• Program do faktur
  • Współpraca
  • Najlepsze konta firmowe – Październik 2026
  • Ranking faktoringu
  • KSeF Pytania i Odpowiedzi
piątek, 9 października, 2026
Zaloguj się
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
    • Zadbaj o swój portfel
    • Poradnik przedsiębiorcy
  • Biznes
    • Biznes pod lupą
  • Podatki
    • Alarm podatkowy
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Prawo
  • Technologia
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
    • Mikrofaktoring
    • Zadbaj o swój portfel
    • Poradnik przedsiębiorcy
  • Biznes
    • Biznes pod lupą
  • Podatki
    • Alarm podatkowy
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Prawo
  • Technologia
No Result
View All Result
Portal.Faktura.pl
No Result
View All Result
Główna Podatki Alarm podatkowy

Limity podatkowe na 2024 rok – znaczący spadek! Wiele firm straci uprawnienia!

Aleksandra Pluta autor Aleksandra Pluta
2024-01-02
w Alarm podatkowy
0
kalkulator pieniadze

Rok 2024 przyniesie znaczące obniżki. Niestety, niekorzystne dla przedsiębiorców. Znane już są limity, do których można korzystać ze statusu małego podatnika w VAT, PIT i CIT oraz opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Będą zdecydowanie niższe niż w 2023 roku. Zmianie ulegnie także limit, po przekroczeniu którego przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą będzie zobowiązany do prowadzenia pełnych ksiąg rachunkowych. Sprawdź, czy zmiany dotkną także Twoją firmę!
faktura

Spis treści schowaj
1 Kim jest „mały podatnik”?
2 Mały podatnik w VAT
3 Mały podatnik w PIT i CIT
4 Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – nie dla większych!
5 Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dla szerszej grupy przedsiębiorców!
6 Podsumowanie
7 Zastanawiasz się, co możesz odliczyć od podatku?

Kim jest „mały podatnik”?

Status małego podatnika w polskich ustawach podatkowych uzależniony jest od wartości przychodów osiąganych ze sprzedaży w danym i/lub poprzednim roku. Wiąże się z nim szereg ułatwień i preferencji, z których podatnik może skorzystać. Na przestrzeni lat, maksymalna wartość przychodów uprawniających do zachowania statusu małego podatnika różnił się dla celów podatków dochodowych i podatku VAT. Pakiet SLIM VAT 3 ujednolicił ten limit na gruncie PIT, CIT i VAT. Od 1 lipca 2023 roku wynosi on 2 000 000 EUR (art. 2 ust. 25 ustawy o VAT, art. 5a ust. 20 ustawy o PIT, art. 4a ust. 10 ustawy o CIT), przeliczony na PLN według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 PLN. W związku ze spadkiem kursu EUR, w porównaniu do października ubiegłego roku, limit na rok 2024 będzie o ponad 430 000 PLN niższy niż na rok 2023.

2023 2024
mały podatnik

>2 000 000 EUR

9 654 000 PLN 9 218 000 PLN

 

Mały podatnik w VAT

Ujednolicenie limitów kwotowych statusu małego podatnika dla celów VAT i podatków dochodowych nie oznaczało jednak wprowadzenia tożsamych definicji ustawowych. Zgodnie z art. 2 ust 25 ustawy o VAT, małym podatnikiem na gruncie ustawy o VAT jest podatnik podatku od towarów i usług:

a) u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro,

b) prowadzącego przedsiębiorstwo maklerskie, zarządzającego funduszami inwestycyjnymi, zarządzającego alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, będącego agentem, zleceniobiorcą lub inną osobą świadczącą usługi o podobnym charakterze, z wyjątkiem komisu – jeżeli kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzenia za wykonane usługi (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 45 000 euro

– przy czym przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł;

Na gruncie ustawy o VAT, preferencjami przewidzianymi dla małych podatników są:

  • możliwość rozliczania podatku metodą kasową ( art. 21 ustawy o VAT)

Wybór tej metody skutkuje tym, że moment powstania obowiązku podatkowego, w przypadku wielu transakcji, zostaje odroczony. Powstaje on:

Podobne artykuły

przeliczanie pieniedzy

Rodzina 800 plus dla seniorów? 1600 zł nie jest nowym świadczeniem. Sejmowa komisja podjęła decyzję

2026-10-06
podpis dokumentu

Dodatek pielęgnacyjny 2026. ZUS wypłaca 366,67 zł. Po 75. roku życia bez wniosku

2026-10-06
stary czlowiek

Wiek emerytalny bez zmian. Minister rodziny odpowiada na propozycję wspólnej granicy

2026-10-05
wniosek dodatek weglowy

Staż pracy już podniósł koszty urzędów. Sejm dostał petycję o kolejne dodatki

2026-10-05
zalamany przedsiebiorca

Skarbówka pyta, skąd pieniądze na samochód. Podatek może wynieść 75 proc.

2026-09-25
annie spratt sggw4 qDD54 unsplash

Nowa funkcja e-US: udostępnianie danych księgowemu. Na czym polega?

2026-09-22
  1.  z dniem otrzymania całości lub części zapłaty – w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podatnika, prowadzącego działalność gospodarczą, zarejestrowanego jako podatnik VAT czynny,
  2.  z dniem otrzymania całości lub części zapłaty, nie później niż 180. dnia, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi – w przypadku dokonania dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz podmiotu nieprowadzącego działalności gospodarczej lub biernego podatnika VAT.

Oznacza to, że przedsiębiorca stosujący metodę kasową w VAT wykaże podatek, w rozliczeniu za okres, w którym otrzymał zapłatę za fakturę lub, o ile dostarczał towary lub świadczył usługi np. w obrocie B2C, w którym upłynął ustawowy termin. W dużym skrócie – podatnik, co do zasady, nie płaci podatku VAT od niezapłaconych należności (z dokładnością do np. transakcji wydania bonów i voucherów, w przypadku których obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych). Ten kij ma jednak dwa końce. Zgodnie z art. 86 ust. 10e ustawy o VAT,  prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do nabytych przez małego podatnika towarów i usług, w okresie stosowania przez niego metody kasowej, powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonał zapłaty za te towary i usługi. Warto podkreślić, że rozliczanie podatku zgodnie z art. 21 ustawy o VAT wymaga zawiadomienia na piśmie naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, za który będzie stosował metodę kasową poprzez dokonanie zgłoszenia aktualizującego VAT-R oraz umieszczania na fakturach sprzedaży adnotacji o jej stosowaniu (art. 106e ust. 1 pkt. 16 ustawy o VAT). Wybór metody kasowej zobowiązuje podatnika do jej stosowania przez okres minimum 12 miesięcy i kwartalnych rozliczeń.

  • możliwość rozliczania podatku VAT za okresy kwartalne

Po uprzednim zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego poprzez złożenie aktualizacji VAT-R, przedsiębiorcy posiadający status małego podatnika mogą składać deklaracje podatkowe (art. 99 ust. 3 ustawy o VAT) i dokonywać wpłat podatku za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale.

Mały podatnik w PIT i CIT

Ilekroć w ustawach o podatkach dochodowych mowa o małym podatniku,  oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2 000 000 euro, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku również przychodu ze sprzedaży u zmarłego przedsiębiorcy (PIT) przeliczonych według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Na gruncie podatków dochodowych, mały podatnik ma prawo do :

  • 9-procentowej stawki CIT

Preferencyjną stawkę CIT, dla przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych, w roku 2024 mogą stosować podatnicy, który łącznie spełnią dwa poniższe warunki :

  1. przychody ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku VAT nie przekroczy w roku 2023 kwoty 9 218 000 PLN (art. 4a ust.10 ustawy o CIT)
  2. przychody (bez uwzględnienia należnego podatku VAT) w roku 2024 nie przekroczą równowartości 2 000 000 EUR, przeliczonej pośrednim kursie ogłoszonym przez NBP na pierwszy dzień roboczy stycznia 2024 roku, w zaokrągleniu do 1000 PLN (art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT). Przekroczenie powyższego limitu w środku roku oznacza obowiązek stosowania stawki 19% do obliczania zaliczek począwszy od następnego miesiąca lub kwartału (art. 25 ust. 1g CIT).

Warto pamiętać, że nie tylko przekroczenie limitu przychodów wyklucza stosowanie 9% stawki CIT. W pierwszych dwóch latach nie skorzystają z niej m.in. podatnicy, który zostali utworzeni w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną. Preferencyjnej stawki CIT nie stosuje się także do podatkowych grup kapitałowych oraz fundacji rodzinnych.

  • kwartalnego wpłacania zaliczek na podatki dochodowe ( art. 25 ust 1b ustawy o CIT, art. 44 ust 3g ustawy o PIT)

Mali podatnicy, mogą wpłacać zaliczki kwartalnie. Wysokość zaliczki ustala się poprzez różnicę pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały. Podatnik dokonuje wpłat w terminie do 20. dnia każdego miesiąca następującego po kwartale, za który jest wpłacana zaliczka.

okres termin wymagalności zaliczek na podatki dochodowe
I kwartał do 20 kwietnia
II kwartał do 20 lipca
III kwartał do 20 października
IV kwartał do 20 stycznia następnego roku

 

  • jednorazowe odpisy amortyzacyjne do wartości 50 000 EUR w roku (art. 16k ust. 7 ustawy o CIT, art. 22k ust. 7 ustawy o PIT)

Mali podatnicy, mogą dokonywać jednorazowo odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji (z wyłączeniem samochodów osobowych) w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych. Łączna wartość tych odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć w roku podatkowym równowartości kwoty 50 000 EUR ( w 2024 roku – 230 000 PLN).

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – nie dla większych!

Spadek kursu EUR rok do roku sprawi także, że część przedsiębiorców utraci prawo do opłacania podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, o ile przychody z działalności prowadzonej samodzielnie lub suma przychodów wszystkich wspólników działalności prowadzonej w formie spółki przekroczy 2 000 000 EUR. Przeliczenia wskazanego limitu na walutę polską dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w zaokrągleniu do 1000 PLN. Jeżeli przedsiębiorca chce w 2024 roku opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jego przychody w roku 2023 nie mogą przekroczyć 9 218 200 PLN.

Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych dla szerszej grupy przedsiębiorców!

Przepisy art. 24a ust. 1 ustawy o PIT, zwalniają  osoby fizyczne, przedsiębiorstwa w spadku, spółki cywilne osób fizycznych, spółki cywilne osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, wykonujące działalność gospodarczą z obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych, o ile odrębne przepisy tego nie wykluczają. Takimi odrębnymi przepisami jest ustawa o rachunkowości (art.2 ust 2a), która nakazuje prowadzenie ksiąg rachunkowych podmiotom, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy przekroczyły 2 000 000 EUR. Po przeliczeniu na złote polskie, każdy przedsiębiorca, którego przychody za rok 2023 przekroczą 9 218 200 PLN będzie zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych i sporządzania rocznych sprawozdań finansowych.

Podsumowanie

Niższe limity uprawniające do korzystania ze statusu małego podatnika sprawią, że większa liczba przedsiębiorców straci uprawnienia do preferencji w roku 2024. Może to spowodować problemy płynnościowe w związku z utratą prawa do rozliczania podatku VAT metodą kasową, czy 9-procentowej stawki CIT. Spadek kursu euro rok do roku odbierze również niektórym przedsiębiorcom prawo do opłacania podatku w formie ryczałtu ewidencjonowanego i nałoży obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych. Może to spowodować wzrost bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej w związku ze zwiększonymi wydatkami na administrację, czy księgowość. Zmiany nie dotkną jednak najmniejszych, dla których ustawowy limit jest nieosiągalny.

 

Zastanawiasz się, co możesz odliczyć od podatku?

Przeczytaj ebook „Co można wrzucić w koszty firmy”! Nasz poradnik to ponad 150 stron unikalnej wiedzy napisanej przez wykwalifikowaną księgową. W trakcie lektury znajdziesz m.in. odpowiedzi na poniższe pytania:

✅ Czym są koszty uzyskania przychodu?
✅ Co możesz odliczyć od podatku dochodowego?
✅ Jak płacić niskie podatki?
✅ Jak sprawić, by więcej pieniędzy zostało w Twojej kieszeni?
✅ Czy rower można wziąć na fakturę?

SPRAWDŹ SZCZEGÓŁY
Podobał Ci się ten artykuł? Sprawdź inne treści z cyklu „Alarm podatkowy”
3.7/5 - (4 votes)
Tags: alarm podatkowyCITLimity podatkowe 2024mały podatnikvat
Share2Share
Aleksandra Pluta

Aleksandra Pluta

Księgowa z 10-letnim doświadczeniem we współpracy z podmiotami zarówno z kapitałem polskim, jak i zagranicznym, prowadzącymi działalność w różnych formach i na różną skalę. Absolwentka SGH w Warszawie. Zdecydowanie częściej liczy, niż pisze. W swoich tekstach stara się odpowiadać na najczęściej zadawane pytania związane z zakładaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce.

Podobne Wpisy

Rodzina 800 plus dla seniorów? 1600 zł nie jest nowym świadczeniem. Sejmowa komisja podjęła decyzję

autor Dominik Bożek
2026-10-06
0
przeliczanie pieniedzy

Seniorzy nie otrzymają obecnie 1600 zł miesięcznie za wychowanie dzieci. Taka propozycja rzeczywiście trafiła do Sejmu, ale nie stała się obowiązującym świadczeniem. Jedna z petycji została pozostawiona bez rozpatrzenia. Równolegle w Sejmie znajduje się podobna sprawa, w której posłowie wcześniej zwrócili się o stanowisko do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Informacje o „podwójnym 800 plus” dla seniorów ponownie pojawiły się 6 października. Chodzi o pomysł wypłacania 1600 zł miesięcznie rodzicom, którzy wychowali co najmniej dwoje dzieci pracujących obecnie w Polsce i odprowadzających tutaj podatki oraz obowiązkowe składki. Nie jest to rozszerzenie programu Rodzina 800 plus, które już weszło w życie. Nie ma także ustawy przyznającej takie pieniądze emerytom. Rodzina 800 plus nie obejmuje rodziców dorosłych dzieci Obecne świadczenie wychowawcze...

Czytaj więcejDetails

Dodatek pielęgnacyjny 2026. ZUS wypłaca 366,67 zł. Po 75. roku życia bez wniosku

autor Dominik Bożek
2026-10-06
0
podpis dokumentu

Dodatek pielęgnacyjny wynosi w 2026 roku 366,67 zł miesięcznie. Osoby, które ukończyły 75 lat i mają prawo do emerytury lub renty, otrzymują go z urzędu. Młodsi mogą dostać świadczenie po spełnieniu dodatkowych warunków i złożeniu dokumentów do ZUS. Kolejna zmiana wysokości dodatku nastąpi wraz z waloryzacją świadczeń w marcu 2027 roku. Dodatek pielęgnacyjny jest jednym ze świadczeń wypłacanych razem z emeryturą lub rentą. Marcowa waloryzacja w 2026 roku podniosła jego wysokość do 366,67 zł miesięcznie. Nie każdy uprawniony musi jednak przechodzić tę samą procedurę. Kluczowa granica to 75. rok życia. Dodatek pielęgnacyjny po 75. roku życia jest przyznawany automatycznie Emeryt lub rencista, który kończy 75 lat, nie musi składać do ZUS wniosku o dodatek pielęgnacyjny. Świadczenie jest przyznawane z urzędu...

Czytaj więcejDetails

Wiek emerytalny bez zmian. Minister rodziny odpowiada na propozycję wspólnej granicy

autor Dominik Bożek
2026-10-05
0
stary czlowiek

Rząd nie prowadzi prac nad podwyższeniem ustawowego wieku emerytalnego – wynika z najnowszej deklaracji minister rodziny Agnieszki Dziemianowicz-Bąk. Obecne granice, czyli 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn, pozostają bez zmian. Jednocześnie w Sejmie pojawiła się propozycja wprowadzenia wspólnego wieku emerytalnego na poziomie 62 lat. To jednak petycja, a nie projekt ustawy. Debata o wieku emerytalnym wróciła za sprawą kilku różnych propozycji, które nie tworzą jednego rządowego planu. Jedna z nich zakłada zrównanie wieku kobiet i mężczyzn, druga pojawiła się w formie petycji skierowanej do Sejmu. Minister rodziny deklaruje jednak, że gabinet nie pracuje nad podwyższeniem obecnej granicy. Nie ma na ten temat dyskusji. Jest pełne zrozumienie niemal wszystkich członków rządu, że nie ma mowy o podwyższaniu ustawowego...

Czytaj więcejDetails

Staż pracy już podniósł koszty urzędów. Sejm dostał petycję o kolejne dodatki

autor Dominik Bożek
2026-10-05
0
wniosek dodatek weglowy

Nowe zasady liczenia stażu pracy zwiększyły wydatki części urzędów na dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Instytucje publiczne nie dostały na ten cel dodatkowego finansowania, dlatego szukają oszczędności w funduszu nagród, podwyżkach i nowych etatach. Jednocześnie do Sejmu trafiła petycja dotycząca kolejnych świadczeń dla osób z najdłuższym stażem. Od 1 stycznia 2026 r. sektor publiczny stosuje rozszerzone zasady ustalania stażu pracy. Do okresów zatrudnienia mogą być obecnie zaliczane m.in. lata prowadzenia działalności gospodarczej oraz wykonywania pracy na podstawie umowy zlecenia. Od 1 maja podobne przepisy obowiązują również pracodawców prywatnych. Zmiana ma bezpośredni wpływ na uprawnienia pracowników. Wyższy staż pracy może przyspieszyć uzyskanie prawa do dłuższego urlopu, zwiększyć dodatek za wieloletnią pracę albo spowodować wcześniejszą wypłatę nagrody jubileuszowej. W administracji pojawił się...

Czytaj więcejDetails

Skarbówka pyta, skąd pieniądze na samochód. Podatek może wynieść 75 proc.

autor Dominik Bożek
2026-09-25
0
zalamany przedsiebiorca

Zakup samochodu za 50 tys. zł albo wpłata 60 tys. zł wkładu własnego do mieszkania mogą zainteresować urząd skarbowy, jeśli wcześniejsze dochody podatnika nie wyjaśniają, skąd pochodziły pieniądze. W takim przypadku fiskus może poprosić o wskazanie źródła środków. Gdy część wydatków nie znajduje pokrycia w opodatkowanych lub nieopodatkowanych zgodnie z prawem przychodach, podatek od nieujawnionych źródeł wynosi 75 proc. Nie jest jednak liczony automatycznie od wartości całego zakupu. Podatek 75 proc. dotyczy niewyjaśnionej części wydatków Przepisy o przychodach z nieujawnionych źródeł nie dotyczą wyłącznie wielomilionowych majątków. Punktem wyjścia jest porównanie wydatków podatnika z pieniędzmi, których pochodzenie potrafi wykazać. Ustawa o PIT przewiduje, że podstawą opodatkowania jest nadwyżka wydatków nad przychodami opodatkowanymi oraz przychodami nieopodatkowanymi zgodnie z przepisami. Od tak ustalonej...

Czytaj więcejDetails

Nowa funkcja e-US: udostępnianie danych księgowemu. Na czym polega?

autor Aleksandra Pluta
2026-09-22
0
annie spratt sggw4 qDD54 unsplash

Różnica między kwotą zaliczek na PIT wynikającą z ksiąg a kwotą widoczną w e-Urzędzie Skarbowym? Wpłata, która została zaliczona przez urząd na inną należność? Zaległość, o której księgowy dowiaduje się dopiero od klienta? Do tej pory wyjaśnienie takich sytuacji często wymagało zaangażowania podatnika. Klient logował się do e-US, pobierał dane albo robił zrzuty ekranu i przekazywał je księgowemu. Krajowa Administracja Skarbowa udostępniła rozwiązanie tego problemu. Nowa usługa pozwala osobie fizycznej lub organizacji przekazać wskazanej osobie dostęp do danych znajdujących się w e-US. Upoważniony ma prawo wyłącznie do ich odczytu, a nie do podejmowania działań w imieniu podatnika. Księgowy może więc zweryfikować potrzebne dane bez możliwości dokonywania zmian czy podejmowania innych czynności na koncie klienta. Sprawdź, jak działa nowa funkcja e-Urzędu...

Czytaj więcejDetails

Podatek od dobroczynności – fiskus żąda VAT od zakwaterowania ukraińskich uchodźców!

autor Aleksandra Pluta
2026-09-14
0
ukraina wojna flaga

W 2022 roku państwo potrzebowało miejsc dla ludzi uciekających przed wojną i korzystało z pomocy przedsiębiorców. Dziś część tych przedsiębiorców słyszy od fiskusa, że od pieniędzy otrzymanych za zakwaterowanie uchodźców powinna była zapłacić VAT. Nie są to spory o kilkaset złotych. W przypadku Hotelu Mieszko w Gorzowie Wielkopolskim pojawiła się informacja o około 1,2 mln zł zaległego VAT oraz około 255 tys. zł podatku dochodowego. Hotel miał udzielić pomocy około 2,5 tys. uchodźców. Przedsiębiorca otrzymywał około 70 zł brutto za osobę za dobę. Skąd podatek, skoro osoby uciekające przed wojną mieszkały w hotelach bezpłatnie? Bezpłatnie dla uchodźcy nie znaczy nieodpłatnie na gruncie VAT dla udzielającego świadczenia. Hotelarze otrzymywali pieniądze od państwa za konkretne zakwaterowanie i wyżywienie, co sprawia, że organ...

Czytaj więcejDetails

E-Doręczenia po 1 października. Co zrobić bez adresu i kiedy biegnie 14 dni

autor Dominik Bożek
2026-10-05
0
kalendarz podatkowy

Brak sankcji za nieutworzenie adresu do e-Doręczeń nie usuwa obowiązku ani ryzyka przeoczenia pisma. Działanie firmy zależy od tego, czy nie ma jeszcze ADE, czeka na rozpatrzenie wniosku, czy korzysta już z aktywnej skrzynki. Po 1 października przedsiębiorcy nie są w jednej sytuacji. Inaczej działa firma bez adresu, inaczej ta, której wniosek czeka na rozpatrzenie, a jeszcze inaczej przedsiębiorca z aktywną skrzynką. Najpierw trzeba więc ustalić stan firmy, a dopiero później ocenić kanał doręczenia i termin reakcji. Nie masz ADE. Najpierw ustal, czy obowiązek już cię dotyczy Jeżeli jesteś przedsiębiorcą objętym obowiązkiem e-Doręczeń, brak kary za niedotrzymanie terminu nie oznacza, że obowiązek przestał istnieć. Ministerstwo Rozwoju i Technologii poinformowało 1 października 2026 r., że nie ma sankcji za niezałożenie adresu...

Czytaj więcejDetails
Więcej

Rekomendowane.

zmartwiony przedsiebiorca

Przedsiębiorcy chcą niższych składek ZUS. Polskę czeka emerytalna katastrofa

2025-04-16
chiny

System kontroli społecznej w Chinach – czy ta technologia będzie wykorzystywana w Polsce?

2023-11-21

Rankingi dla firm

Ranking kont firmowych Ranking faktoringu Ranking programów do fakturowania Ranking programów KSeF Ranking kont firmowych Ranking faktoringu Ranking kantor internetowy Ranking ubezpieczenie mieszkania Kredyty dla firm Ranking najlepszych leasingów Ranking najlepszych programów dla biur rachunkowych Ranking najlepszy programów do mailingu Ranking programów do fakturowania

Poszukujesz finansowania?

Porozmawiaj z ekspertem
z efaktor!

Portal.Faktura.pl

Najświeższe i najciekawsze wiadomości z zakresu finansów firmy, prawa, podatków i księgowości.

Znajdź nas tutaj:

Newsletter

Jako pierwszy, dowiesz się o ważnych wiadomościach i wydarzeniach bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.

Gratulacje!

Pomyślnie dołączyłeś do naszej listy subskrybentów. Potwierdź proszę swój adres e-mail. Link jest już na Twojej poczcie. 

Kategorie

  • Alarm podatkowy
  • Bez kategorii
  • Biznes
  • Biznes pod lupą
  • Finanse
  • Player
  • Podatki
  • Poradnik przedsiębiorcy
  • Prawo
  • Technologia
  • Zadbaj o swój portfel
Współpraca

Najciekawsze

pedzacy samochod

Kredyty i leasing bez WIBOR. Co POLSTR zmieni dla firm od 2027 r.?

2026-10-09
stacja beznynowa paliwo

Benzyna tanieje. Nowa cena maksymalna paliw od 8 października 2026 roku

2026-10-08
  • Polityka prywatności
  • Regulamin usługi newsletter
  • Regulamin korzystania z serwisu

© 2026 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

No Result
View All Result
  • Biznes
  • Podatki
    • KSeF Pytania i Odpowiedzi
  • Finanse
    • Faktoring dla transportu
  • Prawo
  • Ranking faktoringu – TOP 10 Ofert Faktoringu – Październik 2026
  • Technologia

© 2026 - Najświeższe informacje ze świata finansów i biznesu by Faktura.pl
Projekt i realizacja Digital Daniel Król

Not enough quota to unlock this post
Unlock left : 0
Are you sure want to cancel subscription?