zasadniczo Twój e-PIT nie wpisuje ulg (np. na dziecko, termomodernizacyjna, rehabilitacyjna, na internet). Dlatego musisz sprawdzić, czy masz prawo do danej ulgi i – jeżeli tak – skorzystać z tej preferencji. Wszystkie możliwe ulgi znajdziesz TUTAJ.
  8. Zatwierdź i wyślij zeznanie do urzędu skarbowego.
  9. Odbierz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO) – to oficjalny dowód, że urząd otrzymał zeznanie. Najbezpieczniej pobrać UPO w formacie PDF.

Pamiętaj, że jeżeli nie nanosisz żadnych poprawek, nie musisz wysyłać zeznania. 30 kwietnia 2026 r. o północy Twój PIT zostanie wysłany automatycznie i uznany za złożony. To samo stanie się, jeżeli w Twoim rozliczeniu są błędy lub braki, na przykład zapomnisz o uldze, najmie czy zyskach kapitałowych. Jeżeli nie poprawisz tego do 30 kwietnia, system zaakceptuje wersję przygotowaną przez urząd. W takiej sytuacji następnie możesz złożyć korektę PIT.

Przeczytaj też: Twój e-PIT – jak rozliczyć PIT przez Internet?

Najpopularniejsze ulgi podatkowe w PIT 2026

Ulgi podatkowe w PIT 2026 pozwalają obniżyć podatek lub podstawę opodatkowania, ale pod warunkiem, że jako podatnik spełniasz ustawowe warunki. Dostępność ulg zależy m.in. od rodzaju zeznania podatkowego i wybranej formy opodatkowania. Poniżej znajdziesz najczęściej stosowane ulgi, wraz z konkretnymi limitami, warunkami i informacją, kto może skorzystać z tych preferencji.

Ulga na dzieci (prorodzinna)

Ulga na dzieci to odliczenie od podatku, a więc kwoty, którą ostatecznie musisz zapłacić fiskusowi. Preferencja przysługuje rodzicom i opiekunom dzieci spełniających warunki określone w ustawie o PIT. Z ulgi można korzystać:

  • do ukończenia 18. roku życia dziecka;
  • do ukończenia 25. roku życia dziecka kontynuującego naukę w systemie dziennym (np. studia);
  • bez ograniczenia wieku dziecka z trwałą niepełnosprawnością potwierdzoną orzeczeniem.

Przy jednym dziecku skorzystanie z ulgi ogranicza roczny limit dochodu:

  • małżeństwo – dochody małżonków do 112 000 zł rocznie;
  • osoba samotnie wychowująca dziecko – dochody do 112 000 zł rocznie;
  • osoba niepozostająca w związku małżeńskim – dochody do 56 000 zł rocznie.

Ponadto, ale również tylko przy uldze na jedno dziecko, jego ewentualne dochody własne nie mogą przekroczyć limitu 19 061,28 zł rocznie. Dotyczy to m.in. wynagrodzenia z umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, dochodów z działalności gospodarczej czy stypendiów. Natomiast do limitu nie wlicza się renty rodzinnej, zasiłków rodzinnych i świadczeń socjalnych. Limit ten nie obowiązuje już przy dwójce lub większej liczbie dzieci.

Kwota odliczenia ulgi rodzinnej w zależności od liczby dzieci

Jeżeli rozliczasz się wspólnie z małżonkiem, ulga na dzieci może być wpisana w całości tylko u jednego rodzica lub podzielona na małżonków w dowolnych proporcjach. Najważniejsze, żeby suma odliczeń nie przekroczyła łącznej kwoty ulgi.

Liczba dzieci Odliczenie roczne
Pierwsze dziecko 1 112,04 zł
Drugie dziecko 1 112,04 zł
Trzecie dziecko 2 000,04 zł
Czwarte i każde kolejne dziecko 2 700,00 zł

Ulga termomodernizacyjna

Ulga przysługująca podatnikowi, który spełnia wszystkie poniższe warunki:

  • jest właścicielem lub współwłaścicielem domu jednorodzinnego (nie dotyczy mieszkań w bloku, szeregowców w formie lokali i lokali usługowych);
  • dom jest już oddany do użytkowania;
  • wydatki dotyczą tego konkretnego domu.

W tym przypadku ulga jest odliczana od dochodu, a więc pomniejszy kwotę, od której liczy się podatek. Jeżeli w danym roku kwota dochodu będzie niewystarczająca do odliczenia całej kwoty ulgi, można ją odliczyć w kolejnych latach podatkowych, w terminie do 6 lat od pierwszego rozliczenia tej ulgi.

Można odliczyć wydatki związane z termomodernizacją, a więc m.in.:

  • ocieplenie ścian, fundamentów, dachu i poddasza;
  • wymianę okien i drzwi zewnętrznych;
  • modernizację instalacji grzewczej;
  • zakup pompy ciepła lub kotła na biomasę;
  • montaż instalacji fotowoltaicznej lub kolektorów słonecznych;
  • modernizację systemu wentylacji.

Cały katalog materiałów i usług, do których zastosowanie ma ulga termomodernizacyjna, znajdziesz TUTAJ. Całkowity limit odliczenia w całym okresie wynosi 53 000 zł na osobę na jeden budynek, a więc 106 000 zł, jeżeli dom należy do dwóch osób, zwykle współmałżonków. Co ważne, w przypadku wydatków sfinansowanych dotacją (np. Czyste Powietrze), można odliczyć tylko część finansowaną z własnych środków.

Ulga na internet

Ulga na internet to odliczenie od dochodu wydatków poniesionych na dostęp do sieci internet w miejscu zamieszkania w danym roku podatkowym. Ulga przysługuje podatnikowi, który poniósł koszty dostępu do internetu i może to potwierdzić fakturami.

Maksymalna kwota odliczenia to 760 zł na podatnika, czyli 1 520 zł rocznie przy rozliczeniu z małżonkiem. Co jest dużym ograniczeniem, ulga na internet przysługuje maksymalnie przez 2 kolejne lata podatkowe. Nie można więc korzystać z preferencji przez nieograniczony czas, nawet jeżeli nadal ponosisz koszty Internetu.

Przeczytaj też: Ulga na Internet – jak odliczyć Internet krok po kroku

Ulga rehabilitacyjna

Ulga rehabilitacyjna przysługuje osobom z niepełnosprawnością z orzeczeniem o niepełnosprawności lub opiekunowi takiej osoby, która faktycznie ponosi koszty jej utrzymania (np. dziecko, małżonek, rodzic). Wówczas dochód osoby niepełnosprawnej nie może przekroczyć w 2025 r. 19 061,28 zł, ale do limitu nie wliczają się renta rodzinna i zasiłki socjalne.

Ulga dotyczy wydatków poniesionych na cele rehabilitacyjne lub ułatwiające wykonywanie czynności życiowych. Cele te są podzielone na dwie kategorie:

  • Cele bez limitu – wszystkie rzeczywiście poniesione koszty (np. turnusy rehabilitacyjne, pobyt w sanatorium, zakładzie rehabilitacji lub lecznictwie uzdrowiskowym, zabiegi rehabilitacyjne, zakup i naprawa sprzętu rehabilitacyjnego, przystosowanie samochodu, mieszkania lub domu do potrzeb osoby z niepełnosprawnością).
  • Cele z limitem – pozwalające odliczyć maksymalnie 2 280 zł rocznie każdy, bez względu na wysokość poniesionego wydatku (np. utrzymanie psa asystującego, dojazdy na zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne).

Do ulgi nie wliczają się wydatki na życie (jedzenie, ubrania, czynsz), koszty leczenia niewymienione w katalogu ulgi, a także wydatki w całości sfinansowane przez NFZ lub dotację. Zawsze kwota wydatku jest odliczana od podstawy opodatkowania, a nie od podatku.

Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE)

IKZE to dobrowolna forma oszczędzania na emeryturę. W przeciwieństwie do IKE (Indywidualne Konto Emerytalne), wpłaty na IKZE możesz odliczyć wpłaty od podstawy opodatkowania (dochodu) w rocznym rozliczeniu PIT, co pozwoli zmniejszyć podatek do zapłacenia.

Kwoty, jakie można wpłacić na IKZE, są rokrocznie waloryzowane. Jest to 1,2-krotność (bez JDG) lub 1,8-krotność (JDG) prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego. W 2025 roku było to:

  • 10 407,60 zł – dla osób, które nie prowadzą pozarolniczej działalności gospodarczej (np. jesteś na etacie lub umowach cywilnoprawnych).
  • 15 611,40 zł – dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą.

Odliczenia wpłat na IKZE może dokonać każda osoba fizyczna, która założyła konto IKZE w instytucji finansowej (bank, fundusz, TFI, PTE itp.). W zależności od tego, w jakim progu podatkowym zamknięto rok 2025, można obniżyć podatek maksymalnie o następujące kwoty:

  • Maksymalna wpłata 10 407,60 zł (osoby bez JDG) – 1 248,91 zł przy stawce 12% (I próg) i 3 330,43 zł przy 32% (II).
  • Maksymalna wpłata 15 611,40 zł (JDG) – 1 873,37 zł przy stawce 12% (I próg) i 4 995,65 zł przy 32% (II).

Kto może skorzystać z ulg podatkowych – podsumowanie

Rodzaj ulgi/Forma opodatkowania PIT-37 (skala podatkowa – pracownicy) PIT-36 (skala podatkowa – JDG) PIT-36L (liniowy – JDG) PIT-28 (ryczałt – JDG)
Ulga na dzieci TAK TAK NIE NIE
Ulga termomodernizacyjna TAK TAK TAK TAK
Ulga na internet TAK TAK NIE TAK
Ulga rehabilitacyjna TAK TAK TAK TAK
IKZE TAK TAK TAK TAK

Inne preferencje to m.in.:

Podobne artykuły

zalamany przedsiebiorca

Skarbówka pyta, skąd pieniądze na samochód. Podatek może wynieść 75 proc.

2026-09-25
annie spratt sggw4 qDD54 unsplash

Nowa funkcja e-US: udostępnianie danych księgowemu. Na czym polega?

2026-09-22
ukraina wojna flaga

Podatek od dobroczynności – fiskus żąda VAT od zakwaterowania ukraińskich uchodźców!

2026-09-14
kalendarz podatkowy

e-Doręczenia od 1 października 2026. Skrzynka to dopiero początek: co musi zrobić przedsiębiorca z CEIDG

2026-09-17
emerytka naczynia

Świadczenia przedemerytalne 2026. ZUS wypłaci czternastkę 1 października

2026-09-08
wdowa

Wdowa dostanie więcej z ZUS od stycznia. Renta wdowia wzrośnie nawet o 400 zł miesięcznie

2026-09-02
  • ulga dla młodych – osoby do 26. roku życia z przychodami do 85 528 zł rocznie są zwolnione z PIT (PIT-37, PIT-36 – przy prowadzonej działalności i pracy na etacie lub umowie cywilnoprawnej);
  • ulga 4+ – rodzice przynajmniej czwórki dzieci korzystają ze zwolnienia do 85 528 zł na rodzica rocznie (PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-28);
  • ulga dla pracujących seniorów – seniorzy w wieku emerytalnym, którzy nie pobierają emerytury, są zwolnieni z podatku do 85 528 zł rocznie (PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-28);
  • ulga na powrót – osoby powracające do Polski z zagranicy mogą skorzystać z ulgi na powrót do 85 528 zł rocznie przez cztery kolejno po sobie następujące lata podatkowe (PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-28).

ksieguj klienta w 7 minut

ksieguj klienta w 7 minut square 1

PIT 2026 – SEKCJA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW (zasady ogólne, podatek liniowy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych)

Zapraszam do sekcji PIT 2026 dla przedsiębiorców.

PIT 2026 dla przedsiębiorców – jak rozliczyć zeznanie roczne z JDG?

Rozliczenie podatku dochodowego przez przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) w PIT 2026 dotyczy dochodów lub przychodów osiągniętych w 2025 r. W zależności od formy opodatkowania podatnik rozlicza się na zeznaniu PIT-36, PIT-36L lub PIT-28, a w wyjątkowych przypadkach karty podatkowej PIT-16A.

Skala podatkowa 12% i 32% (PIT-36)

Przedsiębiorca może rozliczać dochód z działalności gospodarczej według zasad ogólnych (skala podatkowa) z dwoma obowiązującymi stawkami:

  • 12% dla dochodu do 120 000 zł (I próg podatkowy);
  • 32% dla dochodu powyżej 120 000 zł (II próg podatkowy).

Podatek jest wówczas liczony od dochodu (przychody pomniejszone o koszty uzyskania przychodów i składki społeczne). Do zeznania trzeba też dołączyć załącznik PIT/B, w którym wykazujesz przychód oraz koszty działalności gospodarczej.

To forma opodatkowania korzystna przy niższych lub umiarkowanych dochodach, kiedy przedsiębiorca ma wysokie koszty uzyskania przychodu. Poza tym można korzystać z ulg i odliczeń (m.in. ulga na dzieci, termomodernizacyjna, rehabilitacyjna, internet, IKZE).

Pamiętaj, że w PIT-36 poza dochodami z działalności gospodarczej wykazujesz również pozostałe dochody. Jeśli prowadzisz działalność gospodarczą, ale też pracujesz na etacie czy pobierasz zasiłek z ZUS-u, oba dochody wykazujesz na zeznaniu podatkowym PIT-36.

Podatek liniowy 19% (PIT-36L)

Stała stawka podatku 19% niezależnie od wysokości dochodu. Podatek również jest liczony od dochodu, trzeba dołączyć PIT/B i wykazać wpłacone zaliczki na podatek dochodowy w ciągu roku podatkowego. Jednak na PIT-36L rozliczasz tylko i wyłącznie działalność gospodarczą. Jeżeli masz w danym roku podatkowym inne przychody, musisz odpowiednio do nich wypełnić też inne zeznania podatkowe.

Forma jest opłacalna, jeżeli firma ma wyższe dochody, kiedy utrata ulg nie rekompensuje niższej stawki podatku. Jako podatnik nie możesz bowiem korzystać z większości ulg podatkowych i rozliczać się wspólnie z małżonkiem.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (PIT-28)

Podatek liczony od przychodu, a nie od dochodu i tylko z danej działalności gospodarczej. Dlatego nie można odliczać kosztów prowadzenia działalności, podobnie jak korzystać z najpopularniejszych ulg podatkowych i rozliczać się wspólnie z małżonkiem. W zamian to prostsze rozliczenia stawką od 2 do 17% w zależności od rodzaju działalności.

Karta podatkowa (PIT-16A)

Bardzo rzadko spotykana, ponieważ zlikwidowana z początkiem 2022 r. Natomiast z karty nadal mogą korzystać przedsiębiorcy, którzy rozliczali się w ten sposób przed tą datą. To wyjątkowa forma opodatkowania, ponieważ podatek nie jest liczony ani od przychodu, ani od dochodu. Wysokość podatku ustala naczelnik urzędu skarbowego decyzją administracyjną, bez względu na zyski.

Jak złożyć roczne zeznanie podatkowe za JDG w 2026?

Roczne zeznanie PIT z jednoosobowej działalności gospodarczej (JDG) składane w 2026 r. dotyczy przychodów lub dochodów osiągniętych w 2025 r. Proces wygląda podobnie niezależnie od formy opodatkowania, różni się natomiast formularzem oraz zakresem danych. Co do zasady, ostatecznym terminem jest 30 kwietnia 2026 r. Koniec kwietnia to termin graniczny przy skali podatkowej, podatku liniowym i ryczałcie. Wyjątkiem jest karta podatkowa (co do zasady do końca lutego, a w 2026 r. do 2 marca).

Zeznanie roczne za JDG można złożyć na kilka sposobów. Najczęściej robi się to bezpośrednio z programu księgowego lub za pośrednictwem biura rachunkowego. Skorzystanie z pomocy eksperta daje najmniejsze ryzyko błędu.

Rozliczenie można też wysłać samodzielnie przez usługę Twój e-PIT. Wygląda to bardzo podobnie jak w przypadku osób prywatnych.

Natomiast formularze PIT-36, PIT-36L i PIT-28 są uzupełnione tylko częściowo (m.in. dane rejestracyjne, numery mikrorachunku, kwoty wpłaconych zaliczek lub ryczałtu, opcjonalnie numer KRS OPP). Jednak dużą część informacji należy uzupełnić lub przynajmniej zweryfikować. Dlatego warto przygotować roczne podsumowanie przychodów i kosztów (przychodów przy ryczałcie), zapłaconych składek ZUS i zaliczek na podatek. Osobiście wstawić trzeba też informację o większości przysługujących ulg.

Przeczytaj też: Jak przekazać 1,5% podatku na organizację pożytku publicznego (OPP)?

Najważniejsze terminy PIT 2026 – kalendarium

15 lutego 2026 r. Start usługi Twój e-PIT
2 marca 2026 r. Ostateczny termin przekazania pracownikom i zleceniobiorcom deklaracji PIT-11
2 marca 2026 r. Ostateczny termin złożenia deklaracji PIT-16A (karta podatkowa)
30 kwietnia 2026 r. Ostateczny termin złożenia zeznania deklaracji PIT-37 (pracownicy, zleceniobiorcy, emeryci), PIT-36 (JDG na skali podatkowej), PIT-36L (JDG na podatku liniowym), PIT-28 (JDG na ryczałcie)
30 kwietnia 2026 r. Ostateczny termin zapłaty, ewentualnej dopłaty podatku wynikającej z rocznego zeznania
31 grudnia 2031 r. Ostateczny termin złożenia korekty PIT za 2025 r.

Przeczytaj też: Rozliczenie z małżonkiem – jak rozliczyć PIT-37, korzyści, progi podatkowe

Podsumowując, PIT 2026 nie różni się znacząco od rocznych rozliczeń przychodów lub dochodów za poprzednie lata. W przypadku pracowników lub zleceniobiorców najpierw należy poczekać na PIT-11 od płatnika. To samo dotyczy przychodów z zysków kapitałowych (PIT-8C). Natomiast przedsiębiorcy mogą wcześniej złożyć zeznanie podatkowe.

Najważniejsze, żeby nie przekroczyć terminu 30 kwietnia 2026 r. i dopilnować szczegółów, w tym przysługujących ulg. Dlatego przypominam, że w razie problemów lub obaw i prawidłowe rozliczenie zeznania, możesz skorzystać z profesjonalnego wsparcia naszych ekspertów finansowych.

5/5 - (1 vote)
Tags: alarm podatkowypit 2026
Share2Share
Marek Polubiatko

Marek Polubiatko

Przedsiębiorca, który pracę na etacie porzucił w 2011 roku. Prywatnie sarkastyczny introwertyk, indywidualista i nonkonformista, który charakteryzuje się samodzielnym myśleniem i lubi mieć własne zdanie. Finansami zainteresowany i z uwagi na prowadzenie JDG, i jako miłośnik inwestowania na giełdzie oraz w inne aktywa. Lubiący dobre kino i książki, interesujący się również sportem i historią.

Podobne Wpisy

Skarbówka pyta, skąd pieniądze na samochód. Podatek może wynieść 75 proc.

autor Dominik Bożek
2026-09-25
0
zalamany przedsiebiorca

Zakup samochodu za 50 tys. zł albo wpłata 60 tys. zł wkładu własnego do mieszkania mogą zainteresować urząd skarbowy, jeśli wcześniejsze dochody podatnika nie wyjaśniają, skąd pochodziły pieniądze. W takim przypadku fiskus może poprosić o wskazanie źródła środków. Gdy część wydatków nie znajduje pokrycia w opodatkowanych lub nieopodatkowanych zgodnie z prawem przychodach, podatek od nieujawnionych źródeł wynosi 75 proc. Nie jest jednak liczony automatycznie od wartości całego zakupu. Podatek 75 proc. dotyczy niewyjaśnionej części wydatków Przepisy o przychodach z nieujawnionych źródeł nie dotyczą wyłącznie wielomilionowych majątków. Punktem wyjścia jest porównanie wydatków podatnika z pieniędzmi, których pochodzenie potrafi wykazać. Ustawa o PIT przewiduje, że podstawą opodatkowania jest nadwyżka wydatków nad przychodami opodatkowanymi oraz przychodami nieopodatkowanymi zgodnie z przepisami. Od tak ustalonej...

Czytaj więcejDetails

Nowa funkcja e-US: udostępnianie danych księgowemu. Na czym polega?

autor Aleksandra Pluta
2026-09-22
0
annie spratt sggw4 qDD54 unsplash

Różnica między kwotą zaliczek na PIT wynikającą z ksiąg a kwotą widoczną w e-Urzędzie Skarbowym? Wpłata, która została zaliczona przez urząd na inną należność? Zaległość, o której księgowy dowiaduje się dopiero od klienta? Do tej pory wyjaśnienie takich sytuacji często wymagało zaangażowania podatnika. Klient logował się do e-US, pobierał dane albo robił zrzuty ekranu i przekazywał je księgowemu. Krajowa Administracja Skarbowa udostępniła rozwiązanie tego problemu. Nowa usługa pozwala osobie fizycznej lub organizacji przekazać wskazanej osobie dostęp do danych znajdujących się w e-US. Upoważniony ma prawo wyłącznie do ich odczytu, a nie do podejmowania działań w imieniu podatnika. Księgowy może więc zweryfikować potrzebne dane bez możliwości dokonywania zmian czy podejmowania innych czynności na koncie klienta. Sprawdź, jak działa nowa funkcja e-Urzędu...

Czytaj więcejDetails

Podatek od dobroczynności – fiskus żąda VAT od zakwaterowania ukraińskich uchodźców!

autor Aleksandra Pluta
2026-09-14
0
ukraina wojna flaga

W 2022 roku państwo potrzebowało miejsc dla ludzi uciekających przed wojną i korzystało z pomocy przedsiębiorców. Dziś część tych przedsiębiorców słyszy od fiskusa, że od pieniędzy otrzymanych za zakwaterowanie uchodźców powinna była zapłacić VAT. Nie są to spory o kilkaset złotych. W przypadku Hotelu Mieszko w Gorzowie Wielkopolskim pojawiła się informacja o około 1,2 mln zł zaległego VAT oraz około 255 tys. zł podatku dochodowego. Hotel miał udzielić pomocy około 2,5 tys. uchodźców. Przedsiębiorca otrzymywał około 70 zł brutto za osobę za dobę. Skąd podatek, skoro osoby uciekające przed wojną mieszkały w hotelach bezpłatnie? Bezpłatnie dla uchodźcy nie znaczy nieodpłatnie na gruncie VAT dla udzielającego świadczenia. Hotelarze otrzymywali pieniądze od państwa za konkretne zakwaterowanie i wyżywienie, co sprawia, że organ...

Czytaj więcejDetails

e-Doręczenia od 1 października 2026. Skrzynka to dopiero początek: co musi zrobić przedsiębiorca z CEIDG

autor Dominik Bożek
2026-09-17
0
kalendarz podatkowy

Przedsiębiorcy wpisani do CEIDG do 31 grudnia 2024 r., którzy nie mają adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do Bazy Adresów Elektronicznych i nie zostali objęci obowiązkiem wcześniej, muszą uzyskać taki wpis do 30 września 2026 r. Od 1 października 2026 r. obejmuje ich obowiązek wynikający z ustawy o doręczeniach elektronicznych. Część przedsiębiorców musiała wykonać tę czynność wcześniej, jeśli po 30 czerwca 2025 r. składała wniosek o zmianę wpisu w CEIDG. e-Doręczenia są elektronicznym odpowiednikiem przesyłki poleconej za potwierdzeniem odbioru. Służą do oficjalnej wymiany korespondencji z podmiotami publicznymi, między innymi urzędami skarbowymi, ZUS czy urzędami gmin. Kogo dotyczy termin 30 września 2026 r.? Art. 152 ust. 3 ustawy o doręczeniach elektronicznych obejmuje podmioty niepubliczne wpisane do CEIDG, które nie mają adresu...

Czytaj więcejDetails

Świadczenia przedemerytalne 2026. ZUS wypłaci czternastkę 1 października

autor Dominik Bożek
2026-09-08
0
emerytka naczynia

Osoby pobierające świadczenia przedemerytalne otrzymają tegoroczną czternastkę 1 października, razem z wypłatą za wrzesień. Pełna kwota dodatku wynosi 1978,49 zł brutto. ZUS przyzna go automatycznie, bez dodatkowego wniosku. Prawo do pieniędzy zależy jednak od sytuacji świadczeniobiorcy na koniec sierpnia. Październikowy termin wynika ze sposobu wypłacania świadczeń przedemerytalnych. ZUS przekazuje je za zakończony miesiąc, pierwszego dnia następnego miesiąca. Należność za wrzesień zostanie więc wypłacona 1 października, a wraz z nią czternastka. Nie jest to osobna październikowa podwyżka ani wyrównanie zaległości. Późniejszy przelew nie przesuwa daty ustalania uprawnień. Liczy się prawo do odpowiedniego świadczenia na 31 sierpnia 2026 r. Osoba, która uzyskała je dopiero we wrześniu, nie nabędzie z tego tytułu prawa do tegorocznej czternastki. Dodatkowe pieniądze nie przysługują również wtedy, gdy...

Czytaj więcejDetails

Wdowa dostanie więcej z ZUS od stycznia. Renta wdowia wzrośnie nawet o 400 zł miesięcznie

autor Dominik Bożek
2026-09-02
0
wdowa

Wdowa lub wdowiec pobierający rentę wdowią nie będzie musiał składać nowego wniosku, aby od stycznia 2027 r. otrzymać wyższe świadczenie. ZUS automatycznie przeliczy wypłaty. Udział drugiego świadczenia wzrośnie z 15 do 25 proc. W niektórych przypadkach podwyżka wyniesie 300–400 zł brutto miesięcznie. Nie każdy otrzyma jednak pełną kwotę, ponieważ nadal będzie obowiązywał limit renty wdowiej. Projekt budżetu państwa na 2027 r. uwzględnia pieniądze potrzebne do sfinansowania kolejnego etapu renty wdowiej. Sama zmiana wysokości świadczenia była zapisana wcześniej. System od początku został podzielony na dwa etapy. W latach 2025–2026 wdowa lub wdowiec spełniający warunki może pobierać 100 proc. jednego świadczenia i 15 proc. drugiego. Od 1 stycznia 2027 r. udział tego drugiego wzrośnie do 25 proc. Dla osób, które już pobierają...

Czytaj więcejDetails

Waloryzacja emerytur 2027. Rząd ustalił minimum w formule podwyżki

autor Dominik Bożek
2026-09-02
0
emerytka naczynia

Waloryzacja emerytur 2027 nie będzie 20-procentowa. Rząd utrzymał ustawowe minimum dla jednego ze składników wzoru: do inflacji zostanie doliczone 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2026 roku. Rozporządzenie zostało już opublikowane w Dzienniku Ustaw i obowiązuje od 30 lipca. Ostateczny wskaźnik waloryzacji poznamy dopiero po danych GUS za cały 2026 rok. Decyzja dotycząca części przyszłorocznej waloryzacji jest już formalnie podjęta. Rozporządzenie Rady Ministrów wydano 28 lipca, opublikowano dzień później pod pozycją 1018 Dziennika Ustaw, a przepisy weszły w życie 30 lipca 2026 roku. Rząd ustalił, że część związana z płacami wyniesie 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2026 roku. Jest to najniższy poziom dopuszczony przez ustawę. Waloryzacja emerytur 2027 będzie zależała przede wszystkim od inflacji Mechanizm waloryzacji nie...

Czytaj więcejDetails

Skala podatkowa łagodniejsza, ryczałt z limitem 250 tys. euro. Tak ma zmienić się PIT od 2027 roku

autor Dominik Bożek
2026-09-15
0
euro pieniadze

Rząd chce od 2027 roku przebudować skalę podatkową i jednocześnie mocno ograniczyć dostęp do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Osoby rozliczające PIT według skali mają później wchodzić w stawkę 32 proc. Przedsiębiorcy na ryczałcie mogą natomiast dostać znacznie niższy limit przychodów. Z obecnych 2 mln euro miałby spaść do 250 tys. euro. W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów pojawiły się założenia projektu UD458. Nowe przepisy mają obowiązywać od 1 stycznia 2027 roku. Na tym etapie nie są jeszcze obowiązującym prawem. Skala podatkowa ma mieć trzy stawki Obecna skala podatkowa jest oparta na dwóch przedziałach. Dochód do 120 tys. zł rocznie podlega stawce 12 proc., a nadwyżka ponad tę kwotę – 32 proc. Kwota wolna od podatku wynosi 30 tys. zł. Rząd...

Czytaj więcejDetails
Więcej

Rekomendowane.

tabletki pieniadze zus

Przedsiębiorco, twoja składka zdrowotna może spaść nawet o tysiące! Sprawdź, ile zaoszczędzisz

2025-04-07
kalkulator pieniadze

Limity podatkowe na 2024 rok – znaczący spadek! Wiele firm straci uprawnienia!

2024-01-02

Rankingi dla firm

Ranking kont firmowych Ranking faktoringu Ranking programów do fakturowania Ranking programów KSeF Ranking kont firmowych Ranking faktoringu Ranking kantor internetowy Ranking ubezpieczenie mieszkania Kredyty dla firm Ranking najlepszych leasingów Ranking najlepszych programów dla biur rachunkowych Ranking najlepszy programów do mailingu Ranking programów do fakturowania

Poszukujesz finansowania?

Porozmawiaj z ekspertem
z efaktor!

Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

wniosek o dotacje

Dochód nie ma znaczenia. 6 października rusza kolejna pula 300 zł na wyjazd

2026-10-04
tankowanie

Ceny paliw dzisiaj mocno w dół. Benzyna 95 maksymalnie po 6,73 zł, diesel po 7,88 zł

2026-10-03
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2026 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Październik 2026
  • Technologia

© 2026 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Not enough quota to unlock this post
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?